ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر لاریجانی به سوریه و لبنان: گسترش همکاری‌های اقتصادی

رئیس مجلس می‌گوید ایران می‌خواهد در سوریه سرمایه‌گذاری کند. او در لبنان درباره جایگاه جمهوری اسلامی در تحولات منطقه مذاکره کرده و گفته است ایران حاضر است به لبنان کمک مالی کند.

علی لاریجانی پس از انجام یک سفر دو روزه به سوریه و لبنان اعلام کرد که در این سفر درباره همکاری‌های اقتصادی با این دو کشور مذاکره کرده است. او گفته است ایران می‌خواهد در سوریه سرمایه‌گذاری کند و  جمهوری اسلامی به دولت حسان دیاب کمک مالی خواهد کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ـ عکس از ایرنا

علی لاریجانی به‌همراه یک هیئت بلندپایه صبح روز یکشنبه ۲۷ بهمن برای انجام سفری دو روزه به سوریه و سپس لبنان رفت و دوشنبه شب ۲۸ بهمن به تهران بازگشت.

لاریجانی بامداد سه‌شنبه ۲۹ بهمن از نتایج سفر دو روزه خود به سوریه و لبنان سخن گفت. او از کمک‌های جمهوری اسلامی به سوریه در بازپس گرفتن مناطق مختلف این کشور گفت و افزود: «ایران با یک طراحی خوب و شایسته به کشورهای منطقه کمک کرد (...) همه مسئولان و افراد مؤثر در سوریه بر نقش مهم ایران در مبارزه با تروریسم تأکید داشتند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در این سفر در زمینه همکاری‌های اقتصادی بین ایران، سوریه و لبنان مذاکراتی با رؤسای جمهور و نخست‌وزیران دو کشور داشت «‌که در این زمینه اظهار علاقه برای سرمایه‌گذاری در سوریه وجود داشت».

او در مورد سرمایه‌گذاری در سوریه گفت: «برای اجرایی شدن سرمایه‌گذاری‌ها در این سفر روی مدل هایی بحث شد تا تجار و صنعتگران ایرانی با آرامش خاطر سرمایه‌گذاری کنند و بحث‌ها در این خصوص باید ظرف یک ماه آینده پیگیری و کمیته‌هایی تشکیل شود.»

علی لاریجانی روز یکشنبه در دمشق با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد. این دیدار همزمان با پیشروی‌های گسترده ارتش سوریه و متحدانش در استان‌های حلب و ادلب انجام شد.

در هفته‌های اخیر بمباران شهرها و روستاهای تحت کنترل شورشیان در استان ادلب سوریه توسط ارتش سوریه و روسیه شدت گرفت و مناسبات میان روسیه و ترکیه درباره اوضاع ادلب تیره شده و توافق‌های آستانه مبنی بر ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب، کنار گذاشته شد. در این حملات از نقش شبه‌نظامیان مورد پشتیبانی ایران، از جمله لشگرهای فاطمیون نیز گزارش‌هایی منتشر شد.

لاریجانی در سفر به سوریه افزون بر دیدار با بشار اسد، با نخست‌وزیر، رئیس مجلس و همچنین رئیس کمیسیون امنیت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی لاریجانی همچنین درباره سفر به لبنان گفت گروه‌های مختلف لبنانی «دیدگاه‌های خوبی درباره شرایط فعلی منطقه، نقش مقاومت و جایگاه ایران داشتند».

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به لبنان با حسان دیاب، نخست‌وزیر جدید و نبیه بری رئیس مجلس این کشور گفت‌وگوهای دوجانبه داشت. علاوه بر این دیدار او با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و جمعی از گروه‌های جهادی فلسطینی نیز دیدار کرد.

لاریجانی گفت: «در این دیدار دیدگاه‌های گروه‌های فلسطینی را برای استمرار مبارزاتشان مورد استماع قرار دادیم.»

علی لاریجانی روز دوشنبه در دیدار با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان گفت: «جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به لبنان برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور است.»

او همچنین از آمادگی ایران برای توسعه مبادلات تجاری و مالی و همکاری‌های مستقیم در صنعت آب و برق و گاز، کشاورزی، حوزه‌های نفت و پتروشیمی خبر داد

لبنان با بحران اقتصادی مواجه است و می‌خواهد کمک‌های مالی از خارج دریافت کند. نخست‌وزیر جدید این کشور مورد حمایت حزب‌الله و ایران است.

سفر لاریجانی به لبنان در حالی صورت گرفت که در ماه‌های گذشته معترضان در خیابان‌ها علیه نفوذ ایران در لبنان نیز تظاهرات کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.