ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولین کلاس به زبان ترکی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان

<p>در روز گشایش مدارس در ایران، اولین کلاس درس به زبان مادری برای بچه&zwnj;های آذربایجان توسط فعالین ملی آذربایجان در مناطق زلزله&zwnj;زده، در چند روستا در منطقه قاراداغ برپا شد. این در حالی&zwnj;ست که هنوز تحصیل به زبان&zwnj;های مادری و بومی غیر فارسی، در ایران ممنوع است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>منبع: حساب کاربری <a href="http://www.youtube.com/user/HeyderbabaNewspaper">روزنامه حیدربابا</a> در تارنمای یوتیوب.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

در روز گشایش مدارس در ایران، اولین کلاس درس به زبان مادری برای بچه‌های آذربایجان توسط فعالین ملی آذربایجان در مناطق زلزله‌زده، در چند روستا در منطقه قاراداغ برپا شد. این در حالی‌ست که هنوز تحصیل به زبان‌های مادری و بومی غیر فارسی، در ایران ممنوع است.

منبع: حساب کاربری روزنامه حیدربابا در تارنمای یوتیوب. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یکی

    ان‌شاءالله به زودی شاهد تحصیل به زبان ترکی در ایران خواهیم بود و این کار پس از تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی در ایران خواهد بود.

  • Anonymous

    انصافا، تدریس به زبان مادری چه ربطی به تجزیه ایران دارد. شما هم الکی حساس هستید ها. این همه ممالک چند قومی که در آنجا تدریس در مدارس هم به زبان های رسمی است و هم به زبان های قومی. مثل اینکه بنا نهاده اید نسل زبان های قومی ایران وربیافتد؟ اینقدر دنبال حذف هستید که به فکر راه حل های شامل همه نیستید.

  • Anonymous

    به این ترتیب یک قدم دیگر در راه تجزیه و پاره پاره شدن ایرانزمین برداشته میشود. همه اینها از برکات وچود حکومت خودکامه و اخوند محور است که تا کنون باعث بسیاری از این قبیل فروپاشی ها شده است.

  • Anonymous

    دوستی که نوشته اند: "انصافا، تدریس به زبان مادری چه ربطی به تجزیه ایران دارد. شما هم الکی حساس هستید ها. این همه ممالک چند قومی که در آنجا تدریس در مدارس هم به زبان های رسمی است و هم به زبان های قومی. مثل اینکه بنا نهاده اید نسل زبان های قومی ایران وربیافتد؟ اینقدر دنبال حذف هستید که به فکر راه حل های شامل همه نیستید. ارسال شده توسط کاربر مهمان در تاریخ یکشنبه, 07/02/1391 - 22:16." ربطش اینست که این نوجوانان میبایستی دوزبانه باسواد شوند و و قتی زبان رسمی کشور یعنی فارسی را یاد نگیرند رفته رفته بزرگ میشوند و قدرت یادگیری زبان را ازدست میدهند. انوقت یک کشور با دوفرهنگ و زبان مختلف به وجود می اید. کسی منکر زبان اقوام ایران نیست اما اینکه زبان رسمی را به بوته فراموشی بسپاریم نه خدمتی به ایرانزمین است و نه خدمتی به قوم ترک و ترک زبانان. در امریکا هم بجه های دوزبانه را به طور موازی با هردو زبان مادری و رسمی اموزش میدهند ولی در پایان زبان رسمی کشور است که هدف یادگیری است. اما این کار دوستان که از روی تعصب قومی و زبانی است به قیمت یکپارچگی فرهنگی و سرزمینی ایران است.

  • Anonymous

    باز هم صحبت از زبان مادری به میان آمد و چند تا پان‌ایرانیست شروع به بی‌ربط بافی کردند. بابا اندکی چشماتون رو باز کنین و ببینین که آموزش زبان مادری یک بحث تمام شده در دنیاست و هیچ اشکالی هم به تمامیت ارضی ایجاد نمی‌کند و بلکه باعث علاقه و وابستگی بیشتر به وطن هم شده و بهانه از دست تجزیه‌طلبان می‌گیرد. آیا سوئیس، هند، بلژیک، کانادا، آمریکا، چین، روسیه، و ده‌ها کشور دیگر، به خاطر آموختن زبان‌های محلی و حتی رسمی کردن آنها، مشکل تجزیه‌طلبی پیدا کرده‌اند؟ آیا آنها احمق هستند و نمی‌فهمند و ما می‌فهمیم؟!! الان شما من (نوعی) را در نظر بگیرید که به آموختن زبان مادری خودم علاقه پیدا کرده‌ام، اگر در اینترنت اندکی در این باره جستجو کنم، اکثرا به منابع مربوط به دشمنان و کشورهای اطراف که به تحریکات در ایران می‌پردازند میرسم، اندکی بعد این افکار در من هم تأثیر کرده و به دشمن تبدیل میشوم (این سناریویی است که برای اکثر جوانان پانترک شده رخ داده است). با آموزش زبان مادری در ایران، جلوی این اتفاق گرفته می‌شود و زبان ترکی (و زبان‌های دیگر) از خدمت دشمن خارج شده و به خدمت وطن درمی‌آیند.

  • Anonymous

    آری آموزش به زبان عزیز مادریمان یعنی تورکی آزربایجانی ، تا کور شود هر آنکه نتواند دید . تازه کجایش را دیده اید ،انشا اله با تشکیل دولت ملیمان ، تحصیل در دانشگاه هم به زبان تورکی آزربایجانی ،همانگونه که زمان دولت ملی پیشه وری رخ داد ، بشنوید ای دشمنان ملت آزربایجان ، و از حسادت بترکید . به امید خدا و خلق قهرمان آزربایجان

  • Anonymous

    خوب اگه زبان بومی ممنوعه پس این کتابهای دبستانی ترکی کجا و کی چاپ شده؟؟!!

  • Anonymous

    عکس العمل های پان ایرانیست ها نشانگر این است که ما ترکها هرچقدر هم گدایی حقمان را از ایران بکنیم ره به جایی نخواهیم برد.تجارب صد سال مبارزه آذربایجانیها در راه ایران نشان داده است که تنها راه نجات اصلی آذربایجان کسب استقلال ملی خویش هست.امیدوارم ایرانیهای عزیز نیز به این انتخاب آذربایجان احترام بگذارند تا همه چیز به خیر و خوشی تمام شود.

  • Anonymous

    زیاد خوشحال نباشید ترک زبانان محترم، اگه پانترک باشید که در راه هدفتون خوب دارید پیش میرید ولی اگه ایرانو به عنوان کشورتون قبول دارید و دلتون براش میتپه باید بگم راهو دارین اشتباه میرید این راه به تجزیه ختم میشه نه چیز دیگه ای، مسلمن خیلی خوبه که زبانهای محلی زنده نگه داشته بشه و هر کاری بکنیم که فراموش نشن ولی اینکه زبان رسمی و چیزی که باعث اتحاد ایرانیها میشه رو به فراموشی بسپریم کار درستی نکرده ایم، به نظر من بهترین راه برای اینکه هم اتحاد ایرانو حفظ کنیم و هم زبانهای محلیمون حفظ بشه اینه که هر دو زبان در مدارس تدریس بشه ولی به این صورت که زبان فارسی، زبان اصلی تدریس و زبانهای دیگر به عنوان زبان دوم و اختیاری در نظر گرفته بشه که مثلا اگه من نوعی که فارس هستم خواستم ترکی یا کردی یاد بگیرم این امکان برایم وجود داشته باشد که زبان محلی دلخواهم را یاد بگیرم.