ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برای اولین بار از کردستان، یک نماینده زن وارد مجلس شد

شیوا قاسمی‌پور، به عنوان اولین نماینده زن از کردستان به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد. او با کسب هشت هزار و ۵۲۸ رأی و در میان ۱۲ کاندیدای دیگر که همگی مرد بودند به عنوان نماینده حوزه انتخابیه شهرستان‌های مریوان و سروآباد به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد.

جمعه دوم اسفند یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و بعد از گذشت یک روز، شمارش آرای صندوق‌های رأی‌گیری همچنان ادامه دارد. در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد از استان کردستان، برای اولین یک کاندیدای زن به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد.

شیوا قاسمی‌پور، نماینده منتخب حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده درباره نتایج انتخابات مجلس یازدهم، شیوا قاسمی‌پور با کسب هشت هزار و ۵۲۸ رأی از مجموع ۳۷ هزار و ۷۵۱ رأی صحیح، در بین ۱۲ کاندیدای دیگر که همگی مرد بودند، به عنوان نماینده حوزه انتخابیه شهرستان‌های مریوان و سروآباد به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد.

این اولین بار است که یک زن از کردستان به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شود. از حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد ۱۲ نماینده شرکت کرده بودند و شیوا قاسمی‌پور تنها با اختلاف ۳۳ رأی از عثمان باقدم پیشی گرفت و به مجلس راه یافت.

شیوا قاسمی‌پور متولد سال ۱۳۵۹ و دارای مدرک دکترای مدیریت و کارمند آموزش و پرورش شهر مریوان است. او پیش‌تر در انتخابات دهمین دوره مجلس نیز کاندیدا شده بود که در بین کاندیداهای آن دوره چهارم شد.

شیوا قاسمی‌پور، شنبه سوم اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برنامه و هدف اصلی خود را از کاندیدا شدن، خدمت به مردم عنوان کرد:

«توسعه و پیشرفت شهرستان‌های مریوان و سروآباد و بهبود وضعیت اقتصادی مردم این دو شهرستان از مهم‌ترین برنامه‌هایم به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی است.»

در مجموع ۹۴ کاندیدای تأیید صلاحیت شده در استان کردستان برای کسب شش کرسی مجلس شورای اسلامی در پنج حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس به رقابت پرداختند.

طبق اعلام ستاد انتخابات استان کردستان، در این استان کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که ۵۸ هزار و ۲۴۰ نفر از این تعداد را رأی اولی‌ها تشکیل داده بودند.

در استان کردستان در حال حاضر یک هزار و ۴۳۹ مورد از پست‌های مدیریتی توسط زنان اداره می‌شود که شامل ۶۶ مدیر میانی، ۲۲۱ مدیر پایه و یک هزار و ۱۵۲ مدیر عملیاتی می‌شود.

در حال حاضر از مجموع ۲۹۰ کرسی مجلس، تنها ۱۷ کرسی در دست زنان است. تا قبل از مجلس دهم، سهم زنان از کرسی‌های مجلس تنها سه درصد بود و با شروع مجلس دهم و راه‌یابی ۱۷ نماینده زن (۵.۸۶ درصد)، برای اولین بار از زمان انقلاب اسلامی، مجلس شاهد این تعداد از نمایندگان زن بود. نمایندگانی که ۱۱ نفر آنها اصلاح‌طلب بودند.

برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به جز پروانه سلحشوری و فاطمه حسینی که به عنوان کاندیدا ثبت‌نام نکردند، ۱۵ نماینده زنی که در حال حاضر در مجلس حضور دارند، مجددا کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم شدند که صلاحیت شش تن از آنها تأیید نشد.

    برای بزرگ شدن اینفوگرافیک بر روی آن کلیک کنید

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • کارو

      از حوزۀ انتخابیۀ ایلام و شهر کردنشین ایلام نیز برای نخستین بار نمایندۀ زن به مجلس راه یافته است که در خبرنویسی زمانه مورد سانسور قرار گرفته است. خانم سارا فلاحی استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد ایلام به عنوان یکی از دو نمایندۀ حوزۀ شمال این استان وارد مجلس شده است. البته غرض تنها این است که کلیشه های شرق شناسانه راجع به منزوی بود و حاشیه ای بودن نقش زنان و مردسالارانه بودن فرهنگ سیاسی در کردستان را رد کنیم، وگرنه همانطور که دوستان دیگر نیز اشاره کرده اند زن یا مرد بودن نمایندگان در مجلس رژیم سرمایه داری اسلامی هیچ اهمیتی ندارد و اساساً انتخابات بیشتر شبیه به یک قرعه کشی است و هیچ وجاهتی ندارد. حتی می توان همانند «فواد» که در بالا کامنت گذاشته اینطور فرض کرد که حاکمیت خواسته با پیش انداختن زنان کرد، این توهم را القا کند که انتخابات آزاد بوده و راهیافتگان به مجلس با رأی آزادانۀ مردم به مجلس راه یافته اند.

    • فواد

      خوشبختانه در کردستان ایران (بر خلاف تمامی دیگر مناطق کشور) ۴۰ سال است که یک سنت جا افتاده ای مبارزهء مسلحانه وجود دارد, که هنوز هم که هنوز دختران و زنان داوطلب برای مبارزهء مسلحانه علیه جمهوری اسلامی خود را به نیروهای سیاسی مخالف ج.ا. رسانده و به صفوف پیشمرگه های زن می پیوندند. در کردستان سوریه "روژووا", زنان مسلح کرد رهبری جنبش های آزادیبخش مردم را در دست دارند و در کوبانی درسی سخت و فراموش نشدنی به داعش دادند. حالا جالب است که چگونه با تمامی این مثال های زنده و حاضر, هنوز برای برخی از دوستان شرکت و کاندید شدن در شارموته بازی جمهوری اسهالی نمادی از "پیشتازی" است و ..... از منظری تاریخی به نظر می رسد که شرکت زنان در نظام های استبدادی و مشروعیت بخشیدن به آنها در نهایت امر چیزی به همراه نداشته باشد جز سرافکنی, شکست و مرگ برای خود چنین بانوانی. مثال فرخ روی پارسا شاید درد آورترین و بهترین نمونه در این میان باشد, که چگونه زنی فرهیخته و کاردان خود را با دستگاه سلطنتی آلوده کرد. در حین خدماتش به شاه مرتب از سوی ساواک برایش گزارش نوشته می شد, به دستور "از ما بهتران" آیت الله بهشتی و باهنر را در آ.پ. استخدام کرد و پس از سرنگونی شاه توسط همان روحانیونی که استخدام کرده بود به "دادگاه" کشیده شد. در بیدادگاه اسلامی نیز آخوندها از همان گزارشاتی که ساواک علیه او تهیه کرده بودند استفاده کردند. که خود خانم پارسا نیز اعتراض کرده بود که چگونه از گزارشات ساواک علیه او استفاده می شود. بدون هیچ شک و تردید نیروهای امنیتی ج.ا. نیز تمامی این کاندیداتوری خانم قاسمی پور را مهندسی کرده اند و دقیقا در پی این بوده اند که عکس العمل مردم به "انتخاب" وی این باشد که کردستان "پیشتاز" است و ....

    • توسن

      بسیاری از نمایندگان دوره های قبلی در پیامهایی آشکار و پنهان، اذعان کردند که مجلس نه تنها در رأس امور نیست بلکه در حاشیه امور هم نیست و بدون اطلاع مجلس تصمیمات کشوری گرفته می شوند. یک نماینده مجلس، آنهم از کردستان، خود بحثی دیگر است. کوتاه سخن اینکه در بهترین شرایط نماینده مریوان می تواند یک ماکت تبلیغاتی باشد (اگر با رژیم در کشتار و جنایت و غارت همراهی نکند!). با توجه به توضیحات فوق، این خانم راه یافته به مجلس، با چه برنامه ای قصد خدمت به مردم را دارد؟ از همین امروز پاسخ آن مشخص است! بهرحال، ایشان هم تشنه قدرت دیگری است که کمی دیر رسید، این رژیم نایی برای ادامه، در بدن سراسر پوسیده‌اش ندارد!

    • کارو

      بهتر بود می نوشتید «..از استان کردستان»، چرا که کردستان به استان کردستان محدود نمی شود. در کردستان اتفاقا در این زمینه پیشتازی وجود دارد. از استان کرمانشاه در دورۀ چهارم خانم اختر درخشنده از شهر کرمانشاه، و در دورۀ ششم از شهر اسلام آباد غرب (شاباد) خانم اعظم ناصری پور به مجلس رژیم راه یافته اند. محدود کردن کاربرد واژۀ کردستان به استان کنونی کردستان و نادیده گرفتن مناطق کرماشان، ایلام، مکریان در استان کنونی آذربایجان غربی، و نیز شمال لرستان که کردهای لک زندگی می کنند، به معنای انکار هویتی مردم کرد این مناطق است. به نظرم بهتر است تیترتان را اصلاح کرده و نام درست آن مکان یعنی «استان کردستان» را ذکر کنید.

    • حمید

      آن یکی در وقت استنجا بگفت - که مرا با بوی جنت دار جفت گفت شخصی خوب ورد آورده‌ای - لیک سوراخ دعا گم کرده‌ای این دعا چون ورد بینی بود چون - ورد بینی را تو آوردی به کون (مولانا) شوربختانه هنوز از عملیات شعبده بازی ملایان حاکم بر ایران دوستانی که در خارج کشور زندگی و کار میکنند به وجد می ایند!! حال پرسش این است: *(چند بار باید خرگوش از کلاه بیرون اورده شود تا دوستان دیگر ذوق زده نشوند)*؟ فراموش نکنید همین رژیم اخوندی است که کولبران را بفرموده به گلوله می بندد و فعالان محیط زیست در منطقه را زندانی و شکنجه میکند و دهها مورد از تجاوز به معترضین (خانمها و دختران) نه تنها در منطقه بلکه در سراسر ایران زبانزد است. چهل سال است که ملایان با انقلاب اسلامی پر برکتشان دمار از روزگار مردم ایران دراورده حال عده ای دلشان خوش است که یک ضعیفه که نصف حساب میشود برای اولین بار منصوب شده و به مجلس شورای اسلامی رفته است. به قول معروف *(خوب که چه؟)* یعنی بالاخره استمرار طلبان پیروز شدند!! طی چند روز ۱۵۰۰ تن را با شلیک مستقیم کشتند و یک هواپیمای غیر نظامی را به عمد سرنگون میکند و مردم بی دفاع تنها حربه موجود شان یعنی تحریم کلیت رژیم اسلامی را به اجرا می گذارند. امیدوارم شعار مردم را فراموش نکرده باشید هنگامی که فریاد میزدند: (اصلاح طلب اصولگرا دیگه تامه ماجرا) الفاتحه