ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وقت خداحافظی ایران از بازار عراق رسیده است؟

عراق مرز مهران با ایران را مسدود کرده و به کامیون‌های ایرانی اجازه ورود نمی‌دهد. روزنامه وابسته به سپاه هم از احتمال لغو قرارداد گازی دو کشور خبر داده است.

عراق مرز مهران را مسدود کرده و به کامیون‌های ایرانی اجازه نمی‌دهد وارد خاک این کشور شوند. نزدیک به یک‌هزار کامیون با بار در پشت مرز معطل مانده‌اند. مقام‌های ایرانی نسبت به بازگشایی مرز امیدوارند. در عراق اما قراردادهای گازی با ایران هم در آستانه تعلیق و لغو قرار دارد. آیا روابط اقتصادی ایران با همسایه و دوستش به آخر خط نزدیک می‌شود؟

پایانه مرزی مهران/ عکس: آرشیو

همزمان با انتشار خبر شیوع کرونا در ایران مقام‌های عراقی مرزهای زمینی و هوایی با ایران را مسدود کردند. در مرز مهران، واقع در استان ایلام شمار زیادی کامیون معطل مانده‌اند. خبرگزاری‌های دولتی شمار کامیون‌ها را حدود ۱۰۰۰ دستگاه گزارش می‌کنند. دو مقام دولتی اما رقم کامیون‌ها را کمتر از این اعلام می‌کنند و می‌گویند: عراق قول داده است تا سه روز آینده مشکل را برطرف کند. معاون حمل و نقل سازمان راهداری شمار کامیون‌های پشت مرز مهران را ۴۰۰ دستگاه اعلام کرده است. مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم می‌گوید: حدود هشت کیلومتر کامیون در مرز مهران حضور دارند که در نهایت ۴۰۰ دستگاه خواهد بود.

مهدی قربانی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران یکشنبه ۴ اسفند به خبرگزاری دولتی دانشجویان، (ایسنا)، گفت: امیدوار است «بر اساس صحبت‌هایی که با طرف عراقی داشته تا سه روز آینده مشکل مرز حل شود و کامیون‌داران بتوانند تردد کنند».

قربانی دلیل بسته شدن مرز را « مشکلات و محدودیت‌های طرف عراقی» عنوان کرد اما گفت: «مشخص نیست این مسائل در حوزه بازرگانی و گمرکی یا کنترل نظارت‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است».

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق پیش از این علت مسدود کردن مرز را «تغییر مدیر گمرک» عراق عنوان کرده بود.

روح‌الله غلامی، مدیرکل گمرک ایلام هم ۳۰ بهمن «فساد» و «اختلاف» در گمرک عراق را موجب انسداد مرز مهران و معطل شدن کامیون‌های ایرانی دانسته بود.

منوچهر سلمانزاده، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران اما امروز «کمبود نیروی انسانی» را باعث این وضعیت دانست و مدعی شد: «دیگر مرزهای عراق برای تجارت با ایران باز است و مشکلی در این زمینه نیست».

این دو مقام حمل و نقل جاده‌ای ایران در حالی نسبت به بازگشایی مرز مهران اظهار امیدواری کردند که روزنامه «جوان»، وابسته به سپاه پاسداران، از «پیش آمدن مشکلاتی در صادرات گاز ایران به عراق» خبر داد و نوشت: دولت بغداد باید در چهار ماه آینده به قراردادهای گازی خود به ایران خاتمه دهد.

دولت آمریکا به تازگی با تمدید معافیت عراق از تحریم‌های اعمال شده بر ایران موافقت کرده است.

این معافیت به عراق فرصت می‌دهد تا ظرف ۴۵ روز به امریکایی‌ها نشان دهند که عرضه گاز داخلی را تقویت کرده یا منابع جایگزینی برای برق مورد نیاز خود پیدا کند و اتکا به ایران را کاهش دهد.

براساس این گزارش، وزیر برق عراق در واکنش به «پیش آمدن مشکلاتی در صادرات گاز» از سوی ایران، اعلام کرد: این کشور «می‌خواهد از سوخت مایع برای نیروگاه‌های خود بهره ببرد».

این روزنامه قطع صادرات گاز ایران به عراق را «رخدادی اسفناک برای کشور» عنوان کرد.

ایران و عراق در سال‌های اخیر دارای روابط سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای بودند و تهران تلاش کرد پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها روابط تجاریش را عراق را حفظ کند. در عراق اما معترضان که از اکتبر سال گذشته به خیابان آمدند، خواستار خروج و پایان دادن به نفوذ ایران شدند.

در دی امسال گزارش‌هایی مبنی بر کاهش تقاضا و تحریم کالاهای ایرانی در عراق منتشر شد. مقام‌های ایرانی اما این گزارش‌ها را رد کردند و مدعی شدند که روابط حسنه‌ای با عراق دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اصل #حفاظت از کارگر

    اصل #حفاظت از کارگر ▪️عدم اعلام به موقع نتیجه تست PCR کرونای قطعی به كادر معالج ميتواند در حكم تخلف انتظامى و جرم مشاركت در ايراد صدمه بدنى محسوب بشود. كادر درمانى طبق مقررات صنفى و قانون كار و حقوق اساسى حق دارد از تهديدات مشخص به سلامتى خود در محيط كار آگاه بشود. اگر به دليلى كادر درمان در جريان نتيجه آزمايش‌ها قرار نگیرند، حق پیگرد برایشان ایجاد میشود. با تماسهای اعضای کانال تأخیر در اطلاع‌رسانی مستقیم به کادر معالج احتمال آلودگی پرسنل را بالا‌ برده است که باید حفاظت فیزیکی از کارگر در دستور کار نهادهای صنفی/کارگری قرار بگیرد. ▪️اگرچه بسیاری از مراکز دولتی تابع قانون کار نیست اما در مراجع قضایی این تشریفات عمومیت دارد: ▪️حداقل کسانی که دفترچه تأمین اجتماعی دارند و در دفترچه نام کارگاه بیمارستان ذکر شده باشد تابع این قسمت قانون کار هستند. ▪️ماده۸۵- برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعملهائی که از طرف شورای عالی حفاظت فنی ( جهت تامین حفاظت فنی ) و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ( جهت جلوگیری از بیماریهای حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین میشود، برای کلیه کارگاهها، کارفرمایان ، کارگران و کارآموزان الزامی است . ▪️ماده۹۴- در مواردی که یک یا چند نفر از کارگران یا کارکنان واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون امکان وقوع حادثه یا بیماری ناشی از کار را در کارگاه یا واحد مربوطه پیش بینی نمایند می توانند مراتب را به کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار یا مسئول حفاظت فنی و بهداشت کار اطلاع دهند و این امر نیز بایستی توسط فرد مطلع شده در دفتری که به همین منظور نگهداری می شود ثبت گردد. ▪️ماده۹۵- مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولیت واحد های موضوع ذکر شده در ماده ۸۵ این قانون خواهد بود هرگاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولیت واحد حادثه‌ای رخ دهد ، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و نیز مجازاتهای مندرج در این قانون مسئول است.

  • ‏ ترمینال آزادی تهران، بیهوشی یک فرد مشکوک مبتلا به ⁧ #کرونا⁩ ⁦ #COVIDー19⁩

    ‏ ترمینال آزادی تهران، بیهوشی یک فرد مشکوک مبتلا به ⁧ #کرونا⁩ ⁦ #COVIDー19⁩

  • پریروز, دیروز, امروز

    •پریروز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم: دلیلی برای نگرانی درباره کرونا نیست. ▪️•دیروز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم: زنگ خطر به صدا در آمده است. ▪️•امروز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به ویروس کرونا مبتلا شده است.

  • مهراب

    وقت خداحافظی جمهوری طاعونی اسلام با کشور و ملت ایران فرا رسیده است. از شروع امسال هم معلوم بود که این سال, سال وداع و سال پایانی جمهوری جهنمی اسلامی است؛ سالی که با توفان نوح شروع شد و با طاعون بی تدبیری, طاعون بی لیاقتی و طاعون خریت محض آخوندها پایان می گیرد. سال نو کمتر از یک ماه دیگر است؛ سال سرنگونی و به گور سپردن رژیم ملاها. پیش به سوی سرنگونی.