ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب غذای صدها زندانی در زندان ارومیه

حدود ۳۰۰ زندانی بند ۱ و ۲ روان‌درمانی زندان ارومیه همزمان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. آب گرم این بندها از سه هفته پیش قطع است. چند زندانی سیاسی این زندان هم در اعتصاب غذا قرار دارند.

صدها زندانی در زندان ارومیه به صورت همزمان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. علت اصلی اعتصاب غذا قطع ادامه‌دار آب گرم زندان است. چند زندانی سیاسی این زندان نیز در اعتصاب غذا قرار دارند.

تصویری از بند روان درمانی در زندان مرکزی ارومیه در زمان بازدید سهرابی، مدیر زندان و خانزاده، معاون مددکاران ورئیس اندرزگاه، مهر ۱۳۹۸ برای رسیدگی به مشکلات زندانیان ــ عکس: وب‌سایت اداره کل زندان‌های استان آذربایجان غربی

به گزارش وب‌سایت «هرانا»، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، حدود ۳۰۰ زندانی در بندهای روان‌درمانی ۱ و ۲ زندان ارومیه (اورمیه) از دوشنبه ۵ اسفند در اعتراض به قطعی آب گرم بندها دست به اعتصاب غذا زده اند.

بر اساس این گزارش، آب گرم بندها از سه هفته پیش تا کنون قطع است. یک منبع مطلع در این‌باره به هرانا گفت:

«از ۲۱ روز قبل آب گرم بندهای روان‌درمانی ۱ و ۲ قطع شده است. در بند روان‌درمانی دو، ۱۶۰ زندانی و در بند روان درمانی یک، ۱۴۰ زندانی از ظهر امروز اعتصاب غذای نامحدود کرده‌اند. در این مدت نیز علیرغم درخواست های متعدد زندانیان، مسئولان زندان تنها وعده تعمیر موتورخانه را داده‌اند اما اقدامی نکرده‌اند و زندانیان از حمام رفتن نیز محروم هستند. به دلیل تعداد بالای محبوسین اجازه رفتن به دیگر بندها را هم نمی‌دهند و تنها تعدادی از آنها، شاید ده یا پانزده نفر که آشنایانی در دیگر خوابگاه‌ها دارند، حمام کرده‌اند».

ماه گذشته نیز ۱۰ زندانی در بهداری زندان ارومیه در اعتراض به قطع آب و گاز بهداری دست به اعتصاب غذا زده بودند.

بی‌توجهی به بهداشت زندانیان بر خلاف قوانین مصوب جمهوری اسلامی است.

در بند د ماده ۲۶ «آئین‌‍نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور» جمهوری اسلامی به صراحت آمده است که یکی از وظایف زندانبان «اهتمام و اقدام در جهت تهذیب، اصلاح و تربیت زندانیان و نیز تأمین بهداشت، تغذیه، تربیت بدنی و تفریحات سالم آنان در محیط زندان یا مؤسسه یا مراکز وابسته» است.

دیگر اعتصاب غذاها

به گزارش «هرانا»، پیمان میرزاده، زندانی سیاسی نیز از دوشنبه ۵ اسفند در اعتراض به مخالفت با درخواست عفو مشروطش وارد اعتصاب غذا شد.

پیمان میرزاده به اتهام «توهین به مقدسات» و «شرب خمر» در شعبه ۱۱۰ دادگاه عمومی ارومیه به حبس و شلاق محکوم شده بود. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اجرای حکم شلاق این زندانی را محکوم کرد و خواهان آزادی او شد.

عبدالسلام رزگه و بشیر پیرماوانه، دو زندانی سیاسی دیگر هم به ترتیب در روزهای ۳۸ ام و ۳۰ ام اعتصاب غذا به سر می‌برند و وضعیت جسمی آنها نامناسب گزارش شده است.

عبدالسلام رزگه ۷ آبان ۹۷ بازداشت شد. علت اعتصاب غذای او اعتراض به ادامه بازداشت و بلاتکلیفی است.

بشیر پیرماوانه نیز اسفند ۹۴ بازداشت شد و به اتهام «عضویت در یک گروه مخالف نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

پیرماوانه از ۳۰ روز پیش در اعتراض به بی‌پاسخ ماندن درخواست آزادی مشروط خود دست به اعتصاب غذا زده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امین وزیری، از آزاردهندگان اصلیِ زندانیان سیاسی

    امین وزیری، از آزاردهندگان اصلیِ زندانیان سیاسی #امین_وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی که در دفتری در زندان اوین مستقر است یکی از چهره‌های بدنام نزد زندانیان سیاسی محسوب می شود. در سال‌های گذشته زندانیان سیاسی زیادی از امین وزیری به عنوان فردی که حقوق آنان را پایمال کرده یا به ضرب و شتم و تبعید زندانیان پرداخته نام برده‌اند. وزیری علیرغم سن کم، دارای سوابق متعددی در نقض حقوق بشر است، وی عامل تبعید تعداد زیادی از زندانیان سیاسی از جمله علیرضا شیرمحمدعلی که در زندان تهران بزرگ به قتل رسید است. این چهره که برای زندانیان سیاسی محبوس در تهران و کرج و خانواده های آنان آشنا است دارای سابقه طولانی در آزار و اذیت زندانیان عقیدتی است. #دشمن_مردم #نه_می‌بخشیم_نه_فراموش_می‌کنیم #علیه_فراموشی

  • #جان_فشانان #آبان_ادامه_دارد #آبان_خونین

    یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه کرمانشاه، پس از ابلاغ حکم حبس از سوی مسئولین زندان، بە زندگی خود پایان داد. روز یکشنبە ٤ اسفند ٩٨ یک زندانی با هویت ”رضا امیدی یاریجانی“ ٢٢ سالە و فرزند جعفر، در زندان دیزل آباد کرمانشاه خود را حلق آویز و بە زندگی خود پایان داد. بە گفتە یک منبع مطلع، رضا امیدی پس از آنکە حکم ٤ سال حبس از سوی مسئولین زندان بە وی ابلاغ شدە اقدام بە خودکشی کردە است. رضا امیدی یاریجانی اهل دهستان جلالوند بخش فیروزآباد کرمانشاه بودە و در جریان اعتراضات آبان ماه کرمانشاه بازداشت شدە بود. وی طی سە ماه گذشتە در بازداشتگاه ادارە اطلاعات کرمانشاه و زندان دیزل آباد محبوس بودە و طی روزهای گذشتە از سوی یکی از شعب دادگاه انقلاب این شهر بە تحمل ٤ سال حبس محکوم شدە بود. / هه‌نگاو #جان_فشانان #آبان_ادامه_دارد #آبان_خونین

  • زندانهای کشور را فورا قرنطینه کنید

    زندانهای کشور را فورا قرنطینه کنید ▪️اردوی کار: در بیانیه ای با عنوان « درخواست فوری خانواده های زندانیان سیاسی بیانیه 14 نفر برای نجات جان زندانیان از «خطر ویروس کرونا»! که شامگاه دوشنبه 5 اسفند منتشر شده آمده است: ▪️«نظر به اینکه اخبار بسیار نگران کننده ای در باره ی انتشار ویروس کرونا در زندان های کشور شنیده میشود، اینجانبان «خانواده های زندانیان سیاسی بیانیه 14 نفر» اسیر در زندان های مشهد و تهران و کاشان؛ از حاکمیت می خواهیم "برای پیشگیری از یک فاجعه بزرگ انسانی" و نجات جان زندانیان از ویروس کرونا، هرچه سریعتر نسبت به آزادی یا مرخصی زندانیان سیاسی و عادی (بویژه زنان زندانی) اقدام عاجل نموده، و کلیه زندانهای کشور را فورا قرنطینه نمایند، تا از انتشار این بیماری خطرناک در میان زندانیان جلوگیری نمایند، در غیر این صورت مسئول عواقب آن خواهند بود. ▪️جمعى از خانواده هاى زندانيان سياسى بيانيه ١٤ نفر دوشنبه ١٣٩٨/١٢/٥