ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار متهم به صدور حکم شلاق دختر نوجوان بازداشت شدند

<p>يک روز پس از تظاهرت گسترده دانشجويان و فعالان مدنی افغانستان عليه دادگاه&zwnj;های صحرايی، چهار تن، از جمله يک روحانی که گفته می&zwnj;شود دختر نوجوانی را به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم کرده بود، بازداشت شده&zwnj;اند.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>ژنرال مجتبی پتنگ، وزير کشور که روز سه شنبه چهارم مهرماه برای توضيح مسائل امنيتی به مجلس سنا فراخوانده شده بود از بازداشت يک روحانی به اتهام صدور حکم شلاق زدن اين دختر خبر داد و گفت تحقيقات از وی آغاز شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>پتنگ در اين مورد جزئيات بيشتری ارائه نکرد اما اسدالله، فرمانده پليس منطقه جاغوری ولايت غزنی در جنوب کابل که اين رويداد در آن&zwnj;جا رخ داد گفته است که در مجموع چهار تن در اين رابطه بازداشت شده&zwnj;اند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين دختر نوجوان در نيمه شهريورماه گذشته به اتهام رابطه نامشروع ۱۰۰ ضربه شلاق زده شد و دوست پسرش به پرداخت ۸۰ هزار افغانی (معادل ۱۶۰۰ دلار) جريمه نقدی محکوم گرديد.</p> <p>&nbsp;</p> <blockquote> <p>در سال&zwnj;های گذشته طی موارد متعدد دادگاه&zwnj;های صحرايی به&zwnj;ويژه در مناطقی که طالبان و ديگر گروه&zwnj;های تندرو در آن نفوذ دارند، ايجاد و افراد زيادی مجرم شناخته شدند</p> </blockquote> <p>روز دوشنبه در اعتراض به اين رويداد که از سوی کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان &quot;دادگاه صحرايی&quot; توصيف شده بود، و برگزاری چند دادگاه از اين نوع، صد&zwnj;ها تن در کابل راهپيمايی کردند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>راهپيمايان با سردادن شعارهايی عليه قانون&zwnj;گريزی و عدم اجرای عدالت، در مقابل دفتر کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان و ساختمان شورای ملی توقف کرده و قطعنامه&zwnj;ای عليه دادگاه&zwnj;های صحرايی صادر کردند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در اين قطعنامه برگزاری چنين دادگاه&zwnj;هايی محکوم شده و از دولت افغانستان و کميسيون مستقل حقوق بشر اين کشور خواسته شده برای جلوگيری از تکرار آن و اجرای عدالت با شدت و جديت بيشتری عمل کند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>دولت افغانستان تعهد کرده بود که رويداد اخير غزنی را بررسی و در صورت اثبات وقوع آن، عوامل آن را مورد پيگيرد قرار خواهد داد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در سال&zwnj;های گذشته طی موارد متعدد دادگاه&zwnj;های صحرايی به&zwnj;ويژه در مناطقی که طالبان و ديگر گروه&zwnj;های تندرو در آن نفوذ دارند، ايجاد و افراد زيادی مجرم شناخته شدند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در تيرماه سال جاری يک زن جوان به اتهام روابط نامشروع از سوی طالبان در يک منطقه دورافتاده ولايت پروان در شمل کابل تيرباران شد و تصاوير اين رويداد به سرعت در ميان مردم پخش شد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>مردادماه ۱۳۸۹ نيز تصاوير دلخراش يک زوج جوان پخش شد که به اتهام ارتباط نامشروع جنسی از سوی طالبان در دشت ارچی ولايت قندوز در شمال افغانستان در ملاء عام سنگسار شده بودند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>پس از پخش تصاوير اين رويداد، مقام&zwnj;های پليس افغانستان اعلام کردند که عوامل آن را شناسايی کرده&zwnj;اند و وعده دادند عدالت را در مورد آن&zwnj;ها اجرا کنند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>حدود سه هفته پيش فرمانده پليس ولايت قندوز اعلام کرد قاری نيازمحمد، فرمانده ارشد طالبان که حکم سنگسار اين زوج را صادر کرده بود، از منطقه دشت ارچی اين ولايت بازداشت شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

يک روز پس از تظاهرت گسترده دانشجويان و فعالان مدنی افغانستان عليه دادگاه‌های صحرايی، چهار تن، از جمله يک روحانی که گفته می‌شود دختر نوجوانی را به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم کرده بود، بازداشت شده‌اند.

ژنرال مجتبی پتنگ، وزير کشور که روز سه شنبه چهارم مهرماه برای توضيح مسائل امنيتی به مجلس سنا فراخوانده شده بود از بازداشت يک روحانی به اتهام صدور حکم شلاق زدن اين دختر خبر داد و گفت تحقيقات از وی آغاز شده است.

پتنگ در اين مورد جزئيات بيشتری ارائه نکرد اما اسدالله، فرمانده پليس منطقه جاغوری ولايت غزنی در جنوب کابل که اين رويداد در آن‌جا رخ داد گفته است که در مجموع چهار تن در اين رابطه بازداشت شده‌اند.

اين دختر نوجوان در نيمه شهريورماه گذشته به اتهام رابطه نامشروع ۱۰۰ ضربه شلاق زده شد و دوست پسرش به پرداخت ۸۰ هزار افغانی (معادل ۱۶۰۰ دلار) جريمه نقدی محکوم گرديد.

در سال‌های گذشته طی موارد متعدد دادگاه‌های صحرايی به‌ويژه در مناطقی که طالبان و ديگر گروه‌های تندرو در آن نفوذ دارند، ايجاد و افراد زيادی مجرم شناخته شدند

روز دوشنبه در اعتراض به اين رويداد که از سوی کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان "دادگاه صحرايی" توصيف شده بود، و برگزاری چند دادگاه از اين نوع، صد‌ها تن در کابل راهپيمايی کردند.

راهپيمايان با سردادن شعارهايی عليه قانون‌گريزی و عدم اجرای عدالت، در مقابل دفتر کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان و ساختمان شورای ملی توقف کرده و قطعنامه‌ای عليه دادگاه‌های صحرايی صادر کردند.

در اين قطعنامه برگزاری چنين دادگاه‌هايی محکوم شده و از دولت افغانستان و کميسيون مستقل حقوق بشر اين کشور خواسته شده برای جلوگيری از تکرار آن و اجرای عدالت با شدت و جديت بيشتری عمل کند.

دولت افغانستان تعهد کرده بود که رويداد اخير غزنی را بررسی و در صورت اثبات وقوع آن، عوامل آن را مورد پيگيرد قرار خواهد داد.

در سال‌های گذشته طی موارد متعدد دادگاه‌های صحرايی به‌ويژه در مناطقی که طالبان و ديگر گروه‌های تندرو در آن نفوذ دارند، ايجاد و افراد زيادی مجرم شناخته شدند.

در تيرماه سال جاری يک زن جوان به اتهام روابط نامشروع از سوی طالبان در يک منطقه دورافتاده ولايت پروان در شمل کابل تيرباران شد و تصاوير اين رويداد به سرعت در ميان مردم پخش شد.

مردادماه ۱۳۸۹ نيز تصاوير دلخراش يک زوج جوان پخش شد که به اتهام ارتباط نامشروع جنسی از سوی طالبان در دشت ارچی ولايت قندوز در شمال افغانستان در ملاء عام سنگسار شده بودند.

پس از پخش تصاوير اين رويداد، مقام‌های پليس افغانستان اعلام کردند که عوامل آن را شناسايی کرده‌اند و وعده دادند عدالت را در مورد آن‌ها اجرا کنند.

حدود سه هفته پيش فرمانده پليس ولايت قندوز اعلام کرد قاری نيازمحمد، فرمانده ارشد طالبان که حکم سنگسار اين زوج را صادر کرده بود، از منطقه دشت ارچی اين ولايت بازداشت شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    به افغان های با شرف و با غیرت که برعلیه زور برمی خیزند تبریک می گویم