ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران و دیگر محرومان: بی‌دفاع‌تر در برابر کرونا

گروه‌هایی از پرستاران و کارگران از جمله کارگران پارس جنوبی، کارگران هپکو و کارگران راه‌آهن قم دست به اعتراض زده‌اند.

اخبار ضد و نقیض مربوط به شیوع کرونا در ایران نگرانی درباره دامنه واقعی ابتلا به آن را در میان مردم دامن زده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) مدعی است «اقلام مبارزه با کرونا شبانه روز تولید می‌شود و از این بابت کمبودی نیست.» اما اعتراض به عدم انجام اقدامات پیشگیرانه ضروری و توزیع وسایل پیشگیری از بیماری گسترش یافته است.

ضدعفونی کردن واگنهای متروی تهران - عکاس: علی شیربند - ششم اسفند ۹۸

معاونت دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی سه‌شنبه ششم اسفند از ابتلای یکی از دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه خبر داد و افزود به هم‌اتاقی‌های این دانشجو هشدار داده شده و «البته همه خوابگاه‌ها تخلیه و ضدعفونی شده است.»

خبرگزاری فارس به نقل از رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) سه‌شنبه نوشت: «اقلام مبارزه با کرونا شبانه روز تولید می‌شود و از این بابت کمبودی نیست.»

این در حالی است که اعتراض به عدم انجام اقدامات پیشگیرانه ضروری و توزیع وسایل پیشگیری از بیماری افزایش یافته است.

رحمانی در نشست وزارت صمت با تولیدکنندگان گفت در حال حاضر کارگران به طور شبانه‌روزی مشغول تولید وسایل استاندارد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا هستند و «در این زمینه به کارخانه‌های استان البرز و قزوین که قطب تولید مواد شوینده و بهداشتی هستند، مأموریت ویژه داده شده است.»

اعتراض پرستاران و کارگران

اما کارگرانی که در قزوین یا سایر نقاط ایران کار می‌کنند، و پرستاران که در صف مقدم مبارزه با ویروس کرونا و کمک‌رسانی به بیماران و در مجاورت بیماران قرار دارند، از امکانات مقابله با ابتلاء به بیماری محرومند.

ویروس کرونا بیشتر از شخص به شخص از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود. کسانی که در محیط‌های پرجمعیت فعالیت و یا زندگی می‌کنند بیشتر با خطر ابتلاء به آن روبرویند. شیوع کرونا همانند هر اپیدمی دیگری قشرهای تهیدست و محروم جامعه را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. فقر، سوءتغذیه، نداشتن مسکن مناسب محرومیت از امکانات لازم برای مقابله با بیماری موقعیت آن‌ها را شکننده‌تر کرده است.

در روزهای گذشته پرستاران، کارگران از جمله کارگران پارس جنوبی، کارگران هپکو کارگران راه‌آهن قم نیز به اعتراض کرده‌اند.

روز یکشنبه کارگران پارس جنوبی گفتند شایع است سه تن از کارگران پارس جنوبی به کرونا مبتلا و به بیمارستان منتقل شده‌اند. اما بیشتر کارگاه‌ها فاقد حداقل امکانات بهداشتی و پیشگیرانه هستند و بسته‌های بهداشتی نیز که برای کارگران تهیه شده از سوی پیمانکار در اختیار کارگران قرار نگرفته است.

روز دوشنبه پنجم اسفند پرستاران بیمارستان‌ها از طریق تجمع یا رسانه‌های اجتماعی اعتراض خود را به پنهان‌کاری وزارت بهداشت درباره شمار مبتلایان و قربانیان اعلام کردند.

کارگران کارگاه‌های کوچک، کارگاه‌های غیررسمی و مشاغل خانگی رانندگان، فروشندگان، کودکان کار، کارتن‌خواب‌ها و فروشندگان متروها از اقشار آیب‌پذیر دیگری هستند که در معرض خطر ابتلاء به ویروس کرونا قرار دارند.

کمپ‌های اسکان کارتن‌خواب‌ها در معرض شیوع گسترده کرونا

سندیکای کارگران شرکت واحد روز سه‌شنبه ششم اسفند درباره خطر ابتلاء رانندگان شرکت واحد به اپیدمی کرونا هشدار داد و نوشت در حالی که رانندگان در معرض تماس مستقیم با مسافران هستند مدیریت شرکت واحد تاکنون اقدام به تامین ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی برای رانندگان و در سرویس‌های بهداشتی مبدا و مقصد خطوط مایع دستشوئی که رانندگان و کارگران بتوانند دست‌های خود را با شستشو حداقلی ضدعفونی کنند وجود ندارد.

حمید، کارگر یک فروشگاه‌ مواد غذایی در تهران روز سه شنبه سوم اسفند به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«کارفرمای ما به ما ماسک فیلتردار و مواد ضدعفونی‌کننده نمی‌دهد؛ می‌گوید اگر از کرونا می‌ترسید، خودتان بروید ماسک و ژل ضدعفونی پیدا کنید و بخرید. حالا با یک میلیون و خورده‌ای حقوق، بدون بیمه و حمایت، چطور می‌توانم این مواد را که این روزها اینقدر گران شده‌اند، تهیه کنم؟ ترک کار هم نمی‌توانم بکنم؛ زندگی خانواده‌ی من به همین حقوق یک میلیون و خورده‌ای بند است؛ اجاره خانه‌ام را چه کسی قرار است بپردازد؟ چه کسی قرار است از خانواده‌ام حمایت کند؛ اگر من کرونا بگیرم، کدام نهاد از خانواده‌ی من حمایت خواهد کرد؟!»

ابوالفضل اشرف منصوری، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور معتقد است وزارت کار باید با ابلاغ بخشنامه‌ای به ادارات و کارفرماها آن‌ها را موظف کنند اقدامات احتیاطی ضروری را انجام دهند و از جمله همه‌ی کارگاه‌ها ملزم شوند که هنگام ورود به محل کار، تب و درجه حرارت بدن همه‌ی پرسنل کنترل شود. منصوری اما اذعان دارد حتی در صورت ابلاغ چنین بخشنامه‌ای تضمینی برای اجرای آن وجود ندارد:

«تعداد کارگاه‌های فعال کشور بسیار زیاد است؛ باید بدانیم، شیوع کرونای جدید، کارگاه بزرگ و کوچک نمی‌شناسد؛ این ویروس، سریع پخش و منتشر می‌شود. مساله اصلی این است که ما تعداد کافی بارزس کار یا بازرس طب کار نداریم تا آنها بتوانند در کارگاه‌ها مستقر شوند یا مداوماً از بهداشت کارگاه‌ها بازدید کنند.»

چند تشکل کارگری در بیانیه مشترک ضمن انتقاد به نحوه عملکرد حکومت و عدم انجام اقدامات پیشگیرانه خواستار گسترش اعتراضات شدند تا حکومت را وادار کنند وسایل استاندارد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا رابه طور رایگان در اختیار همگان قرار دهند و مبتلایان را به طور کامل و با هزینه دولت درمان کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.