ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحلیف اشرف غنی دو هفته به تعویق افتاد

ارگ شیوع ویروس کرونا، تنگنای زمانی برای حضور مهمان‌های خارجی و نیاز به آمادگی‌های بیشتر فنی برای برگزاری مراسم با شکوه را از دلایل عمده تاخیر در برگزاری مراسم تحلیف غنی عنوان کرد.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با انتشار پیامی در توئیتر از به‌ تعویق افتادن مراسم تحلیف اشرف غنی تا ۹ مارس /۱۹ اسفند سال جاری خبر داد. ارگ در بیانیه‌ای شایعات درباره شیوع ویروس کرونا، تنگنای زمانی برای حضوریابی مهمان‌های خارجی و نیاز به آمادگی‌های بیشتر فنی برای برگزاری مراسم با شکوه را از دلایل عمده تاخیر در برگزاری مراسم تحلیف غنی عنوان کرد.

اشرف غنی - عبدالله عبدالله هر دو خود را برای برگزاری مراسم تحلیف آماده می‌کنند.

از شنبه گذشته در افغانستان طرح یک هفته‌ای «کاهش خشونت» که مقدمه و پیش‌شرطی برای توافق نهایی آمریکا و طالبان است، به اجرا درآمده است. اگر این طرح با موفقیت و رضایت طرفین به پایان برسد، طالبان و آمریکا توافقنامه صلح امضاء خواهند کرد و سپس گفت‌وگوهای داخلی میان طالبان، حکومت و گروه‌های سیاسی افغانستانی آغاز می‌شود. اما در آستانه روزهای پایانی طرح کاهش خشونت، سوال این است: کدام دولت افغانستان قرار است در گفت‌وگوهای احتمالی آینده حاضر شود؟

اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو خود را رئیس جمهوری منتخب می‌دانند و کمیسیون ویژه‌ای برای تدارک مراسم تحلیف تعیین کرده‌اند. عبدالله عبدالله کمیسیون مستقل انتخابات را به تقلب و کودتای انتخاباتی متهم کرده و خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری که مهر سال جاری برگزار شد، می‌داند. او برای چند ولایت والی تعیین کرده و می‌گوید به زودی دولتش را تشکیل می‌دهد.

اشرف غنی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، پیروز معرفی شد هم طبق روال معمول یک کمیسیون ویژه برای برگزاری «شکوهمند» مراسم تحلیف تشکیل داده است. قرار بود مراسم تحلیف غنی به عنوان رئیس جمهوری منتخب پنجشنبه ۸ اسفند برگزار شود. زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان که در گفت‌وگوها با طالبان نیز حضور داشت، از غنی خواست مراسم تحلیف خود را برای جلوگیری از «شعله‌ور شدن اختلاف‌ها» به تاخیر بیاندازد. او گفت که رئیس دولت افغانستان پذیرفته مراسم تحلیف را برای پانزده روز به تاخیر بیندازد.

ارگ نیز در بیانیه‌ای شایعات درباره شیوع ویروس کرونا، تنگنای زمانی برای حضور مهمان‌های خارجی و نیاز به آمادگی‌های بیشتر فنی برای برگزاری مراسم با شکوه را از دلایل عمده تاخیر در برگزاری مراسم تحلیف غنی عنوان کرد.

وزارت خارجه آمریکا هم در اطلاعیه‌ای از دولت افغانستان به خاطر «به تاخیر انداختن مراسم تحلیف» سپاسگزاری کرده است.

خلیل‌زاد همچنین از عبدالله خواسته تا روند معرفی والی جدید برای ولایت‌ها را متوقف کند. فضل احمد معنوی، عضو تیم ثبات و همگرایی دیدار عبدالله و خلیل‌زاد را تایید کرده و گفته است: خلیل‌زاد در این دیدار تاکید کرده که دو طرف باید در این دوره در باره تعیین هیئت گفت‌وگو کننده صلح کار کنند.

وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرده بود که در جریان نتیجه اعلام شده به نفع غنی است و خواسته بود به نگرانی‌هایی که درباره‌ی روند انتخابات مطرح است، مطابق روندهای قانونی و قانون اساسی رسیدگی شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ۲۹ بهمن اشرف غنی را برنده انتخابات معرفی کرد. عبدالله عبدالله اما اعلام کرد این نتیجه را نمی‌پذیرد و خواستار تشکیل دولت «همه شمول» است.

چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ششم مهر امسال برگزار شد. میزان مشارکت در این دوره انتخابات کمتر از دو میلیون تن گزارش شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.