ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا و پیگیری خانواده‌ها برای آزادی زندانیان: دو زندانی سیاسی به مرخصی آمدند

گزارش‌هایی در مورد شیوع ویروس کرونا در برخی زندان‌های ایران منتشر شده است. خانواده بسیاری از زندانیان سیاسی با انتشار دادخواست یا ارسال نامه به مقامات قضایی خواستار آزادی، اعطای مرخصی یا دادن عفو مشروط به زندانیان شده‌اند. با پیگیری‌های انجام شده مسعود کاظمی و پروین محمدی، دو تن از زندانیان سیاسی به مرخصی آمدند.

گزارش‌هایی در مورد شیوع ویروس کرونا در برخی زندان‌های ایران منتشر شده است. خانواده بسیاری از زندانیان سیاسی با انتشار دادخواست یا ارسال نامه به مقامات قضایی خواستار آزادی، اعطای مرخصی یا دادن عفو مشروط به زندانیان شده‌اند. با پیگیری‌های انجام شده مسعود کاظمی و پروین محمدی، دو تن از زندانیان سیاسی به مرخصی آمدند.

پروین محمدی، فعال حقوق کارگران

به دنبال اعلام خطر شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران و در ادامه پیگیری‌های انجام شده از سوی خانواده زندانیان سیاسی برای بیرون آوردن فعالان در بند، اعضای خانواده ۲۶ زندانی سیاسی با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به مسئولان قضایی از آنان خواستند تعدادی از فعالان صنفی معلمان، فعالان محیط زیست، فعالان کارگری و تعدادی دیگر از فعالان مدنی و ... را که در حال حاضر در زندان به سر می‌برند، آزاد کنند.

در این نامه آمده است:

«با توجه به اخبار نگران کننده در مورد شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور و نظر به اینکه زندانیان ضمن عدم برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی مناسب و قابل قبول، به دلیل زندگی جمعی و تنگاتنگ به شدت در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند، ما جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی خواهان آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران هستیم. بدیهی است در صورت کوتاهی در این امر مسئولیت هر گونه خطر احتمالی متوجه مسئولان ذی‌ربط خواهد بود.»

خبرهای منتشر شده از سوی برخی منابع حاکی از این است که تا لحظه تنظیم این گزارش، دست‌کم به دو تن از زندانیان سیاسی مرخصی داده شده است.

به گزارش وب‌سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران، پروین محمدی، نماینده سابق کارگران کارخانه صنایع فلزی تهران و عضو هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی (بستا) و نایب رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران که در آذر ماه امسال با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به زندان کچوئی کرج فرستاده شده بود، روز چهارشنبه ۷ اسفند ماه به مرخصی آمد.

همچنین در خبر دیگری شیما تدریسی، همسر مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار زندانی، روز چهارشنبه ۷ اسفند با انتشار توئیتی در حساب کاربری توئیتر خود از اعطای مرخصی به این زندانی سیاسی خبر داد.

مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار

تدریسی در توئیتر خود نوشت:

«مسعود کاظمی دقایقی پیش به مرخصی آمد. امیدوارم این مرخصی که سخنگوی قوه قضاییه دیروز گفته بود پس از شیوع ویروس کرونا به زندانیان واجد شرایط اعطا می‌شود به سایر زندانیان نیز تعلق گیرد.»

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران روز چهارشنبه ۷ اسفند ماه در دستورالعملی، از اقداماتی خبر داد که قرار است برای حفظ سلامتی زندانیان در ایران در زمان شیوع ویروس کرونا انجام شود.

همزمان با انتشار این خبر، اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های کشور در یک ویدئو کنفرانس با اعلام خبر اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از ورود کرونا ویروس به زندان‌ها از مدیران کل زندان‌های سراسر کشور خواست تا از انتقال زندانیان به زندان‌های دیگر خودداری کرده و ملاقات زندانیان با خانواده‌ها را به ملاقات کابینی محدود کنند.

او همچنین از انجام اقدامات بهداشتی در زندان‌ها خبر داد و گفت قرار است بخش‌ها روزانه ضدعفونی‌ شوند و افراد مورد خطر شناسایی و جداسازی شوند.

در خبری دیگر و به نقل از کانال تلگرام معلمان عدالت خواه، صدیقه مالکی‌فرد، همسر هاشم خواستار، زندانی سیاسی، روز چهارشنبه ۷ اسفند با انتشار نامه‌ای ضمن نامطلوب توصیف کردن وضعیت بهداشتی و تراکم بالای جمعیت زندانیان در زندان وکیل آباد مشهد، از مسئولان جمهوری اسلامی خواست تا «علاج واقعه قبل از وقوع کنند» و پیش از اینکه ویروس کرونا به این زندان شلوغ راه پیدا کند، «زندانیان سیاسی را فورا آزاد کنند.»

در قسمت پایانی این نامه آمده است:

«لازم است مسئولان زندان وکیل آباد مشهد، زندانیان سیاسی را فورا آزاد کنند تا جا برای دیگر زندانیان باز شود، و اگر با زندانیان سیاسی کینه دیرینه دارند، لااقل زندانیان مواد مخدر و دزدان و قاتلان را آزاد کنند یا به مرخصی بفرستند تا جا برای زندانیان سیاسی باز شود و از خطرات احتمالی که جان آنها را تهدید می‌کند، نجات پیدا کنند.»

دو روز پیش از انتشار این نامه، خانواده‌های زندان سیاسی امضا کننده بیانیه موسوم به «۱۴ نفر» با انتشار دادخواستی از مسئولان و مقامات حکومت جمهوری اسلامی خواستند تا «برای پیشگیری از یک فاجعه بزرگ انسانی» و نجات جان زندانیان از خطر ویروس کرونا، هرچه سریع‌تر نسبت به آزادی یا مرخصی زندانیان سیاسی و عادی (به‌ویژه زنان زندانی)، اقدام عاجل کنند:

در همین راستا محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس که تست ابتلای خودش به کرونا مثبت اعلام شده نیز روز سه‌شنبه ۶ اسفند، با انتشار پیامی در حساب کاربری توئیتر خود از ابراهیم رئیسی خواست تا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان، به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهند.

او در پیام خود یادآور شد که:

«درخواست اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی و امنیتی را بر اساس تقاضای خانواده‌های این زندانیان و خطاب به ابراهیم رئیسی مطرح کرده است.»

هم‌زمان با درخواست محمود صادقی از ابراهیم رئیسی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان، انتشار یک فایل صوتی از سعید سلطان‌پور، درویش گنابادی محبوس در زندان مرکزی کرج درباره احتمال شیوع ویروس کرونا در این زندان، خبرساز شد.

این درویش زندانی در فایل صوتی خود اعلام کرد که در ساعت ۷ صبح سه‌شنبه ۶ اسفند، بدون اطلاع قبلی توسط مأموران زندان، از بند ویژه ندامتگاه مرکزی کرج، همراه ۷ درویش زندانی دیگر به سلولی در بند کارگری این زندان منتقل شده است.

علیرضا روشن، نویسنده و فعال حقوق درویشان گنابادی اما در رابطه با وضعیت هشت درویش زندانی محبوس در زندان مرکزی کرج به زمانه گفت:

«با توجه به ابلاغیه و دستورات وزارت بهداشت به سازمان زندان‌ها، در حال حاضر شخص رئیس قوه قضاییه نیز از موضوع اطلاع کامل دارد و باید اقدامات لازم را انجام دهد.»

به گفته علیرضا روشن، با توجه به احتمال ورود ویروس کرونا به زندان‌ها، رئیس سازمان زندان‌ها و رئیس قوه قضاییه مسئول مستقیم حفاظت از جان زندانیان هستند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.