ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراق: مجلس تشکیل نشد، معترضان به میدان تحریر بازگشتند

علاوی فردا باردیگر برای رای اعتماد به مجلس خواهد رفت. رئیس مجلس گفته که این آخرین فرصت او برای جلب رای نمایندگان است. همزمان معترضان هم به خیابان بازگشتند.

پارلمان عراق باردیگر برای جلسه رای اعتماد به هیئت وزیران محمد توفیق علاوی به حد نصاب نرسید. احزاب شیعی تصمیم داشتند به وزیران وزارتخانه‌های وابسته به تشکل‌های سیاسی شیعی رای بدهند. ائتلاف کردستان و نمایندگان سنی اما همچنان حاضر به حضور در جلسه نشدند. رئیس مجلس گفت که فردا آخرین فرصت برای رای اعتماد به کابینه علاوی است. همزمان با این مسئله، گروهی از معترضان باردیگر به خیابان بازگشتند.

در بغداد معترضان به میدان تحریر بازگشتند. آنها بر عکس محمد توفیق علاوی نوشتند؛ رد شده به رای مردم/ یکم مارس / ۲۰۲۰ منبع: شبکه اجتماعی توییتر

در حالیکه منابع مطلع از هماهنگی احزاب شیعی برای حضور در جلسه رای اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی خبر داده بودند، شمار نمایندگان حاضر در صحن به نسبت پنجشنبه کاهش یافت. فقط ۱۰۸ نماینده در صحن پارلمان حاضر شدند. رایزنی‌های علاوی با فراکسیون‌های کردستان، ائتلاف نیروهای عراقی و در حتی دو ائتلاف دولت قانون و نصر شیعیان بی‌نتیجه بود.

علاوی و هیئت همراهش ابتدا ظهر امروز به پارلمان رفتند. نمایندگان معترض اما از حضور در صحن مجلس خودداری کردند تا نخست وزیر مکلف با رئیس و نایب رئیس مجلس تشکیل جلسه دهد و پس از آن رایزنی با فراکسیون‌های معترض را پیش ببرد.

خبرگزاری‌ها هم گزارش کردند جلسه رای اعتماد ساعت ۶ عصر برگزار می‌شود. اما رایزنی‌ با فراکسیون‌های مخالف بی‌نتیجه بود و جلسه رای اعتماد به دوشنبه ۲ مارس/ ۱۲ اسفند موکول شد.

محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق پس از آنکه جلسه امروز با وجود به تعویق افتادن آن به حد نصاب نرسید، گفت که دوشنبه آخرین مهلت برای رای اعتماد به دولت محمد توفیق علاوی است.

علاوی فوریه امسال در پی اعتراضات گسترده در عراق از سوی برهم صالح برای تشکیل کابینه منصوب شد.

او مدعی شد که اعضای کابینه‌اش را بدون توجه به سهمیه‌بندی‌های مرسوم میان فراکسیون‌های شیعی، سنی و کردی انتخاب کرده تا «اقتدار را به عراق» و «حق را به مردم» بازگردند.

مخالفان اما او را متاثر از مقتدی صدر، رهبر جریان سائرون و نزدیک به ایران می‌دانند و خواستار حفظ سهم خود در هیئت وزیران هستند.

همزمان با به حد نصاب نرسیدن پارلمان برای رای اعتماد به کابینه، گروهی از معترضان باردیگر در میدان التحریر بغداد تجمع کردند. معترضان عراقی از اکتبر سال گذشته در بغداد، بصره، نجف، کربلا و چند شهر دیگر به خیابان آمدند و خواستار تغییر نظام سیاسی این کشور، خروج نیروهای خارجی از جمله ایران و آمریکا از خاکشان و مبارزه با فساد اقتصادی و سیاسی شدند. در جریان این اعتراضات دستکم پانصد تن به ضرب گلوله ماموران امنیتی و شبه نظامی کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های عراق، معترضان قصد داشتند به منطقه امنیتی سبز که محل استقرار پارلمان و نهادهای دولتی است، وارد شوند اما نیروهای امنیتی مانع ورود آنها به این منطقه شدند.

علاوی فردا باردیگر برای رای اعتماد به پارلمان خواهد رفت و اگر نتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، برهم صالح باید فرد دیگری را برای تشکیل دولت انتخاب کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • از خیزش انقلابی مردم عراق حمایت کنیم!

    از فعالین و چهره های خوشنام خیزش انقلابی مردم عراق در برابر تهدید و تعرض دولت عراق و نیروهای ارتجاع مذهبی حمایت کنیم! [اطلاعیه مشترک نیروهای کمونیست] در حالی که بیش از چهار ماه از خیزش انقلابی مردم عراق می گذرد و توده های بپاخاسته در مبارزه برای سرنگونی حکومت ارتجاع مذهبی عراق و برکناری همه احزاب و نیروها ی شریک در دولت و پایان دادن به مداخله گری های جمهوری اسلامی و دولت آمریکا گام های استواری به جلو برداشته اند. در شرایطی که مردم عراق خیابان های شهرهای بزرگ عراق را به میدان اعتراض و میدان التحریر بغداد را به دژ انقلاب تبدیل کرده و خواهان روی کار آمدن دولتی برآمده از قیام خود هستند. در آنطرف نبرد، دولت عراق، احزاب و نیروهای مذهبی و میلیشیای وابسته به رژیم جمهوری اسلامی و جریان صدر تا کنون از هیچ نیرنگ و جنایاتی علیه مردم و برای سرکوب این خیزش انقلابی کوتاهی نکرده اند. این نیروها در یک ائتلاف عملی با هم در یورش به صف تظاهرات معترضان و یا شبیخون به محل استقرار آنان در میدان تحریر و آتش زدن خیمه هایشان تا کنون بیش از ۷۰۰ نفر از معترضان را کشته و هزاران نفر را نیز زخمی و دستگیر کرده اند. دولت عراق و نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در حالی که ادعا می کنند خیزش مردم عراق رهبر ندارد، در یک اقدام هماهنگ به شناسائی فعالین و چهره های خوشنام این جنبش انقلابی اقدام نموده و ده ها نفر از آنان را شناسایی و در معرض خطر ترور قرار داده اند. دولت عراق در یکی از آخرین اقدامات سرکوبگرانه خود "سازمان آزادی زن عراق" را مورد حمله و اتهامات بی پایه قرار داده تا افکار ارتجاعی و مردسالارانه را علیه این سازمان برانگیخته و زمینه ترور چهره ها و فعالین آن را فراهم آورد. دولت عراق در حالی به پرونده سازی علیه "سازمان آزادی زن عراق" و "ینار محمد" سخنگو و چهره شناخته شده این سازمان اقدام نموده که این سازمان با دفاع پیگیر از حقوق زنان در برابر فرهنگ فرتوت مذهبی و عشیرتی و سیاست های زن ستیزانه حکومت مذهبی جایگاه قابل توجهی در میان زنان عراق و در دل خیزش توده ای مردم عراق پیدا کرده است. در این تردیدی نیست که جنبش رهائی زن در ایران که درد و رنج و مصائب زنان تحت حاکمیت رژیم جمهوری اسلامی را چشیده است خود را همسنگر و پشتیبان جنبش زنان عراق می داند و از مبارزات حق طلبانه آنان در برابر سرکوبگری های حکومت مذهبی قاطعانه حمایت می کند. ما امضا کنندگان این اطلاعیه نیز ضمن اعلام همبستگی و حمایت مجدد از خیزش انقلابی مردم عراق، سرکوبگری دولت مذهبی عراق و نیروهای ارتجاعی اسلامی علیه سازمان آزادی زن عراق و دیگر چهرها و فعالین خوشنام و محبوب خیزش مردم عراق و نیروهای آزادیخواه و انقلابی را محکوم می کنیم. ما کمونیست ها همرزمی با جنبش آزادیخواهانه و همه نیروهای چپ و انقلابی عراق در مقابله با این اقدامات سرکوبگرانه را بخشی از وظایف انترناسیونالیستی خود می دانیم. پیروز باد خیزش انقلابی مردم عراق سرنگون باد رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی زنده باد آزادی و سوسیالیسم اسفند ۱۳۹۸ فوریه ۲۰۲۰ امضاها: اتحاد فدائیان کمونیست، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری – حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان (اقلیت)، هسته اقلیت