ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستان کل کشور: «اخلال در نظام سلامت» معادل «فساد فی‌الارض» است

وزیر بهداشت پیشتر در نامه‌ای به حسن روحانی اعلام کرده بود از ۲۰۰ میلیون ماسک تولید داخل تنها یک میلیون به وزارت بهداشت تحویل و بقیه وارد بازار سیاه شده است. 

به‌دنبال نامه وزیر بهداشت به حسن روحانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی مبنی بر احتکار و قاچاق ماسک و سکوت وزارت صنایع و معادن، محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت از اعمال مجازات «فساد فی‌الارض» برای «اخلالگران در نظام سلامت» خبر داد. وزیر بهداشت پیشتر در نامه‌ای به حسن روحانی اعلام کرده بود از ۲۰۰ میلیون ماسک تولید داخل تنها ۱ میلیون به وزارت بهداشت تحویل شده و بقیه وارد بازار سیاه شده است.

محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور یکشنبه ۱۱ اسفند در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت «اخلال در نظام سلامت مردم» را معادل «فساد فی‌الارض» خواند و از او خواست موارد مرتبط با این مسئله اعم از احتکار اقلام بهداشتی را «با قید فوریت» به دفتر او ارجاع دهد.

در نامه منتظری آمده است:

«اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه در راستای جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد برابر ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی نه تنها جرم محسوب می‌گردد بلکه مجازاتی در حد مجازات افساد فی الارض دارد. از این روی، مقتضی است به مسئولان ذیربط در سراسر کشور اعلام فرمائید موارد مربوط اعم از احتکار، عدم عرضه مواد شوینده، ماسک و سایر اقلامی که در جهت پیشگیری یا درمان مبتلایان به کرونا مؤثر هستند را با قید فوریت به دفتر اینجانب ارسال و اعلام دارند تا نسبت به پیگیری آن بصورت فوق العاده اقدام گردد».

شنبه شب وزیر بهداشت در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی، از او خواسته بود همه دستگاه‌ها را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به همکاری با وزارت بهداشت موظف کند. سعید نمکی در این نامه اعلام کرده بود به‌رغم ممنوعیت صادرات ماسک و خرید تولیدات داخلی توسط این وزارتخانه، تنها یک میلیون از ۲۰۰ میلیون ماسک سفارش داده‌شده به وزارت بهداشت تحویل شده و بقیه وارد بازار سیاه شده‌اند. مسئله‌ای که وزارت بهداشت را مجبور به تامین ماسک‌های مورد نیاز از بازار سیاه کرده است.

وزیر بهداشت در این نامه تلویحا به نقش وزارت صمت در اخلال در دسترسی این وزارتخانه به ماسک اشاره کرده و گفته بود:

«متأسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده است، همکاران اینجانب به‌دلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و در نقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند. دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌جای اقدام پیشدستانه و فوری، علاوه بر تأخیر چندروزه در جلوگیری از صادرات این محصولات، نسبت به احتکار و اختفای چندصدمیلیونی ماسک‌ها سکوت پیشه کرده‌اند».

قیمت ماسک و مایع ضدعفونی کننده از آغاز انتشار خبر شیوع کرونا در ایران افزایش یافته است. مسئولان دولتی وعده کرده‌اند با نظارت بر بازار، مانع افزایش قیمت شوند و وسایل بهداشتی و ماسک مورد نیاز را تامین کنند. این وعده اما تا به حال عملی نشده و ماسک و ژل ضدعفونی در داروخانه‌ها کمیاب و گاهی حتی نایاب است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.