ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«در ابتدای شیوع کرونا در ایران درباره دلیل اصلی فوت مبتلایان پنهان‌کاری می‌شد»

یک عضو تیم واکنش سریع هلال احمر به زمانه گفت از جمله علت‌های فراگیر شدن ویروس کرونا در ایران، اعلام نکردن دلیل اصلی فوت اولین قربانیان مبتلا به کرونا به خانواده‌هایشان هنگام تحویل پیکر متوفی و رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی نزدیکان آن‌ها بوده است. .

زنگ خطر برای مردم ایران به صدا در آمده است. ویروس ناشناخته کرونا با نام علمی کووید-۱۹ راه خود را از کشور چین به سایر کشورها از جمله ایران پیدا کرد و مرزها را یکی پس از دیگری در نوردید. این ویروس بنابر اعلام رسمی منابع حکومتی ایران برای اولین بار در شهر قم شیوع پیدا کرد. هنوز نحوه ورود آن به ایران مشخص نیست و تنها گمانه‌زنی‌هایی در این مورد وجود دارد. اکنون کرونا در عرض کمتر از یک ماه به همه کشور سرایت کرد. یکی از اعضا کادر تیم واکنش سریع هلال احمر در گفت‌وگو با زمانه از جمله علت‌های فراگیر شدن ویروس کرونا در ایران را اعلام نکردن دلیل اصلی فوت اولین قربانیان مبتلا به کرونا به خانواده‌هایشان هنگام تحویل پیکر متوفی و رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی نزدیکان آن‌ها عنوان می‌کند.

پرستاران بخش ICU در بیمارستان فرقانی قم

مقامات جمهوری اسلامی تا قبل از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شیوع کرونا در ایران را انکار می‌کردند؛ اولین‌بار خبر شیوع کرونا در ایران با مرگ دو شهروند همراه شد. این‌گونه بود که ایران رتبه دوم بعد از چین را از لحاظ بیشترین میزان مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا به خود اختصاص داد. در حال حاضر تنها چهار استان بوشهر، زنجان، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری از این ویروس در امان مانده‌اند. تا ۱۳ اسفند ۹۸ بنا به آمار رسمی وزارت بهداشت ایران دست‌کم ۲۳۳۶ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۷۷ نفر نیز جان باخته‌اند. آماری که برخی منابع تعداد واقعی آن‌را بسیار بیشتر از میزان اعلام شده می‌دانند.

اگر چه احتمالا جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ایران مانند بسیاری کشورهای دیگر اجتناب‌ناپذیر بود، اما حکومت ایران آیا می‌توانست از شیوع گسترده آن به شکل کنونی جلوگیری کند؟ آیا اقدامات لازم برای این مهم صورت گرفته است؟ آیا شفافیت لازم در این‌باره تا چه اندازه می‌توانست به بالا رفتن آگاهی عمومی و در نتیجه پیشگیری بهتر از شیوع بیماری منجر شود؟ چرا توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی که از کشورها خواسته بود از تجریه چین برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کنند، مورد توجه مقام‌های مسئول در ایران قرار نگرفت؟ مهم‌ترین نکته در این میان، نحوه شیوع و گسترش بی‌سابقه این ویروس در ایران است.

یک منبع آگاه که از اعضای تیم واکنش سریع هلال احمر ایران است و با کادر درمانی این سازمان نیز همکاری دارد، در گفت‌وگو با زمانه از جمله عواملی که منجر به گسترش فراگیر ویروس در ایران شد را فوت اولین موارد ابتلا به کرونا و اعلام نکردن این موضوع به خانواده متوفیان می‌داند. عاملی که باعث شد افراد بیشتری در جریان مراسم ختم و خاکسپاری به کرونا مبتلا شوند:

«قبل از اینکه به صورت رسمی اعلام شود کرونا وارد ایران شده، چند نفر در قم مُردند، ولی به خانواده آنها نگفتند که علت مرگ به خاطر کرونا بوده. همین باعث شد خانواده و نزدیکانشان با جنازه‌ها تماس مستقیم داشته باشند و جنازه را تحویل بگیرند، حتی بدون رعایت نکات بهداشتی جنازه‌ها را غسل دادند و همین تعداد زیاد افرادی که با جنازه‌های آلوده در تماس بودند، همگی کرونا گرفتند. این باعث شد یک‌دفعه تعداد زیادی بدون هیچ‌گونه اطلاعی به ویروس آلوده شوند و چون نمی‌دانستند که به ویروس آلوده شده‌اند آنها هم راحت با بقیه ارتباط داشتند و خیلی‌های دیگر را آلوده هم کردند.»

حکومت جمهوری اسلامی بارها به مخفی‌کاری و پنهان کردن حقیقت متهم شده است. آخرین مورد آن مخفی کردن علت اصلی ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران و کمی پیش از آن عدم ارائه آمار واقعی کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ است. این موارد باعث شده اعتماد عمومی مخصوصا در شرایط بحران نسبت به عملکرد جمهوری اسلامی از بین برود. در فقدان اعتماد میان دولت و ملت، نه تنها راه‌کارها و توصیه‌هایی که از جانب دولت و سازمان‌های دولتی ارائه می‌شود، آن کارکرد و تأثیرگذاری لازم را ندارد، بلکه بر شدت بحران نیز غالبا افزوده می‌شود. در خصوص بحران ویروس کرونا نیز بار دیگر شاهد پنهان‌کاری جکومت هستیم و با توجه میزان گسترش این ویروس در کل کشور، شک و تردیدهای بسیاری نسبت به آماری که ار سوی وزارت بهداشت ارائه می‌شود وجود دارد.

از سوی دیگر، تقابل نهادهای مذهبی و دخالت روحانیون در رابطه با روش‌های پیشگیری از ویروس کرونا و هم‌زمان عقب‌نشینی دولت و سازمان‌هایی مانند وزارت بهداشت در برابر آنها، از جمله عواملی بود که به شیوع هرچه بیشتر این ویروس انجامید. از قرنطینه و بستن برخی شهرها و اماکن مذهبی مانند قم تا این لحظه جلوگیری کرده است.

به گفته منبع زمانه در هلال احمر، که به دلیل مسائل امنیتی نخواست نامش در این گزارش فاش شود، بخشنامه‌هایی قبل از برگزاری انتخابات برای سازمان هلال احمر و سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص آماده باش برای حوادث طبیعی ارسال شده بود. در این بخشنامه‌ها هیچ اشاره‌ای به ویروس کرونا، که همان زمان شایع شده بود، نشده است. این منبع آگاه به زمانه می‌گوید بعد از این که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرد و مشخص شد که کانون اصلی آن شهر قم است، سازمان هلال احمر پیشنهاد ساخت بیمارستان صحرایی را مطرح کرد:

«چند روزی که از علنی کردن ورود کرونا گذشت و همه مراجع دینی و مقامات با قرنطینه شهر مخالفت می‌کردند، سازمان هلال احمر با ستاد بحران کشور چندین جلسه برگزار کرد و پیشنهاد ساخت بیمارستان صحرایی خارج از شهر را مطرح کردیم. ما در ساخت بیمارستان‌های صحرایی تخصص لازم را داریم. ولی تا الان هر بار که این پیشنهاد مطرح شده از مقامات بالا گفتند فعلا دست نگه دارید. کلا مخالف جداسازی و قرنطینه هستند. دلیل خاصی هم برای این مخالفت ارائه نشده. در حالی که بیمارستان صحرایی در حالتی که حاضر به قرنطینه نیستند، می‌تواند گزینه خیلی خوبی باشد.»

منبع زمانه در هلال احمر در همین رابطه می‌گوید دوشنبه ۱۲ اسفند مجددا ستاد بحران و هلال احمر با مقامات دولت درباره ساخت بیمارستان صحرایی در قم آخرین جلسه را برگزار کردند، اما باز هم مخالفت شد و نهایتا راه جایگزینی را پیشنهاد دادند:

«جلسه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، ما تا ساعت ۱۱ صبح در جلسه بودیم و این‌بار هم با برپایی بیمارستان صحرایی مخالفت کردند. آنها در عوض یک طرح جایگزین پیشنهاد کردند و آن هم اینکه در ورودی شهرها با تب‌سنج دیجیتال تک‌تک خودروها چک شوند، کاری که الان هم به صورت پراکنده انجام می‌شود و تأثیر قرنطینه یا بیمارستان صحرایی را ندارد. دلیل آنها برای مخالفت با بیمارستان صحرایی این بود که امنیت ملی به خطر می‌افتد.»

در آخرین تحول صورت گرفته در همین ارتباط، روز گذشته رسانه‌های داخلی با انتشار عکس‌هایی خبر احداث «بیمارستان سیار در شهر قم» توسط سپاه پاسداران به منظور کمک و کنترل ویروس کرونا را مخابره کردند. در حالی که به گفته منبع زمانه در هلال احمر با برپایی بیمارستان صحرایی صحرایی «خارج از شهر» به دلایل نامعلوم مخالفت می‌شود، اکنون این پرسش پیش می‌آید که آیا بیمارستان سیار در «داخل شهر» ممکن است به اشاعه بیشتر ویروس کرونا در میان شهروندان منجر شود؟

منبع زمانه در هلال احمر می‌گوید طبق دستورالعمل‌های لازم سازمان بهداشت جهانی و صلیب سرخ جهانی در خصوص نحوه دفن جنازه‌هایی که به وسیله بیماری‌های ویروسی جان باخته‎اند، باید پیکر این افراد با شرایط خاصی به خاک سپرده شوند. در حال حاضر در اکثر موارد این دستورالعمل رعایت نمی‌شود:

«جنازه باید با پلاستیک وکیوم شود و توی عمق شش متری زمین دفن شود و رویش را با آب آهک بپوشانند. اما در بسیاری از موارد، مخصوصا اولین موردهای مرگ این نکات اصلا رعایت نشده. دیگر شما ببینید چه وضعیتی می‌تواند پیش بیاید. همین‌طوری جنازه‌ها را به خانواده تحویل داده‌اند. حتی در ابتدا برای این که از خبر شیوع کرونا جلوگیری کنند علت مرگ را در بیمارستان چیزی دیگری اعلام می‌کردند و نمی‌گفتند که بر اثر کرونا بوده. حتی الان هم در مواردی برای پایین آوردن آمار هنوز علت مرگ را چیز دیگری می‌نویسند.»

با توجه گفته‌های منبع آگاه زمانه در هلال احمر، در روزهای گذشته تصاویر و فیلم‌هایی از نحوه دفن برخی از جان‌باختگان ویروس کرونا منتشر شده که نشان می‌دهد برای دفن پیکر قربانیان ویروس کرونا در لنگرود، گورهای بزرگ و عمیقی به منظور خاکسپاری دسته‌جمعی حفر شده است.

[sliderpro id="972"]

فیلم زیر همچنین حفر گودال‌های بزرگ برای دفن قربانیان ویروس کرونا در لنگرود را نشان می‌دهد. (منبع: شبکه‌های اجتماعی)

در همین رابطه یک پرستار بخش اورژانس بیمارستان البرز در شهر کرج، طی اظهارات مشابهی به زمانه توضیح داد که آمار واقعی قربانیان ویروس کرونا بسیار بیشتر از آن تعدادی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند و علت فوت را چیز دیگری غیر از ویروس کرونا در پرونده پزشکی بیماران قید می‌کنند:

«وضعیت اورژانس‌ها و بیمارستان خیلی آشفته است، مردم زیادی در روزهای گذشته به بیمارستان‌ها هجوم آورده‌اند و وحشت از کرونا چنان زیاد است که حتی افرادی که علائم بیماری را هم ندارد با کوچک‌ترین مشکلی به بیمارستان مراجعه می‌کنند. چون همه ترسیده‌اند، می‌دانند که میزان کشته‌ها خیلی زیادتر از چیزی است که اعلام می‌شود. در بیمارستان توی پرونده پزشکی بعضی از بیماران علت مرگ بسیاری را کرونا نمی‌نویسند، برای خیلی‌ها نوشته‌اند مرگ بر اثر سینه پهلو، آمبولی ریه، آنفولانزا، آمفیزم و یا نارسایی دستگاه تنفسی. این‌طوری سعی می‌کنند آمار مبتلایان و کشته‌های کرونا را کمتر کنند. به ما دستور داده شده در مورد تعداد کشته‌ها اطلاع‌رسانی نکنیم و فقط وزارت بهداشت باید بگوید.»

با توجه به گفته‌های این دو منبع، آن‌چه بیشتر از همه به چشم می‌آید عدم اعتماد عمومی نسبت به عمل‌کرد حاکمیت و نشان از تلاش آنها برای وارونه جلوه دادن واقعیت است. در شرایطی که شفافیت در عمل و منعکس کردن اخبار صحیح در مورد بحرانی که در جریان است، نه تنها می‌تواند به بازگرداندن اعتماد عمومی کمک کند، بلکه از شدت هراس عمومی نیز خواهد کاست. اطلاع‌رسانی صحیح و آموزش نکات ایمنی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌تواند در چنین شرایطی به کنترل بحران کمک بسزایی کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سبزعلی

    آقا اینها همه از بی حجابی و کاهش ایمان مردم است. از بی توجهی به فرمایش های ولی امر مسلمین جهان است. ایشان که فرزانه است و بصیرت دارند گفته اند باید جمعیت را دست کم به 150 میلیون نفر برسانیم ولی کسی گوش نکرد. آیت الله قزوینی هم آمد تلویزیون گفتند همه امشب به نیت چارده معصوم برای آوردن چارده فرزند همین امشب کلید را بزیند ! کسی گوش نکرد ! اینها باعث شد امام زمان ناراحت شود و این بلا بر سر ما بیاید. هی گفتند حقوق ما کم است ، اقتصاد خراب است ! مگر ما برای حقوق و اقتصاد انقلاب کردیم ؟! ما برای حکومت مطلقه فقیه انقلاب کردیم ! برای اسلام ناب ولی فقیه انقلاب کردیم ! همین الان هم هرچه پول دارید ببرید بدهید به جامعه المصطفی العالم به ... به حسابهای امام خامنه ای ! هم دیر نشود ! همه مردم جمع شویم برویم امام رضا ، حضرت معصومه ، جمکران و امامزاده ها و مرقد مطهر امام خمینی ره و حوزه های علمیه بویژه قم و بیت ولی امر مسلمین جهان دخیل ببندیم کار درست می شود. انقدر هم ایران ایران و ملی ملی نگویید ! آقا اسلام است ، اسلام ناب محمدی و ولایتمداری ! ما باید اسرائیل و امریکا را نابود کنیم. چهل سال زحمت کشیدیم برای چه ؟!

  • حقیقتگو

    نظافت بهداشتی عمومی درون شهرها و دهات ها چه در مرکزتجمع مردمی چه مساجد و زیارتگاه بوده و چه دربازارها و ایستگاه ترمینال اتوبوس ها وچه دررستورانت ها و غذاپزی ها وچه گردشگاه ها وپارک ها بوده نتنها ازجانب حکومت و ارگان های اسلامی و شهرداری ها بلکه برای اکثریت مردم هم موردی برای انتقاد وتوجه نبوده است ...درمدارس و دانشگاه ها وحتی درمانگاه ها وبیمارستان ها چنین بوده ومی باشد ...خیابانها مملو ازفروشگاه های آنچنانی و مغازه ها ورستورانت ها و ساندویچ فروشی ها تولتی درجهت استفاده عمومی ندارند و با سئوال وپرسش ها آدرس توالت فلان مسجد و یا بیمارستانی میدهند.که فهم و شعورداری با دیدن چنین توالت هائی هم دچارچندش میشود...درترمینال اتوبوس رانی میدان آزادی تهران که صدها اتوبوس به حمل مسافران اقدام می کنند و باوجود صدها مسافر روزانه انگشت شمارتوالت وجود دارد که اغلب ها بدلیل خرابی مسدود هستند ...مردم فقط به فکرتمیز و پاکیزه نگه نداشتن درون منزلشان هستند و دربست تمدن آنچه دربیرون منزلشان می گذرد نداشته وندارند...جویبارها ورودخانه ها آب شیرین است مملو ازذباله وسموم است ....درجنوب شهرتهران با اب های فاضلابی مملو از داروها و سموم وآنهم بدون تصفیه سبزی کاری میشود و سبزی ها برای فروش عرضه میشوند...بدلیل گرانی علوفه و نبود مراتع طبیعی بسیاری ازچوپان ها حیوانات را درجهت چریدن به کوه های ذباله و آشغال جمع آوری شده شهرداری می برند ...دربازار تهران با آن همه مغازه وفروشگاه بپرسید توالت کجاست ؟ جواب فلان مسجد و یااتاقگی کثیف و تاریک و فرای تصورانسانی چندش آور درفلان کوچه بازار...نگاهی به بازار تجریش درشمال شهرتهران بیندازید که به اصطلاح محل تردد ثروتمندان است و توالت های این بازار درامام زاده مجاوربازاراست که روئیت ان برای شهروندتن خارجی چندش آوراست ...حالا با شیوع ویروس کرونا درایران که راهی به درون این مراکز یافته است و بسیای را هم مبتلا کرده و می کند و خواهد کرد درحقیقت انچه است که مردم این موردها را جدی نگرفته اند زیراکه همگانی است و بما ربطی ندارد..هیچ انسانی قادر به دیدن عبور ومرور الکترون ها درون سیم های برق نبوه ونیست ولی ندیدن الکترون ها دلیل نبود حریان برق نیست و اثرش زمانی مشخص میشود که انسانی سیم برق را لمس کند..

  • حسن

    از برکت وجود آقایان جوانها هم در این کشور مریض هستند. چندی پیش نمکی گفت از ۴۰ میلیون نفری که برای طرح کنترل فشار خون مراجعه کردند ۱۵ میلیون نفر فشار خون بالا داشتند. بعد میخوایم با آمارسازی بگیم فوتیهای ما کمتر از چینیها است! مطمئن باشید که اگر توی چین ۲ تا ۳ درصد فوتی داده توی ایران این درصد بیشتره