ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو اعلام پیروزی کرد: لیمو را به لیموناد تبدیل کردیم

کمیته مرکزی انتخابات برای راستی‌آزمایی آرای شمارش‌شده، اعلام نتایج نهایی انتخابات را به تعویق انداخت.

کمیته مرکزی انتخابات پارلمانی اسرائیل سه‌شنبه ۳ مارس/ ۱۳ اسفند اعلام کرد که شمارش تمامی آرای اخذ شده در انتخابات سراسری روز گذشته در آن کشور به پایان رسیده است. به نوشته روزنامه «هاآرتص» با این حال کمیته مرکزی انتخابات برای راستی‌آزمایی آرای شمارش‌شده، اعلام نتایج نهایی انتخابات را تا عصر امروز (به وقت محلی) به تعویق انداخت.

نتانیاهو اعلام پیروزی کرد: لیمو را به لیموناد تبدیل کردیم (عکس: توییتر)

 شبکه‌های تلویزیونی ۱۱، ۱۲ و ۱۳ اسرائیل تازه‌ترین نتایج انتخابات پارلمانی را پس از  شمارش ۳۴ درصد از کل آرا اعلام کردند. بر همین اساس حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو پنج درصد بیشتر از حزب آبی ‌و سفید به ریاست بنی گانتز به دست آورده و در حال حاضر پیشرو است.

حزب لیکود تاکنون با ۲۸،۷۳ درصد از کل آرا می‌تواند به ۳۶ کرسی کنست (پارلمان اسرائیل) دست پیدا کند و حزب آبی‌وسفید با ۲۳،۲۶ درصد از رأی‌های مأخوذه، به ۲۸ کرسی کنست می‌رسد.

 حزب «لیست مشترک اعراب» که به عنوان سومین حزب بزرگ در اسرائیل شناخته می‌شود، فعلا با حدود دو درصد پیشرفت نسبت به انتخابات قبلی، ۱۲،۳۶ درصد آرا و تعداد ۱۵ کرسی در پارلمان را از آن خود کرده است.

نتانیاهو بامداد سه‌شنبه در حالی که هنوز نتیجه قطعی انتخابات پارلمانی اسرائیل اعلام نشده اعلام پیروزی کرد. نتانیاهو در سخنانی در جمع طرفدارانش در دفتر حزب لیکود گفت: «چه شب شادی است! این پیروزی به خصوص شیرین است. ما لیمو را به لیموناد تبدیل کردیم.»

گانتز در سخنانی در دفتر انتخاباتی حزب آبی‌وسفید گفت: این انتخابات ممکن است به بن‌بست دیگری منجر شود.

گانتز در ادامه سخنان خود در جمع طرفدارانش گفت: «من صادقانه به شما می‌گویم، احساس ناامیدی و درد را درک می‌کنم. زیرا این نتیجه‌ای نیست که ما می‌خواستیم.»

برگ برنده نتانیاهو: شهرک‌سازی و معامله قرن

چنانچه نتانیاهو اکثریت آرا را به دست نیاورد و موفق به تشکیل دولت ائتلافی خود نشود، انتخابات پارلمانی برای چهارمین بار در یک سال در اسرائیل تکرار می‌شود. به همین سبب نتانیاهو در پی به دست آوردن حمایت احزاب دست‌راستی و افراطی است.

 نتانیاهو یک هفته قبل از انتخابات پارلمانی در آن کشور اعلام کرد که دولت اسرائیل با احداث ۳۵۰۰ خانه در کرانه باختری طرح شهرک‌سازی برای اسکان یهودیان در مناطق فلسطینی را ادامه می‌دهد. بر اساس این طرح که نخستین بار در سال ۱۹۹۵ ارائه شد، شهرک‌سازی در کرانه باختری به وسعت ۱۲ کیلومتر مربع پیش‌بینی شده است. به سبب واکنش‌های بین‌المللی اما این طرح اجرا نشد. فلسطینی‌ها و حامیان آن‌ها می‌گویند با اجرای این طرح کرانه باختری عملاً به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود.

همکاری با کشورهای عربی برای اجرای طرح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن هم با شعار» اول امنیت» یکی دیگر از برگ‌های برنده نتانیاهو در کارزار انتخابات پارلمانی اسرائیل بود. نتانیاهو در جمع طرفدارانش در دفتر حزب لیکود گفت: «وقتی می‌گویم که با کشورهای عربی بیشتری توافق صلح امضا خواهیم کرد، فقط حرف نمی‌زنم. کارهایی در حال انجام شدن است و این فقط گوشه‌ای از کل ماجراست».

۵۰ تن از سیاستمداران سرشناس سابق در اروپا در نامه‌ای با طرح صلح خاورمیانه ترامپ برای خاورمیانه که به «معامله قرن» مشهور است مخالفت کردند. این سیاستمداران که در بین آن‌ها نام زیگمار گابریل، وزیر خارجه سابق آلمان، خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو و همچنین ژان کلود یونکر، رئیس سابق پارلمان اروپا به چشم می‌خورد، در نامه خود معامله قرن را نقض‌کننده توافق‌های بین‌المللی در روند صلح خاورمیانه و در تقابل با قطعنامه‌های سازمان دانسته و اعلام کرده‌اند که عملی شدن این طرح به معنای حصر دائمی فلسطین است و سبب می‌شود که ارتش اسرائیل این مناطق را به طور دائمی تحت کنترل خود درآورد که به نظر امضاءکنندگان این نامه یادآور سیاست‌های تبعیض‌آمیز در آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید است. رهبران پیشین اروپایی در این نامه از اتحادیه اروپا خواستند با نفی معامله قرن مانع از اجرای آن شود.

سومین انتخابات سراسری پارلمانی اسرائیل در یک سال اخیر، دوشنبه ۲ مارس/ ۱۲ اسفند از ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز شد. در این انتخابات ۱۱ حزب برای کسب ۱۲۰ کرسی کنست با هم رقابت دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.