ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: در اعتراضات آبان نیروهای امنیتی ۲۳ کودک را کشتند

عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ خود می‌گوید کودکان جان‌باخته در اعتراضات آبان‌ماه در ایران شامل ۲۲ پسر ۱۲ تا ۱۷ ساله بوده‌اند و همچنین دختربچه‌ای که گفته می‌شود بین ۸ تا ۱۲ سال سن داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای از کشتار دست‌کم ۲۳ کودک در جریان اعتراضات آبان‌ماه در ایران پرده برداشت. این کودکان با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند. دختربچه‌ای که گفته می‌شود بین ۸ تا ۱۲ سال سن داشته است در میان کشته‌شدگان است.

اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه‌ تحقیقات خود در گزارشی با عنوان «به بچه‎هایمان شلیک کردند» - کشتار کودکان در اعتراضات آبان ۱۳۹۸، شواهدی ارائه داده است که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی ایران دست‌کم ۲۳ کودک را در جریان این اعتراضات کشته‌اند.

براساس این گزارش، دست‌کم ۲۲ نفر از این کودکان بر اثر استفاده‌ غیرقانونی نیروهای امنیتی از مهمات مرگبار علیه معترضان غیرمسلح و رهگذران جان باخته‌اند.

عفو بین‌الملل گفته است که جان‌باختگان شامل ۲۲ پسر ۱۲ تا ۱۷ ساله بوده‌اند و همچنین دختربچه‌ای که گفته می‌شود بین ۸ تا ۱۲ سال سن داشته است.

اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ پس از آن آغاز شد که حکومت شبانه نرخ بنزین را افزایش داد. این اعتراضات به سرعت به تظاهرات علیه حکومت ایران تبدیل شد و در جریان آن بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل دست‌کم ۳۰۴ نفر کشته شدند. خبرگزاری رویترز اما به‌نقل از منابع امنیتی جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

فیلیپ لوتر، مدیر پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل در باره کشتار کودکان می‌گوید: «در ماه‌های اخیر، ابعاد هولناک استفاده‌ غیرقانونی نیروهای امنیتی ایران از سلاح‌های مرگبار برای سرکوب اعتراضات آبان‌ماه هرچه بیشتر در معرض دید قرار گرفته است. با این حال، باز هم تکان‌دهنده است که ببینیم این همه کودک قربانی این قساوت شده‌اند. تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه‌ای باید در مورد این کشتارها انجام شود و آمران و عاملان باید در دادگاه‌های عادلانه مورد محاکمه قرار گیرند.»

عفو بین‌الملل، با توجه به شرح جراحت‌ها در گواهی‌های فوت و جوازهای دفن در دست‌کم ۱۰ موردی که مورد بررسی قرار داده و براساس اطلاعاتی که از منابع موثق به‌دست آورده است، می‌گوید مرگ کودکان بر اثر شلیک گلوله به سر یا سینه آن‌ها بوده و این نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی به قصد کشتن شلیک کرده بودند.

بنا به این گزارش، در دو مورد از ۱۰ موردی عفو بین‌الملل بررسی کرده، جراحات ناشی از اصابت گلوله به این کودکان در جوازهای دفن‌شان شرح داده شده است. در یکی از این گواهی‌ها به صدماتی از جمله «خون‌ریزی»، «له‌شدگی مغز» و «خردشدگی استخوان جمجمه» اشاره شده است. در یک گواهی دیگر علت مرگ «خون‌ریزی وسیع داخلی» و «پارگی قلب و ریه» عنوان شده است.

در مورد یکی از کودکان، گزارش‌های متناقضی از علت مرگ به‌دست عفو بین‌الملل رسیده است. در یکی از گزارش‌ها از صدمات مهلک به سر در نتیجه‌ ضرب‌وجرح از سوی نیروهای امنیتی گفته شده، و در گزارشی دیگر به اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای به صورت قربانی، در شرایطی که گلوله‌ها از فاصله‌ نزدیک شلیک شده بودند اشاره شده است.

بنا به مدارک عفو بین‌الملل، این ۲۳ کودک در ۱۳ شهر در ۶ استان اصفهان، فارس، کرمانشاه، خوزستان، کردستان و تهران کشته شده‌اند.

فیلیپ لوتر در این‌باره می‌گوید: «این واقعیت که اکثر مواردِ مرگ کودکان فقط در طول دو روز – روزهای دوم و سوم اعتراضات – اتفاق افتاده گواه دیگری است بر کشتار وسیع و سریعی که نیروهای امنیتی ایران به راه انداختند تا نارضایتی‌ها را به هر قیمت سرکوب کنند. در حالی که مقام‌ها و مسئولان حکومت ایران از انجام تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه و مؤثر سر باز زده‌اند، ضرورت دارد که کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل یک مکانیسم تحقیقاتی برای رسیدگی به کشتار معترضان و رهگذران، از جمله کودکان، در اعتراضات آبان ماه ایجاد کنند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز هیچ آماری درباره شمار کشته‌شدگان و بازداشت شده‌های اعتراض‌های آبان ۹۸ اعلام نکرده‌اند. نهادهای حکومتی مسئولیت اعلام این آمار را به دوش یکدیگر می‌اندازند و با سوء استفاده از اتفاقات بعدی که در ایران رخ داد، از جمله سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط شلیک سپاه پاسداران و شیوع ویروس کرونا در ایران تلاش می‌کنند تا ابعاد کشتار آبان‌ماه را به فراموشی بسپارند.

سازمان عفو بین‌الملل به‌تازگی در بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری برای لغو حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌‌ماه و برگزاری دادگاهی عادلانه با حضور وکیل‌های اختیاری متهمان شد.

این سازمان در گزارش سالانه خود وضعیت حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۹ را «شدیداً رو به وخامت» خواند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نیز در بخش بزرگی از تازه‌ترین گزارش خود که چهارشنبه ۳۰ بهمن / ۱۹ فوریه منتشر شد، به سرکوب شدید معترضان در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ پرداخته بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • وجدان

    برای رهیر و یارانش >>>>>دوست دارم از ارزشها بگویید. از عدل علی بگویید. از کرامت انسانی بگویید از رهایی نفس بگویید......و سپس از سقوط بگویید و از کثافتی که به پا کردید. میدانید ؟ حیوان به بچه حیوان دیگر رحم دارد ...ولی شما از حیوان هم پست ترید.....شما خود اهریمنید شما خود شیطانید که بر ما نازل شدید....رزیم کودک کش...شرم بر شما که دیانتتان مثل سیاستتان پلید و الودست....شرم بر شما که برای حفظ شیطان خون کودکان را جاری کردید تا خوراکی برای ضحاک زمانه بسازید.....این خونها به زودی گریبانتان را میگیرد ....تف بر مذهب و شرفتان....که از پست ترین موجوداتید....از شرم خودتان را بکشید ....و امیدوار باشید با مرگ فراموش شوید...همین

  • کاوه

    ضحاک ماردوش روسفید شد....برادر، خواهر...بیدارشو!

  • علی

    این است اسلام ناب محمدی، این است شیعه سیاسی و این است ولایت شیطانی فقیه.