ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خاویر پرز دکوئیار، دبیرکل سابق سازمان ملل درگذشت  

او که نقش مهمی در پایان دادن به جنگ هشت ساله ایران و عراق داشت در صد سالگی در لیما درگذشت. دبیرکل سازمان ملل از دستاوردهای دکوئیار تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز خاویر پرز دکوئیار، دبیرکل سابق سازمان ملل که نقش مهمی در پایان دادن به جنگ هشت ساله ایران و عراق داشت چهارشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفند در صد سالگی در منزل خود در لیما، پایتخت پرو درگذشت.

خاویر پرز دکوئیار، دبیرکل وقت سازمان ملل و علی خامنه ای، رئیس جمهوری وقت ایران (عکس: همشهری)

دکوئیار از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۱ دبیرکل سازمان ملل بود و پس از آن در سال ۲۰۰۰ برای کمتر از یک سال نخست‌وزیر کشورش شد. وی مدتی نیز سفیر پرو در فرانسه بود.

سال‌هایی که دکوئیار دبیرکل سازمان ملل بود، جهان تحت تأثیر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد قرار گرفته بود.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در سخنانی از نقش خاویر پرز دکوئیار در آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان و در شکل بخشیدن به توافق‌نامه صلح در کامبوج و السالوادور تقدیر کرد. گوترش گفت:

«او یک دولتمرد راستین، یک دیپلمات متعهد و یک شخصیت الهام‌بخش بود که در تاریخ سازمان ملل و همینطور در جهان اثرگذار بود.»

خاویر پرز دکوئیار خود گفته بود از نقاط روشن در کارنامه سیاسی‌اش کمک به نامبیا برای رسیدن به استقلال و پایان دادن به جنگ هشت ساله ایران و عراق است. تلاش‌های او برای جلوگیری از وقوع دومین جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۰ به جایی نرسید.

جنگ ایران و عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد و با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل پایان یافت. آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ۲۷ تیر ۱۳۶۷ قطعنامه را پذیرفت و در ۲۹ مرداد همان سال آتش‌بس رسمی میان دو کشور برقرار شد. خاویر پرز دکوئیار بر اساس بندی از قطعنامه ۵۹۸ گروهی را برای «تحقیق درباره مسئولیت منازعه» تشکیل داد. دکویار دسامبر ۱۹۹۱ در گزارشی به شورای امنیت عراق را آغاز‌گر جنگ هشت‌ساله با ایران معرفی کرد.

در سال ۱۹۹۵ خاویر پرز دکوئیار کاندید ریاست جمهوری پرو شد اما توفیقی به دست نیاورد. او به مدت فقط هشت ماه در اواخر سال ۲۰۰۰ نخست‌وزیر پرو در یک دوران بحرانی بود. مارتین ویسکارا، رئیس جمهوری پرو با انتشار بیانیه‌ای درگذشت این شخصیت سیاسی را به بازماندگان او تسلیت گفته و از تلاش‌های دکوئیار به عنوان یک دیپلمات تقدیر کرده است. ویسکارا در این بیانیه نوشت:

« دکوئیار در سراسر زندگی در خدمت میهن‌اش بود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابکان

    انسان باشرف ! یادش گرامی باد