ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا - طرح وزارت بهداشت برای جذب "۸۹ روزه" پرستاران

هرچند پرستاران در صف نخست مقابله با کرونا قرار دارند،‌ باید با استثمار کاری و نداشتن امنیت شغلی هم دست‌وپنجه نرم کنند. یک پرستار در مشهد به دلیل فعالیت صنفی اخراج شد.

پرسنل بیمارستان‌ها و به ویژه پرستاران در صف نخست مقابله با شیوع بیماری کرونا (covid-19) قرار دارند. در این میانه اما لغو قرارداد یک پرستار در بیمارستان «امام رضا» در مشهد به دلیل فعالیت صنفی، اعتراض پرستاران این بیمارستان نسبت به شیوه برخورد به فعالان صنفی را برانگیخت. برنامه وزارت بهداشت برای جذب پرستاران با قراردادهای ۸۹ روزه نیز بر نگرانی‌های این کارکنان افزوده است.

پرستاران در صف مقدم مبارزه با کرونا هستند اما امنیت شغلی ندارند- عکس: ایلنا

پرستاران درگیر با بیماران مبتلا به کرونا بدون وقفه کار می کنند تا کمبود پرستار در بیمارستان ها را جبران کنند. محمدشریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار دراین‌باره پنج‌شنبه ۱۵ اسفند به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت:

«پرستاران بیمارستان‌های قرنطینه بیش از یک هفته است که خانه نرفته‌اند و با خانواده در تماس نبوده‌اند. با وجود کمبود تعداد پرستاران که فعالان صنفی پیش از بیماری کرونا نیز بارها به وزارت بهداشت متذکر می‌شدند، اکنون کمبود پرستاران شدیداً احساس می‌شود.»

کمبود کادر پرستاری در بیمارستان‌ها و فشار کار پرستاران که پیش از شیوع کرونا هم مورد اعتراض پرستاران بود، در دو هفته اخیر محسوس‌تر و به یکی از سرفصل‌های آخرین جلسه «ستاد ملی مقابله با کرونا» تبدیل شد.

سعید نمکی وزیر بهداشت و رییس ستاد ملی مقابله با کرونا پنجشنبه ۱۵ اسفند مصوبات این ستاد را اعلام کرد که یکی از آن‌ها «اولویت استخدام پرستاران و تبدیل وضعیت آن‌ها» بود.

وزیر بهداشت گفت: «برای پرستاران و پیراپزشکانی که داوطلبانه در بخش بیماران کرونا خدمت می‌کنند اولویت استخدام قرار داده‌ایم.»

جزئیات این «الویت استخدام» را چند روز پیش معاون وزیر بهداشت بیان کرده بود. مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در روزهای اخیر برای جذب پرستاران شرکتی با قرارداد ۸۹ روزه فراخوان داده بود.

پرستاران می‌گویند از جان خود مایه می‌گذاریم اما امنیت شغلی نداریم. محمدشریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار می‌گوید پرستاران به امنیت شغلی نیاز دارند اما برخورد سیستم بهداشت و درمان با پرستاران «حراستی» است و انگیزه را از پرستاران می‌گیرد.

به گفته‌ی دبیرکل خانه پرستار، وزارت بهداشت و درمان هر سال تعداد نیروهای رسمی خود را کاهش می‌دهد و پرستاران شرکتی را به کار می‌گیرد که عملا استثمار نیروی کار است.

اخراج یک پرستار به دلیل فعالیت صنفی در مشهد

در روزهای اخیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرارداد عاطفه مسعودی پرستار پیمانی و فعال صنفی بیمارستان امام رضای این شهر را لغو کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد دلیل اخراج او را «به‌دست نیاوردن امتیازات لازم برای ارزشیابی» عنوان کرد و مدعی شد فعالیت‌های صنفی او عاطفه مسعودی که سال‌ها به عنوان پرستار پیمانی در این بیمارستان کار می‌کرد به گفته‌ی همکارانش پرستاری پرکار و فداکار بود و علت لغو قرارداد فعالیت‌های صنفی او برای احقاق حقوق پرستاران بوده است.

یکی از همکاران عاطفه مسعودی پنجشنبه ۱۵ اسفند به ایلنا گفت:

«خانم مسعودی خیلی تلاش کرد پرستاری به جایگاه خودش برگردد، مگر همان مبالغ اندک کارانه و اضافه‌کار را مطالبه کردن، کار قبیحی است؟ اینکه بگوییم قانون را اجرا کنید، کار اشتباهی کرده‌ایم؟ چرا درحالی‌که پرستاران در اوج تلاش و فداکاری هستند، ما را ناامید می‌کنید؟»

خانه پرستار مشهد و دبیرکل خانه پرستار نیز در این نگرانی و اعتراض، با پرستاران سهیم‌اند.

محمدشریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در این‌باره به ایلنا گفت:

«چگونه باور کنیم که نمره ارزشیابی دلیل اخراج این پرستار بوده است؟ من فکر می‌کنم نمره ارزشیابی یک توجیه است. آنهم در شرایطی که همه در بیمارستان امام رضای مشهد می‌دانند این پرستار از حقوق صنفی دفاع کرده است.»

فاطمه بحرینی رئیس خانه پرستار مشهد و عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد نیز دلایل عنوان شده برای اخراج عاطفه مسعودی را «واهی، غیرمنطق و دور از ذهن» خواند و تاکید کرد:

«خانه پرستار مشهد این مسئله را بی‌‌توجهی، تبعیض، بی‌عدالتی و ایجاد جو اضطراب در جامعه بزرگ پرستاری دانسته و برخوردهای دور از انصاف را محکوم می‌کند.»

پرستاران پیمانی با این که استخدام نیستند به گفته‌ دبیر کل خانه پرستار، در وزارت بهداشت از امنیت شغلی بیشتری نسبت به پرستاران شرکتی دارند که مشمول قانون کارند و قرارداد آن‌ها کمتر از یک ساله است.

دبیر کل خانه پرستار از لغو قرارداد عاطفه مسعودی حیرت‌زده است و می‌گوید:

«بعد از اینهمه سال فعالیت در حوزه بهداشت و درمان اولین بار است که می‌بینم، قرارداد پیمانی یک پرستار لغو می‌شود. یک پرستار بعد از بیش از ۱۰ سال سابقه کاری و اثبات کردن خودش، به صورت پیمانی استخدام می‌شود».

تا کنون چند پرستار در اثر تماس با بیماران مبتلا به کرونا جان داده‌اند. آخرین مورد اعلام شده غلامرضا وثوقی کیا، پرستار تیم جراحی بیمارستان‌های پورسینا و آریای رشت است که نظام پرستاری شرق گیلان چهارشنبه ۱۴ اسفند مرگ او بر اثر ابتلا به کرونا را تائید کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طوفان تویتری - #کروناوکشتارسیستماتیک

    طوفان تویتری - پنجشنبه ۱۵ اسفند - ساعت ۲۱ بوقت ایران کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است. مانند همیشه ناتوانی در مدیریت بحران سبب گسترش آن در شهر های مختلف گردید. این در حالی ست که ساختار موجود برای مقابله با این ویروس دارای نواقص زیادی است. پنهانکاری و عدم شفاف سازی و اولویت بندی ایدوئولوژیک حکومت موجبات آن را فراهم آورد تا مردم در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند. حال با وجود اینکه ۱۲ روز از تایید مرگ دو مورد ابتلا به کرونا در کشور می گذرد، هیچ تمهیداتی برای اقشار مختلف مردم در نظر گرفته نشده است. بیمارستان ها مجهز نشدند، امکانات کافی در اختیار بیمارستان و پرستاران قرار نگرفته است، زندانی ها در شرایط نابسامان جسمی و روانی و بهداشتی قرار دارند، سربازخانه ها به فعالیت خود ادامه می دهند، کارخانه ها تعطیل نشده است، اقشار فرودستی که کسب و کار خود را تعطیل کرده اند از گذران زندگی خود ناتوانند، کودکان کار و کارتون خواب ها محکوم به مرگ اند و ... . ▪️پنجشنبه ۱۵ اسفند ساعت ۲۱ از #کروناوکشتارسیستماتیک می گوییم.

  • عاشقانه

    بیتوته‌ی کوتاهی‌ست جهان در فاصله‌ی گناه و دوزخ خورشید همچون دشنامی برمی‌آید و روز شرمساری جبران‌ناپذیری‌ست. آه پیش از آنکه در اشک غرقه شوم چیزی بگوی درخت، جهلِ معصیت‌بارِ نیاکان است و نسیم وسوسه‌یی‌ست نابکار. مهتاب پاییزی کفری‌ست که جهان را می‌آلاید. چیزی بگوی پیش از آنکه در اشک غرقه شوم چیزی بگوی هر دریچه‌ی نغز بر چشم‌اندازِ عقوبتی می‌گشاید. عشق رطوبتِ چندش‌انگیزِ پلشتی‌ست و آسمان سرپناهی تا به خاک بنشینی و بر سرنوشتِ خویش گریه ساز کنی. آه پیش از آن که در اشک غرقه شوم چیزی بگوی، هر چه باشد چشمه‌ها از تابوت می‌جوشند و سوگوارانِ ژولیده آبروی جهان‌اند. عصمت به آینه مفروش که فاجران نیازمندتران‌اند. خامُش منشین خدا را پیش از آن که در اشک غرقه شوم از عشق چیزی بگوی! ۲۳ مردادِ ۱۳۵۹

  • دکتر حسن مدنی

    ✅روز جهانی پرستار مبارک باد ✳️واژه های نادر در ایران شاهد واژگانی هستیم که در هیچ فرهنگنامه و دیکشنری قابل جستجو نیست و معادل آنرا نمی‌توان یافت. از جمله این واژه ها میتوان به کلماتی نظیر کولبر، سوخت بر، کلیه فروش، معاون معلم، معلم خرید خدمت و بسیاری دیگر و از جمله پرستار ۸۹ روزه اشاره کرد. در برخی از بیمارستان‌های کشور پرستارانی تحت عنوان طرحی با نام «طرح هشتاد و نه روزه» مشغول به کار هستند که با آنها قرارداد‌های ۸۹روزه بسته می‌شود تا پیمانکار مجبور به بیمه کردن آنها نباشد. این پرستاران صد ساعت در ماه، کار می‌کنند و مانند پرستاران عادی، شیفت و ساعات کاری در شب نیز به آنها تعلق می‌گیرد اما متاسفانه به اینها فقط ماهی ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌دهند! در یک نمونه در شهرستان بابل از این ۷۰۰هزار تومان، بیش از ۲۰۰هزار تومان برای بیمه کسر می‌شود؛ در نتیجه، در نهایت برای این پرستاران فقط ماهی ۴۸۰ هزار تومان می‌ماند؛ بیش از ۵۰ درصد این پرستاران، ساکنِ روستاهای اطراف بابل هستند و باید روزانه هزینه کرایه‌ی رفت و برگشت بپردازند و با توجه به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، شاید بشود گفت چیزی برای آنها باقی نمی‌ماند. ✳️عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در ماه‌های اخیر پرستاران کشور نسبت به عدم تحقق مطالبات پرستاران در حوزه نظام پرداخت حقوق و سهمیه استخدامی از عملکرد وزارت بهداشت و درمان معترض هستند. به گفته پرستاران؛ وزارت بهداشت و درمان در حوزه پرستاری به جهت عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت ۱۳ سال از تصویب آن و عدم تخصیص اعتبارات بودجه‌ای برای اجرای آن در لایحه بودجه ۹۹ به پرستاران بسیار منفعل بوده است. معوقات کارانه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ۱۰ تا ۱۴ ماه در خیلی از استان‌های کشور رسیده است؛ این درحالی است که مطالبات پرستاران در خصوص اضافه‌کاری و دستمزد در برخی شهرها به‌روزرسانی نشده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی علت عدم به‌روزرسانی مطالبات را مبالغ بالای مطالبات پرسنل اعلام می‌کنند. این درحالی است که درصد بالایی از بدهی بیمارستان به پرسنل مربوط به تعداد محدودی از کادر پزشکی است و بدهی بیمارستان به بیش از ۸۰ درصد پرسنل بیمارستان‌ها رقم کمتری نسبت به کل بدهی بیمارستان را شامل می‌شود. ✳️امتناع پرستاران از شرکت در مراسم حکومتی روز پرستار در نتیجه ظلمی که به پرستاران در نظام استبدادی می‌رود خانه پرستار ضمن بیان اعتراض شدید جامعه پرستاری به بی‌توجهی وزرات بهداشت در مورد عدم رفع موانع خدمتی جامعه پرستاری که در حقیقت مشکلات مردم می‌باشد، اعلام کرد هیچ دلیلی برای شرکت در نمایش‌های روز پرستار که حاکمیت هرساله آن را تدارک می‌بیند، نمی‌بیند و در هیچ یک از مراسم‌های روز پرستار شرکت نمی‌کند. به این ترتیب اعتراض پرستاران به قیام مردم ایران علیه استبداد و فساد و فقر گره می خورد.

  • دستمزد پرستاران این زحمتکشان فداکار افزایش یابد و کار آنها جزء مشاغل خطرناک تعریف گردد.

    "در چنین شرایطی که پرستاران جانشان را برای درمان مردم و حتی نجات جان «مسئولان» بی کفایت از موضع انسانیت گذاشته اند، عدم پرداخت حق و حقوق مناسب با زحمات کارکنان درمانی نه تنها یک عملکرد غارتگرانه بر دسترنج پرستاران است بلکه یک دهن کجی آشکار به همه مردمی است که به خوبی قدردان زحمات شبانه روزی این پرسنلِ در معرض خطر می باشند. تا کنون دو جوان پرستار به نامهای، نرجس خانعلی زاده و رامین عزیزی فر جانشان قربانی عدم امکانات ایمنی مناسب با بی توجهی همه نهادهای مرتبط با بهداشت و درمان شده است. پرداخت مطالبات و افزایش کارانه و پرداخت پاداش ویژه، کمترین شیوه قدردانی از آنان است. حقوق های معوقه هر چه زودتر باید پرداخت گردد. دستمزد پرستاران این زحمتکشان فداکار افزایش یابد و کار آنها جزء مشاغل خطرناک تعریف گردد.

  • نوحه خوانی در عکس العمل به رقص!!!

    ارزشی‌ها و آتش به اختیاران رژیم ایران در جواب به ویدئوهای رقص منتشر شده دکترها و پرستاران در مبارزه با کرونا به بیمارستان رفته و‌ برای مریض‌ها نوحه می‌خوانند.

  • رقص پرستاران نوعی مبارزه است، خودِ زندگیست!

    "کانال سایبری عماریون" که با انتشار چندین مطلب، شیوع ویروس کرونا در کشور را "یک بیماری عادی" خوانده، در پستی نوشت: "رقص پرستاران در خط مقدم، مانند شراب خوردن سربازان است در جبهه نبرد! ‏هر دو مذموم، هر دو حرام و هر دو بی‌منطق"! اینان درکی از روحیه دادن به خود و مردم را ندارند و همچنان رقص و شادی را حرام می پندارند. رقص پرستاران نوعی مبارزه است، خودِ زندگیست!