ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه با اوپک به توافق نرسید – سقوط قیمت نفت

غیر اوپک حاضر نشد سهمی از کاهش تولید نفت به عهده بگیرد. مذاکرات به بن‌بست رسید. قیمت نفت ۱۰ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۱۷ تاکنون رسید.

در هشتمین اجلاس اوپک که جمعه ۶ مارس/ ۱۶ اسفند در وین برگزار شد، روسیه با پیشنهاد عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت موافقت نکرد. قیمت نفت در بازارهای جهانی ۱۰ درصد کاهش یافت. چنانچه روسیه همچنان بر مخالفت خود با کاهش تولید نفت پای‌فشاری کند، احتمال فروپاشی اتحاد عربستان سعودی و روسیه وجود دارد.

پرچم اوپک
پرچم اوپک (عکس: آرشیو)

شیوع کروناویروس جدید در جهان سبب تعطیلی برخی کارخانه‌ها و کسب و کارها به ویژه در زمینه گردشگری شده و در مجموع اقتصاد جهان و میزان تولید و قیمت نفت را تحت تأثیر قرار داده است. پنجشنبه ۵ مارس/ ۱۵ اسفند وزیران نفت اوپک با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد کردند که برای جلوگیری از آثار منفی شیوع ویروس کرونا در بازارهای جهانی، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت از تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش دهند. سهم اوپک از این میزان یک میلیون بشکه و سهم غیراوپک ۵۰۰ هزار بشکه تعیین شده است.  این طرح جمعه ۶ مارس/ ۱۶ اسفند در هشتمین نشست اعضای اوپک و غیر اوپک به بحث گذاشته شد. روسیه اما با کاهش تولید نفت مخالفت کرد.

وزیر نفت روسیه چهارشنبه گذشته برای بحث و گفت‌وگو درباره پیشنهاد عربستان سعودی، دبیرخانه اوپک را به مقصد مسکو ترک کرده بود.  آلکساندر نواک، روز جمعه بعد از اتمام اجلاس اوپک در جمع خبرنگاران در وین گفت:

«از یکم آوریل توافق کاهش تولید نفت دیگر معتبر نیست.»

نشست اعضای اوپک و غیر اوپک در روز جمعه در وین چندین ساعت به درازا کشید. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران قبل از آغاز این اجلاس در جمع خبرنگاران احتمال داده بود که نشست دشواری در پیش روی باشد. زنگنه گفت:

«فکر می‌کنم نشست سختی پیش روی ماست، اما امیدوارم به نتیجه برسیم. باید بحث شود و دید چه می‌شود. روسیه تاکنون نظر رسمی نداده و موافقتی اعلام نکرده،  اما صراحتاً هم مخالفتی ابراز نکرده است. مفهوم نشست این است که با هم بحث کنیم و به توافق برسیم.»

وزیرنفت ایران بعد از پایان اجلاس گفت:

«اعضایی از اوپک اصرار داشتند غیراوپکی‌ها هم باید مقدار مشخصی از سهم کاهش تولید را به‌ عهده بگیرند، اما آنها نپذیرفتند و مذاکرات به بن‌بست رسید.»

بانک آربی‌سی کانادا در گزارشی پیش‌بینی کرده بود که اگر روسیه با کاهش تولید نفت مخالفت کند اتحاد اوپک و غیراوپک برای کنترل قیمت نفت در بازارهای جهانی از هم می‌پاشد و همراه آن، تجارت مشترک و توافق‌های سرمایه‌گذاری (با عربستان) در ساخت خط لوله و همچنین تأثیر راهبردی که روسیه موفق شده با مشارکت در توافق کاهش تولید به دست بیاورد، از دست می‌رود.

جمعه ۶ مارس / ۱۶ اسفند به سبب این تحولات قیمت شاخص نفت خام‌ برنت به ۴۹ دلار و ۵۰ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به ۴۵ دلار رسید: پایین‌ترین قیمت نفت از سال ۲۰۱۷ تاکنون.

عربستان سعودی برای تأمین هزینه‌های خود به نفت ۸۰ دلاری و روسیه به نفت ۴۰ دلاری نیاز دارد. منافع روسیه با افزایش سطح تولید نفت خام در جهان تامین می‌شود.

ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش تولید همچنان مستثنی هستند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران با اشاره به تحریم نفت و صنایع پتروشیمی و همینطور صنایع معدنی ایران گفت:

«ما با چه پولی غذا و دارو می‌خریم؟ وقتی همه صادرات ما، نفت‌خام، فرآورده‌ها، پتروشیمی، آهن، مس، همه تحت تحریم هستند، با چه پولی ما می‌توانیم غذا و دارو برای مردم ایران بخریم؟»

پانویس:

این گزارش با اطلاعات تازه به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.