ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«پادشاه عربستان دستور بازداشت سه عضو خاندان سلطنتی را صادر کرده است»

به گفته منابع «رویترز»؛ ملک سلمان دستور بازداشت سه عضو خاندان سلطنتی را امضاء کرده است. محمد بن نایف، احمد بن عبدالعزیز و نواف بن نایف به «تلاش برای کودتا» و «خیانت» متهم هستند.

منابع منطقه‌ای جزئیات تازه‌ای از دستگیری سه عضو خاندان سلطنتی سعودی را فاش کردند. گفته می‌شود پادشاه عربستان سعودی دستور دستگیری محمد بن نایف، ولیعهد پیشین، احمد بن عبدالعزیز و نواف بن نایف را صادر کرده است. این سه تن به «ارتباط با قدرت‌های خارجی، از جمله آمریکا» و «تلاش برای کودتا» متهم شده‌اند.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی

رویترز به نقل از منابع منطقه‌ای به «رویترز» گفتند که این بازداشت‌ها به منظور پاکسازی کامل در خاندان سلطنتی صورت گرفته تا هیج رقیب یا منتقدی برای به چالش کشیدن جانشینی محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی عربستان سعودی وجود نداشته باشد.

صبح شنبه ۱۷ اسفند/ ۷ مارس رسانه‌های آمریکایی از بازداشت سه عضو خاندان سلطنتی خبر دادند. دولت عربستان سعودی تا به حال این خبر را رد یا تایید نکرده است.

منابع منطقه‌ای که نامشان فاش نشد اما بازداشت این سه عضو خاندان سلطنتی را تایید کردند و گفتند که ولیعهد سعودی آنها را به خیانت متهم کرده است.

یک منبع مطلع دیگر هم گفته که این سه تن با سران برخی قبایل قدرتمند برای کودتا صحبت کرده بودند اما به نتیجه نرسیدند.

یکی از پنج منبع رویترز هم گفته که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، بازداشت این سه تن را تایید کرده است.

ملک عبدالله سالخورده و بیمار است. یکی از منابع منطقه‌ای وضعیت جسمی و روحی ملک سلمان را «سالم» توصیف کرد. پیش از این خبرهایی مبنی بر «بیماری شدید» پادشاه سعودی منتشر شده بود.

محمد بن نایف که به گفته منابع منطقه‌ای صبح جمعه ۱۶ اسفند/ ۶ مارس در اردوگاه شخصی خود بازداشت شد، پیش از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بود اما در سال ۲۰۱۷ برکنار شد.

احمد بن عبدالعزیز هم آخرین بازمانده ملک عبدالعزیز است که دو سال قبل یک ویدئو از بیعت گروهی از مردم عربستان سعودی با او منتشر شد. عبدالعزیز در همان سال از سیاست‌های ریاض در یمن انتقاد کرده بود. او از اکتبر ۲۰۱۸ به عربستان سعودی بازگشت و تحت کنترل است. از او به عنوان تنها عضو شورای بیعت که با ولیعهدی محمد بن سلمان مخالف بود، نام برده می‌شود.

به گفته منابع، محمد بن نایف هم به عنوان مقام ارشد وزارت کشور (امور داخلی) پیش از این ارتباط گسترده‌ای با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا برقرار کرده بود که در سالهای گذشته محدود شده است.

محمد بن سلمان از زمان قرار گرفتن در مقام ولیعهد برنامه‌های سیاسی و اقتصادی تازه‌ای برای ارائه یک چهره تازه از عربستان سعودی به اجراء گذاشته است. اما قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سفارت عربستان سعودی در ترکیه و بازداشت خانگی شمار زیادی از تجار و شاهزادگان جایگاه و موقعیت او را در داخل و بیرون از عربستان سعودی لرزان کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آبان

    جنگ برای قدرت همین است ! برادر نمی شناسد ! در ایران پیش و بیشتر از آن، پس از انقلاب این داستان در سطح های مختلف خونبار است.در دوره اسلامی رفسنجانی که برای قدرت آن همه جنایت کرده بود سرانجام خود با دستور رفیق و شریکش کشته شد.