ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کودکان زباله‌گرد در ایران در معرض خطر کرونا قرار دارند

انجمن حمایت از حقوق کودکان در نامه‌ای به وزیر بهداشت از او خواسته است که با ایجاد محیطی مناسب برای کودکان کار و خیابان از شیوع ویروس کرونا بین این کودکان جلوگیری کند.

انجمن حمایت از حقوق کودکان نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشته و از او خواسته است که به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در بین کودکان کار و خیابان، محیط مناسبی خارج از گودهای زباله‌گردی و مراکز بازیافت برای آن‌ها ایجاد کنند.

عکس از آرشیو

انجمن حمایت از حقوق کودکان در نامه خود به سعید نمکی، وزیر بهداشت گفته است که کودکان زباله‌گرد، با توجه به شرایط زیستی و بهداشتی از جمله افرادی هستند که به شدت در معرض ابتلا به کرونا هستند یا می‌توانند به‌عنوان ناقل شناخته شوند.

در این نامه آمده است: «کودکان یادشده که عمدتا دور از خانواده و بدون سرپرست هستند و در همان مراکز بازیافت و تفکیک زباله میان حجم انبوهی از زباله‌های آلوده زندگی می‌کنند، حداقل دسترسی به مواد بهداشتی را نیز ندارند. هرچند شهرداری تهران طی بخشنامه‌ای، زباله‌گردی در سطح تهران را توسط پیمان‌کاران بازیافت ممنوع اعلام کرده است، اما گزارش‌ها و شواهد عینی نشان می‌دهد همچنان این کودکان در شهر به جست‌وجوی زباله مشغول‌اند. این امر نه تنها به‌دلیل فقر و نیاز مادی است، بلکه ناشی از عدم‌اطلاع آن‌ها از این شرایط و چگونگی پیشگیری از بیماری است.»

در این نامه، زندگی در میان زباله‌ها، ایمنی پایین بدن به دلیل تغذیه‌ نامناسب و مشکلات تنفسی و ریوی به دلیل نوع کار، ساعات طولانی کار و تماس مستقیم با زباله‌هایی که این روزها در کنار تمامی آلودگی‌های همیشگی، آلوده به ویروس کرونا نیز هستند و در نهایت حضور بین شهروندان، از جمله شرایط نامناسب این کودکان عنوان شده است

انجمن حمایت از حقوق کودکان بر لزوم جداسازی کامل کودکان زباله‌گرد از محل‌های بازیافت تا پایان بحران کرونا تاکید کرده و افزوده است: «ادامه چنین شرایطی برای کودکانی که در خطرناک‌ترین و آلوده‌ترین مشاغل در حال فعالیت یا زندگی هستند، می‌تواند ما را با فاجعه‌ای انسانی مواجه کند.»

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، سه‌شنبه ۲۰ اسفند در گزارش روزانه خود درباره شیوع کرونا در ایران، اعلام کرد که ۵۴ نفر دیگر بر اثر ابتلا به این ویروس در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و «مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۲۹۱ مورد رسید».

به‌گفته جهانپور ۸۸۱ مورد ابتلای جدید نیز در کشور ثبت شده است. بدین ترتیب بر اساس آمار رسمی کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۸۰۴۲ نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کیوان

    رسیدگی به وضعیت تمامی افراد محرومی که در پروسهء بازیافت زباله در ایران فعال هستند فوق العاده ضروری است و نباید فقط محدود به کودکان یا مقابله با کرونا شود . بازیافت زباله در ایران بسیار غیراصولی و ناهنجار است و باید گفت چرخهء بازیافت ما بسیار آلوده تر از خود زباله است . پیمانکاران که اغلب طرف قرارداد شهرداری ها هستند ، نهایت سوء استفاده را از فقرا و محرومین می کنند . حداقل امکانات - لباس کار، دستکش و چرخ دستی - را در اختیار آنها قرار نمی دهند و در نتیجه کارگران بازیافت نه تنها خود از اولین قربانیان هستند بلکه ناخواسته در صف اول انتقال انواع آلودگی و بیماری به کل جامعه قرار می گیرند . با گسترش فقر و افزایش تورم چند سالی است که شاهد زباله گردهای فردی هستیم . بسیاری افراد آبرومند که حاضر به تکدی یا سایر کارهای دون مایه نیستند به زباله جمع کنی روی آورده اند ؛ که متاسفانه بسیاری اوقات با زباله گردان حرفه ای و عوامل پیمانکاران درگیر می شوند . بازنشستگان ، مستمری بگیران ، زنان سرپرست خانوار ، سالمندان و حتی گاه شاغلین بدلیل اندک بودن دستمزد یا مستمری به صف زباله گردان پیوسته اند و این اواخر زباله خواری نیز دارد رواج پیدا می کند . افرادی از هر قشر که تنها برای رفع گرسنگی و پیدا کردن لقمه ای غذای دورریخته به جستجوی زباله ها می پردازند ‌ در حیرتم از تعدد ادارات و نهادهای مسئول و کثرت خیریه های رنگارنگ ، که چرا سیر قهقرائی ما با شتاب ادامه دارد .