ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اشرف غنی دستور آزادی ۵ هزار زندانی طالبان را صادر کرد

براساس حکم اشرف غنی ابتدا ۱۵۰۰ زندانی طالبان ظرف چهار روز آینده آغاز می‌شود و سپس روزانه ۱۰۰ زندانی دیگر آزاد خواهند شد. شورای امنیت توافق‌نامه آمریکا و طالبان را تأیید کرد.

محمد اشرف ‌غنی حکم  آزادی ۵ هزار زندانی طالبان را امضا کرد. براین اساس در مرحله نخست ظرف چهار روز آینده ۱۵۰۰ زندانی طالبان آزاد خواهند شد. یکی از شروط آزادی این زندانیان کاهش چشمگیر سطح خشونت‌ها عنوان شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با تصویب قطع‌نامه‌ای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان را تأیید کرد.

گروهی از اعضای طالبان در افغانستان ـ عکس از آرشیو

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شامگاه سه‌شنبه ۲۰ اسفند / ۱۰ مارس اعلام کرد که محمد اشرف غنی فرمان آزادی زندانیان طالب را به مناسبت آغاز مذاکرات صلح میان حکومت و گروه طالبان، امضاء کرد.

اشرف غنی این حکم را یک روز پس از مراسم تحلیف خود به‌عنوان رئیس جمهوری افغانستان امضا کرد. عبدالله عبدالله، رقیب او در انتخابات نیز که به نتایج انتخابات ریاست جمهوری معترض است همزمان مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود را برگزار کرد.

در مادۀ نخست حکم اشرف غنی آمده است که زندانیانی که آزاد می‌شوند مکلف به ارایه تعهد کتبی مبنی بر عدم بازگشت به صفوف جنگ با دولت افغانستان هستند.

همچنین در مرحله اول آزادی ۱۵۰۰ زندانی طالبان در چهار روز آینده آغاز می‌شود و روزانه ۱۰۰ زندانی طالبان پس از گذراندن مراحل اداری آزاد خواهند شد. آزادی این زندانیان با در نظر گرفتن سن، وضعیت سلامت آن‌ها و مدت حبس باقی مانده انجام می‌شود.

در ماده سوم حکم اشرف غنی ذکر شده است که پس از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم میان هیئت تعیین شده از جانب دولت و طالبان، در هر دو هفته ۵۰۰ زندانی طالب که مجموع‌شان به ۳۵۰۰ نفر می‎رسد، مشروط به اینکه سطح خشونت‌ها به طور چشمگیر کاهش یابد، آزاد می‌شوند.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان مسئولیت اجرای این حکم را به عهده دارد.

آزادی زندانیان طالبان یکی از شروط اصلی توافق‌نامه صلح میان آمریکا و این گروه بود که هفته گذشته به امضای دو طرف رسید اما اشرف غنی ابتدا با آن مخالفت کرده و گفته بود هیچ‌کس نمی‌تواند دولت افغانستان را مجبور به چنین کاری کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با آزادی همه زندانیان طالبان مخالف است. این کمیسیون می‌‌گوید آن طالبانی که در زندان‌های افغانستان به جرم جنایت‌‌های جنگی به‌سر می‌برند، نباید آزاد شوند.

دفتر سیاسی طالبان در قطر روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که فهرست پنج‌هزار زندانی را که باید از سوی دولت افغانستان آزاد شوند، به آمریکا داده است و هیچ کسی نمی‌تواند آن را «جعل» کند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در صفحه توئیتر خود نوشت شرط این است که هیأت گروه طالبان باید افراد آزادشده را تأیید کند. او تأکید کرد که کسانی باید آزاد شوند که در فهرست سپرده‌شده به آمریکا نام‌های‌شان ثبت شده است..

همزمان با این رویدادها، ۱۰ روز پس از امضای توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و گروه طالبان، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطع‌نامه‌ای این توافق‌نامه را تأیید و از آن پشتیبانی کرد.

در این قطع‌نامه که سه‌شنبه ۲۰ اسفند / ۱۰ مارس از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد با اکثریت آرای اعضای آن تأیید شد، از دولت افغانستان خواسته شده است که در مذاکرات بین‌ طرف‌های افغان شرکت کند.

همچنین تأکید شده است که هیئت دولتی باید فراگیر و متشکل از رهبران سیاسی و جامعه‌ مدنی از جمله زنان باشد.

شورای امنیت خواستار ادامه‌ تدابیری برای اعتمادسازی میان دولت افغانستان و گروه طالبان شده و گفته است که دو طرف به‌سوی آغاز مذاکرات بین‌افغان سریع‌تر حرکت کنند.

قرار بود مذاکرات دو طرف افغان از روز سه‌شنبه آغاز شود اما تأخیر در آزادی زندانیان طالبان آن را به تعویق انداخت.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان نیز در صفحه توئیتر خود از تصویب قطع‌نامه‌ سازمان ملل در مورد توافق‌نامه‌ی صلح آمریکا و گروه طالبان استقبال کرده و نوشته است این قطع‌نامه نشانگر حمایت جامعه‌ بین‌المللی از رویکرد آمریکا برای امنیت جهان و صلح، وحدت و حاکمیت مردم افغانستان است.

توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و گروه طالبان ۱۰ اسفند / ۲۹ فوریه، پس از ۱۸ ماه گفت‌وگوهای سخت دو طرف در دوحه پایتخت قطر، امضا شد.

براساس این توافق‌نامه، آمریکا در مدت ۱۳۵ روز شمار نیروهایش در افغانستان را به هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر کاهش می‌دهد. شمار باقی‌مانده‌ نیروهای آمریکایی و ائتلاف نیز در جریان ۹,۵ ماه پس از آن پایگاه‌های‌شان در افغانستان را ترک خواهند کرد.

طالبان نیز تعهد کرده‌اند که رابطه‌ خود را با دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان از جمله القاعده قطع می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.