ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ضرب‌وشتم سه امضا‌کننده بیانیه ۱۴ نفر در زندان وکیل‌آباد

همزمان با بحران کرونا، مسئولان زندان وکیل‌آباد مشهد، کمال جعفری یزدی، محمدحسین سپهری و عبدالرسول مرتضوی را با توهین و ضرب‌وشتم به بند زندانیان جرایم عادی منتقل کردند.

همزمان با بحران کرونا در ایران، فشارها بر زندانیان سیاسی ادامه دارد. مسئولان زندان وکیل‌آباد مشهد در اقدامی غیرقانونی و بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرایم، کمال جعفری یزدی، محمدحسین سپهری و عبدالرسول مرتضوی، سه تن از امضا کنندگان بیانیه موسوم به ۱۴ نفر را با توهین و ضرب‌وشتم به بند زندانیان با جرایم عادی منتقل کردند. عبدالرسول مرتضوی در اعتراض به این اقدام غیر‌قانونی دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

عکس از آرشیو

کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه و زندانی سیاسی در یک فایل صوتی که در اختیار زمانه قرار گرفته، از درون زندان از انتقال سه تن از امضا‌کنندگان بیانیه ۱۴ نفر به بند زندانیان با جرایم خطرناک خبر می‌دهد و می‌گوید که مأموران گارد حفاظت زندان وکیل آباد مشهد پیش از انتقال این زندانیان به بندهای دیگر، این سه زندانی را مورد ضرب و شتم و توهین قرار داده‌اند.

بر اساس گفته‌های این زندانی سیاسی، با تصمیم مسئولان زندان، از روز ۱۹ اسفند ماه، کمال جعفری یزدی به بند ۱۰۲، عبدالرسول مرتضوی به بند ۱۰۱ و محمدحسین سپهری به بند ۱۰۴ زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده‌اند که همگی این بندها در این زندان به بند پنج معروف است و محل نگهداری مجرمان خطرناک از جمله قاتلان و سارقان مسلح است.

کمال جعفری یزدی در این فایل صوتی با اشاره به وضعیت ناامن بندهای جرایم عمومی می‌گوید که در بدو ورود این زندانیان سیاسی به بند زندانیان عادی، وسایل شخصی آنها سرقت شده و در حال حاضر شرایط به ‌گونه‌ای است که امنیت جانی آنها به خطر افتاده است.

او در بخشی از این فایل صوتی می‌گوید:

«روز شنبه ۱۷ اسفند ماه به‌ همراه عبدالرسول مرتضوی و محمدحسین سپهری به بخش حفاظت زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شدیم که در آنجا مأموران زندان به ما حمله کردند و به عبدالرسول مرتضوی به‌خاطر پایی که جانباز شده چلاق گفتند و او را به دیوار کوبیدند. ما چون به خواسته‌هایمان رسیدگی نمی‌شد شروع کردیم به سرود یار دبستانی خواندن و سر دادن شعار زنده‌باد آزادی.»

جعفری یزدی در ادامه می‌گوید:

«در بندهای عمومی کارت‌های تلفن را از ما گرفته و اجازه تماس با خانواده‌هایمان را نمی‌دهند. به سفارش مسئولان زندان از برخی زندانیان عادی خواسته‌اند که مواظب ما باشند. طوری است که طرف می‌آید بالای سرمان می‌ایستد ببیند ما چه می‌خوریم، یا چه کتابی می‌خوانیم. حتی چندین بار وسایل شخصی‌مان را بازرسی کردند و نامه‌های شخصی ما را از ما گرفتند.»

او با غیر‌قانونی و «غیر‌ شرعی» توصیف کردن این رفتار مسئولان زندان می‌گوید که این رفتارهای غیر‌قانونی را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهند کرد:

«به آقای مکی، وکیلمان گفتم تا از طریق قوه قضاییه پیگیری کند تا ببینیم اگر واقعا دستگاه قضایی ملجأ و پناه مردم ستمدیده است که می‌دانیم نیست و برعکس ملجأ و پناه دزدان و غارتگران است، به ستمی که به ما شده رسیدگی کند و از مقامات قضایی بپرسد که چرا آقای رنگ‌ساز، مسئول حفاظت زندان و آقای کامران، کارمند حفاظت، به ما حمله کردند؟ به ما توهین و فحاشی کردند؟ به چه دلیل عبدالرسول مرتضوی را باید به دیوار بکوبند؟ این رفتارها را نسبت به جانبازی روا دارند که ولی نعمت آنهاست و در آخر هم به جای عذر‌خواهی کردن و رسیدگی به خواسته‌ها، ما را به بند قاتلان و دزدان بفرستند؟»

کمال جعفری یزدی اما در انتهای این فایل صوتی با تأکید بر مطالبات گذشته خود و دیگر امضا‌کنندگان بیانیه ۱۴ نفر می‌گوید:

«ما محکم و استوار ایستاده‌ایم و خواسته‌های ما همان چیزی‌ است که قبلا در بیانیه ۱۴ نفر و جاهای دیگر گفته‌ایم و همه با هم یعنی شورای مدیریت راهبردی مطالبات مردمی، حرفمان همان است و محکم ایستاده‌ایم و طلوع صبح نزدیک است.»

اعلام اعتصاب غذای خشک محمدحسین سپهری

محمد حسین سپهری، فعال کانون صنفی معلمان و از امضا‌کنندگان بیانیه ۱۴ نفر نیز در یک فایل صوتی جداگانه از درون زندان وکیل‌آباد مشهد، می‌گوید که در اعتراض به فشارها و آزار و اذیت صورت گرفته از سوی مأموران زندان، وارد اعتصاب غذای خشک خواهد شد.

سپهری در این فایل صوتی که در اختیار زمانه قرار گرفته، تصریح ‌می‌کند تا زمانی که اصل تفکیک جرایم در مورد او و دیگر امضا‌کنندگان بیانیه ۱۴ نفر رعایت نشود و آنها به بند زندانیان سیاسی معروف به بند ۶/۱ بازگردانده نشوند، دست از اعتصاب غذا نخواهد کشید.

محمدحسین سپهری می‌گوید:

«از روز ۱۹ اسفند به دستور مأموران حفاظت زندان به بند ۱۰۴ منتقل شده‌ام. اتفاق عجیبی که افتاد این بود که زندانیان دور من جمع شدند و گفتند تو همان کسی هستی که بچه‌های مردم را دزدیده و به آنها تجاوز کرده است. در جواب آنها گفتم نه ما موضوعمان چیز دیگری‌ست. زندانیان اما گفتند مسئولان زندان اعلام کرده‌اند قرار است یک نفر با اتهام آدم‌ربایی و تجاوز به این بند منتقل شود. تا شب همین رویه سوال و جواب از طرف زندانیان ادامه داشت؛ به ‌نحوی که آنها گاهی متلک هم می‌گفتند و فحش می‌دادند.»

این زندانی سیاسی در شرح آزار و اذیت‌های صورت گرفته از سوی دیگر زندانیان که با تحریک مسئولان زندان انجام شده، می‌گوید:

«روز ۲۰ اسفند در هواخوری سه نفر از زندانیان آمدند و گفتند شما جرمت چیست؟ گفتم جرمم سیاسی است. گفتند نه نیست و گفتند تو کرکس سیاهی هستی و .... بعد هم تا جایی که توان داشتند مرا کتک زدند. این زندانیان حتی پس از مراجعه من به افسر نگهبان نیز دو باره حرف خودشان را تکرار کردند. حتی بعدازظهر که با فاصله از بقیه هم قرار گرفتم باز هم هر زندانی‌ای رد می‌شد متلک و فحشی می‌داد، جوری که ساعت هشت شب دو باره با یک زندانی درگیر شدم.»

سپهری همچنین در شرح وضعیت تراکم جمعیت زندانیان در زندان وکیل‌آباد می‌گوید که بند ۱۰۴ خیلی شلوغ است:

«اتاقی که ما را وارد کرده‌اند ۵۰-۶۰ متر بیشتر فضا ندارد اما ۱۰۸ نفر توی این اتاق نگهداری می‌شوند. شب ما مجبوریم در کریدور بخوابیم. فرش‌های کریدور کثیف و کوچک است به‌شکلی که بالاتنه ما روی سنگ‌های کف قرار می‌گیرد و پایین‌تنه روی فرش‌های پر از سوسک و ساس. حتی وسایل ابتدایی مثل پتو هم به اندازه کافی در اختیار من قرار نداده‌اند. حوله و شوینده و لوازم حمام هم ندارم.»

۱۴ نفر از فعالان سیاسی و مدنی ایران خرداد ماه سال جاری با انشار بیانیه‌ای خواستار گذار از جمهوری اسلامی و استعفای علی خامنه‌ای شدند.

نویسندگان بیانیه‌ موسوم به «۱۴ نفر» که ۲۲ خرداد ۹۸ منتشر شد، نوشته بودند در ایران «نه از جمهوریت خبری است و نه از آزادی.»

به نوشته این فعالان مدنی‌ـ‌سیاسی، چانه‌زنی فعالان مدنی «بدون استعفای سید علی خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی – خاصه اصل ۱۷۷» راه به جایی نمی‌برد.

امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر در متن بیانیه خود با طرح مشکلات اقتصادی، مدنی و سیاسی، ضمن انتقاد از وضعیت جاری کشور علاوه بر درخواست استعفای خامنه‌ای، خواستار اعمال اصلاحات در قانون اساسی شده‌اند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • حقیقتگو

      چرا چنین وچنان برمردم ایران شده ومیشود؟ چرا برزندانیان چنین وچنان شده ومیشود ؟ اگردوران حکومت داری هیتلر و قشون ماورای تصورجذب افکارواعمال هیتلر شده بر یهودی ها که رتبه اول درتنفرهیتلررا داشتند را دقیقا" چنین وچنان میشده است ...حالا اگرهیتلرزنده بود و درکشوراسرائیل بر جمع یهودی ها حکومت میکرد با انها چه میکرد؟ این ؤزیم اصل ونصبش ایرانی نیست ودرحقیقت ازهمان قشونی بوده وهستند که به ایران حمله ور شدند و تاریخ ایران مملو ازجنایت های آنهاست عبابردوش انداختن وعمامه برسرگذاشتن وادعای خلافت کردن وخدا بودن وبرده کردن مردمان به همان دوران حضرت پیمامبراسلام برمی گردد ...بله شبه هیتلر وقشون هیتلری اسلامی برمردم ایران حکومت می کند ,ومردم ایران را شبه یهودی ها می داند ولی اگرخجالت جهانی هم نمی کشیدند بدون شک کوره های ادم سوزی برای ایرانی ها ساخته بودند ولی تخفیف محترماانه قائل شدند و به کشتتارها و تجاوزات و تعروضات و شکنجه ها واعدام کردن آنها پسنده کردند!!!

    • یدالله

      آقای بهرام اگر این نظام طاعونی "اصلاح" شدنی بود در همان انتخابات ۸۸ اصلاح میشد. خامنه ای بدون سپاه نمیتواند وجود داشته باشد و بلعکس. تنها راه, راه صفیه حساب با کل این رژیم است. در این مرحله نیز تنها راه عملی چنین تصفیه حسابی یک اعتصاب عمومی سراسری و کشوری است. همه چیز در کشور خوابیده و از کار افتاده, دولتی نیز عملا وجود ندارد غیر از مشت آهنین سپاه و بسیج. ملت باید از این فرصت به بهترین وجه استفاده کنند و خودمان به دست خودمان همه چیز را از کار بیندازیم (به جز بیمارستانها و مراکز درمانی و آتش نشانی ها). تا زمانی که خود ما مردم ابتکار عمل را در دست نگیریم هر روز و هر هفته و هر ماه و هر سال هیچ نخواهد بود جز فقر و بدبختی و کشتار و سرکوب و سیل و طاعون و کوفت کاری و زهر مار. عید پارسال باران های بهاری تبدیل شد به سیلاب نوح, عید امسال تبدیل شده به طاعون تقدیمی از سپاه و بیت رهبری, عید سال بعد بدتر از هر دوی اینها خواهد بود. کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من!

    • پروین ادوایی و فریدە ویسی پنج روز است کە دست بە اعتصاب غذا زدەاند.

      پروین ادوایی و فریدە ویسی پنج روز است کە دست بە اعتصاب غذا زدەاند. پروین ادوایی و فریدە ویسی کە در کانون اصلاح و تربیت سنندج (زندان زنان) محبوس هستند، از روز دوشنبە ١٩ اسفند ٩٨ بە نشانە اعتراض بە بلاتکلیفی و مخالفت با آزادی موقت دست بە اعتصاب غذا زدەاند./ هه‌نگاو

    • بهرام

      خامنه ای و سپاه و شریکانشان نمیدانند که دوست واقعیشان همین ها هستند که پیشنهاد اصلاح ساختار و کنار رفتن رهبری را دادند که این همه بدبختی از ناآگاهی و بی تدبیری و رفتارهای او و رهبر پیش از او در واقع از باند حزب اله است. سرنوشت شاه را بیاد آورید ، نگذارید بیش از این دیر شود. مسئله با سرکوب حل نمیشود.

    • احسان

      لعنت به خامنه ای و خاندانش، این ظلمها همه از گور این بی پدر است.

    • سهیل عربی

      من سهیل عربی هستم که از اعماق زندانهای مخوف حکومت اسلامی با شما حرف میزنم در سال ١٣٩٢ شش سال قبل دستگیر شدم، چرا که در وبلاگ و فیس بوک خودم اسلام و مذهب را نقد میکردم، حکومت اسلامی مرا به اتهام توهین به پیغمبر و خدا و خامنه ای و حداد عادل ، به اعدام محکوم کرد و اگر تا امروز زنده هستم، بدلیل اعتراضات بین المللی، اعتراض شما سازمانهای آتئیست و مدافع حقوق انسان و مخالف اعدام من سهیل عربی هستم که از اعماق زندانهای مخوف حکومت اسلامی با شما حرف میزنم، در سال ١٣٩٢ شش سال قبل دستگیر شدم، چرا که در وبلاگ و فیس بوک خودم اسلام و مذهب را نقد میکردم، حکومت اسلامی مرا به اتهام توهین به پیغمبر و خدا و خامنه ای و حداد عادل ، به اعدام محکوم کرد و اگر تا امروز زنده هستم، بدلیل اعتراضات بین المللی، اعتراض شما سازمانهای آتئیست و مدافع حقوق انسان و مخالف اعدام ، و اعتراض در داخل ایران بوده است. امروز اما مجددا به شما متوسل میشوم، چرا که کرونا در ایران بیداد میکند و در زندانها نیز کم کم پیدا شده و جان همه ما در خطر فوری و جدی است. همه شما شاید تصویرتان از زندان طبق استانداردهای بین المللی است، ، نه در اینجا زندان آخر جهنم است. در اینجا زندانی برده حاکمین است و با او رفتاری بشدت وحشیانه و غیر انسانی دارند. زندان محل اعدام و یا قتل عامدانه هزاران زندانی است. اعدام با طناب دار و همچنین قتل بر اثر بی دارویی و شکنجه و شرایط افتضاح بهداشتی و ... و اکنون خطر کرونا و قتل عمد دهها و یا شاید صدها نفر بر اثر این بیماری و نبود امکانات . من میخواهم در این شرایط از شما بخواهم بلند شوید و به هر طریق ممکن به این حکومت فشار بیاورید، ما را حداقل برای مدتی به مرخصی بفرستد ، تا این بار به دست کرونا به قتل نرسیم. من از طرف صدها و صدها زندانی سیاسی و زندانیان عادی با شما حرف میزنم که انتظار دارند دنیا در این شرایط به داد آنها برسد. ابراهیم رئیسی مسئول قوه قضاییه حکومت اسلامی تا کنون زیر فشارها کمی عقب نشینی کرده و به تعدادی از زندانیان مالی و عادی مرخصی داده اما باید این حکومت تحت فشار قرار بگیرد به کسانی چون من و یا آتنا دائمی و یا جعفر عظیم زاده و کسانی که به اصطلاح حکومت، اتهام امنیتی دارند، نیز فورا مرخصی بدهند. با تشکر سهیل عربی زندانی سیاسی و آتئیست ١٣ اسفند ١٣٩٨ برابر با سوم مارس

    • به سرمایه‌داران مرخصی داده می شود اما، کارگران و فعالین سیاسی همچنان در زندان هستند.

      به سرمایه‌داران مرخصی داده می شود اما، کارگران و فعالین سیاسی همچنان در زندان هستند. ◾️ یدالله و انور روزچنگ دو سرمایه دار زندانی بعد از ۸ سال به مرخصی رفتند. این دو سرمایه دار بزرگ کورد اهل مریوان به دستور رئیس قوه قضائیه رژیم و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از زندان آزاد شدند. در این روزها بیش از ۷۰ هزار زندانی به مرخصی رفته اند اما از مرخصی کارگران زندانی و فعالین سیاسی به بهانه های واهی جلوگیری می شود.

    • جلوگیری از مرخصی موقت هادی تنومند با وجود بیماری آسم و میگرن جلوگیری می شود

      از مرخصی موقت هادی تنومند با وجود بیماری آسم و میگرن جلوگیری می شود ◾️ ۵ شنبه ۲۲ اسفند ماه، هادی تنومند، فعال کارگری که جهت تحمل ۳ سال و نیم حبس تحمیلی در زندان شهرستان بوکان زندانی است، با وجود بیماریهایش باید آزاد و به مرخصی برود. خانواده این زندانی طی دو هفته گذشته هر آنچه را برای آزادی و مرخصی وی نیاز بوده است را فراهم کرده اند اما با وجود این از مرخصی و آزادی وی جلوگیری می شود و قاضی پرونده امروز و فردا می کند. نه تنها این بلکه، اجازه بردن نیازمندیهایش به زندان از جمله میوه که با شیوع این ویروس بسیار مورد نیاز زندانیان است، جلوگیری می شود. هادی تنومند مبتلا به بیماری آسم و میگرن است و نباید در معرض این ویروس قرار بگیرد و باید در مکان امنی بسر برد. این مکان زندان نیست. ما خواهان آزادی هادی تنومند و کلیه زندانیان سیاسی هستیم.

    • وضعیت دکتر فریبرز رئیس دانا

      آخرین خبر از وضعیت دکتر فریبرز رئیس دانا ▪️اردوی کار: به نقل از دوستی که با پزشک فریبرز رییس‌دانا گفتگو کرده: اکسیژن خونش ۹۵ درصده. بیهوشی مصنوعی به ایشان دادند تا مداوا انجام شود. با وجود نیامدن نتیجه تست و جهت تاخیر نداشتن در مداوا، تمام داروهای کرونا تهیه شده و بهش تزریق شده. گفته است که تا حداقل ۵ روز این وضعیت ادامه دارد تا بهبود حاصل شود. وضعیت ثابت است و وابستگی به دستگاه اکسیژن امروز کمتر شده. شنبه نتیجه تست کرونا مشخص خواهد شد. ▪️پیشتر برخی منابع و سایتهای خبری از منفی بودن آزمایش کرونا برای دکتر رئیس دانا خبر داده بودند که متاسفانه این خبر صحت ندارد و جواب تست هنوز نیامده و این خبر به اشتباه پخش شده است.

    • مرگ نصیب زندانیان سیاسی می شود!

      مهدی حاجتی به دلیل انتقاد از نحوه برخورد مسئولان با شیوع کرونا بازداشت شد مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز و زندانی سیاسی سابق امروز پنج‌شنبه ۲۲ اسفندماه با دستور مقامات قوه فاسد قضائیه دستگیر شد. احتمال می‌رود بازداشت وی به دلیل یادداشت‌های انتقادی اخیر وی درخصوص نحوه برخورد مسئولان با شیوع کرونا در کشور صورت گرفته باشد. آقای حاجتی روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ طی یادداشتی در صفحه شخصی خود ضمن انتقاد از نحوه برخورد مسئولان با شیوع کرونا گفته بود: “دشمن دشمن نکنید! دشمن ملت ایران امروز آن کسانی هستند که برای رو کم کنیِ دشمن فرضی حاضر شدند بر سر جان هموطنان ما قمار کنند. دشمن ملت ایران دقیقا امثال کسانی است که نگذاشتند قم قرنطینه شود. حال ایران ما خوب خواهد شد، اما حافظه‌اش را از دست نخواهد داد.” وی طی یادداشتی دیگر نیز گفته بود: “پدر علی عابدینی فرد از زندانیان سیاسی زندان عادل آباد شیراز در رفت و آمد و پیگیری های مرخصی فرزند خود، به کرونا مبتلا و متاسفانه فوت کردند. آنچه از این بخشنامه ها نصیب زندانیان سیاسی می شود مرگ است.” #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی

    • بیانیه چهار زندانی سیاسی زندان اوین پیرامون تعلل در فرستادن زندانیان سیاسی به مرخصی

      بیانیه چهار زندانی سیاسی زندان اوین پیرامون تعلل در فرستادن زندانیان سیاسی به مرخصی ▪️با ورود ویروس کرونا به کشور و پنهان کاری و سهل انگاری نهادهای مسئول در قبال آن، اینک این بیماری مهلک تبدیل به فاجعه‌ای مهلک شده است که روزانه جان ده‌ها نفر از مردم ایران را در سراسر کشور می‌گیرد ▪️بدیهی است که با توجه به شرایط غیر قابل اجتناب زندگی جمعی زندانیان در یک مکان بسته و استفاده‌ی اجباری همه‌ی آنان از سرویس بهداشتی، روشویی، آشپزخانه و حمام مشترک، که باعث انتقال سریع و غیرقابل کنترل ویروس از یک نفر به سایر زندانیان محبوس در یک سالن می‌شود و از طرف دیگر با توجه به نبود تجهیزات پزشکی و امکانات بهداشتی حداقلی در زندان‌ها، ورود ویروس کرونا به زندان که هر لحظه امکان آن می‌رود (هیچ تضمینی برای عدم ورود آن وجود ندارد)، موجب بروز فاجعه‌ای دهشتناک و تلفات جانی چندین برابری نسبت به محیط‌های بیرون زندان خواهد شد. با این حال و به‌رغم صراحت بخشنامه‌ای که در مورد مرخصی زندانیان صادر شد و فرا رفتن از آن در اعزام زندانیان به مرخصی در شرایط بحرانی کنونی که جان زندانیان به‌شدت در معرض خطر قرار دارد، کاملا به‌جا، لازم و توجیه‌پذیر است؛ ما شاهد تعلل جدی در اجرای این بخشنامه از سوی دادستان و قضات ناظر بر زندان به‌ویژه در مورد زندانیان سیاسی هستیم. لذا ما زندانیان سیاسی امضا کننده‌ی این بیانیه اعلام می‌داریم، مخاطرات بسیار جدی و غیرقابل جبران ناشی از این تعلل و طولانی شدن در روند اداری و قضایی اعزام زندانیان به مرخصی و به‌طور اخص هر گونه مانع تراشی در اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی بر عهده‌ی دو دستگاه اجرایی و قضایی و کل حاکمیت کشور است. ▪️مجید آذرپیک، امیرسالار داوودی، اسماعیل عبدی، جعفر عظیم‌زاده