ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر امور مهاجران افغانستان: بازگشت «سیل‌آسا»ی مهاجران از ایران خطر کرونا را افزایش داده است

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت افغانستان، تاکنون ۱۱ نفر در چندین ولایت این کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که بیشتر آن‌ها از ایران بازگشته‌اند.

وزیر امور مهاجران افغانستان نسبت به تبعات بازگشت گروهی مهاجران این کشور از ایران و خطر ابتلای آن‌ها به ویروس کرونای جدید در مسیر و نقطه صفر مرزی ابراز نگرانی کرد. گزارش‌ها از بازگشت روزانه هزاران مهاجر افغانستانی از ایران خبر می‌دهند. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت افغانستان، تاکنون ۱۱ نفر در چندین ولایت این کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که بیشتر آن‌ها از ایران بازگشته‌اند.

تصویری از یک بازار در شهر هرات - یکی از کارکنان وزارت بهداشت افغانستان با لباس مخصوص زمین را ضدعفونی می‌کند. (عکس ازHOSHANG HASHIMI / AFP)

به‌دنبال افزایش مبتلایان به ویروس کرونای جدید در ایران، مقامات افغانستان از شتاب گرفتن بازگشت مهاجران تبعه این کشور از ایران خبر می‌دهند و نسبت به تبعات این مسئله در شیوع ویروس کرونای جدید در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.

به نوشته روزنامه هشت صبح، حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجران افغانستان شنبه ۲۴ اسفند نسبت به تاثیرات «بازگشت گروهی سیل‌آسای مهاجران افغانستان از ایران» در گسترش ویروس کرونای جدید ابراز نگرانی کرد. به گفته او بازگشت مهاجران به صورت گروهی و در دسته‌های پرجمعیت خطر ابتلای آن‌ها را در مسیر راه و در نقطه صفر مرزی افزایش داده است. عالمی بلخی در یادداشتی در صفحه فیسبوک خود از مهاجران خواسته است که به صورت تدریجی به افغانستان بازگردند و دستورالعمل‌های احتیاطی را به صورت جدی رعایت کنند.

وزارت بهداشت افغانستان روز شنبه از ثبت سه مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در ولایت‌های کاپیسا، بلخ و سمنگان خبر داد. شمار رسمی مبتلایان به این بیماری در افغانستان به ۱۱ نفر رسیده است که بیشتر آن‌ها از ایران بازگشته‌اند. وزارت بهداشت افغانستان همچنین اعلام کرده‌است ۱۸۱ مورد مشکوک به کرونا را بررسی کرده و در حال بررسی ۵۲ مورد دیگر است.

وزیر امور مهاجران افغانستان تعداد مهاجرانی را که به صورت روزانه از مرز اسلام‌قلعه به این کشور باز می‌گردند، ۹ تا ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: «اوضاع تحت کنترل است، اما خطر ابتلای مهاجران «در نقطه صفر مرزی»، پیش از معاینات تیم بهداشت افغانستان و هم در اردوگاه‌ها در ایران که برای تنظیم خروج آن‌ها در نظر گرفته شده، بالاست.»

طبق اعلام وزارت مهاجران افغانستان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه بیش از ۱۶ هزار مهاجر افغانستانی به صورت داوطلبانه و از طریق مرز اسلام قلعه، ولایت هرات از بازگشته‌اند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است تا کنون شش مهاجر افغانستانی به‌دنبال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در ایران جان خود را از دست داده‌اند. مراجع رسمی ایران تاکنون درباره تعداد مبتلایان و قربانیان افغانستانی ویروس کرونا سکوت کرده‌اند.

مقام‌های محلی هرات نسبت به گسترش ویروس کرونا و بحرانی‌شدن وضعیت در روزهای آینده هشدار داده‌اند. عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، در یک نشست خبری گفت: «مردم افغانستان در خواب هستند، کرونا پشت در خانه‌ همه ایستاده است و مردم باید از خواب غفلت بیدار شوند. من نگران روزی هستم که با افزایش شمار مبتلایان به کرونا و بلندرفتن میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن ما دیگر نتوانیم فوتی‌های کرونا را جمع کنیم.»

والی هرات گفت دولت تاکنون بودجه‌ای برای مقابله با کرونا پرداخت نکرده است و تجهیزات بیمارستانی برای درمان بیماران کرونا با پول «قرض و گدایی» فراهم شده است.

دولت افغانستان برای محدود کردن شیوع کرونا مدارس، مراکز آموزشی و تمامی فعالیت‌های ورزشی را تعطیل اعلام کرده‌ است. محمد اشرف غنی نیز در نخستین جلسه شورای امنیت ملی افغانستان دستور داده است از تجمعات جلوگیری و از برگزاری جشن نوروز خودداری شود.‌ مقام‌های محلی هرات نیز از طالبان خواسته‌اند که برای فراهم شدن زمینه‌ی مقابله با کرونا، آتش‌بس اعلام کنند و به کارکنان وزارت بهداشت اجازه دهند تا در مناطق تحت کنترل آن‌ها فعالیت کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    صادرات حکومت فریب و دروغ و تکذیب اسلامی : ترریسم و موشک و اسلحه و ویروس! - حرف مردم ایران : چرا دولت و نهادهای نظامی و امنیتی جلوی پروازهای ماهان به چین را نگرفتند؟ چرا بلافاصله قم و شهرهای آلوده قرنطینه نشدند؟ چرا در حالی که مردم در ایران با کمبود ماسک و اقلام بهداشتی روبرو بوده‌اند آنها را برای خوش‌خدمتی به چین ارسال کردند؟ در حالی که دولت از جمله روحانی و سعید نمکی وزیر بهداشت گفتند تمام پروازها به چین لغو می‌شود !?چرا حمید عرب‌نژاد مدیرعامل هواپیمایی ماهان سر از دفتر سفیر چین در تهران در آورد و برای ادامه همکاری با دولت پکن اعلام آمادگی کرد؟! -پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به پیشنهاد کمک ترامپ: پزشک آمریکایی نیاز نداریم!!