ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت مسئولان قضایی با بازدید سازمان جهانی بهداشت از زندان اوین

در اعتراض به مرخصی ندادن به عده زیادی از زندانیان سیاسی، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در بند در زندان اوین، اعلام اعتصاب غذا کرد.

در حالی که شیوع کرونا در بیشتر زندان‌های ایران محرز شده و چندین سازمان حقوق بشری خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شده‌اند، مقامات قوه قضاییه با درخواست کارکنان سازمان جهانی بهداشت برای بازدید از زندان اوین مخالفت کردند. همزمان، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در بند، در اعتراض به مرخصی ندادن به عده زیادی از زندانیان سیاسی اعلام اعتصاب غذا کرد.

Evin Prison
زندان اوین

با وجود در خطر قرار گرفتن جان زندانیان سیاسی پس از همه‌گیری کرونا در زندان‌ها، تاکنون تنها با اعزام به مرخصی تعداد محدودی از زندانیان سیاسی موافقت شده است. بر اساس تازه‌ترین خبرها تنها سه زندانی عقیدتی و سیاسی دیگر در دو روز گذشته به مرخصی آمده‌اند.

در واکنشی اعتراضی به این اقدام قوه قضاییه، نسرین ستوده با انتشار نامه‌ای سرگشاده اعلام اعتصاب غذا کرد.

بر اساس این نامه، نسرین ستوده تعطیلی بسیاری از بندهای زندان‌های کشور از جمله بند زنان زندان اوین را یک ضرورت ملی دانسته و تأکید کرده که حکومت باید از در آشتی با دنیا درآید تا از مزایای دانش و تکنولوژی برای مقابله با بیماری کرونا بهره‌مند شود.

ستوده نوشته است:

«از آنجا که کلیه مکاتبات حقوقی و قضایی برای یادآوری ضرورت آزادی زندانیان بی‌پاسخ مانده است، اینجانب با اقدام به اعتصاب غذا به عنوان آخرین راه چاره یک زندانی درخواست خود را مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی مجددا اعلام می‌دارم.»

با توجه به اخبار منتشر شده از سوی منابع حقوق بشری، در چند روز گذشته هیأتی از سازمان بهداشت جهانی خواستار بازدید از اندرزگاه چهار زندان اوین شدند. این درخواست اما از سوی مقامات امنیتی و قضایی ایران رد شده است. پیش از این و در روز ۱۴ اسفند ماه نمایندگان سازمان بهداشت جهانی به همراه تیمی از کارشناسان کشور چین برای حصول اطمینان از روند ارائه خدمات و کنترل ویروس کرونا در ایران، از بیمارستان مسیح دانشوری بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پس از بازدید از این بیمارستان یکی از مهم‌ترین ستون‌های مهار و کنترل بیماری در ایران را همکاری دو جانبه و قوی بین سازمان‌های دولتی و مردم دانسته‌اند. این همکاری اما میان قوه قضاییه و خانواده زندانیان سیاسی کم‌رنگ است.

با وجود مثبت اعلام شدن تست کرونای دست‌کم یک نفر در زندان قرچک ورامین در روزهای اخیر، بسیاری از زندانیان سیاسی زن محبوس در این زندان همچنان با کارشکنی و مخالفت مسئولان قوه قضاییه موفق به استفاده از حق مرخصی نشده‌اند.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، مرجان داوری، مریم علی‌شاهی، رها احمدی، لیلا میرغفاری، مریم ابراهیم‌وند، مژگان اسکندری، سمیرا هادیان، گیتا حر، مریم گاوشاهیان و زهره سرو از جمله زنان زندانی با اتهامات سیاسی و امنیتی در زندان قرچک ورامین هستند که با وجود دارا بودن شرایط اعزام به مرخصی، همچنان با کینه‌ورزی قوه قضاییه در زندان مانده‌اند.

بنا بر گزارش‌های رسیده از درون زندان قرچک، در حال حاضر این زندان با کمبود شدید امکانات و تجهیزات بهداشتی برای پیشگیری و درمان کرونا روبه‌روست.

بر اساس گزارش‌های رسیده و به دنبال پیگیری خانواده مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی، او شامگاه یک‌شنبه ۲۵ بهمن ماه از زندان فشافویه به مرخصی اعزام شد.

مهرداد محمدنژاد از زندان فشافویه به مرخصی اعزام شده است

یک ‌روز پیش از آن و در ادامه‌ پیگیری‌ها، با مرخصی ثمین مقصودی، شهروند بهایی و زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین نیز تا تاریخ ۱۵ فروردین سال ۹۹ موافقت شد. ده‌ها نفر از شهروندان بهایی در سراسر ایران اما همچنان از حق استفاده از مرخصی محروم مانده‌اند.

در خبری دیگر، سهیلا حجاب، فعال سیاسی که در خرداد ماه امسال بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود، روز شنبه ۲۴ اسفند ماه با تودیع قرار وثیقه از زندان به مرخصی اعزام شد.

در ادامه پیگیری‌ها برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران، روز ۲۲ اسفند ماه سحر کاظمی، فعال محیط زیست و زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج از زندان آزاد شد.

اعزام به مرخصی چند زندانی سیاسی در روزهای اخیر در حالی صورت می‌گیرد که مقامات قضایی ایران با «امنیتی» قلمداد کردن اتهام‌های بسیاری از زندانیان سیاسی و با تعیین پیش‌شرط احکام زندان کمتر از پنج سال برای استفاده از حق مرخصی، بدون در نظر گرفتن خطر شیوع کرونا در زندان‌ها همچنان از اعزام بسیاری از زندانیان سیاسی به مرخصی خودداری می‌کنند.

این در حالی‌ست که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، روز دوشنبه ۲۶ اسفند در جلسه شورای عالی این قوه از به مرخصی رفتن ۸۳ هزار زندانی در دوران شیوع کرونا در ایران خبر داد.

این مرخصی‌ها بر اساس بخشنامه‌ای عملیاتی شد که او پیشتر صادر شد.

رئیسی گفت:

«در اجرای بخشنامه صادره در این خصوص واقعا کاری جهادی صورت گرفت.»

پیش از این و در روز دوشنبه ۱۹ اسفند، علی‌اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‎های کشور در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت که به سبب شیوع کرونا حدود ۷۰ هزار نفر از زندانیان سراسر کشور به مرخصی اعزام شده‌اند.

بر اساس خبرهای منتشر شده اما درصد بسیار کمی از این عدد، زندانیان سیاسی را شامل می‌شود.

در ادامه خبرهای رسیده از زندان‌ها پس از همه‌گیر شدن ویروس کرونا اما روز ۲۴ اسفند ماه، امیرحسین مرادی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و محبوس در زندان فشافویه به دلیل حمله عصبی که گفته می‌شود ناشی از عوارض ابتلا به ویروس کروناست، به بیمارستان رازی تهران منتقل شد.

همزمان با بحران کرونا اما فشارها بر زندانیان سیاسی همچنان ادامه دارد. مسئولان زندان وکیل‌آباد مشهد روز ۲۲ اسفند ماه در اقدامی غیرقانونی و بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرایم، کمال جعفری یزدی، محمدحسین سپهری و عبدالرسول مرتضوی، سه تن از امضا کنندگان بیانیه موسوم به ۱۴ نفر را با توهین و ضرب‌وشتم به بند زندانیان با جرایم عادی منتقل کردند.

تداوم فشارها و عدم اعزام به مرخصی زندانیان سیاسی در زندان وکیل‌آباد مشهد در حالی است که خبرهای زیادی درباره ورود ویروس کرونا به این زندان به گوش می‌رسد.

در همین زمینه، فاطمه ملکی، فعال حقوق زندانیان و همسر محمد نوری‌زاد، فعال سیاسی و مدنی در بند، در باره وضعیت فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد روز ۱۹ اسفند ماه در گفت‌وگو با زمانه اعلام کرد که فاطمه سپهری و دیگر هم‌بندی‌هایش را به بند دیگری منتقل کرده‌اند و بندی که این زندانی سیاسی پیشتر در آن نگهداری می‌شد، برای انتقال زندانیانی که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند، خالی شده است.

از زندان مرکزی ارومیه هم خبر می‌رسد که ایرج صوفی محمد، یکی از زندانیان عقیدتی محبوس در این زندان، از شش روز پیش تاکنون در اعتراض به کمبود امکانات بهداشتی در زندان ارومیه و شیوع کرونا در این زندان دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی همچنین خواستار اعزام شدن به مرخصی است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران اما روز سه‌شنبه ۱۰ مارس/ ۲۰ اسفند، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا همه زندانیان عقیدتی و سیاسی را آزاد کنند.

او در همین راستا خطاب به مسئولان قضایی و امنیتی ایرانگفت که وضعیت را نگران کننده می‌بیند:

«به همین دلیل به دولت جمهوری اسلامی ایران توصیه کرده‌ام همه زندانیان را موقتا آزاد کند.»

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • "حق ما نیست در این جهنم بسوزیم!"

      اعتصاب غذای 45 زندانی سیاسی : حق ما نیست در این جهنم بسوزیم! ▪️اردوی کار: براساس خبرها هم اکنون 45 زندانی سیاسی از جمله زندانیان اعتراضات آبان در حال اعتصاب غذا هستند. #سهیل_علی‌پناه یکی از این زندانیان که در جریان اعتراضات آبان در شهرک اندیشه دستگیر و به تیپ ٥ زندان تهران بزرگ منتقل و از دیروز به‌همراه #ابوالفضل_کریمی و 43 زندانی سیاسی دیگر این زندان دست به اعتصاب غذا زده در نامه اعتصاب خود از جمله نوشت: حق ما نیست در این جهنم بسوزیم. حق ما نیست زنده به گور شویم. بیست سال از عمرم گذشته و حتی یک‌بار از ته دل نخندیده‌ام. همیشه فقر. همیشه تبعیض. همیشه بی‌عدالتی.» ▪️از نامه‌ی اعتصاب غذای #سهیل_علی‌پناه ٢۶ اسفند ١٣٩٨ زندان تهران بزرگ @ordoyekar

    • زندانیان سیاسی معترض در اوین و زندان تهران بزرگ از تحویل گرفتن غذا خودداری کردند

      زندانیان سیاسی معترض در اوین و زندان تهران بزرگ از تحویل گرفتن غذا خودداری کردند زندانیان سیاسی معترض در اوین از تحویل گرفتن غذا خودداری کردند زندانیان سیاسی معترض در اندرزگاه ۴ زندان اوین از ظهر روز یکشنبه ۲۵ اسفندماه از دریافت جیره غذای دولتی خودداری کرده‌اند. این زندانیان دلیل این اقدام اعتراضی خود را مخالفت مسئولان مربوطه با اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی پس از شیوع ویروس کرونا دانستند.

    • پیام #آتنا_دائمی زندانی سیاسی بمناسبت فرا رسیدن سال نو

      پیام #آتنا_دائمی زندانی سیاسی بمناسبت فرا رسیدن سال نو ایکاش متوانستم مرحمی بر دردورنج مردم عزیزم باشم ولی افسوس درپُشت میله هاودیوار بلند زندان اوین کارازدستم ساخته نیست فقط میتونم بگم من هم بادرد رنج شما سهیمم. وآخرین پیام من درسال98 برای سال پیش رو یعنی سال 99 روبه تمام مردم ایران وبه تمام فعالین ومبارزین تبریک عرض میکنم و امیدوارم سال جدید سالی پراز سلامتی وسعادت برای ملتم وآرزوی آزادی ایران وایرانی برای همه مردم عزیزم آرزومیکنم، زندان اوین. 98/12/25 آتنا دائمی ▪️طبق گزارش حسین دائمی، پدر آتنا دائمی هنوز با آزادی و یا مرخصی آتنا حتی در دل بحران #کرونا هم موافقت نشده است.

    • صهبا حمادی یکی از زنان عرب محبوس در زندان سپیدار اهواز است.

      صهبا حمادی یکی از زنان عرب محبوس در زندان سپیدار اهواز است. او از مرداد ۹۷ به‌علت انتشار یادداشت‌هایی در اعتراض به تبعیض سیستماتیک در مناطق عرب‌نشین بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفت. حال پدر صهبا می‌گوید برای آزادی وی ۴میلیارد تومان وثیقه درخواست کرده‌اند. تصور کنید محرومان و تهیدستان به نابرابری، فقر و تبعیض اعتراض می‌کنند و حکومت نه‌تنها آن‌ها را سرکوب می‌کند بلکه با تعیین وثیقه‌های میلیاردی، از فقر آن‌ها برای سرکوب مضاعف نیز بهره می‌گیرد.

    • ابوالفضل کریمی؛ نوجوان شکنجه شده اعتراضات آبان ماه دست به اعتصاب غذا زد

      ابوالفضل کریمی؛ نوجوان شکنجه شده اعتراضات آبان ماه دست به اعتصاب غذا زد آن‌چه در پی می‌آید نامه‌ای‌ست از یک نوجوانِ تهیدست که در اعتراض به فقر و نابرابری تحت شکنجه‌ی پاسداران و سربازان گمنام امام زمان قرار گرفته است. بنده ابوالفضل کریمی، فرزند محمد، کارگر، مادر پیری دارم که مریضی قلبی دارد و نگهداری از او و هزینه درمان و قرص او نیز برعهده من است. من تک فرزند خانواده‌ام و کسی جز من کمک خرج خانواده نیست. من در بدترین شرایط مالی زندگی می‌کنم و پدر بنده بیکار و از کار افتاده است و من به تنهایی با ماهی یک میلیون و پانصد هزار تومان خرج خانواده را می‌دادم. اکنون هم در زندان کار می‌کنم و کارهای نظافتی زندان را انجام می‌دهم. پدر بنده به دلیل شکستی پا نمی‌تواند کار کند و مادرم به تازگی عمل کرده و یک ماه را در کما بوده است. من در بازداشتگاه دو الف اوین خیلی سختی کشیدم و از دردهای مادرم بی‌خبر بودم. چون نمی‌گذاشتند با خانواده‌ام تماس بگیرم و مرا ۵۰ روز در انفرادی نگاه داشتند. در حین بازجویی ها مرا تهدید می‌کردند که مادر و پدرم را هم دستگیر می‌کنند. همچنین در اطلاعات سپاه اکبرآباد من را با شوکر می‌زدند. ادعا می‌کردند که من یکی از ماموران را کشته‌ام. ماموران سرم را شکسته و ناخن‌های پایم را کشیدند. حالا نیز تمامی ناخن‌های پایم رو به افتادن است. یکی از دندان‌های من را با لگد شکستند و در بازپرسی شعبه ۱ بهارستان به زور جرم را به گردنم انداختند. درخواست من از همه این است که لطفا نگویید اطلاعات سپاه کسی را نمی‌زند. اطلاعات سپاه از شمر هم جلادتر است. پیام من به مردم این است که تا آخرین لحظه از ما حمایت کنید. بخدا قسم که ما تنها برای اعتراض به گرانی به خیابان آمدیم و بخاطر شما جنگیدیم. لطفا ما را کنار نگذارید!. لطفا ما را تنها نگذارید! من دست به اعتصاب غذا زده‌ام و تا زمان آزادی چیزی نخواهم خورد. ابوالفضل کریمی / ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ / زندان تهران بزرگ. منبع انتشار نامه: هرانا #طبقه_کارگر #اعتراضات_سراسری #آبان_خونین #آبان_ادامه_دارد #ابوالفضل_کریمی

    • لزوم آزادی بی درنگ زندانیان سیاسی

      پیام خانواده های زندانیان سیاسی و کنشگران اجتماعی درونمرزی، پیرامون خطر جانی و لزوم آزادی بی درنگ زندانیان سیاسی: مردم شریف ایران، زندانیان مرتبط با بیانیه ۱۴ تن؛ کمال جعفری یزدی، هاشم خواستار، عبدالرسول مرتضوی، محمد مهدوی‌فر، رضا مهرگان، محمد نوری‌زاد، عباس واحدیان شاهرودی، محمدحسین سپهری و فاطمه سپهری، در تابستان ۱۳۹۸، به این نتیجه رسیدند که وقت آن رسیده تا با کنار گذاردن تمایلات مصلحت‌جویانه و با صراحت تمام، پای به میدان گذارده و با درخواست تغییر بنیادین قانون اساسی و عزل رهبر جمهوری اسلامی، پیش‌گام این حرکت ملی باشند. از زمان بازداشت، ۲۰ مرداد ۹۸ تا کنون، قریب ۸ ماه می‌گذرد و در این مدت، این عزیزان انواع شکنجه‌های جسمی و روانی همچون حبس در سلول انفرادی، توهین و ناسزا، ضرب و شتم و محرومیت از تماس با خانواده‌هایشان را تحمل کرده‌اند، چرا که امید و آرزوی آزادی و سربلندی ایران و مردم ایران، سختی و مشقت این دوران را بر آنها هموار کرده است. مسئولین زندان، اصل تفکیک زندانیان براساس جرائم‌شان را رعایت نمی‌کنند و این زندانیان سیاسی را در میان بندهای زندان جابه‌جا می‌کنند و پیش از انتقال آنها به بندهای جدید، از عوامل‌شان در میان زندانیان می‌خواهند که اسباب آزار و اذیت زندانیان سیاسی را فراهم کنند که باعث ضرب و شتم و به خطر افتادن جان‌شان شده است. سال ۹۸ روبه پایان است اما همراه با تجربه‌های تلخ بیش از ۱۵۰۰ کشته‌شدگان آبان ماه، ساقط کردن هواپیمای مسافربری به همراه ۱۷۶ سرنشین و اپیدمی ویروس کرونا که تاکنون جان بیش از ۲۰۰۰ ایرانی را گرفته است. در روزهای اخیر، رئیس سازمان زندان‌های کشور از اعطای مرخصی به ۷۰ هزار نفر از زندانیان، به دلیل شیوع کرونا، خبر داده بود. اما به گفته جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، جمهوری اسلامی تنها زندانیانی را آزاد می‌کند که حکم‌شان کمتر از پنج سال زندان است و در نتیجه کسانی که به "اقدام علیه امنیت ملی" متهم و احکام خارج از عرف و قانون گرفته‌اند، مشمول این تصمیم نمی‌شوند. بدین ترتیب در عمل، زندانیان سیاسی یا کسانی که طی ناآرامی‌های آبان ۹۸ بازداشت شده‌اند، در زندان خواهند ماند. در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا، ما، خانواده‌های زندانیان سیاسی و جمعی از طرفداران بیانیه ۱۴، به شدت نگران وضعیت عزیزان‌مان هستیم. بر مسئولین ذیربط است که هرچه سریعتر زمینه آزادی زندانیان سیاسی را فراهم کنند، پیش از آنکه اتفاق ناگواری رخ دهد. ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ خانواده سیدهاشم خواستار خانواده محمد نوری زاد خانواده واحدیان شاهرودی خانواده سپهری زرتشت احمدی راغب مرتضی قاسمی هوریه فرج زاده طارانی نرگس منصوری مجید رضائی کامبیز نوروز زاده هاشم امینی امیرعلی مرادی پویا جگروند رضا حضرتی رضا رئیسی رضا آیلور بهنام ابراهیم زاده روزبه اکرادی کرماشانی محمد مظفری کیومرث مظفری آذين ساداتی ممدو بابایی شبنم شجری زاده بابک صفری شاپرک شجری زاده مریم عینی حسین موسوی فرزین رضائی روشن امیر بزرگمهر حوری خانپور اسدالله فخیمی امید وحید حیدرعلی ستوده قاسم شعله سعدی اکبر امینی ارمکی فائقه ملک محمدی بهزاد همایونی مجید قاضی پور علی صادقی شهمیرزادی محمدحسین آقاسی فرزاد رشیدی حجت عسکری رضا حامی رسول کاظمی پورنگ سرمدی تهرانی علی خردگرا جواد خادمی شاپرک معدلی کوروش زعیم عشرت بسجانی زهرا رفیعی نیکو نیکوکار راحله راحمی پور منوچهر بختیاری

    • اعتصاب غذای رضوانه احمد خانبیگی در بند زنان زندان اوین

      اعتصاب غذای رضوانه احمد خانبیگی در بند زنان زندان اوین ▪️رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین از امروز دوشنبه ۲۶ اسفندماه در اعتراض به عدم اعطای مرخصی دست به اعتصاب غذا زد است.

    • حقیقتگو

      انکارکه خلخالی دیگری درقالب ویروس کرونا ظهور کرده است که باید زندانیان سیاسی را هم قتل و کشتارش شامل شود ....سازمان بهداشت جهانی باید نباید برای رژیم اخوندی دلسوزی کند و اعتبارات مالی چند میلیاردلاری دراختیاررژیم قراردهد زیراکه این پولها و کلاهای داروئی و ماسک ها تنها به بیت رهبری و ارگان های ضدبشری حکومتی تابهال تعلق گرفته است و تعلق خواهد گرفت ..این ؤزیم فرای تصورجنایتگر که منافع و پول پرست بطور عمد ی درشیوع ویروس کرونا درسطح کشوراقدام کرده است که از گسترش ویروس درحقیقت هدفی مشخص را دنبال می کند و هرچه بیشترمردم مبتلا شوند و امارهای فوتی ها نجومی بالا برود برای اخاذی کردن ازسازمان بهداشت جهانی برگ برنده ای دردست خواهد داشت و همچنین درتلاش است که تحریم ها هم به این دلیل باید برداشته شوند که همانند گذشته گنجینه رهبرو سپاه پاسداران و صدهزارمزدور عراق و سوریه ای و لبنانی و فلسطینی سیراب شوند...بدون شک اگرازمان بهداشت هم اعلام کند که برای نظارات درپخش داروها و ماسک ها درایران مامورانش را خواهد فرستاد بدون هیچ شکی رژیم خنایتگار رد خواهد کرد...تحت هیچ شرایطی خارجی ها نباید گول آخ وناله های گرگ ها وگفتارهای عبابردوش را بخورند ...کجا رفت داروهائی ازکانال سوئیس به ایران فرستاده شده است ..درخبرها امده است که تعدادی بیماران کرونائی ازایران برای معالجات راهی سوئد خواهند شد ...بله اخوندها و اقازاده ها درصدد درمان شدن درسوئد برآمده اند!!