ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا به‌زودی سه پایگاه خود را در عراق تخلیه می‌کند

تصمیم به ترک سه پایگاه مهم نظامی از هشت پایگاه آمریکا در عراق نشانه‌ آن است که ایالات متحده به دنبال کاهش چشمگیر حضور خود در این کشور است.

ارتش آمریکا در هفته‌های آینده از القائم و دو پایگاه مهم نظامی دیگر خود در عراق خارج خواهد شد. این اقدام حاکی از آن است که ایالات متحده، با وجود افزایش تنش‌ها با دولت‌های عراق و ایران در پی کاهش چشمگیر حضور نظامی خود در عراق است.

نیروهای نظامی آمریکا در عراق ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش بی‌بی‌سی جهانی، آمریکا تصمیم گرفته است که طی هفته‌های آینده از سه پایگاه نظامی خود در عراق از جمله پایگاه نظامی القائم خارج شود.

قرار است در هفته جاری طی مراسمی رسمی آمریکا تجهیزات موجود در پایگاه القائم را برای کمک به تضمین امنیت منطقه تحویل نیروهای عراقی دهد. این اقدام به معنای پایان حضور نظامی آمریکا در مرز عراق و سوریه است.

پایگاه القائم بر روی ویرانه‌های یکی از قدیمی ترین ایستگاه‌های قطار عراق، در نزدیکی یک شهر کوچک با همین نام در کنار رود فرات ساخته شده است.

این پایگاه اولین مکان در عراق بود که در سال ۲۰۱۴ به دست گروه دولت اسلامی (داعش) افتاد و یکی از آخرین مناطقی است که نیروهای عراقی در نوامبر ۲۰۱۷ آن را بازپس گرفته‌اند.

پس از پیروزی مقابل داعش در این منطقه، گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران کنترل هر دو طرف مرز را به‌دست گرفتند. اگرچه نیروهای امنیتی عراق نیز در اطراف القائم حضور داشته‌اند اما اکنون عمدتاً این منطقه تحت کنترل حشد الشعبی، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه است.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، در دو سال گذشته به‌تدریج فضای اطراف پایگاه القائم تغییر کرده است. در دسامبر ۲۰۱۷ پرچم‌های عراق و آمریکا به‌عنوان ائتلاف علیه داعش در این منطقه در اهتزاز بود و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به حشد الشعبی، از جمله واحدهای نظامی کتائب حزب‌الله و الطفوف که هر دو روابط نزدیکی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دارند، در دو طرف مرز با داعش در حال نبرد بودند. در واقع آن‌ها دشمن مشترکی داشتند و ارتش عراق اغلب به‌عنوان هماهنگ‌کننده عملیات موازی علیه داعش عمل می‌کرد.

اما در دسامبر سال ۲۰۱۸، حال و هوای منطقه به‌طرز چشمگیری تغییر کرده بود. گروه‌های تحت حمایت ایران بخشی از نیروهای امنیتی رسمی عراق شده و قدرت را به‌دست گرفته بودند. در آن سال تنها پرچم آمریکا در القائم در اهتزاز بود و آن‌ها کنترل این پایگاه را در دست داشتند. با این حال در خارج از پایگاه، پرچم‌ها و تبلیغات حشد الشعبی و تصاویر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، کسی که برخی از گروه‌های حشد الشعبی از او به‌عنوان رهبر مذهبی و فرمانده خود یاد می‌کنند، دیده می‌شد. کاروان‌های نظامی آمریکا نیز برای سفر به پایگاه توپخانه‌ای خود در مرز سوریه مجبور بودند از طریق پاسگاه‌های تحت کنترل حشد الشعبی عبور کنند.

در ادامه، حشد الشعبی مخالفت خود را با حضور سربازان آمریکایی در عراق آشکارا اعلام کرد و گفت نیروهای حشد الشعبی خود می‌توانند در برابر تهدیدهای داعش بایستند. کتائب حزب‌الله آمریکا را به حمله به پایگاه‌های خود در نزدیکی مرز سوریه متهم کرد، اما ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا بارها این اتهام را رد کرد.

یک فرمانده کتائب حزب‌الله که خود را به نام «ابو آمنه» معرفی کرد، در مصاحبه‌ای در مقر حشد الشعبی در بغداد به بی‌بی‌سی گفت: «اگر آن‌ها نمی‌خواهند [عراق را] ترک کنند ما آن‌ها را ترک خواهیم کرد.»

قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون فرمانده حشد الشعبی در اوایل سال جاری میلادی در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، اوضاع شکننده را بیشتر بی‌ثبات کرد. این اقدام منجر به رأی‌گیری پارلمان عراق و تصمیم به خروج همه نیروهای خارجی به‌ویژه آمریکایی‌ها از این کشور شد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که از سال گذشته قصد داشتند مناطقی مانند القائم را به دلیل کاهش تهدیدات داعش ترک کنند، اما نگرانی از ایمنی نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف این اقدام را تسریع کرده است.

یک مقام بلندپایه دفاعی آمریکا به بی‌بی‌سی گفت نزدیک بودن پایگاه کتائب حزب‌الله به پایگاه نظامی القائم «از اصلی‌ترین دلایل تصمیم آمریکا برای انتقال نیروهایش به مکانی دیگر است».

آمریکا همچنین تصمیم دارد از فرودگاه نظامی القیاره و کرکوک نیز عقب‌نشینی کند.

القیاره پایگاهی بود که در عملیات مورد حمایت آمریکا برای بازپس‌گیری موصل از دست داعش، استفاده می‌شد. هر دو پایگاه در ماه‌های اخیر مورد حمله موشکی قرار گرفتند. در حمله موشکی به کرکوک در ۲۸ دسامبر یک پیمانکار آمریکایی کشته شد.

کتائب حزب‌الله  این حمله را انجام داد و پس از آن حملات هوایی آمریکا به مقر این گروه در سوریه و عراق صورت گرفت که موجب کشته شدن ۲۵ نفر شد.

از اکتبر سال ۲۰۱۹ دست‌کم ۲۵ حمله موشکی و شلیک بیش از ۱۶۰ راکت منفرد به پایگاه‌های آمریکا در عراق انجام شده است.

هفته گذشته، دو بار به پایگاه التاجی در شمال عراق، محل استقرار نیروهای ائتلاف ضد داعش، حمله موشکی شد. حمله نخست شامگاه چهارشنبه ۲۱ اسفند / ۱۱ مارس انجام شد که در آن بین ۱۰ تا ۱۵ راکت کاتیوشا به این پایگاه نظامی اصابت کرد. در این حمله سه نفر از جمله دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی کشته و ۱۰ تا ۱۱ نفر مجروح شدند. در حمله دوم در صبح شنبه ۲۴ اسفند / ۱۴ مارس، ۲۵ موشک به پایگاه التاجی شلیک شد که بر اثر آن سه عضو بخش خدمات آمریکا و دو فرد عراقی زخمی شدند.

در حمله تلافی‌جویانه آمریکا به مکان‌هایی که آمریکایی‌ها می‌گویند انبار مهمات کتائب حزب‌الله بودند، سه پرسنل ارتش عراق، دو افسر پلیس محلی و یک غیرنظامی کشته شدند.

این حملات ادامه چرخه حملات واکنشی و انتقام‌جویانه ارتش آمریکا و نیروهای عراقی نزدیک به ایران بوده‌اند و روابط بین آمریکایی‌ها و ارتش عراق، میزبان آن‌ها و شرکای اصلی آن‌ها در مبارزه با داعش را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

در یک اقدام غیرمعمول، فرماندهی عملیات مشترک عراق، مرکز کنترل کلیه فعالیت‌های نظامی در این کشور، بیانیه‌ای صادر کرد و هر دو طرف را مقصر خواند اما از رأی پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی‌ پشتیبانی کرد.

شمار رسمی سربازان آمریکایی در عراق حدود ۵ هزار و ۲۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. هنوز مشخص نیست که پس از بسته شدن سه پایگاه نظامی، مجدداً چه تعداد سرباز اعزام خواهند شد، زیرا برخی از آن‌ها به سایر پایگاه‌های عملیاتی داخل کشور منتقل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.