ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عدنان الزرفی نخست‌وزیر عراق شد

برهم صالح رئیس جمهوری عراق به‌طور رسمی عدنان الزرفی رئیس فراکسیون النصر در پارلمان این کشور را مأمور تشکیل کابینه جدید عراق کرد. شیعیان عراقی نزدیک به ایران با الزرفی مخالفند.

برهم صالح، عدنان الزرفی را مأمور تشکیل کابینه عراق کرد. الزرفی سه دوره استاندار نجف بود و ریاست فراکسیون ائتلاف النصر به‌رهبری حیدر العبادی در پارلمان را بر عهده دارد. شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران با نخست‌وزیری الزرفی مخالف هستند.

عدنان الزرفی نخست‌وزیر جدید عراق

رسانه‌های عراقی سه‌شنبه ۲۷ اسفند / ۱۷ مارس اعلام کردند که برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به‌طور رسمی عدنان الزرفی را مأمور تشکیل کابینه جدید عراق کرد.

عدنان الزرفی، زاده نجف، در سه دوره مختلف استاندار نجف بوده و از سال ۲۰۱۸ تاکنون نماینده پارلمان عراق است.

او در رشته فقه اسلامی از دانشکده فقه دانشگاه کوفه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد و همچنین مدرک کارشناسی ارشد امنیت و برنامه‌ریزی استراتژیک را از دانشکده امنیت و دفاع بغداد گرفته است.

عدنان الزرفی وابسته به حزب الدعوه از پرسابقه‌ترین احزاب سیاسی عراق بود. او در سال ۱۹۸۸ در عراق به زندان افتاد و حکم حبس ابد گرفت. اما در ۱۹۹۱ از زندان ابوغریب فرار کرد و به عربستان سعودی رفت.

در سال ۱۹۹۴ الزرفی نیز به آمریکا مهاجرت کرد و تا زمان سقوط رژیم بعث عراق در آمریکا بود. او در سال ۲۰۰۹ از حزب الدعوه خارج شد و تشکل الوفاء را شکل داد و دبیرکل این جنبش شد.

الزرفی از سال ۲۰۱۸ تاکنون نماینده پارلمان عراق است و سمت ریاست فراکسیون ائتلاف النصر در پارلمان را بر عهده دارد. رهبری این ائتلاف را حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق برعهده دارد.

معرفی الزرفی از سوی برهم صالح پس از ناکامی کمیته هفت نفره گروه‌های سیاسی عراق در انتخاب نخست‌وزیر جدید صورت گرفت.

در ماه‌های اخیر جریان مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه، بارها الزرفی را به «دست داشتن در اقدامات اغتشاشگرانه در خیابان‌ها» متهم کرده است.

گروه عصائب اهل الحق، از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه نزدیک به ایران نیز با انتشار اخباری در زمینه نامزدی عدنان الزرفی برای نخست‌وزیری،این اقدام را «خیانت به خون شهدای کشور» دانسته و هشدار داده بود که در قبال این «توطئه» سکوت نخواهد کرد.

جواد الطلیباوی از رهبران عصائب اهل الحق در این‌باره گفت: «توطئه‌ای در پشت پرده در جریان است و اسامی برخی (مانند الزرفی) برای نخست‌وزیری طرح می‌شود. این خیانت به خون شهدا و فداکارهای‌ رزمندگان است. ما ساکت نخواهیم ماند و همه چیز را برای اربابان و مزدوران و توطئه‌چینان زیر و رو خواهیم کرد.»

فراکسیون بدر به ریاست هادی العامری، یکی دیگر از طرفداران ایران نیز با نخست‌وزیری الزرفی مخالف است.

رسانه‌های نزدیک به ایران نزدیکان الزرفی را از جمله عوامل حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف دانسته‌اند و معتقدند که او در ماه‌های اخیر به آمریکا نزدیک شده است.

پیش از این رسانه‌های عراقی اعلام کرده بودند که برهم صالح قصد دارد که نعیم السهیل، از نزدیکان به نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق را مأمور تشکیل دولت انتقالی عراق کند.

محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف عراق شامگاه ۱۲ اسفند / یکم مارس بعد از ناکامی در جلب حمایت پارلمان عراق از وزیران پیشنهادی خود، انصرافش از پست نخست‌وزیری را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عراق ینتفض

    #سرخط : در راستای اعتراضات کمیته‌ی انقلاب اکتبر و سلسله تجمع‌های اعتراضی علیه کاندیداتوری نمایندگان دست نشانده‌ی حکومتی، شب گذشته نیز قیام کنندگان عراقی علیه معرفی عدنان الرزفی به خیابان‌ها آمدند. عدنان الزرفی، استاندار سابق نجف، مدیر رادیو و تلویزیون الوفا و از اعضای حزب الدعوه است. تصاویر الزرفی با ضربدرهای قرمز روی آن هم‌پا با حضور وی در کاخ ریاست‌جمهوری عراق منتشر شده است. معترضان عراقی، پایان‌دهی به فساد حکومتی، تزریق فقر و نابرابری و بهره‌مندی از حق سیاسی خود در تعیین سرنوشت جمعی‌شان را در زمره‌ی مهم‌ترین مطالبات خود اعلام کرده‌اند. #عراق_ینتفض @Sarkhatism