ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت مشروط پمپئو از نخست‌وزیر پیشنهادی عراق

پمپئو گفته است که اگر دولت الزرفی نیازهای اساسی را تأمین و از حقوق بشر حفاظت کند آمریکا از آن حمایت می‌کند. الزرفی وعده داده که با فساد مبارزه کند و مطالبات معترضان را برآورده سازد.

وزیر خارجه آمریکا در پیامی گفته است که اگر دولت الزرفی، نخست‌وزیر پیشنهادی در عراق نیازهای اساسی را تأمین کند و از حقوق بشر حفاظت کند آمریکا از آن پشتیبانی می‌کند. الزرفی در پیام تازه‌ای وعده مبارزه با فساد و برآورده کردن خواسته‌های معترضان را داده است. شیعیان نزدیک به ایران همچنان با او مخالفند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ـ عکس از آرشیو

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در صفحه توئیتر خود نسبت به انتخاب عدنان الزرفی، به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق، واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد.

پمپئو نوشت: «عراقی‌ها دولتی می‌خواهند که حاکمیت ملی عراق را حفظ و نیازهای اساسی کشور را تأمین کند. فردی که به‌دور از فساد باشد و از حقوق انسانی آن‌ها حفاظت کند. اگر عدنان الزرفی، نخست‌وزیر تازه انتخاب‌شده عراق، این منافع را در اولویت قرار دهد، از حمایت آمریکا و جامعه بین‌المللی برخوردار خواهد بود.»

— Secretary Pompeo (@SecPompeo) March 17, 2020

پس از ناکامی فراکسیون‌های شیعه عراق در توافق بر سر نامزدی نخست‌وزیر جدید، برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور سه‌شنبه ۲۷ اسفند / ۱۷ مارس عدنان الزرفی، استاندار پیشین نجف و رئیس فراکسیون ائتلاف النصر در پارلمان عراق را به‌عنوان نخست وزیر معرفی کرد.

الزرفی شامگاه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام تلاش‌های خود را برای تحقق مطالبات معترضان و ملت عراق خواهد کرد.

او همچنین متعهد شد که حداکثر یک سال پس از تشکیل کابینه جدید انتخابات آزاد، شفاف و مستقل، با همکاری نماینده سازمان ملل در عراق برگزار کند و در برابر فساد در وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مختلف بایستد.

نخست‌وزیر جدید عراق افزود تلاش خواهد کرد انحصار سلاح در دست دولت باشد و درگیری‌های مسلحانه متوقف شود.

حل مشکلات میان بغداد و اقلیم کردستان، توسعه نهاد‌های امنیتی و نظامی، پشتیبانی از سازمان حشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه، اولویت به عراق و دوری از درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در سیاست خارجی، جذب سرمایه داخلی و خارجی، بازبینی در امکان افزایش درآمدها به‌ویژه درآمدهای غیرنفتی و مبارزه با ویروس کرونا از دیگر برنامه‌های اوست.

با این حال گروه‌های شیعه عراق که عمدتاً از سوی ایران حمایت می‌شوند با نخست‌وزیر الزرفی مخالفند.

ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری که به‌عنوان شاخه سیاسی نیروهای حشد الشعبی شناخته می‌شود و تحت حمایت ایران است، با صدور بیانیه‌ای انتخاب عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه را اقدامی غیرقانونی از سوی رئیس جمهوری عراق دانست و گفت از همه امکانات خود برای جلوگیری از نادیده گرفتن قانون اساسی عراق استفاده خواهد کرد.

این ائتلاف همچنین در بیانیه مشترکی با ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، فراکسیون العقد الوطنی به رهبری فالح الفیاض و فراکسیون النهج الوطنی وابسته به حزب الفضیله، انتخاب الزرفی را موجب تهدید صلح داخلی و «فروپاشی وحدت ملی» دانست.

این گروه‌ها در بیانیه مشترک خود اعلام کردند که از همه راه‌های «قانونی، سیاسی و ملی» برای جلوگیری از پیامدهای «نقض قانون اساسی» استفاده خواهند کرد.

جریان حکمت ملی عراق به رهبری سیدعمار الحکیم نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به روش انتخاب عدنان الزرفی اعتراض کرد و آن را «نشان‌دهنده بی‌توجهی و نادیده گرفتن شمار قابل توجهی از نیروهای فعال در صحنه سیاسی کشور» دانست.

روز گذشته، جنین پلاسخرت، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق، از انتخاب عدنان الزرفی به‌عنوان نخست‌وزیر عراق استقبال کرد و گفت: «عراق در مقابله با بحران‌های بی‌سابقه امنیتی، سیاسی، اقتصادی و بهداشتی، نیاز شدیدی به یک کابینه با وزیران قوی و فعال دارد.»

محمد توفیق علاوی، نامزد پیشین نخست‌وزیری عراق که موفق نشد کابینه خود را تشکیل دهد، گفته است که عدنان الزرفی در صورت انتخاب وزیران پاکدست با طبقه سیاسی درگیر خواهد شد و این طبقه با کابینه‌اش مخالفت خواهند کرد.

اکنون الزرفی ۳۰ روز فرصت دارد تا کابینه خود را تشکیل دهد و رأی اعتماد پارلمان را به‌دست آورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.