ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا بیش از ۱۲ هزار راهنمای گردشگری را بیکار کرد

بیش از ۱۲ هزار راهنمای گردشگری با شیوع کرونا و رکود کامل گردشگری بیکار شده‌ و بدون درآمد مانده‌اند. راهنمایان گردشگری روزمزدند و از بیمه تامین اجتماعی بی‌بهره‌اند.

بیش از ۱۲ هزار راهنمای گردشگری با شیوع بیماری کرونا و رکود کامل گردشگری بیکار شده‌ و بدون درآمد مانده‌اند. راهنمایان گردشگری روزمزدند و از بیمه تامین اجتماعی بی‌بهره‌اند. هفته گذشته تشکل‌های صنفی راهنمایان گردشگری خواستار تخصیص بودجه‌ای برای حمایت از راهنمایان گردشگری شده بودند. حال معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی می‌گوید ممکن است وام کم‌بهره‌ای به گردشگران بیکار شده تعلق بگیرد.

گردشگران در دیدار از حافظیه (شیراز)
گردشگران در دیدار از حافظیه (شیراز)- عکس از آرشیو

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی چهارشنبه ۲۸ اسفند به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«ما با یکسری خلاء قانونی در ارتباط با شغل راهنمایان تور، مواجهیم که البته درحال رفع آن هستیم. از طرفی تسهیلات اختصاص یافته به تاسیسات گردشگری، هرچند که کوچک است، شامل حال راهنمایان گردشگری نمی‌شود، بنابراین تسهیلات دیگری را برای این گروه که در دسته مشاغل فاقد درآمد ثابت قرار دارند، پیگیر شده‌ایم.»

رشته گردشگری که در پی اعتراضات آبان ماه و قطع اینترنت و همچنین با سقوط هواپیمای اوکراینی در دی ماه با کاهش فاحش فعالیت‌ها روبرو شده بود با شروع ویروس جدید کرونا به رکود کامل کشیده شده است.

بنا بر ارزیابی وزارت صمت، گردشگری جزو ۱۰ رشته‌ای است که بر اثر بحران کرونا صد در صد متضرر شده‌اند. ستاد ملی مقابله با کرونا به مدت سه ماه تسهیلاتی برای کارفرمایان این رشته در نظر گرفته است.

اما راهنمایان گردشگری بدون داشتن پشتوانه بیکار شده‌اند. مهسا مطهر دبیر «کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری» روز ۱۹ اسفند به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«راهنمایان گردشگری اگر کار نباشد؛ درآمدی هم ندارند و این روزها شرایط سختی را می‌گذرانند. کارکنان تورهای گردشگری که معمولا در پایان هر سال از عدم تمدید قرارداد خود نگران‌اند با کاهش شدید فعالیت گردشگری عملا بیکار شده‌اند.»

مهسا مطهر افزود:

«ما بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی نداریم. از گذشته مشکلات بیمه‌ای راهنمایان گردشگری وجود داشته است؛ به این علت که کارفرمایان متعدد داریم و در دفتر حضور نداریم. همین امر موجب می‌شود که بحث احراز به اشتغال از سوی تامین اجتماعی سخت باشد و ما راهنمایان گردشگری مدرکی بر حضورمان در تور و محل کارگاه خود نتوانیم ارائه کنیم. خیلی از فعالان صنفی حوزه گردشگری طی ۱۲ سال گذشته برای بیمه از سوی کارفرما تلاش کردند اما فهمیدیم که واقعا شدنی نیست.»

کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری هفته گذشته در نامه‌ای از مسئولان خواست به راهنمایان ۲۰ میلیون تومان وام کم‌بهره تعلق گیرد.

به گفته‌ی ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، ممکن است وام کم‌بهره‌ای در اختیار راهنمایان بیکار شده قرار بگیرد اما میزان آن هنوز مشخص نیست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.