ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادرات فرش به پایین‌ترین حد خود رسید

عضو اتاق بازرگانی تهران تحریم‌ها و هدفمندسازی یارانه‌ها را مسبب وضعیت بد صادرات فرش دستباف دانست و هشدار داد که میزان صادرات در سال جاری «شاید به حدی برسد که دیگر قابل عنوان نباشد.»

به گفته یک عضو اتاق بازرگانی تهران، صادرات فرش دستباف ایران در ۱۳۹۸ بدترین سال خود را سپری کرده است. تحریم‌های ایالات متحده و هدفمندسازی یارانه‌ها در این اتفاق تأثیرگذار بوده اند.

صادرات فرش ایران به پایین‌ترین حد خود رسیده است ــ عکس: آرشیو

سیدرضی حاجی آقا میری، عضو اتاق بازرگانی تهران شنبه ۲ فروردین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) در مورد وضعیت صادرات فرش دستباف ایرانی گفت:

«در سال ۱۳۹۸ ما بدترین وضعیت صادرات را تجربه کردیم، بطوریکه صادرات ما تا این حد اُفت نکرده بود.»

به گفته این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، تحریم‌های واشنگتن در صادرات فرش دستباف به عنوان یک کالای تجملی غیرضروری به ایالات متحده و دیگر کشورها مشکل آفریده است. به علاوه، کاهش رفت‌وآمدهای تجاری نیز در سایه تحریم‌ها بر مشکل افزوده:

«چالش دیگری که ناشی از سیاست خارجی و به تبع آن تحریم‌ها ما با آن سالهاست روبرو هستیم ارتباط فعالان اقتصادی با بازارهای هدف از طریق آمد و شد است. وقتی تاجر توان رفت و آمد نداشته باشد و در دریافت ویزا و سفر به کشورها به ویژه آمریکا با مشکل روبه‌رو شود، طبیعتاً نمی‌تواند امکانات لازم برای تجارتش از جمله بازاریابی و نقل و انتقال ارزی را فراهم کند و در نتیجه مراوداتش کاهش می‌یابد.»

حاجی آقا میری همچنین از تأثیر سوء هدفمندسازی یارانه‌ها در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بر صنعت فرش ایران خبر داد و گفت:

« تاثیر منفی قابل توجهی که اجرای برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها در تولید فرش دستباف گذاشت [این] بود.. بافندگان با این تصور که با دریافت آن، دیگر نیاز به کار ندارند به تدریج از عرصه قالیبافی خارج شدند، آنها فکر می‌کردند که وجوه دریافتی برای ادامه زندگی آنها کافی خواهد بود اما وقتی افزایش تورم ناشی از این برنامه و سایر سیاست‌های اقتصادی مبلغ یارانه‌ها را پوشش داد از اینجا رانده و از آنجا مانده دیگر نتوانستند به شغل قبلی خود بازگردند. همین امر ضربه‌ای بود به تولید فرش دستباف.»

عضو اتاق بازرگانی تهران هشدار داد که وضعیت نامطلوب صادرات فرش دستباف،‌ یک کالای معروف ایرانی در سطح جهانی در سال آینده ادامه خواهد یافت و پیش‌بینی کرد که «شاید به حدی برسد که میزان صادرات دیگر قابل عنوان کردن نباشد.»

اما صادرات تنها مشکل صنعت فرش دستباف نیست. کارگران این صنعت نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و شرایط شغلی آنها گاه با «برده‌داری» مقایسه می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.