ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزهای کرونایی: در سوئد مهاجران موضوع را جدی‌تر گرفته اند

گفت‌وگو با معین خزائلی

معین خزائلی، حقوق‌دان ساکن سوئد، از تجربیاتش در هنگام بحران کرونا در این کشور می‌گوید. به گفته معین خزائلی، دولت و مردم سوئد هنوز چندان کووید۱۹ را جدی نگرفته اند.

ویروس جدید کرونا که باعث ایجاد بیماری کووید-۱۹ می‌شود، این روزها به یک بحران جهانی تبدیل شده است. شیوع گسترده این ویروس در جهان، وارد مرحله «پندمی» (دنیاگیر) شده و بسیاری از شهرها را به تعطیلی و قرنطینه کشانده است. ویروس جدید کرونا، به همان شدت و سرعتی که گسترش یافت و سایه‌ای از هراس را بر دهکده جهانی افکند، روابط انسانی را هم دست‌خوش تغییر و تحول کرد. تصاویر آخرالزمانی از افتادن ناگهانی انسان‌ها بر زمین تا شهرها و خیابان‌های خلوت و سوت و کور، همگی حکایت از یک چیز داشت: دنیایی که بشر ساخته، تا چه اندازه آسیب‌پذیر است!

در روزهایی که می‌توان «روزهای کرونایی» خواند، شکل همبستگی و همدلی انسان‌ها با یک‌دیگر در سراسر جهان دست‌خوش تغییر شد. اما همچنان این همدلی و همبستگی در شکل‌های بدیع آن است که می‌تواند دوای درد روزهای خانه‌نشینی به خاطر شیوع کرونا باشد. روایت آنچه مردم در مواجهه با بحران کرونا در هر نقطه از جهان تجربه می‌کنند، پُل ارتباطی مناسبی برای دیدن شباهت‌ها و تفاوت‌ها و ایجاد بیشتر همدلی است.

در این رابطه، «زمانه» با افرادی در کشورهای مختلف، از ایران گرفته تا چین و ایتالیا، پرسش‌هایی را در میان گذاشته است تا بحران کرونا را از نگاه شهروندان در نقاط مختلف جهان منعکس کند. در گفت‌وگوی زیر،‌ معین خزائلی، حقوق‌دان ساکن سوئد، از تجربیاتش در هنگام بحران کرونا در این کشور می‌گوید. به گفته معین خزائلی، دولت و مردم سوئد که عموماً رفتاری محافظه‌کارانه دارند، این‌بار هنوز ویروس جدید کرونا را جدی نگرفته‌اند و مقابله با آن را «اغراق» می‌نامند.

ضدعفونی کردن تاکسی در شهر استکهلم - عکس: AFP

■ فرزاد صیفی‌کاران: آیا به شفافیت اطلاع‌رسانی دولت سوئد در مورد شیوع ویروس کرونا اعتماد دارید؟

معین خزائلی: اساسا تصور نمی‌­کنم هیچ حکومت و دولتی در دنیا را بتوان یافت که ۱۰۰ درصد شفافیت اطلاع‌رسانی داشته باشد. در عین حال عملکرد دولت سوئد (کشوری که در آن زندگی می‌­کنم) را در زمینه اطلاع‌رسانی در مورد کرونا قابل قبول می‌­دانم و به آن اعتماد نسبی دارم.

■ اقدامات دولت سوئد برای مقابله با ویروس کرونا را کافی و موثر می­‌دانید؟ می‌­توانید برخی از آنها را نام ببرید؟

_: رویکرد سوئد به مقابله با ویروس کرونا مانند رویکرد انگلستان (تا پیش از این) بود. یعنی در سوئد هم دولت همچنان تمایلی به اعمال تعطیلی بر مدارس یا فروشگاه‌­ها یا دیگر فعالیت‌­ها ندارد. در ابتدای شیوع ویروس حتی برگزاری کنسرت و فعالیت­‌هایی مانند این نیز در سوئد ممنوع نشد.

به طور کلی علی­‌رغم رویه به شدت محافظه‌­کارانه سوئدی­‌ها، اساسا عجیب است که مردم و دولت این کشور در برخورد با این بیماری رویکردی نسبتا ملایم را در پیش گرفته­‌اند. در عین حال پس از جدی‌­تر شدن موضوع و افزایش شمار مبتلایان، دولت اجتماع بیش از ۵۰۰ نفر را ممنوع کرده است. در استکهلم مردم تشویق به دورکاری شده‌­اند؛ با توجه به احتمال شیوع بالا در حال حاضر تنها فقط از افراد مسن، کاردهای درمانی و بیماران سخت مشکوک به کرونا تست گرفته می‌­شود؛ درخواست این است که در صورت احتمال ابتلا افراد باید در خانه بمانند و صرفا و تنها در صورتی که وضعیت‌­شان به شدت وخیم شود به بیمارستان منتقل می‌­شوند. مدارس همچنان به فعالیت معمول خود ادامه می‌­دهند؛ البته پیشبینی من این است که از آغاز هفته آینده مدارس تعطیل شوند. شبکه‌های دولتی تلویزیونی ساعات خیلی زیادی را به بحث در مورد کرونا اختصاص دادند. اطلاع رسانی خیلی زیاد شده ولی همچنان فقط دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها تعطیل است و باقی مکان‌های عمومی باز است.

■ واکنش مردم در محل زندگی شما چگونه است، آیا توصیه‌­های پزشکی لازم را رعایت می‌­کنند؟ فضای عمومی به چه صورت است، آیا ترس و استرس وجود دارد؟

_: به طور کلی اگرچه سوئدی‌ها عموما رویکردهای محافظه‌­کارانه نسبت به همه چیز دارند، اما رفتار آنها در عمل در مورد کرونا به شدت سبب تعجب خارجی‌های ساکن سوئد شده است. در مدارس بیشتر این خارجی‌ها هستند که از فرستادن فرزاندشان به مدرسه خودداری می‌کنند؛ این خارجی­‌ها بودند که در هفته گذشته اقدام به خرید اقلام ضروری به میزان زیاد کردند و در کل این خارجی‌ها هستند که موضوع را بیشتر جدی گرفته‌اند. البته توصیه‌های بهداشتی از جانب سوئدی‌ها نیز تا حدودی رعایت می‌شود، اما استرس اصلی بیشتر متوجه خارجی­‌هاست تا سوئدی‌ها. در کل رویکرد جامعه سوئد به ویروس کرونا رعایت نسبی توصیه‌های بهداشتی اما جلوگیری از آنچه که خودشان «اغراق» می‌خوانند است.

■ اگر در قرنطینه به سر می­‌برید، از تجربیات‌تان در روزهای قرنطینه بگویید، چگونه آن را سپری می‌­کنید؟

در سوئد هنوز قرنطینه اعمال نشده است. اگرچه ما خود از فعالیت‌­هایمان کاسته‌­ایم. دیدار دوستان، جلسات هفتگی کتاب­‌خوانی و شعرخوانی و تفریحات بیرون از خانه را کاملا محدود کردیم. آنچه که بیشتر از همه اذیت کننده است این است که مجبوریم همه چیز را بشوییم یا ضدعفونی کنیم؛ همه چیز را.

■ اگر خانواده شما در ایران زندگی می­‌کنند، چه نگرانی‌­هایی درباره آنها برای شما وجود دارد و چگونه با آن مقابله می‌­کنید؟

نگرانی اصلی من ترس از ابتلای یکی از اعضای خانواده‌ام به ویروس کرونا است. تماس­‌های هفتگی و روزانه‌­ام را با خانواده بیشتر کرده و مدام در مورد عدم خروج از خانه به آنها هشدار می­‌دهم.

■ همبستگی جامعه برای مقابله با این بحران را چگونه می‌­بینید؟ پیشنهاد شما برای همدلی همگانی در زمان بحران شیوع ویروس کرونا چیست؟

اساسا گذارندن تجربه مشابه خود یکی از دلایل همدلی است. افرادی که تجربیات مشابهی را با هم سپری می‌­کنند، به ویژه تجربیات بد و بحران، به نوعی خود را به یک­دیگر نزدیک می‌­دانند. در این مورد با توجه به همه‌­گیر بودن این تجربه، همدلی ایجاد شده همراه با اضطراب، ترس و خشم است. اضطراب و ترس از بیماری و پیامدهای آن و خشم از دولت مردان یا یک­دیگر. جامعه چندصدایی ایران ظرفیت همدلی کامل را ندارد؛ به ویژه اینکه در چنین شرایطی عده‌­ای به دنبال حرم هستند، عده‌­ای به دنبال سفر و عده­‌ای هم به دنبال تجارت. بی­‌اعتمادی به دولت خود را به شکل عدم توجه به هشدارها نشان داده و این موضوع خود سبب کاهش همدلی خواهد شد.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • عباس مطلق

      سردبیر محترم زمانه..با سلام به شما و دوستان.. اغاز هفته دوم ماه مارس ٬مسابقاتی که از سال گذشته طرح ریزی شده بود برای اغاز سال ۲۰۲۰٬با پیدایش این مشکل قبل از لغو مسابقات در دو مرحله یک بار ۵۰۰ و بار دوم ۳۰۰ نفر قانونی اعلام شد . ( بنده برای اطمینان خود ٬امروز صبح مروری کردم اخبار دو دو هفته قبل به این طرف را .برای درستی ان) بعد از دو روز کلا مسابقات لغو گردید.اجتماعات در رستوران ها و فاصله میزها ٬ از طرف اداره بهزیستی تعین و به تمام سندیکاهای این تفریحات و رستوران ها و بارها٬ اعلام شد. البته در دو هفته اخیر تمام رستوران ها و خصوصآ‌بارهای مشروب فروشی و رقاص خانه ها ٬کلآ تعطیل شد. هر روز نمایندگان دولت همراه با وزیر اقتصاد در مقابل دوربین ها ی تلوزیونی و دیگر رسانه ها خبر از کمک های ملیاردی به تمام ان طبقات و بخش های و شرکت های بزرگ و کوچک صدمه دیده و یا در حال ورشکست شدن..بودند ٬این کمک ها اعلام و داده میشد.حتی همین امروز نیز ٬پاکتهای : بسته های مالی پشتوانه ئی / کمکهای مالی دولت به این شرکت های بزرگ و کوچک ٬ ادامه دارد .مرتبآ دولت سعی میکند با کمک های اقتصادی از به زمین نشستن این هزاران رستوران و فروشگاه و انواع گالری ها و مغازه ها ٬جلوگیری نموده هر چه در توان داد از صدمه های بیشتری ٬ بکاهد.البته روزنامه های مشهور و سراسری نیز دارای اخبار و اطلاعات مورد نیاز شهروندان ٬بوده و هست .امار ها و اخبار در مورد تعطیلی ها نیز موجود است در این رسانه ها. برای پی بردن به واقعیت های این کشورها و نظیر سوئد منطقی ترین راه برای دریافتن یک مجموعه کامل ٬همان دست یافتن به اخبار و برنامه های ويژئی ست که همه روزه در تلوزویون ٬پخش میشود.کانال ۲ سوئد که سراسری ست مرتبا در حال خبر رسانی و اطلاعات ریز و درشت به مردم است.در مناطق خارجی نشین که معمولآ پدر و مادرها و سالمندان با زبان این کشور مشکلاتی دارند نیز مترجم فرستاده میشود تا درست تفهیم گردد. مانند همیشه با پوزش از مزاحمت مجدد و تشکر از محبت شما . مطلق

    • عباس مطلق

      با سلام به همه دوستان...هموطن گرامی اقای خزائلی من نمیدانم این مصاحبه در چه زمانی صورت گرفته است .این هفته دومین هفته ای ست که دانشگاه ها ٬ دبیرستان ها ٬ دبستانها ٬اداره جات دولتی بسته و کارمندان در خانه هایشان کار میکنند.هر اداره ئی نسبت به اهمیت خود با کارمندان خود روزانه توسط اینتر نت / اسکایپ ٬نشستها و ملاقاتهای کاری / کنفرانس ها را انجام میدهند.بخش هائی از بیمارستانهای کشور تعطیل است.بیش از ۵۰ نفر ٬تشکلات ٬ممنوع است .رقم ۵۰۰ برای بنده که در این کشور زندگی میکنم و مرتب اخبارها را چه از تلوزیون و کارنال های سرتاسری دنبال میکنم و چه در اینترنت..۵۰۰ ؟؟؟ عجیب بود. اقای خزائلی ٬ هموطن گرامیم..هیچ کشوری در این مورد مانند سوئد اطلاع رسانی و تدارکات لازم را جهت پیش گیری شیوع بیماری ٬در تمام اروپا ٬نداده است و نداشته است . هر روز در یک یا دو کانال تلوزیونی مرتبآ اطلاعات جدید و لازم در دسترس مردم و شهروندان قرار میگیرد.در مورد ترس از کمبود اجناس لازم..نمیدانم ایا شخصآ در بازار و میادین و گالری ها بوده اید و دیده اید که خارجی ها بیشتر در جمع اوری و خرید ..فعال بوده اند یا بگوشتان رسیده است ؟ در این مورد هم چه خارجی چه سوئدی و چه فنلاندی و ..هر ملیتی ٬ انسان ٬ انسان است و در مواقع خطرناک اینچنانی کم یا بیش واکنش های طبیعی خود را دارد.در چنین مواقعی ایرانی یا خارجی و غیر خارجی مطرح نیست دوست عزیز.خطر مرگ و میر برای انسانها یک تآثیر روانی و درونی دارد..انسان ٬ انسان است. در مواردی از این دست رهبران دولتی و وزارتخانه های مربوطه به این مسئله در بهرتین و کامل ترین شرائط خدمات ممکنه و لازم را در اختیار تمام شهروندان قرار داده اند. همسایه روبروی بنده یک خانواده محترم و میانی سوئدی هستند.دو شب قبل برای اوردن گربه ام از کنار پنجره و بستن پنجره ٬ با کمال تعجب دیدم ٬ پشت ماشین بزرگشان تا سقف دستمال توالت خریده است..جا خوردم ! بسرعت خود را عقب کشیدم تا مرا نبیند. در فروشگاه ها تعداد شهروندان مو طلائی با شهروندان مو مشکی ..تقریبآ یکی ست اما..اما خارجی ها بیشتر میخرند..اجناس مختلف را بیشتر برای پس اندازی نمودن ..میخرند. نظر شما برای من محترم است هموطن گرامیم..اما کمی کم لطفی میکنید در قضاوت تان ! امیدوارم دلگیر نشوید...من از سال ۱۹۸۳ در این کشور زندگی میکنم و به انچه مینویسم اطمینان کامل دارم.هیچ چیزی صد در صد کامل نیست از جنبه و دید غیر خودی / غیر خودم/ هر انسانی به گفته و نظر خود اعتماد کافی دارد ..اما ممکن است دیگران اشتباه بدانند..این نیز باید مورد احترام قرار گیرد که بنده به نظرات شما احترام قائلم ٬ اما نظرم این است که شما کمی کم طلفی میکنید. دید من ٬ اعتقادات من ٬ تجربیات من و در کل ٬ داشته های من در باره این کشور و شهروندانش و سیستم اداره کشور نظر دیگری ست ٬ در مقایسه با نظر شما .نظر شما برای بنده محترم است. ع. مطلق