ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: ایران درگذشت لوینسون را تأیید کند

خانواده رابرت لوینسون نوشته‌اند که نمی‌دانند او چه زمانی فوت شده اما می‌دانند که پیش از بحران شیوع کرونا و بیماری کوید-۱۹ درگذشته است.

خانواده رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که در سفر به کیش در ایران ناپدید شد در بیانیه‌ای گفته‌اند که بنا به مدارکی که دولت آمریکا به آنها ارائه داده، لوینسون در ایران و در بازداشت دولت ایران درگذشته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت تا وقتی ایران درگذشت لوینسون را تأیید نکند، نمی‌پذیرد که او در ایران مرده است.

آخرین تصویری که در سال ۲۰۱۱ از رابرت لوینسون در یک ویدئو منتشر شد و او را در بازداشت نشان می‌داد.

 چهارشنبه ۲۵ مارس/ ۶فروردین، خانواده رابرت لوینسون در بیانیه‌ای فیس‌بوکی اعلام کردند که پدر و همسرشان در ایران درگذشته است. آنها نوشته‌اند که نمی‌دانند او چه زمانی فوت شده اما می‌دانند که پیش از بحران شیوع کرونا و بیماری کوید-۱۹ درگذشته است.

در بیانیه خانواده لوینسون آمده:

"به تازگی اطلاعاتی از مقامات ایالات متحده دریافت کردیم که هم آنها و هم ما را قانع کرد که پدر عزیزمان در بازداشت ایران درگذشته است."

دونالد ترامپ چند ساعت بعد از انتشار بیانیه خانواده لوینسون در ننشست خبری کاخ سفید که به تدابیر دولت برای مقابله با کرونا اختصاص داشت، در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت:

«او و خانواده او خیلی خوب بود و هستند. من این بیانیه را دیدم. او سال‌ها پیش در ایران بود، به نظر نمی‌رسد این قولی باشد که داده‌ایم . ما افراد زیادی را برگرداندیم و هفته پیش هم دو نفر را به کشور بازگرداندیم.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنانش گفت:

«ما برای خانواده او بسیار متاسفیم اما من نمی‌پذیرم. آنها [حکومت ایران] به ما نگفته‌اند که او مرده است اما افراد زیادی اینگونه فکر می‌کنند و من حس بدی در این باره دارم.»

ساعتی بعد رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ترامپ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات آمریکایی گمان می‌کنند لوینسون مرده است اما دولت ایران باید این موضوع را تأیید کند. هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل هرگونه اطلاع در این زمینه را رد کرد.

نیویورک‌تایمز نوشته است که ماموران امنیت ملی دولت ترامپ در هفته‌های گذشته با خانواده لوینسون در کاخ سفید دیدار کرده‌اند و به خانواده مدارک تازه‌ای را نشان داده‌اند که نشان می‌دهد این مامور سابق اف‌بی‌آی در ایران جانش را از دست داده است.

خانواده لوینسون "رژیم ایران" را مسئول مرگ پدر و همسرشان معرفی کرده‌اند. در بیانیه آنها آمده:

"اگر به خاطر اقدامات بی‌رحمانه و ظالمانه رژیم ایران نبود، رابرت لوینسون امروز زنده و در خانه پیش ما بود."

لوینسون در سال ۲۰۰۷ به جزیره کیش رفت و ناپدید شد. خانواده او ۱۳ سال است از ایران می‌خواهند که به آنها پاسخی دهند:

"۱۳ سال است که منتظر جواب هستیم. سیزده سال از آخرین باری که او را دیدیم یا با او ارتباط داشتیم می‌گذرد."

آنها نوشته‌اند اینکه مسئولان در ایران یک شهروند خارجی را ربوده‌اند و در مورد او به جهان بارها دروغ گفته‌اند برای این خانواده قابل درک نیست.

پاسخ مقامات جمهوری اسلامی به موضوع ناپدید شدن لوینسون کماکان این بوده که از سرنوشت او خبری ندارند. در آبان ۱۳۹۸ ایران اعلام کرد که ۱۳ سال پیش در جزیره کیش پرونده‌ای باز در دادگاه انقلاب به نام این مامور سابق اف‌بی‌آی ایجاد شده است. قوه قضاییه هیچ توضیح بیشتری در مورد این پرونده نداد. سخنگوی وزارت خارجه ایران اما در توضیح پرونده باز موضوع را تکذیب کرد و گفت تنها پرونده‌ای که وجود دارد، "پرونده مفقودی" است.

اینکه آقای لوینسون چگونه و در چه شرایطی درگذشته است در بیانیه خانواده نیامده و رسانه نیویورک تایمز هم به آن اشاره‌ای نکرده است.

یک مقام ارشد امنیت ملی آمریکا به نیویورک تایمز گفته است که شواهد محکمی مبنی بر اینکه لوینسون در طی چند سال گذشته درگذشته است به خانواده او نشان داده شده. اما جزئیات مرگ این مامور سابق اف‌بی‌آی مشخص نیست.

اندکی پس از صدور بیانیه خانواده آقای لوینسون، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در مورد این خبر گفت که هنوز قانع نشده است که لوینسون زنده نیست. ترامپ در پاسخ گفته است: "آنها [ایران] به ما نگفته‌اند که او مرده است. اما بسیاری این گونه فکر می‌کنند."

یک مقام ارشد آمریکایی به نیویورک تایمز گفته است که ارزیابی موضوع مرگ لوینسون بر اساس طیف وسیعی از اطلاعات، از جمله شنود مکالمات طرف‌های ایرانی بوده است.

از زمان ناپدید شدن لوینسون تا کنون تنها تصاویر و ویدئوهایی که از او منتشر شده مربوط به سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ است. در این تصاویر او با ظاهری ریشدار، و با موی بلند، در لباس نارنجی مشابه با زندانیان زندان آمریکایی گوانتانامو دیده می‌شود. مشخص نیست که در این ویدئوها او بازداشت چه گروه یا کشوری است اما بر گردن او شعارهای ضد آمریکایی انداخته بودند.

لوینسون را طولانی ترین گروگان تاریخ آمریکا می‌دانند. پس از اینکه خبرگزاری آسوشیتدپرس این موضوع را افشا کرد که لوینسون در جریان یک ماموریت غیررسمی سازمان سیا به ایران رفته است، موضوع در بین قانون‌گذاران آمریکایی بیشتر مطرح و نهایت منجر به یک رسوایی در سازمان سیا شد.

سازمان سیا هرگز عمومی این موضوع را نپذیرفت و اعلام نکرد که لوینسون در ارتباط با این سازمان به ایران سفر کرده است.

لوینسون در تاریخ ۹ مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شد. برای سال‌های متمادی، مقامات آمریکایی می‌گفتند او یک بازجوی وظیفه‌شناس اف‌بی‌آی بود که پیش‌تر افتخار دستگیری گانگسترهای روسی و ایتالیایی را در کارنامه خود دارد و به خاطر یک ماموریت برای یک شرکت خصوصی به کیش سفر کرده بود.

در دسامبر ۲۰۱۳، خبرگزاری اسوشیتدپرس فاش کرد که لوینسون در واقع برای انجام یک ماموریت برای تحلیلگران سیا به ایران رفته است. این تحلیلگران از جایگاه قانونی لازم برای انجام عملیات جاسوسی برخوردار نبوده‌اند. خانواده لوینسون از سازمان سیا ۲,۵ میلیون دلار غرامت دریافت کرده تا از شکایت خود علیه این سازمان، که می‌توانست به آشکار شدن جزییات فعالیت او منجر شود، صرف‌نظر کنند.

سیا همچنین به خاطر پیامدهای این عملیات خودسرانه سه تحلیل‌گر نظامی خود را اخراج کرد، و برای هفت تن دیگر مجازات‌هایی در نظر گرفت.

پیکر لوینسون به خانواده او تحویل داده نشده است و آنها از این موضوع ابراز تاسف کرده‌اند که شاید هرگز نتوانند عزیزشان را به خاک بسپارند. به دلیل شیوع بیماری کوید-۱۹ در آمریکا آنها همچنین اعلام کرده‌اند که برای لوینسون مراسم برگزار نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.