ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم لندن: جشنواره‌ای در جست‌وجوی اعتبار

پرویز جاهد - پنجاه و ششمین جشنواره فیلم لندن، با فیلم انیمشین سه‌بُعدی «فرانکن وینی» ساخته تیم برتون آغاز خواهد شد. این جشنواره ، مهم‌ترین رویداد سینمایی در بریتانیاست.

پنجاه و ششمین جشنواره فیلم لندن، امروز دهم اکتبر با فیلم انیمشین سه‌بُعدی «فرانکن وینی» ساخته تیم برتون آغاز خواهد شد. جشنواره لندن، مهم‌ترین رویداد سینمایی در بریتانیا و با این حال یکی از بی‌اعتبار‌ترین جشنواره‌های سینمایی در اروپاست؛ جشنواره‌ای که علیرغم برگزار شدن در یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های هنری جهان، هرگز نتوانسته خود را به سطح جشنواره‌های معتبر اروپایی مثل کن، ونیز، برلین، لوکارنو یا حتی کارلووی واری بالا بکشد.

در سال‌های گذشته، مدیران قبلی این جشنواره از جمله خانم ساندرا هبرون با افزودن بخش‌های تازه یا اهدای جوایزی بی‌اهمیت به فیلم‌های اول فیلمسازان، سعی کردند اسم و رسمی برای این جشنواره کسب کنند اما تلاش آن‌ها بی‌فایده بود. جشنواره فیلم لندن همچنان به عنوان جشنواره‌ای دست دوم که رقابت در آن در سطح بسیار پایینی مطرح است و بیشتر فیلم‌های مهم آن، قبلاً در جشنواره‌های دیگر به نمایش درآمده‌اند، شناخته می‌شود.

برای کسانی که فیلم‌های مهم سال را پیش از این در جشنواره‌های معتبر دیگر دیده‌اند، جشنواره فیلم لندن، هیچ تازگی ندارد اما برای کسانی که این فیلم‌ها را ندیده‌اند، این جشنواره، فرصت خوبی است که بتوانند آثار شاخص و مطرح شده در جشنواره‌های دیگر را ببینند.

فیلم «آرگو» ساخته بن افلک که درباره گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران ساخته شده، از فیلم‌های جنجالی جشنواره فیلم لندن امسال محسوب می‌شود.

امسال در مجموع، ۲۲۵ فیلم کوتاه و بلند داستانی و مستند در بخش‌های مختلف جشنواره لندن به نمایش درمی‌آید که از میان آن‌ها، ۱۴ فیلم در بخش سینمای جهان، ۱۵ فیلم در بخش سینمای بین‌الملل و ۳۴ فیلم در بخش سینمای اروپا، برای نخستین بار در این جشنواره نشان داده خواهند شد.

در برنامه‌های این دوره جشنواره فیلم لندن، تغییراتی به چشم می‌خورد که نتیجه تصمیات کلر استوارت مدیر استرالیایی جدید این جشنواره است که به جای ساندرا هبرون انتخاب شده است. مهم‌ترین این تغییرات، رقابتی کردن این جشنواره و اهدای جایزه بهترین فیلم در سه بخش مسابقه رسمی، مسابقه فیلم‌های مستند و مسابقه نخستین فیلم بلند داستانی است.

از طرفی تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف جشنواره بر اساس ژانر‌ها و تم‌های مختلف مثل کالت، خنده، تریلر، عشق، مناظره، جرأت، خنده و سفر، از جمله تغییرات دیگری است که خانم کلر استوارت در برنامه‌های امسال جشنواره فیلم لندن داده است. این بخش‌ها، جایگزین بخش‌های قدیمی جشنواره مثل ارتباط فرانسوی، سینمای جهان و سینمای اروپا شده‌اند.

امسال همچنین کارگردان‌های سر‌شناسی چون مارکو بلوکیو، آلن رنه، برادران تاویانی، تیم برتون، میشل هانه‌که، عباس کیارستمی، کریستین مونجیو، میرا نایر، مایکل وینتر باتم، سالی پا‌تر، فرانسوا اوزون، ژاک اودیار، اگزویه دولان، مرزاک الوش، توماس وینتربرگ، الریش سیدل و کارلوس ریگاداس، با تازه‌ترین فیلم‌های خود در جشنواره فیلم لندن حضور دارند.

فیلم «همچون یک عاشق»، آخرین ساخته عباس کیارستمی که در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن ۲۰۱۲ نیز شرکت داشت، در پنجاه و ششمین جشنواره فیلم لندن به نمایش درمی‌آید.

فیلم‌های «عشق» ساخته میشل هانه‌که، «در مه» ساخته سرگئی لوژنیتسا، «نور پس از ظلمت» ساخته کارلوس ریگاداس، «ورای تپه‌ها» ساخته کریستین مونجیو، «زنگار و استخوان» به کارگردانی ژاک اودیار، «شکار» ساخته توماس وینتربرگ، «بهشت: عشق» ساخته اولریش سیدل، «تو هنوز چیزی ندیده‌ای» ساخته آلن رنه، «زمستان نارضایتی» ساخته ابراهیم ال بطوطه، «بعد از لوسیا» به کارگردانی میشل فرانکو از مکزیک (برنده جایزه نوعی نگاه جشنواره کن امسال)، «در کشوری دیگر» ساخته هونگ سنگسو، «سزار باید بمیرد» ساخته برادران تاویانی (برنده خرس طلایی برلین ۲۰۱۱)، «ده به علاوه ده» ساخته هو هوشیو هشین و ۱۹ فیلمساز دیگر تایوانی و «اسیر» ساخته بریلانته مندوزا از جمله فیلم‌های مهمی است که پیش از این در جشنواره‌های معتبری مثل کن، برلین و پوسان نمایش داده شدند و امسال در جشنواره لندن به نمایش درخواهند آمد.

فیلم «آرگو» ساخته بن افلک که درباره گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران ساخته شده، از فیلم‌های جنجالی جشنواره فیلم لندن امسال محسوب می‌شود. در این فیلم که جرج کلونی و بن افلک آن را تهیه کرده‌اند و در واشنگتن، لوس آنجلس و ترکیه فیلمبرداری شده، علاوه بر بن افلک، الن آرکین و جان گودمن بازی می‌کنند. بن افلک در این فیلم نقش تونی مندز، مأمور کارکشته سابق سازمان سیا را بازی می‌کند که برای نجات جان شش نفر از گروگان‌های آمریکایی که در جریان تسخیر سفارت آمریکا در تهران، موفق می‌شوند که از دست انقلابیون فرار کرده و در خانه سفیر کانادا در تهران مخفی شوند، به تهران سفر می‌کند.

از میان فیلم‌هایی که برای نخستین بار در جهان در این جشنواره نشان داده می‌شوند باید از «پایان نظارت» ساخته دیوید آیر از آمریکا، «خلاء را پر کن» ساخته راما بورشتاین از اسرائیل، «هر روز» به کارگردانی مایکل وینترباتم از بریتانیا، «جینجر و رُزا» ساخته سالی پا‌تر، «در خانه» ساخته فرانسوا اوزون و «بچه‌های بهشت» ساخته دیپا مهتا (بر اساس رمان مشهور سلمان رشدی) نام برد.

فیلم «سنگ صبور» ساخته عتیق رحیمی، نویسنده و فیلمساز افغان‌تبار ساکن فرانسه نیز از فیلم‌هایی است که بسیاری از ایرانیان مقیم بریتانیا، به خاطر بازی گلشیفته فراهانی در آن، دیدنش را انتظار می‌کشند.

در بخش مستند جشنواره نیز فیلم‌هایی شرکت دارند که موضوع‌‌شان آدم را به دیدن آن‌ها ترغیب می‌کند. «غرب ممفیس» ساخته ایمی برگ درباره گروهی از شیطان‌پرستان ممفیس، «دهکده‌ای در انتهای دنیا» ساخته سارا گورون درباره زندگی در منطقه سردسیر گرینلند شمالی، «مراقب آقای بیکر باش» ساخته جی بولگر درباره زندگی جینجر بیکر، نوازنده معروف جاز و مستندی درباره انجلا دیویس، انقلابی مارکسیست آمریکایی، از جمله مستندهایی است که در بخش مسابقه فیلم‌های مستند جشنواره لندن به نمایش درمی‌آیند.

فیلم «سنگ صبور» ساخته عتیق رحیمی، نویسنده و فیلمساز افغان‌تبار ساکن فرانسه نیز از فیلم‌هایی است که بسیاری از ایرانیان مقیم بریتانیا، به خاطر بازی گلشیفته فراهانی در آن، دیدنش را انتظار می‌کشند. عتیق رحیمی، این فیلم را از روی رمان خودش ساخته و گلشیفته فراهانی نقش زنی افغان را بازی می‌کند که وظیفه مراقبت از شوهر معلولش را که در جریان جنگ، دچار مرگ مغزی شده بر عهده دارد.

فیلم «یک خانواده محترم» به کارگردانی مسعود بخشی، تنها نماینده سینمای ایران است که در بخش «مناظره» جشنواره فیلم لندن به نمایش درمی‌آید. این فیلم نیز در بخش دو هفته کارگردان‌های جشنواره کن امسال شرکت داشت. مسعود بخشی، مستندساز است و فیلم مستند «تهران انار ندارد» را در کارنامه‌اش دارد و این فیلم نخستین فیلم داستانی اوست که با مجوز دولتی ساخته شده و فیلمساز، با نگاهی انتقادی، جامعه امروز ایران را از زاویه دید جوانی تحصیل‌کرده (بازی بابک حمیدی) که از پاریس به نزد مادرش در شیراز باز می‌گردد، نشان می‌دهد.

علاوه بر نمایش فیلم‌ها، جلسات بحث و گفت‌وگو و کارگاه‌های آموزشی با برخی از فیلمسازان و نویسندگان سر‌شناس مثل ژیژک و سلمان رشدی برگزار می‌شود. ژیژک با فیلم مستند «راهنمای یک منحرف به ایدئولوژی» ساخته سوفی فاینس، در جشنواره لندن شرکت دارد.

پنجاه و ششمین جشنواره فیلم لندن، روز ۲۱ اکتبر با فیلم «آرزوهای بزرگ» به کارگردانی مایک نیول (بر اساس رمان چارلز دیکنز) خاتمه خواهد یافت.

ویدئو: پیش‌پرده فیلم «آرگو» ساخته بن افلک درباره گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران و از فیلم‌های جنجالی جشنواره فیلم لندن در سال ۲۰۱۲

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ب. امید

    ... خسته نباشید. فیلم «در خانه» ساخته فرانسوا اوزون پیشتر در دو جشنواره دیگر به نمایش در امده بود . آخرین بار در فستیوال فیلم سن سباستین که به عنوان بهترین فیلم جایزه صدف طلایی این جشنواره را از ان خود کرد. با تشکر امید