ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان زندان‌ها: حدود ۹۳ هزار زندانی به مرخصی رفته‌اند

رئیس سازمان زندان‌ها از اعزام به مرخصی حدود ۹۳ هزار نفر از زندانیان واجد شرایط خبر داد و اعلام کرد که این مرخصی‌ها تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت. این مرخصی‌ها به دلیل شیوع کرونا در ایران و در زندان‌ها به زندانیان داده شده است.

رئیس سازمان زندان‌ها از اعزام به مرخصی حدود ۹۳ هزار نفر از زندانیان واجد شرایط خبر داد و اعلام کرد که این مرخصی‌ها تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت. این مرخصی‌ها به دلیل شیوع کرونا در ایران و در زندان‌ها به زندانیان داده شده است.

زندان تهران بزرگ و دفتر رئیس آن (عکس: محمد حسن‌زاده، تسنیم)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی‌اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، با اشاره به اعزام به مرخصی ده‌ها هزار زندانی در روزهای اخیر گفت:

«در پی ورود ویروس کرونا به کشور و قبل از اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شود، با درخواست سازمان زندان‌ها و موافقت رئیس قوه قضاییه، در هفتم اسفند بخشنامه مهمی در خصوص مرخصی به زندانیان به منظور پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در زندان‌ها ابلاغ شد.»

اذعان علی‌اصغر جهانگیر به ورود ویروس کرونا به درون زندان‌ها در حالی است که او روز گذشته انتشار اخباری مبنی بر ابتلای چند تن از زندانیان در زندان‌های تهران بزرگ و قرچک را تکذیب کرد.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه گفته‌های خود درباره اعزام به مرخصی برخی از زندانیانی که طبق بخشنامه رئیس قوه قضاییه واجد شرایط اعزام به مرخصی نیستند، گفت:

«با تاکید رئیس قوه قضاییه و با پیگیری‌های جدیدی که صورت گرفته، حتی کسانی که واجد شرایط مرخصی یا واجد شرایط عفو نبودند اما حُسن رفتار در زندان داشتند و مقررات را رعایت کردند، پیگیری شد که با تأیید شورای طبقه‌بندی زندان‌ها متشکل از رئیس کل دادگستری استان‌ها، دادستان مراکز استان‌ها و مدیرکل زندان‌ها، شرایط ویژه‌ای برای بهره‌مندی آن دسته از زندانیان نیز فراهم شود تا بتوانند از مرخصی استفاده کنند.»

جهانگیر همچنین با اشاره به «عفو معیاری» چهار هزار و ۲۰۰ نفر از زندانیان گفت پیشنهاد این عفو در راستای مقابله با ویروس کرونا و به مناسبت سال نو، از سوی رئیس قوه قضاییه به رهبر جمهوری اسلامی ارائه شده و با موافقت او، این عفو به زندان‌های کشور ابلاغ و تاکنون حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر از این عفو بهره‌مند شده‌‌اند و زمینه آزادی آن‌ها فراهم شده است.

در روزهای گذشته اما اکثر زندانیانی که به مرخصی اعزام شده‌اند متهمان با جرائم عادی هستند.

رئیس سازمان زندان‌ها در خصوص احتمال به خطر افتادن امنیت جامعه پس از آزادی این دسته از زندانیان گفت:

«همه کسانی که به مرخصی اعزام شدند تحت مراقبت‌های پس از خروج از زندان قرار دارند و از این بابت مشکلی برای مردم ایجاد نخواهد شد.»

با وجود پیگیری خانواده‌ها و فعالان حقوق بشر در هفته‌های اخیر تنها تعداد محدودی از زندانیان سیاسی موفق به استفاده از حق مرخصی خود شده‌اند.

    آمار ۹۳ هزار نفری اعلام شده از سوی رئیس سازمان زندان‌ها در حالی است که به نقل از خبرگزاری میزان، او در جلسه امروز خود با ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه از دادن مرخصی به «حدود ۱۰۰ هزار» زندانی خبر داده.

    علی اصغر جهانگیر اما در مورد اضافه شدن ناگهانی هفت هزار نفر به لیست زندانیان اعزام شده به مرخصی در ۲۴ ساعت گذشته، واکنشی نشان نداده است.

    او در پایان گفته‌های خود، اخبار منتشر شده در خصوص تیراندازی در زندان تبریز را نیز تکذیب کرد و در این رابطه گفت:

    «کسانی که در این زندان به اصطلاح واجد شرایط مرخصی یا عفو نبودند در یکی از بند‌های آن که معروف به بند قاتلین است اعتراض‌هایی کردند که چرا از مرخصی بهره‌مند نشده‌اند. این اعتراض‌ها محدود بود که با حضور بخش‌های مختلف انتظامی و یگان‌های ما زندان شرایط عادی خود را پیدا کرد و از این بابت مشکلی وجود ندارد.»

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • حقیقتگو

        اکثریت زندانی های آزاد شده سیاسی نبوده ونیستند بله لازمه زنده بودنشان سه وعده غذا بوده است وازآنجائیکه زندانی های آزاد شده انکارازخانوارهای ثروتمند و شمال شهرتهران نشین هستند پس مشکلی برای تهیه سه وعده غذا ندارند...خانوارهای زندانیانی که به جرم های مالی وپولی و دزدی روانه روانه زندان شده بوده اند درمعرض فقروگرسنگی قراردارند و درحقیقت ولاعلاجانه آماده گی کامل برای دزدی و کلاهبرداری همه گونه دارند...ولی زندانیان سیاسی که درحقیقت باید محو ونابود شوند باید همچنان درزندان ها بسربرند که ویروس کرونا هزینه نگه داری انها درزندان را کم کند..