ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطالبه‌گری ضد کرونایی: گام‌هایی در جهت تغییر ساختاری با محور قرار دادن منافع عموم

اکنون شکاف‌ها و تناقضات نظام‌های اقتصادی- سیاسی حاکم کاملاً آشکار شده‌اند. در این شرایط، باید شجاعت برداشتن نخستین گام‌ها به سوی تغییر ساختاری را داشت.

خطاب به آگاهی و اراده عمومی

مطالبه‌گری ضد کرونایی: گام‌هایی در جهت تغییر ساختاری با محور قرار دادن منافع عموم

یک ماه پس از آغاز قرنطینه در چین و علی‌رغم هشدار‌های جهانی، حاکمیت خیلی دیر شیوع ویروس جدید کرونا در کشور را تأیید کرد. به این ترتیب، ایران نخستین کشوری شد که با مرگ دو تن وجود ویروس را رسماً اعلام می‌کرد. در این فاصله تدارک لازم برای مقابله با این تهدید فراگیر برای سلامت عمومی انجام نشد و پس از آن نیز اقدامات کافی برای مهار آن صورت نگرفت. حالا کشور در شرایطی که تست بیماری کووید-‌۱۹ در آن فراگیر نیست، بنا به آمار رسمی بیش از ۳۰ هزار بیمار دارد و افزون بر دو هزار تن قربانی.

 تقریباً همه متفق‌القول اند که حاکمیت در اطلاع‌رسانی درباره بیماری پنهانکاری کرده و در مدیریت بحران حاصل از آن ناموفق بوده است.

بی‌تدبیری توأمان کوتاه‌مدت و ساختاری برای مقابله با بحران و سال‌ها اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی، وضعیتی اسفناک در برابر ما ترسیم کرده است: میلیون‌ها کارگر در شرایط فقر، بدون بیمه بیکاری و هیچ منبع درآمد دیگری به خانه فرستاده شده‌اند؛ دستفروش‌ها عملاً شغل خود را از دست داده‌اند،‌ کولبرها نیز که پیش از این قربانی سرما و گلوله بوده‌اند از همین حرفه پرخطر محروم شده‌اند، و آنهایی که هنوز مشغول کار اند، از کمترین وسایل و امکانات محافظتی در برابر بیماری برخوردار نیستند؛ زندانیان حبس را در سایه مرگ سپری می‌کنند؛ انواع تبعیض فقدان دسترسی به درمان و امکانات بهداشتی را تشدید کرده؛ نظام بهداشت و درمان تضعیف‌شده در سایه خصوصی‌سازی به مرز فروپاشی رسیده است؛ و کارگران خدماتی و بهداشتی از حداقل حمایت‌ و امنیت شغلی محروم‌‌اند.

کارنامه دیگر کشور‌ها هم در این مورد  چندان درخشان نیست. از بهشت سرمایه‌داری در آمریکا تا سرمایه‌داری اقتدارگرای چین و روسیه، در همه‌جا به درجات مختلف با پنهان‌کاری، عدم‌آمادگی و لاف‌زنی‌های توخالی دولت‌ها روبرو بوده‌ایم که بهای آن را  شهروندان عادی و بیش از همه، انبوه فرودستان خواهند پرداخت.

در پرتو شیوع کووید-۱۹، اکنون شکاف‌ها و تناقضات  نظام‌های اقتصادی- سیاسی حاکم کاملاً آشکار شده‌اند. در این شرایط، به‌جای مقایسه‌های کلی و سوء‌استفاده‌های ایدئولوژیک در جهت اثبات پیش‌داوری‌های دروغین، و دنبال کردن منطق انتخاب میان «بد و بدتر» و...، باید شجاعت برداشتن نخستین گام‌ها به سوی تغییر ساختاری را داشت: تغییری ورای تمام شکل‌های امروزین سرمایه‌داری و نهایتاً همه صورت‌های سلطه.

با نظر به تشدید وخامت اوضاع،‌ پیشنهادهای زیر را به عنوان گام‌هایی در جهت تغییر ساختاری با محور قرار دادن منافع عموم مطرح می‌کنیم:

  • توقف کار در همه بخش‌های غیرضروری و مرخصی باحقوق به کارکنان دارای بیماری‌های پس‌زمینه‌ای در دیگر بخش‌ها.
  • انجام تست‌ فراگیر تشخیص کووید-۱۹.
  • نظارت مردمی، به میانجی نهادها و رسانه‌های مستقل بر مدیریت بحران کرونا، آمار شیوع آن و تخصیص منابع و کمک‌های مربوطه.
  • تخصیص درآمد پایه برای همه کسانی که در قرنطینه‌اند یا درآمد کافی برای تامین نیازهای اساسی ندارند.
  • بیمه همگانی رایگان .
  • تأمین وسایل محافظتی بهداشتی برای کسانی که در بخش‌های تولید و توزیع مواد غذایی و سلامت و درمان کار می‌کنند.
  • ملی‌کردن یا تصرف عمومی تمام ظرفیت‌های تولید، توزیع و واردات دارو و تجهیزات پزشکی، در راستای خودگرانی اجتماعی همه واحدهای این حوزه اقتصادی.
  • آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و دیگر زندانیانی که جرائم سبک دارند، و رعایت اکید استانداردهای بهداشتی در زندان‌ها، بازپروری‌ها و اردوگاه‌های ترک اعتیاد و کلیه نهادهای انضباطی و مراقبتی مشابه.
  • اسکان بی‌خانمان‌ها در خانه‌ها و اماکن عمومی خالی.
  • اعطای تسهیلات ویژه برای پرداخت اجاره و هزینه‌های برق، آب و گاز.
  • صدور اوراق شناسایی برای همه مهاجران از جمله مهاجران افغانستانی و رفع تبعیض از حوزه درمان.
  • اجرای طرح‌های فوری کوتاه‌مدت و میان‌مدت در جهت بهبودی شرایط زندگی حاشیه‌نشینان شهری، به‌ویژه در زمینه مسئله‌ بهداشت و شبکه آب و فاضلاب این مناطق.

این متن حاصل یک همفکری جمعی است.

برای افزودن امضای خود به سایت دادخواست رجوع کنید

https://www.daadkhast.org/petition/49743/

امضاها:

هومن آذرکلاه

نعمت آزرم

امیرعباس آزرم وند

فریدا آفاری

ابراهیم آوخ

نیلوفر ابطحی

ائلین احسانی

مهسا اسداله‌نژاد

آنیشا اسداللهی

علی اسداللهی

فروغ اسدپور

ندا اسدی

امیرهوشنگ افتخاری

تایماز افسری

سعید افشار

مهرداد امامی

شادی انصاری

سماء اوریاد

زهرا بخشیان

نسرین بصیری

آرمان براری

احمد بناساز نوری

رحمان بوذری

اعظم بهرامی

ناصر پاکدامن

هژیر پلاسچی

سمیرا پورامیری

امیرحسین پی‌براه

صالح پیروزی

ساره پیمان

حسین تقی زاده

عابد توانچه

آذین توکلی

منصور تیفوری

فریدون تیموری

حمیدرضا جاودان

افسانه جلالی

علی جمشیدی

مهران جنگلی‌مقدم

امیر جواهری لنگرودی

علیرا چمن‌زار

سهیل چیوائی

رضا حاجی‌حسینی

همایون حاجی‌خانی

علی حدادی

حسن حسام

محسن حسام

عدنان حسن‌پور

امین حصوری

محسن حکیمی

مینا خانلرزاده

محمد خانی

مینا خانی

ریزان خدایار

هانا خضری

یگانه خویی

مزدک دانشور

سارا دهقان

حسین دولت‌آبادی

سینا ذکاوت

پیام ذوقی

سعید راستگو

نسترن ربانی

سوما رستم‌پور

رقیه رضایی

فرشته رضایی

فرنوش رضایی

عرفان روحی

میهن روستا

محدثه زارع

مرتضی سامان‌پور

فرج سرکوهی

علی سطوتی قلعه

حسام سلامت

هدایت سلطان‌زاده

مهدی سلیمی

عباس سماکار

احمد سیف

مهدی شبانی

عباس شهرابی

امید شمس

فاطمه صادقی

پرویز صداقت

ساسان صدقی‌نیا

نبی صمیمی

پروانه رصدی

ناصر زراعتی

ناصر زرافشان

ابوذر عزیزی

شکیبا عسگرپور

دلارام علی

ارژنگ علی‌پور

وحید علیزاده رزازی

محسن عمادی

محمد غزنویان

بهروز فراهانی

مراد فرهادپور

صبا قاسمی

کاوه قریشی

سپیده قلیان

پرویز قلیچ‌خانی

م. کاز

فوزیه کاشفی

فرشین کاظمی‌نیا

پناه کاوه

فاطمه کریمی

مارال کریمی

علی کشتگر

کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه

امیر کیان‌پور

منیژه گازرانی

مجتبی گل‌محمدی

عمار گلی

ایمان گنجی

دانا لنج‌آبادی

محمد مالجو

کامران متین

مهناز متین

شایان محمدی

داریوش محمدی مجد

امین مرادی

حسن مرتضوی

بنفشه مسعودی

اکبر معصوم‌بیگی

شهرام موصلچی

هیوا مولانیا

باقر مومنی

ناصر مهاجر

کیوان مهتدی

محمد مهدی‌پور

اردشیر مهرداد

امید مهرگان

سیاوش میرزاده

محسن نادری

صالح نجفی

مریم نعیمی

ایرج نیری

وحید ولی‌زاده

مهرداد وهابی

مریم وحیدیان

نسیم روشنایی

صباح ویسی

آبل هارتونی

نسن هزاره مقدم

روهینی هنسمن

امیر یعقوبعلی

میترا یوسفی

برای افزودن امضای خود به سایت دادخواست رجوع کنید

https://www.daadkhast.org/petition/49743/

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نصیر

    با عرض سلام و ادب خدمت رفیق ایزدی گرامی در مورد لحن بیانیهء و اینکه چرا به رژیم "پیشنهاد" کرده اند, چنین سبک و شیوه ای بیش از هر چیز مرا به یاد نامه های سرگشاده به شاه, و نامه های سر گشاده به خود خامنه ای می ندازد. که معمولا همانگونه که خود شما نیز بسیار خوبتر از من می دانید قصد از اتخاذ چنین لحنی جلب کردن هر چه بیشتر اشخاص و عقایدی است که معمولا چندان سیاسی نمیباشند, بینابین هستند و ... این حقیر نیز با تمامی نکات بیانیه موافق نیستم, اما در کلیتش آنرا مثبت و گامی به جلو میدانم, و از تمامی دوستان و رفقا قویا تقاضا میکنم که نام خود را به لیست اضافه نموده و آنرا به تمامی دوستان و رفقا و اهل خانواده و اهل محل و همکاران و تمامی آشنایانشان بفرستند و از آنان نیز بخواهند که نامشان در اینجا بیاید. با احترام

  • ممنون از حمایت گرمتون!

    ممنون از حمایت گرمتون! تعداد امضا تاکنون: ۳۳۵

  • اصغر ایزدی

    نقدی بر یک بیانیه این بیانیه که به امضا کثیری از چهره های باسلبقه و شناخته شده چپ و آزادیخواه ایران انتشار یافته است، بهت انگیز است. بهت انگیز است: نه صرفا به خاطر آن که در نگاه به حاکمیت جمهوری اسلامی زبان الکن دارد و هیچ اشاره ی به ساختار تئوکراتیک/نظامی این رژیم مبذول نداشته است؛ نه بخاطر مقایسه نا بجا با دیگر کشورها و دولت های سرمایه داری جهان (از هر قماش)- یعنی همان مقایسه ای که جمهوری اسلامی در آن تبحردارد- بلکه اساسا به آن خاطر که مخاطب خود را جمهوری اسلامی قرارداده و به آن پیشنهادهای خود را تقدیم می کند! عنوان بیانیه است: " مطالبه گری ضد کرونائی: گام هایی در جهت تغییر ساختاری با محور قرار دادن منافع عموم"؛ اما آن چه که هویت بخش بیانیه است مخاطب آن است که در این جمله قابل فهم است: " پیشنهادهای زیر را..." است. نکته بهت برانگیز نه خود پیشنهادها ، بلکه پرسش آن است که مخاطب این پیشنهادها کیست؟ خصلت پیشنهادها مشخص می کند که امضاکنندگان بیانیه، پیشنهادهای خود را به رژیم جمهوری اسلامی ارائه می دهند. بیانیه مردم را دعوت به مبارزه برای تحمیل این "پیشنهادها"ّ به رژیم ، به مطالبه گری ضد کرونائی علیه حکومت نمی کند، بلکه بدون آن که از رژیم نام ببرد، گویا برآن است که "پیشنهادها" در هوا به پرواز درآیند. به راستی چگونه می توان بر پیشانی بیانیه گزاره " خطاب به آگاهی و اراده عمومی" را حک کرد و در پایان پیشنهادهای خود را به حکومت ارائه کرد؟ بیانیه بهت انگیز است چون امضاکنندگان عموما در یک طیف فکری و همواره با یک زبان شفاف در مقابل این حکومت سخن گفته اند . و حتی محتوی تا حدودی ضد سرمایه داری بیانیه حاکی از آن است که امضاکنندگان فراتر از مخالفت با رژیم، توانسته اند به درستی برنقش مخرب نظام سرمایه داری چه در ایران و چه در جهان همفکری داشته باشند، اما قابل فهم نیست که چرا به رژیم " پیشنهاد" ارایه کرده اند؟ آیا می تواند خوانش من از بیانیه اشتباه باشد؟

  • "تف به ذاتتان, کرونا "دمکرات" نیست!"

    ویروس کرونا "دموکرات" است! لطفا به این مزخرفات پایان دهید. فرودستان و تهی دستان، کارگران و زحمتکشان، میلیون‌ها انسان حاشیه نشین، کارتون خواب ها و گور خواب ها، فقیران و گرسنگان جامعه، میلیون انسان که به دلیل فقرو گرسنگی از سوءتغذیه مزمن رنج می برند و با مرگ دست و‌پنجه نرم می کنند، آیا بدن‌نحیف و بیمار آنها، تحمل مبتلا شدن به ویروس دیگری را دارد؟ آیا در صورت ابتلا به ویروس کرونا دارو، امکانات و وسایل پزشکی و درمانی لازم، مناسب و رایگان در اختیار آنها گذاشته خواهد شد تا از مرگ حتمی نجات پیدا کنند؟ می گویند ویروس کرونا، دموکرات است، فقیر و غنی نمی شناسد (ای تف به ذات شما) قبول داریم که این‌احتمال هست که صاحبان زر و زور و قدرت، هم به این ویروس مبتلا شوند، اما دسترسی به امکانات پزشکی و درمانی برای کارگران و سرمایه داران آیا به یک اندازه است؟؟ آیا امکان دسترسی به دارو، تجهیزات پزشکی و درمانی مورد نیاز جهت مداوا، فارغ از موقعیت شغلی و اقتصادی به یکسان در اختیار همه قرار خواهد گرفت؟ اگر ترامپ و خانواده ترامپ، اگر پادشاه سوئد و انگلستان، اگر روحانی و خانواده روحانی، رئیسی و لاریجانی ، احمدی نژاد، خانواده رفسنجانی، خانواده خامنه ای و ...به این ویروس مبتلا شوند، امکان دسترسی به پزشک و مراقبت های ویژه پزشکی و در مانی همان اندازه خواهد بود، که در اختیار یک کارگر قرار داده می شود؟ آیا همان امکانات ویژه که در اختیار از ما بهتران!! قرار داده میشود در اختیار یک کارگر، یک کارتن خواب، یک حاشیه نشین یک زن تن فروش ،یک کودک کار، یک کارگر بیکار، یک‌ نی بر، یک معدن چی، یک زن روستایی، و.... قرار می گیرد؟؟؟ در جامعه ی سرمایه داری، موجودی کارت های بانکی و اعتباری و دست داشتن در قدرت، باعث خواهد شد که شانس زنده ماندن صاحبان زر و زور، چند صد برابر بیشتر از کارگران و تهی دستان جامعه باشد. پس لطفا نگو ئید که ویروس کرونا "دموکرات" است، لطفا به این مزخرفات پایان دهید! دسترسی و در اختیار داشتن امکانات ویژه، شانس زنده ماندن را افزایش می دهد، شانسی که برای کارگران و زحمتکشان در نظام سرمایه دار، بی مایه فطیر است! سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه #نان_کار_آزادی_ #شادی_رفاه_آبادی #نابود_باد_استثمار_و_کار_مزدی_

  • ابی

    آقای خلیل زینالی شما اگر واقعا معتقد به گفتار خود بودید, قبل از هر چیز, به منظور کاهش جمعیت, اول حساب خود را میرسیدید و خود را از جمعیت ایران کم میکردید, که دیگر ملت اجباری به شنیدن و خواندن مالیخولیای فاشیستی مجنون وارانه نداشته باشد. به هر رو اگر واقعا به حرف خود عقیده مند میباشید, اول از خودتان شروع کنید. چراغی که به خانه رواست و از این صحبتها. موفق باشید!

  • امیر کمالی

    این احتمال وجود دارد که متن فوق برای برخی افراد سو تفاهمی ایجاد کند مبنی بر این که این مسائل مطالباتی از حاکمیت است. تکلیف فعالیت سیاسی و مدنی راستین، نه تنها بعد از آبان ۹۸،بلکه پیش از آن نیز با حاکمیت روشن بود. لذا متن فوق در حکم سند تاریخی روزگار ماست، اما نه برای گفتن و از سر باز کردن بلکه پافشاری بر مطالبات راستین برآمده از سیاست/مردم در تقابلی همیشگی با سیاسی بازی دولتی. خطاب متن نیز در نخستین جملات آگاهانه این نکته را مکرر ساخته است. این متن را امضاء میکنیم ولو کاستی هایی در آن باشد. و بیاد خواهیم داشت که پرسش همیشه باقی "چه باید کرد؟" همواره و در هر وضعیتی، پرسشی جمعی است.

  • کرونای عقلی

    سانسور سرکوب عقب ماندگی فرهنگی مذهب زدگی سرمایه داری لجام گسیخته بی عاطفگی از هم پاشیدن روابط خانودگی فساد مالی و مافیا دروغگویی همه اینها عامل اصلی شیوع کرونا است بنگرید نخستین و بیشترین کوشرهای درگیر بیشترین خصوصیات بالا دارند!

  • محمد شریفی (باربد)

    با عرض نهایتِ ادب و احترام و ارادت به برخی امضا کنندگان. جسارتاً معلوم نبود مطالبه است یا مانیفست، ولی اگر این اسمش مطالبه گری‌است، من دیگر به هفت پشتم بخندم از این پس مطالبه ای داشته باشم. آیا مطالبه ای اینچنین پاسیف و بی دردسر، ذره ای دارای اعتبار و وزنه است؟ خودمان را جدی گرفته ایم یا طبقه حاکم و دولت اش را شوخی؟ اگر معتقد به مستبد بودن حاکمیت وقت هستیم پس این نامه نویسی ها و بست نشینی ها دیگر چه کارِ ناکاریست؟ نکند دموکراسی فرودستان فرارسیده و ما بی‌خبریم؟ تغییر ساختار با نامه؟ آن هم نامه ای که بین امضا کنندگانش اسامی برخی اپوزیسیون های آن طرفِ مرزی هم یافت می‌شود؟ ″چشم؛ بنشینید الساعه خدمتتان می‌رسیم، در حال رسیدگی به نامه های قبلیم، فقط کمی طول می‌کشد، پوزش ما را بپذیرید بزرگواران″ این را دیگر باید در صفحات تاریخ نوشت. آه و صد آه، بسیار نا امید کننده و خجالت آور بود. دیدن اسم بعضی عزیزان و بزرگان به عنوان امضا کننده بیشتر نا امیدم کرد.

  • حميد سهوی

    خواست ها قابل دفاع هستند اما رفتار مبتکران آن در نحوه انتشار اسامی امضا کنندگان شرم آور است. نام افراد برای انتشار از ميان امضاکنندگان دست چين می شوند. نگاهی به فهرست مجموعه امضا کنندگان و ترتيب زمانی امضای آنان نشان می دهد که آنها نه به ترتيب زمانی دريافت امضا بلکه مطابق سليقه ی فکری و شناخت شخصی دست به انتخاب می زنند. اين جماعت غم نام دارند تا دغدغه حق مردم. عنوان چپ برازنده ی اين افراد نيست

  • خلیل زینالی

    من خودم شخصا به منظور کاهش جمعیثت و داشتن هوای پاک در کره زمین برای نسل های آینده مایل و متقاعد هستم که کار مسیولین ایرانی و حتا مسیولان دیگر کشورها درست بوده - این کار باعث شده دنیا سالم باشد. ان شالله تا صدها سال این کرونا سایشو از کره زمین بر ندارد

  • فرج سرکوهی

    در این متن، که من هم امضا کرده‌ام، خواست‌هائی مطرح شده‌است که اجرای آن‌ها می‌تواند اندکی از دردهای مردمان بکاهد هرچند حکومت اسلامی را دغدغه کاستن از دردهای مردمان نیست. متن چنان که نوشته‌اند «حاصل همفکری جمعی است» و چون هر متن جمعی می‌توان با این یا آن نکته آن موافق نبود، کم و کاستی‌هائی در آن دید یا بیان دیگری را پسندید. ترکیب امضا کنندگان داخل و خارج کشور از کشور، ماهیت خواست‌ها که پیشنهادهائی را در بستر اجتماعی بر محور منافع عمومی مطرح می‌کنند، پایگاه نظری و... از شاخصه‌های مثبت متن است. درد و همفکری مردمی مرز نمی‌شناسد و در بحرانی چنین اجرای برخی تغییرات حداقلی ساختاری ضروری است.

  • علی ایمانی

    بخاطر احساس مسئولیت در خانواده و جامعه و بعنوان یک شهروند مسئول دربرابر وقایع اطرافم...