ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زندانیان زندان عادل‌آباد شیراز هم شورش کردند

برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای تیراندازی از زندان عاد‌ل‌آباد خبر داده‌اند. شورشیان از تسهیلات سایر زندانیان بهره‌مند نشده بودند.

زندانیان زندان عادل‌آباد شیراز شامگاه یکشنبه ۱۰ فروردین شورش کردند. برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای تیراندازی از زندان عاد‌ل‌آباد خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش شهروندان ماشین‌های آتش‌نشانی هم به طرف زندان عادل‌آباد اعزام شده‌اند. (عکس: نمایی از یک ویدیو از محل حادثه، توییتر)

بر اساس گزارش‌هایی که شهروندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، مأموران انتظامی و امنیتی چهار‌راه زندان و عادل‌آباد و پارامونت و میانرود شیراز را مسدود کرده‌اند. برخی در شبکه‌های اجتماعی از فرار عده‌ای از زندانیان خبر داده‌اند. عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس در نخستین ساعت بامداد دوشنبه ۱۱ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی خبر فرار زندانیان را تکذیب کرد.

سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس اما شورش زندانیان را تایید کرد. بر همین اساس زندانیانی که با مرخصی آن‌ها موافقت نشده بود و از تسهیلات هم برخوردار نیستند با زندانبانان درگیر شدند و برخی نرده‌ها و دوربین‌های مداربسته را تخریب کردند. با ورود یگان‌های انتظامی و امنیتی اما ظاهراً شورش تخت کنترل قرار گرفت. زندان عادل‌آباد شیراز در بافت شهری قرار دارد. برخی از شهروندان که در همسایگی زندان زندگی می‌کنند گزارش داده‌اند که گروهی از زندانیان شورشی خود را به بالای بام زندان رسانده‌اند و شعار می‌دهند.

شورش‌ها از خرم‌آباد تا سقز

در زندان‌ها به دلیل تراکم زندانیان تدابیری مانند قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌و شوی مداوم دست‌ها با صابون برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ عملا میسر نیست. زندانیان به وحشت افتاده‌اند و مانع‌تراشی مسئولان زندان برای اعطای مرخصی به آن‌ها به این وحشت دامن زده.

روز جمعه هشتم فروردین ماه، ۸۰ تن از زندانیان محبوس در زندان سقز موفق شدند با شکستن در خروجی از زندان فرار کنند. انتشار تصاویر منتسب به فرار آن‌ها در نهایت مسئولانی را که پیش از این ناآرامی در زندان‌ها را تکذیب می‌کردند به واکنش واداشت.

پیش از این زندانیان در الیگودرز، خرم‌آباد، تبریز و همدان هم در اعتراض به موافقت نکردن با مرخصی زندانیان دست به شورش و فرار زده بودند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه شنبه ۹ فروردین خواستار برخورد با «مقصرین» فرار زندانیان زندان سقز شده بود.

در همین رابطه محمد جباری، دادستان مرکز استان کردستان نیز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، اعلام کرد: تاکنون ۱۰ نفر از متواریان دستگیر شده و ۹ نفر نیز خود را تحویل زندان داده‌اند.

دادستان کردستان جرم زندانیان فراری را ، «سرقت»، «حمل جزئی مواد مخدر»، «قاچاق مشروبات الکلی» و تعدادی نیز «قتل عمد محکوم به قصاص» اعلام کرد و گفت: زندانیان فراری «اگر خودمعرف به زندان باشند، جرمی دیگر برای آنها منظور نخواهد شد».

پیش از این منابع خبری از فرار برخی از زندانیان سیاسی از زندان سقز خبر داده بودند. دادستان کردستان مدعی شد که هیچ زندانی سیاسی فرار نکرده است.

شنبه ۹ فروردین زندانیان زندان الوند همدان هم دست به شورش زدند. آنها شامگاه شنبه پتوها را آتش زدند و برای فرار از زندان اقدام کردند. دادستان همدان درگیری را تایید کرد اما گفت که هیچ یک از زندانیان فرار نکرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیما) اما  به نقل از یک منبع آگاه از خفگی دو تن از زندانیان در دود حاصل از آتش سوزی و انتقال سه تن دیگر از زندانیان که در این درگیری ها زخمی شده بودند به بیمارستان خارج از زندان خبر داد. به نوشته این خبرگزاری یگان ویژه «رهبران این اعتراض» را نیز دستگیر کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هم یکشنبه اعلام کرد شرایط زندان همدان «تحت کنترل» است و هنوز اطلاعاتی درباره فرار زندانیان به‌دست نیامده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هم یکشنبه اعلام کرد شرایط زندان همدان «تحت کنترل» است و هنوز اطلاعاتی درباره فرار زندانیان به‌دست نیامده است.

تکذیب وضعیت «غیرعادی» در مهاباد و ارومیه

از زندان مهاباد نیز اخباری مبنی بر تلاش زندانیان برای فرار از زندان منتشر شده است. براساس گزارش‌ها در بامداد یکشنبه در زندان مهاباد درگیری رخ داده است. برخی از تیراندازی و کشته شدن یک تن از زندانیان خبر داده بودند. خبرگزاری رکنا نوشته است تعدادی از زندانیان زندان مهاباد در حال فرار از زندان بودند که با «برخورد قاطع نیروهای امنیتی و انتظامی» مواجه شده‌اند. در ادامه این گزارش آمده است: نیروهای امنیتی توانستند قسمتی از زندان را آرام کنند اما در این زندان «جو شورش» پابرجاست.

خبرگزاری فارس اما به سرعت از قول حمزه بروجنی، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی آذربایجان‌غربی نوشت: «با تمهیدات اتخاذ شده، زندان‌های آذربایجان‌غربی در آرامش و سلامت کامل قرار دارند».

مدیرکل زندان‌های استان آذربایجان غربی در گفت‌وگوی جداگانه‌ای با خبرگزاری میزان، ارگان قوه قضاییه، اخبار منتشر شده مبنی بر اعتصاب اعتصاب ۲۰۰ زن زندانی در زندان ارومیه را «کذب» و محصول «دشمنان و معاندین نظام» خواند. بروجنی ادعا کرد: زندان ارومیه دارای کلیه استاندارد‌های لازم است و تاکنون هیچ گونه اعتصابی در زندان ارومیه اتفاق نیفتاده است.

او همچنین مدعی شد زندانی زنی که گفته می‌شود به خاطر ابتلا به کووید ۱۹ فوت کرده است، «حدود یک هفته پیش در بیمارستان حضرت سید الشهدا که فقط مختص بیماران قلبی هست به علت عارضه قلبی فوت نمود و اصلا این بیمارستان پذیرش بیمار کرونایی ندارد».

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) نیز یکشنبه ۱۰ فروردین از اعتصاب غذای دو زندانی در بند ۱۲ زندان تبریز خبر داده است. بابک گلستانی و علیرضا اصغرزاده  در اعتراض به شرایط نامساعد زندان و شیوع ویروس کرونا دست به اعتصاب غذا زده‌اند و احتمال می‌رود که تعداد اعتصاب کنندگان افزایش پیدا کند.

پانویس:

این خبر با اطلاعاتی که از شورش زندانیان در زندان عادل‌آباد شیراز موجود بود به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شیراز: شورش در زندان "عادل آباد"

    شیراز: شورش در زندان "عادل آباد" شورش زندانیان به جان آمده از شرایط بد زیستی و بهداشتی زندان و خطر دچار شدن به کرونا، در شب یکشنبه، ۱۰ فروردین، آغاز شد و همچنان ادامه دارد. نگهبانان اقدام به تیراندازی کرده اند و گفته می شود که گروهی از زندانیان از بند گریخته اند. نیروی انتظامی در خیابان های اطراف زندان پخش شده است. ۹۹.۱.۱۱

  • فرار ۱۰۰۰ زندانی

    پس از شورش در زندان‌های مهاباد، همدان، سقز و تبریز امشب زندانیان زندان عادل‌آباد شیراز که از زندان‌های بزرگ ایران به شمار می‌رود دست به شورش زدند. ▪️برخی منابع از فرار ۱۰۰۰ زندانی خبر داده‌اند. زندان عادل آباد شیراز بیش از ۱۰ هزار زندانی را در خود جای داده است.

  • حدود 1000زندانی امشب از زندان عادل اباد #شیراز در پی شورش فرار کردند. صدای آژیر در خیابان های اطراف پیچیده است

    حدود 1000زندانی امشب از زندان عادل اباد #شیراز در پی شورش فرار کردند. صدای آژیر در خیابان های اطراف پیچیده است

  • Nasim

    طی درگیری و تیراندازی نیروهای گارد زندان مرکزی تبریز به سمت زندانیانی که در بند‌های شماره ۷ و ۹ دست به اعتراض زده بودند، دست‌کم هفت نفر زخمی‌ شده‌اند. این اعتراض در پی مخالفت مسئولان زندان با مرخصی افراد محبوس در پی خطر شیوع کرونا صورت گرفته است. تعدادی از زندانیان پس از آن‌که روز چهارشنبه با وجود اعتصاب غذا همچنان با مخالفت با درخواست مرخصی خود مواجه شدند، روز پنجشنبه پتوهای خود را آتش زدند. در پی این اعتراض، ماموران گارد زندان وارد این بندها شده و اقدام به تیراندازی به سمت زندانیان معترض کردند که منجر به زخمی شدن هفت نفر از آن‌ها شده است. برخی کاربران در توییتر ویدیوی کوتاهی از پشت بام زندان مرکزی تبریز منتشر کرده‌اند، که صدای شلیک گلوله در آن به گوش می‌رسد.

  • Pouya Bakhtiari

    فرد مسلح مظنون به دست داشتن در ترورمسعود مولوی (عضو بخش «امنیت سایبری وزارت دفاع جمهوری اسلامی » بود که بعدها به یکی از مخالفان رژیم تهران تبدیل شد) و چند مظنون دیگر در رابطه با این پرونده که توسط پلیس ترکیه دستگیر شدند، اعتراف کرده‌اند که دو مامور کنسولگری حکومت ایران در ترکیه که پاسپورت دیپلماتیک دارند!!، طرح و دستور ترور او را صادر کرده‌اند! پیام سه ماه قبل از قتل او در استانبول، منتشر شد. مولوی در پیام خود گفته بود: «ریشه‌های فساد و مافیای اختلاس و دزدی فرماندهان سپاه را افشا خواهم کرد ....دعا کنید قبل از افشای آن مرا نکشند!.» مایک پمپیئو وزیر خارجه آمریکا نیز یک هفته پس از ترور مولوی ضمن متهم کردن رژیم ایران به این قتل گفت که این قتل یکی دیگر از موارد غم‌انگیز ترور زنجیره‌‌ای مخالفان است.

  • Faryad

    بی سی فارسی میزگردی پخش کرد: مجری گفت :پس از ترور؟! قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ دولت آمریکا او را یک ژنرال بی رحم و تهدیدی جدی نه تنها برای آمریکا بلکه برای منطقه معرفی کرد. این در تضاد کامل بود با آنچه جمهوری اسلامی مایل بود در اذهان جا بیندازد، سربازی ایثارگر؟!( کسیکه میلیونها زن و بچه سوری را با بشکه باروت و گاز شیمیایی کشت ) که از یک خانواده ی فقیر روستایی شروع کرده بود و به اوج اقتدار و محبوبیت؟!( برای حکومت جهل و فریب و دروغ ) رسیده بود ولی در حالات و در سبک زندگی خود نشان می داد از این آغاز فروتنانه فاصله نگرفته است؟!. اما به نظر می رسید هیچ یک از این دو تصویر تمامی حقیقت را بیان نمی کند. شاید به همین دلیل بود که کارزار تبلیغاتی جمهوری اسلامی و آمریکا برای بهره برداری از ترور او یا در توجیه ترور او تا این حد شدت گرفت، در یک سو تشییع جنازه های زنجیره ای (فقط ۹۴۰۰۰ماشین تندیس خورانوارد کرمان شدند) بود و در سوی دیگر پیام های زنجیره ای ترامپ در توییتر. قاسم سلیمانی کی بود و تا چه حد نبود او به سیاست های منطقه ای ایران ضربه می زند؟ آیا جای او را پر کردن دشوار است؟! (تروریستی مثل بن لادن ) یا این تصور نتیجه ی تمایل رسانه هاست برای یافتن چهره های هیجان انگیز، تمایلی که خود سلیمانی در شبکه های اجتماعی چندان بی رغبت به تقویت آن نبود؟ مهمان های خودی و حزب الهی برنامه: آرش آرامش و علم صالح؟!