ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقف انتشار نشریات کاغذی: بحران‌آفرینی در کانون بحران

مدیر مسئول روزنامه شرق در نخستین واکنش‌ها به توقف انتشار روزنامه‌ها و سایر نشریات کاغذی در ایران به بهانه کرونا هشدار داد که بسیاری از روزنامه‌نگاران بیکار می‌شوند.

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران چاپ نشریات کاغذی متوقف می‌شود. مدیر مسئول روزنامه شرق در نخستین واکنش‌ها به توقف انتشار روزنامه‌ها و سایر نشریات کاغذی در ایران هشدار داد که بسیاری از روزنامه‌نگاران بیکار می‌شود و این به معنای بحران‌آفرینی در کانون یک بحران است.

روزنامه‌های خصوصی ایران در آستانه ورشکستگی قرار دارند (عکس: آرشیو)

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنانه شرق سه‌شنبه ۱۲ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«یک نفر هم در این شرایط خاص نباید از کار بیکار شود، چرا که مسئله فراتر از اشتغال است. الان بحث ارتزاق است و مسئله این نیست که یک نفر شغل داشته باشد. مسئله این است که یک نفر نان داشته باشد که بخورد، به همین دلیل نباید این باب بسته شود.»

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا سه‌شنبه ۱۲ فروردین اعلام کرد برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران چاپ نشریات کاغذی متوقف می‌شود. در این اطلاعیه گفته شده:

«نظر به اینکه انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه‌ای از افراد از خبرنگاران تا فعالان صنعت چاپ و توزیع خواهد بود و این روند ممکن است به‌صورت بالقوه به شیوع بیشتر بیماری منجر شود لذا در راستای عمل به الزامات طرح ملی فاصله‌گذاری مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان این طرح چاپ نخواهد شد.»

رحمانیان با گوشه‌چشمی به بالا گرفتن اختلافات جناحی بر سر مدیریت بحران کرونا در ایران در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت:

«این تصمیم به نفع دولت نیست. مواجهه صدا و سیما با این مسئله، مواجهه همدلانه‌ای نیست و تقابلی است؛ پس این رسانه‌ها و روزنامه‌های مکتوب هستند که می‌توانند به دولت در عرصه رسانه کمک و یاری‌گر باشند. با این کار دولت این کمک را هم از خودش دریغ می‌کند.»

از ۸ اسفند سال گذشته تاکنون برای جلوگیری از شیوع کرونا نمازهای جمعه و جماعت در سراسر ایران لغو شده و درهای حرم معصومه و حرم رضوی نیز به رغم مخالفت متعصبان بسته شده است. روز گذشته محمد باقر قالیباف، شهردار سابق تهران و نماینده منتخب در مجلس شورای اسلامی، در انتقاد از سیاست‌های دولت روحانی در مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور، رئیس جمهوری را به کتمان واقعیت و خوش‌بینی غیرکارشناسی و عدم استفاده از «نیروهای جهادی» متهم کرده بود. همزمان ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم مسئولیت شیوع کرونا در فاصله بین بهمن تا اواسط اسفند سال گذشته را متوجه دولت کرد.

رحمانیان در ادامه مصاحبه با ایسنا اعلام کرد که به سبب شیوع کووید ۱۹ در ایران نشریات کاغذی حدود ۶ تا ۱۰ درصد افت فروش داشته‌اند و با این‌حال دخل و خرج می‌کردند. مدیر مسئول شرق گفت:

«اگر نتوانیم روزنامه را بفروشیم و شرایط فراهم نباشد که روزنامه را چاپ و منتشر کنیم، آسیب جدی می‌بینیم.»

در حالی که اختلافات جناحی در ایران بر سر مدیریت همه‌گیری کرونا به تدریج بالا می‌گیرد صدها نفر از ایرانیان داخل و خارج از ایران در نامه‌ای به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده‌اند که امکان مهار این بیماری از توان حکومت خارج است و خواهان ارسال کمک‌های بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل به ایران شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جابر افعخاری

    دولت و حاکمیت درصددند روزنامه ها را ببنددند تا اخبرفاجعه به بیرون درز نکند. باید ملت با تمام نیرو پشت سر روزنامه های مستقل غیردولتی قرار گیرند .