ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناآرامی و آتش‌سوزی در زندان شیبان اهواز – درگیری با خانواده زندانیان

در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده  دود از درون ساختمان زندان برخاسته و صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

در پی شورش زندانیان در زندان سپیدار، زندانیان در زندان مرکزی اهواز (شیبان) هم به دلیل کمبود امکانات بهداشتی و عدم اعطای مرخصی به زندانیان و وحشت از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شورش کردند. فرمانده انتظامی استان خوزستان اعلام کرد شورش زندانیان مهار شده و آرامش به زندان بازگشته است. در همان حال گزارش‌ها حاکی از آن است که خانواده زندانیان در جاده شوشتر - اهواز تجمع کردند. مأموران امنیتی با آن‌ها درگیر شدند.

ناآرامی و آتش‌سوزی در زندان شیبان اهواز

بعد از ظهر سه‌شنبه ۱۲ فروردین زندانیان زندان شیبان اهواز شورش کردند. در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده  دود از درون ساختمان زندان برخاسته و صدای تیراندازی به گوش می‌رسید. شماری از فعالان و زندانیان سیاسی عرب و دیگر مناطق ایران در این زندان محبوس‌اند.

فرمانده انتظامی استان خوزستان چند ساعت بعد در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با تایید خبر شورش زندانیان در زندان شیبان اهواز گفت مأموران انتظامی، نیروهای سپاه و بسیج موفق شدند شورش را سرکوب و آرامش را به زندان بازگردانند. سردار حیدر عباس‌زاده که به گفته خودش فرماندهی میدانی سرکوب شورش را به عهده داشت به ایرنا گفت:

« متاسفانه برخی افراد زندانی که تعدادشان هم زیاد نیست با کسب اخبار جعلی به تحریک دیگر زندانیان می‌پردازند که همین امر باعث نا آرامی در برخی زندانها می‌شود اما با حضور مقتدر نیروی انتظامی این فرصت از آنها گرفته می‌شود.»

به گفته عباس‌زاده، رئیس کل دادگستری اهواز و نیز «مدیران امنیتی» با او در سرکوب شورش همکاری کردند.

در برخی ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی آمبولانس‌هایی مشاهده می‌شود که به زندان اعزام شده‌اند. فرمانده انتظامی استان خوزستان اما درباره مجروحان یا کشته شدگان احتمالی در درگیری زندانیان و مأموران انتظامی سکوت کرد.

شیبان یکی از شهرهای تابعه شهرستان باوی در ۳۵ کیلومتری شمال اهواز واقع شده است. خانواده‌های زندانیان نگران‌اند. زندان در محاصره نیروهای امنیتی قرار دارد. بر اساس برخی گزارش‌های تأیید نشده خانواده‌هاى زندانیان زندان شیبان در جاده اهواز-شوشتر تجمع کردند. بر همین اساس ظاهراً درگیری‌هایی هم بین مأموران و خانواده زندانیان اتفاق افتاده است. مراجع رسمی اما این خبر را هنوز تأیید نکرده‌اند. در برخی ویدیوها که راستی‌آزمایی آن‌ها میسر نیست، شب‌هنگام صدای گلوله شنیده می‌شود.

این دومین شورش زندانیان در زندان‌های اهواز است. دوشنبه ۱۱ فروردین زندانیان بند مردان زندان سپیدار اهواز شامگاه به دلیل بدعهدی مسئولان زندان در اعطای مرخصی به آنان و وحشت از ابتلا به کرونا شورش کردند و برای مدتی کنترل افسر نگهبانی در داخل بند را به دست گرفتند. دست‌کم ۷۰ زندانی از زندان گریختند و احتمالا دو زندانی هم در حین فرار کشته شدند. صبح سه‌شنبه گروهی از خانواده‌ها مقابل زندان سپیدار اهواز تجمع کردند. آن‌ها نگران بستگانشان بودند.

بعد از زندان‌ پارسیلون خرم‌آباد و زندان الیگودرز در استان لرستان، زندان تبریز در آذربایجان‌شرقی، زندان سقز در استان کردستان، زندان الوند همدان، زندان عادل‌آباد شیراز، اعتراض زندانیان در زندان سپیدار هفتیمن و شورش در زندان شیبان اهواز هشتمین شورش زندانیان در ۱۲ روز گذشته است.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ۹ فروردین دستور افزایش مراقبت‌های امنیتی در زندان‌های ایران را صادر کرد.

در زندان‌ها به دلیل تراکم زندانیان تدابیری مانند قرنطینه و فاصله‌گذاری فیزیکی و شست‌و شوی مداوم دست‌ها با صابون برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ عملا میسر نیست.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل، شمار زندانیان در ایران را ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است. تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، اواسط تیر ۹۹ تعداد زندانیان در ایران را ۲۴۰ هزار نفر اعلام کرد. این آمار قبل از بازداشت گسترده معترضان در آبان ۹۸ اعلام شد. در همان زمان هم ایران از نظر تعداد زندانیان در جهان رتبه نهم را داشت.

پانویس:

این گزارش با اطلاعات تازه به روز شد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.