ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروه طالبان پاکستان: زخم‌خورده، اما همچنان فعال

احسان‌الله احسان، سخنگوی سابق طالبان پاکستان، برای اولین بار پس از فرارش از بازداشت ارتش پاکستان، درباره وضعیت گروه طالبان پاکستان و میزان نفوذ و قابلیت‌های این گروه اظهار نظر کرده است.

سخنگوی سابق طالبان پاکستان در اولین مصاحبه خود بعد از فرارش از بازداشتِ ارتش پاکستان به خبرگزاری الجزیره گفته است که عملیات نظامی پاکستان و آمریکا به گروه طالبان پاکستان ضربات زیادی زده و آن را دچار خسارات عمده کرده، اما سلول‌هایی از این گروه همچنان در شهرهای مختلف پاکستان فعال هستند و هنوز می‌توانند حملاتی را صورت دهند.

گروهی از اعضای دستگیرشده پاکستانی طالبان؛ کابل، ۵ ژانویه ۲۰۱۶ ــ عکس: WAKIL KOHSAR / AFP

احسان‌الله احسان زمانی یک از رهبران بلندپایه طالبان پاکستان (موسوم به تحریک طالبان) بود، که بعدها با عده‌ای دیگر انشعاب زد و گروه مسلح جماعت الاحرار را راه انداخت.

این سخنگوی سابق طالبان پاکستان به خبرگزاری الجزیره گفت که «نمی‌توانیم بگوییم که تحریک طالبان پاکستان، جماعت الاحرار یا هر گروه مسلح ضدپاکستانی دیگری به طور کامل از پای درآمده اند.»

به گفته او این گروهها «قطعاً در برنامه خود دارند که مدتی ساکت باشند. آنها در شهرهای پاکستان حضور دارند و قادر هستند که حملاتی صورت دهند.»

گروه طالبان پاکستان و متحدان آن بیشتر در ولایت‌های شرقی افغانستان و نزدیک مرز پاکستان فعال هستند.

احسان که نام واقعی او لیاقت علی است این هفته برای اولین بار بعد از فرارش از بازداشتِ ارتش پاکستان با خبرگزاری الجزیره به صورت مجازی و به طور مخفی مصاحبه کرد.

او یکی از مشهورترین رهبران طالبان پاکستان در اوج جنگ خونین این گروه علیه دولت پاکستان محسول می‌شود. در این جنگ بیش از ۲۰ هزار غیرنظامی در جریان بمب‌گذاری‌های انتحاری، انفجار بمب از راه دور و سایر حملات، کشته شدند. این گروه همچنین بیش از ۶۰۰۰ عضو نیروهای امنیتی پاکستان را به قتل رسانده است.

احسان گفته است که کشتن رهبران طالبان پاکستان نظیر مولا فضل‌الله در حمله پهپادی آمریکا در سال ۲۰۱۸، و رهبران ارشد دیگر نظیر خالد حقانی و شهریار محسود در دو ماه پیش بر سازمان تاثیر گذاشته، اما آن را شکست نداده است.

احسان گفت: «قابلیت آنها برای حمله قطعاً کاهش یافته اما تمام نشده است. آنها برای اثبات حضور خود تلاش خواهند کرد.»

احسان همچنین گفته است که گفتگوهای موفق صلح میان ایالات متحده و طالبان با وساطت پاکستان به کاهش بیشتر فعالیت‌های طالبان پاکستان منجر شده است.

به عقیده او، نزدیکی بیشتر ایالات متحده و پاکستان موجب تضعیف گروههای مستقر در افغانستان نظیر جماعت الاحرار شده است. احسان گفته است که «ایالات متحده برای اینکه به خواسته‌های خود از پاکستان (در فرایند صلح افغانستان) برسد، باید به سازمان‌هایی که علیه پاکستان فعال هستند حمله کند.»

احسان نزدیک به سه سال در بازداشت نیروهای امنیتی پاکستان بود. او گفته که خودش را بر اساس یک توافق تسلیم کرده که به موجب آن او از مصونیت حقوقی کامل برخوردار خواهد بود، درآمد شخصی دریافت خواهد کرد، و خواهد توانست به عنوان یک «شهروند صلح‌طلب» زندگی کند.

سخنگوی سابق گروه تحریک طالبان در ژانویه از بازداشت ارتش پاکستان گریخت، اما مقامات این کشور نه درباره شرایط بازداشت او، و نه درباره فرارش اظهار نظری کرده اند. آنها به سوالات خبرنگار الجزیره درباره اظهارات احسان نیز پاسخ نگفته اند.

احسان ارتش پاکستان را متهم به شکستن قول‌هایش کرده و گفته که او و همسر و دو فرزندش در خانه‌ای امن در منطقه‌ای مسکونی در شهر پیشاور نگهداری می‌شدند. اما در عین حال تایید کرده است که هیچ فرایند قضایی علیه او به اتهام فعالیت‌های تروریستی به راه نیفتاده است.

تحلیل‌گران می‌گویند که به خاطر مدت طولانی بازداشت احسان، این احتمال قوی وجود دارد که او به مقامات امنیتی پاکستان برای دستگیری یا کشتن رهبران طالبان کمک کرده است. اتهامی که خود او رد کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هلین

    تنها راه مقابله با ویروس هایی مانند طالبان, حزب الله, قائده. داعش و لجن هایی از این قبیل یاد گیری از انقلاب روژوا و به کار بستن شیوهء سازماندهی و آمادگی عمومی مسلحانه ای است که در کوبانی درس جانانه ای به داعش داد و هنوز نیزمانند تیغی در چشم بزرگترین ارتش (اسلامی) پیمان ناتو قهرمانانه ایستاده و مقاومت میکند. تا خود زنهای افغانستان مسلح نشوند و با تکیه بر خود سازماندهی, با اسلحه های خویش از خود دفاع نکنند معادلهء قدرت در افغانستان تغییر مثبتی به خود نخواهد دید.

  • حقیقتگو

    اگربخواهید مانع ازحرکت وجنبش کشتی شوید باید لنگرآن مهکم نگه دارید ...حرکت وجنبش پیشرفت وخلاقیقت وعلم ودانش آموزی به روح وروان آزاد مردمان وابسته است واگربخواهید مانع ازآن شوید باید لنگری همچون طالیبان و القاعده و داعش باشند برایش بسازید ...