ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان گفت‌وگو درباره آزادی زندانیان را متوقف کردند

شش روز پس از سفر هیئت فنی گروه طالبان به کابل برای گفت‌وگو درباره مسائل فنی آزادی زندانیان، این گروه هیئت خود را از نشست با دولت افغانستان منع کرد و مذاکرات را «بی‌نتیجه» خواند.

در حالی‌که شش روز از سفر هیئت فنی گروه طالبان به کابل برای گفت‌وگو با مقامات دولتی درباره آزادی زندانیان می‌گذرد، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان این نشست‌ها را «بی‌نتیجه» خواند و گفت هیئت این گروه به مذاکرات ادامه نمی‌دهد و زندانیان طالبان باید آزاد شوند.

زندانیان طالبان ـ عکس از آرشیو

هیئت‌های فنی دولت افغانستان و طالبان شش روز پشت درهای بسته در کابل نتوانستند درباره مبادله و آزادی زندانیان دو طرف به توافقی دست یابند. این نشست‌ها ۱۲ فروردین / ۳۱ مارس با میزبانی سفارت قطر در کابل آغاز شد و تا روز گذشته، دوشنبه ۱۸ فروردین / ۶ آوریل ادامه داشت.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، سه‌شنبه ۱۹ فروردین / ۷ آوریل در توئیتی اعلام کرد که هیئت فنی این گروه دیگر در این نشست‌ها شرکت نمی‌کند.

شاهین در این پیام نوشته است که این گروه براساس توافق‌نامه با آمریکا، هیئت فنی خود را برای آزادی زندانیان به کابل فرستاد، اما «به بهانه‌های مختلف رهایی آن‌ها تا کنون به تعویق افتاده ‌است».

او این نشست‌ها را «بی‌نتیجه» خواند و افزود باید مطابق توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان، آزادی زندانیان این گروه آغاز می‌شد.

بر اساس توافق‌نامه طالبان و آمریکا، گروه طالبان متعهد به آزادی یک‌هزار زندانی وابسته به دولت افغانستان و در مقابل، کابل نیز متعهد به آزادی پنج‌هزار زندانی این گروه است.

طالبان یکشنبه ۱۷ فروردین / ۵ آوریل اعلام کرد که با وجود پایبندی این گروه به توافق‌نامه‌ با آمریکا، این کشور و متحدانش از این توافق تخطی کرده‌اند. این گروه آزاد نشدن زندانیانش را بخشی از این تخطی خوانده بود.

نیروهای آمریکایی در افغانستان ادعای طالبان در باره نقض توافق با این گروه را رد کرده و هشدار داده‌اند که از حمله‌های طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغانستان دفاع خواهند کرد.

سنی لگیت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان، در این‌باره گفت: «نیروهای آمریکایی در افغانستان، مقررات نظامی توافق‌نامه آمریکا و طالبان را حفظ کرده و می‌کند، غیر این هر ادعایی بی‌اساس است.»

روز گذشته (دوشنبه) عبدالمتین بیگ، رئیس اداره مستقل ارگان‌های محلی افغانستان و عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت با طالبان، در یک نشست خبری دلیل تأخیر در آزادی زندانیان طالبان از سوی دولت را اعلام کرد. او گفت دولت برای آزادی ۴۰۰ زندانی طالب در گام نخست آمادگی دارد، اما هیئت فنی طالبان به آزادی ۱۵ نفر از فرماندهان این گروه تأکید می‌کند که از عاملان و سازمان‌دهندگان حملات انتحاری و تروریستی در کشور هستند و «دستان‌شان به خون مردم آلوده است». بیگ تأکید کرد که دولت نمی‌تواند آن‌ها را از زندان آزاد کند زیرا با آزادی آن‌ها بیم آن می‌رود که طالبان دست به خشونت‌های بیشتری بزنند.

بین دولت افغانستان و طالبان توافق رسمی و مستقیمی درباره مبادله و آزادی زندانیان وجود ندارد. پیش از این، محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مورد آزادی زندانیان طالبان دستوری صادر کرده بود که بر اساس آن زندانیان طالبان در چند مرحله و به‌شکل مشروط آزاد می‌شوند.

رایزنی‌های یک هفته اخیر دولت افغانستان و طالبان میزان خشونت‌ها در این کشور را کاهش نداده است. با آغاز فصل بهار گروه طالبان به حملات خود افزوده و تلفات سنگینی به نیروهای دولتی وارد کرده است. بیشتر این حملات در ولایت‌های زابل، تخار، بدخشان و بغلان صورت گرفته است.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز یکشنبه گذشته از گروه طالبان خواست که خشونت‌هایش را متوقف کند و تعهد خود به صلح را نشان دهد. او گفت کابل برای صلح با طالبان هیئت مذاکره‌کننده خود را تشکیل داده است. این هیئت ۲۱ عضو دارد و فراگیر توصیف شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.