ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازگشایی ۷۵ درصد واحدهای صنفی در سراسر ایران

 از بازگشایی پلکانی خبری نیست. در همان گام نخست و بر سر همان پله اول بیش از دو میلیون واحد صنفی  از ۲۳ فروردین آغاز به کار می‌کنند.

بازگشایی پلکانی با رعایت فاصله‌گذاری هوشمند؟در روزهای گذشته این کلمات از دهان رئیس جمهوری اسلامی نمی‌افتاد. رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرد از شنبه ۲۳ فروردین، در همان نخستین گام و بر سر همان نخستین پله ۷۵ درصد واحدهای صنفی در سراسر کشور (به جز استان تهران) فعالیت خود را از سر می‌گیرند. کارگروهی لیست مشاغل پرخطر و کم‌خطر را اعلام می‌کند.

از بازگشایی پلکانی خبری نیست. در همان گام نخست و بر سر همان پله اول بیش از دو میلیون واحد صنفی از ۲۳ فروردین آغاز به کار می‌کنند.

سعید مبینی، رئیس اتاق اصناف تهران شامگاه سه‌شنبه ۱۹ فروردین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه دوم سیما اعلام کرد که ۷۵ درصد واحدهای صنفی در سراسر کشور از ۲۳ فروردین بازگشایی می‌شوند. یک هفته بعد واحدهای صنفی استان تهران هم آغاز به کار می‌کنند. در سطح کشور حدود سه میلیون واحد صنفی وجود دارد.

به گفته مبینی از آغاز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای جلوگیری از همه‌گیری کرونا ویروس تاکنون فقط ۵۷۰ هزار واحد صنفی فعال بودند. به گفته رئیس اتاق اصناف ایران، در این مدت روزانه واحدهای صنفی ۲۷ هزار میلیارد تومان برای اجاره و پرداخت حقوق متحمل شده‌اند.

حسن روحانی رئیس  جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۹ فروردین در یک ویدیو کنفرانس با استانداران و رئیسان دانشگاه‌های علوم پزشکی  استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که از ۲۳ فروردین به بعد «بازگشایی تدریجی مشاغل باید با دقت و رعایت کامل تمام دستورالعمل‌ها و اصول بهداشتی انجام شود.»

روحانی درباره طرح فاصله‌گذاری هوشمند دولت گفت:

«می‌خواهیم هم مردم از زندگی اجتماعی و کسب و کار خود دور نمانند و هم روندی که بخش بهداشت و درمان برای توقف ابتلا وشیوع کرونا در کشور داشته، دچار آسیب نشود.»

علاوه بر ایران، کشورهای اتریش، دانمارک،نروژ، جمهوری چک، چین و سنگاپور در اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری و قرنطینه خانگی به نفع اقتصاد تجدید نظر کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که چنانچه فاصله‌گذاری رعایت نشود، ممکن است همه‌گیری ویروس مجدداً کشتار کند. وزارت بهداشت ایران اعلام کرد بعد از تعطیلات نوروزی آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها ۲۵ درصد افزایش یافته است.

سعید مبینی، رئیس اتاق اصناف تهران در برنامه خبری شبکه دو، در ادامه سخنانش گفت در بازگشایی واحدهای صنفی دو عامل در نظر گرفته شده است: نقش عوامل اقتصادی و سطح اشتغال.

کارگروهی متشکل از اتاق اصناف ایران، وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و نیروی انتظامی درباره بازگشایی اصناف بر اساس دو عامل یاد شده تصمیم می‌گیرد.

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه تا این لحظه کارگروه هیچ لیستی از مشاغل مجاز به فعالیت منتشر نکرده، گفت:

«در مورد دستورالعمل‌های بهداشتی هم برخی از آن‌ها قبلا تهیه شده بود، اما باید با شریط فعلی انطباق داده می‌شد که تقریباً تهیه شده است و به زودی منتشر می‌شود.»

قرار است بازرسان وزارت بهداشت با کمک بازرسان اتاق اصناف رعایت مواد بهداشتی در واحدهای صنفی را کنترل کنند. معلوم نیست تا چه این بازرسی‌ها در جلوگیری از همه‌گیری ویروس کرونا موثر باشد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته گفته بود:

«هنوز این بیماری پیش روی ما قرار دارد و مشخص نیست که تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و لذا باید تلاش کنیم تا توأم با حفظ سلامت مردم بتوانیم شرایط را برای تأمین زندگی آنان نیز فراهم کنیم.»

در مورد ادارات دولتی نیز مقرر شده از ۲۳ فروردین با دو سوم نیرو از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر فعالیت کنند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.