ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سهیل عربی، هفت سال زندان بدون یک روز مرخصی - گفت‌وگو با فرنگیس مظلوم

سهیل عربی هفت سال است بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد. او برای بار دوم طی یک ماه گذشته، به دلیل محقق نشدن مطالباتش اعتصاب غذا کرده است.

سهیل عربی، عکاس، فعال سایبری و زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزگ (فشافویه) برای دومین بار در طی یک ماه گذشته دست به اعتصاب غذا زد. او در نامه‌ای که روز شنبه ۱۶ فروردین منتشر شد، اعلام کرد به خاطر «نقض حقوق خود، ظلم مضاعف و بدعهدی مسئولان» اعتصاب غذای خود را از سر گرفته است:

    فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، در گفت‌وگو با زمانه از آخرین وضعیت فرزندش گفت. به گفته او مسئولان قضایی و مسئولان زندان به هیچ یک از درخواست‌های سهیل عربی کوچک‌ترین توجهی نمی‌کنند و همچنان در حالی که فرزندش از بیماری رنج می‌برد، با وعده‌های غیرواقعی او را در زندان نگه داشته‌اند.

    ■ گفت‌وگوی زمانه با فرنگیس مظلوم را بشنوید:

    برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

    کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

    سهیل عربی در یک ماه گذشته اولین بار در تاریخ ۲۶ اسفند ۹۸ به دلیل عدم موافقت با مرخصی‌اش دست به اعتضاب غذا زد، اما به گفته فرنگیس مظلوم، هفتم فروردین به دلیل افت شدید قند خون بی‌هوش و به درمانگاه مرکزی زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل شد:

    «در درمانگاه به سهیل سِرم وصل کردند ولی وقتی که به هوش آمد خواست سرم را جدا کند ولی مانعش شدند. سه مامور اطلاعاتی بالای سرش بودند و گفتند این کار را نکن، سِرم را بزن ما قول می‌دهیم تا پانزدهم خواسته‌هایت را برآورده کنیم. سهیل کوتاه آمد نه اینکه مجددا آب و غذا بخورد، فقط اجازه داد به او سرم وصل کنند که آب بدنش تأمین بشود. همین‌طوری بود تا روز پانزدهم که جمعه و این‌ها نیامدند که به وعده‎هایشان عمل کنند، برای همین از پانزدهم به بعد دیگر اجازه نداد به او سرم بزنند.»

    بیشتر بخوانید: ممانعت از آزادی نسرین ستوده – گفت‌وگو با رضا خندان

    سهیل عربی در بخشی از نامه‌ای که در آن اعلام کرد مجددا دست به اعتصاب غذا زده است، ضمن اشاره به اعمال شکنجه علیه او در هنگام بازجویی و تبعات شکنجه بر وضعیت جسمانی کنونی‌اش نوشت:

    «تمامی اتهامات مانند فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی واهی بوده و توسط بازجوها تحت شکنجه و اکراه اخذ شده است. حتی اجازه دفاع در دادگاه به من داده نشده است. در بند یک الف قرارگاه ثارالله به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودم و از ناحیه بیضه دچار تروما شدم و هنوز پس از گذشت ماه‌ها درمان نشده‌‌ام و درد شدیدی را تحمل می‌کنم. […] نگهداری من در این زندان ظلم مضاعف است زیرا من به دلیل اتهامات سیاسی مانند فعالیت تبلیغی علیه نظام دستگیر شده‌ام و نگهداری من در کنار سارقان و اختلاسگران ظلمی مضاعف بر تمامی ظلم‌هایی است که طی این هفت سال به من شده است. ظلم‌هایی چون محرومیت از مرخصی. روزنامه‌نگاری جرم نیست!»

    سهیل عربی نزدیک به هفت سال است بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد. به گفته فرنگیس مظلومی پسرش در شرایط جسمی مناسبی به سر نمی‌برد.

    به گفته مظلوم، یکی از اتهام‌هایی که سهیل عربی بابت آن به دو سال زندان محکوم شده، شکستن تلویزیونی متعلق به یکی از هم‌بندی‌هایش بوده و او حتی هزینه آن را نیز پرداخت کرده، اما به اتهام تخریب اموال عمومی به دو سال زندان -در زمانی که حبس قبلی خود را می‌گذراند- محکوم شده است.

    در هفته‌های گذشته و با شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران، بسیاری از خانواده زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشری، خواستار آزادی یا اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی شدند.

    قوه قضاییه در چند نوبت اعلام کرد به حدود ۱۰۰ هزار زندانی، از جمله زندانیان سیاسی مرخصی اعطا کرده یا آنها را آزاد کرده است.

    غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، روز ۲۹ اسفند ماه اعلام کرد حدود ۱۰ هزار زندانی مشمول عفو رهبری خواهند شد که بیش از یک دوم این تعداد (یعنی حدود پنج هزار نفر) زندانیان امنیتی هستند.

    فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، خواهان رسیدگی هرچه سریع‌تر به وضعیت فرزندش و اعطای آزادی به او است.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • زندانی سیاسی #سهیل_عربی به دلیل خونریزی معده به بیمارستان منتقل شد.

      زندانی سیاسی #سهیل_عربی به دلیل خونریزی معده به بیمارستان منتقل شد. روز یکشنبه ۲۴ فروردین ماه ۹۹، زندانی سیاسی سهیل عربی در دهمین روز اعتصاب غذا به دلیل خونریزی معده به بیمارستان منتقل شد. از وضعیت کنونی وی اطلاعی در دست نیست. سهیل عربی علت اعتصاب غذای خود را نقض حقوق خود، ظلم مضاعف و بدعهدی مسئولان اعلام کرده و نوشته بود: «من مرتکب جرمی نشدم، وظیفه خبرنگار بیان واقعیت و انعکاس مشکلات مردم، بالاخص دردمندان جامعه است و من فقط انجام وظیفه کردم و صدای ستم دیدگان بودم، به بی عدالتی اعتراض کردم.» #جان_زندانیان_در_خطر_است #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j