ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از بخشی از دارایی‌های بانک مرکزی رفع توقیف شد

از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار دارایی بانک مرکزی در نزد کلیراستریم لوکزامبورگ رفع توقیف شد. چراغ سبزی به ایران؟

رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار دارایی بانک مرکزی در نزد کلیراستریم لوکزامبورگ رفع توقیف شد. همزمان کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی درباره روند اجرای برجام اعلام کرد چنانچه اتحادیه اروپا تضمین عملی برای اجرای توافق هسته‌ای را ندهد، جمهوری اسلامی ایران ضمن محدودیت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، غنی‌سازی گسترده اورانیوم را در پیش می‌گیرد.

بانک مرکزی ایران در تهران (عکس: آرشیو)

۱۹ اسفند ۹۵ قاضی دادگاهی در لوکزامبورگ حکم داده بود که غرامت قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از محل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی بانک مرکزی ایران در اروپا پرداخت شود. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹ از رفع توقیف از دارایی‌های ایران در نزد کلیراستریم لوکزامبورگ خبر داد. همتی نوشت:

«ابتدا از قرار توقیف وجوه به مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی نزد کلیراستریم لوکزامبورگ رفع توقیف شد و سپس با صدور دستور موقت از شعبه دیگری از دادگاه‌های کشور یاد شده از انتقال همان وجوه به آمریکا و توزیع میان مدعیان دروغین انتساب حادثه یازده سپتامبر به ایران پیشگیری شد.»

تا قبل از سال ۲۰۰۸ بانک‌های ایرانی با واسطه بانک‌های خارجی (مانند بانک‌های سوییسی) از چرخه دلار استفاده می‌کردند. این نوع همکاری در نظام بانکی با عنوان «U-Turn» شناخته می‌شود. از نوامبر ۲۰۰۸ اما این مقررات تغییر کرد و بر اساس مصوبه وزارت خزانه‌داری آمریکا استفاده بانک‌های ایرانی از این خدمت ممنوع شد. با ممنوعیت U-Turn (چرخه دلار) وجوهی که ایران به شکل دلار در کشورهای خارجی ذخیره کرده بود در خطر قرار گرفت و با خروج آمریکا از برجام و تحریم بانکی ایران، جمهوری اسلامی عملاً از دسترسی به دارایی‌هایش در بانک‌های اروپایی محروم شد. حکم دادگاه لوکزامبورگ از این نظر اهمیت دارد که چراغ سبزی به ایران است.

سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» روز گذشته (سه‌شنبه) در گزارشی ادعا کرد که دولت آلمان به بانک‌های ایرانی تحریم‌شده از سوی آمریکا اجازه می‌دهد تا در آن کشور فعالیت کنند. بانک‌های ملی، سپه، صادرات، بانک تجارتی ایران و اروپا و بانک خاورمیانه در آلمان شعبه دارند. ۳۰۰ میلیون دلار از موجودی ایران در بانک تجارتی ایران و اروپا از دو سال قبل تاکنون مسدود شده است.

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

همزمان با این تحول تازه، حسین نقوی حسینی در جلسه علنی چهارشنبه ۲۰ فروردین مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره روند اجرای برجام را قرائت کرد. نمایندگان در این گزارش اعلام کردند اتحادیه اروپا علاوه بر ایفای نقش و اجرای بدون کم و کاست تعهدات خود در برجام، می‌بایست عدم اجرای تعهدات آمریکا را نیز با سپردن تعهدات و تضمین‌های عملی جبران کند. بر همین اساس خواسته‌های جمهوری از اتحادیه اروپا عبارت است از:

    نمایندگان مجلس در این گزارش اعلام کردند چنانچه اتحادیه اروپا به این خواسته‌ها عمل نکند ایران اجرای پروتکل الحاقی را لغو می‌کند و با بازنگری در همکاری خود با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی غنی‌سازی اورانیوم را به طور گسترده از سر می‌گیرد.

     علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چهارشنبه ۲۰ فروردین از ادامه توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و رونمایی از نسل جدید سانتریفیوژها خبر داد.

    هفته گذشته حسن روحانی و امانوئل مکرون، رئیسان جمهوری ایران و فرانسه با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. مکرون با یادآوری اجرایی شدن اینستکس از ایران خواست به تعهدات خود در برجام عمل کند.

    ایران تاکنون در پنج گام تعهدات خود در توافق هسته‌ای را متوقف کرده است.

    بیشتر بخوانید:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • حقیقتگو

      باید بعد لابی گرائی ها روشوه خوار لوگزامبورگی را مشاهده کرد چه مقادیرهیولائی روشوه دریافت کرده اند که چنین فاجعی سبب شوند بانک مرکزی درحقیقت یک ارگان غیروابسته بیت رهبری نبوده ونیست ...وحالا بیش ازیک میلیارد وشش میلیون دربست به گنیجینه علی خامنه ای واریز میشود ودرحقیقت این مقدارهیولائی درحقیقت محض حکم قدرنانی و تقدیرنامه ای است که به حکومت اخوندی و رهبرش وسپاه وبسیج وارگان های مخوف حکومتی برعلیه مردم بی دفاع انجام داده ومیدهند ...این مقدار هیولائی ازدلارها نتها باعث دگرگونی دراعمال حکومت اخوندی برعلیه مردم نمیشود بلکه به طعع پولی حکومتی حکومت آخوندی با تهدیدات آنچنانی همه شکل وفرمی خواهد افزود ...درحقیقت لابی گرهای روشوه خوار لوگزامبورگی می بایست لاقل خسارت هواپیما های اوکراینی و خسارات جانی ومالی بازمانده گان هواپیما را ازاین پول پرداخت میکردند..هانند برپائی دیگ آش نذری که بسیاری فقط برای خالی کردن دیگ با قابلمه هایشان سروگله هایشان پیداد میشود مدتی نگذشته دیگ های اسکناس های دلاری ازلوگزامبورگ نذری دربیت رهبری برپا خواهد شد که آقازاده ها و اقشارآخوندها و سپاه وبسیج و ارگان های مذهبی و الشعبی ها وبشاراسدها وشرکاء بدورآن حلقه خواهند زد که کیسه کیسه دلارها نذری را تحویل بگیرند...اروپائی ها چندچهره دست ازحمایت حکومت آخوندی برنخواهند داشت ...