ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آکسفام: نیم میلیارد از جمعیت جهان در خطر فقر در اثر کرونا

آکسفام در گزارش تازه خود می‌گوید بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در جهان عمیق‌تر از بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ خواهد بود و میزان فقر در جهان برای نخستین بار از آغاز قرن بیستم بیشتر خواهد شد.

سازمان امدادرسانی آکسفام با انتشار گزارشی گفته است که شیوع ویروس جدید کرونا که موجب کشته شدن بیش از ۸۳ هزار نفر و ویرانی اقتصاد در جهان شده است، ممکن است حدود نیم میلیارد نفر را به فقر بکشاند و بدین ترتیب میزان فقر در جهان برای نخستین بار از آغاز قرن بیستم بیشتر خواهد شد.

کرونا در جهان ـ عکس از آرشیو

آکسفام، یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، که مقر اصلی آن در نایروبی، پایتخت کنیا است، پنج‌شنبه ۲۱ فروردین / ۹ آوریل در گزارش تازه‌ای نسبت به گسترش شدید فقر در اثر بیماری کووید۱۹ هشدار داد.

این گزارش پیش از نشست بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و وزیران دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰ (G20) که هفته آینده برگزار خواهد شد منتشر شده و در آن تأثیر بحران کرونا بر فقر جهانی به دلیل کاهش درآمد یا مصرف خانوار محاسبه شده است.

در این گزارش آمده است: «بحران اقتصادی که به سرعت در حال گسترش است عمیق‌تر از بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ است.»

آکسفام می‌افزاید: «برآوردها نشان می‌دهند که فقر جهانی بدون در نظر گرفتن هر نوع سناریویی، می‌تواند برای اولین بار از سال ۱۹۹۰ بیشتر شود. این امر می‌تواند برخی از کشورها را به خط فقر سه دهه قبل بازگرداند.»

نویسندگان این گزارش نوشته‌اند که در بدترین حالت با کاهش ۲۰ درصدی درآمد، ۴۳۴ میلیون نفر دچار فقر شدید خواهند شد و تنها با درآمد ۱،۹ دلار در روز یا کمتر از آن زندگی خواهند کرد. بدین ترتیب شمار کسانی که در فقر شدید زندگی می‌کنند به ۹۲۲ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

همچنین شمار کسانی که کمتر از ۵،۵۰ دلار در روز درآمد دارند به ۵۴۸ میلیون نفر افزایش می‌یابد و به حدود چهار میلیارد نفر خواهد رسید.

از سوی دیگر زنان بیش از مردان در معرض خطر خواهند بود، زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که در بخش اقتصاد غیررسمی یا خصوصی با حق اشتغال آن‌ها کاهش یابد یا اصلاً شغل خود را از دست بدهند.

همچنین بیش از دو میلیارد کارگر بخش غیررسمی در سراسر جهان حق دسترسی به دستمزد در زمان بیماری را نخواهند داشت.

هفته گذشته بانک جهانی اعلام کرد که در صورت بدتر شدن شرایط، شمار فقیران در شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام می‌تواند ۱۱ میلیون نفر افزایش یابد.

برای کاهش پیامدهای چنین شرایطی، آکسفام یک برنامه اجرایی شش ماده‌ای برای ارائه کمک‌های مالی و وثیقه‌ای به افراد و مشاغل نیازمند و همچنین تسویه بدهی‌ها، بسته‌های حمایتی و پشتیبانی بیشتر صندوق بین‌المللی پول را پیشنهاد کرده است.

آکسفام افزوده است که مالیات بر ثروت، سود فوق‌العاده و محصولات مالی سوداگرانه به جمع‌آوری بودجه مورد نیاز در این زمینه کمک می‌کند.

در هفته‌های اخیر با گسترش بیماری کووید۱۹ در کشورهای در حال توسعه جهان، خواسته‌ی کاهش بدهی‌ها نیز افزایش یافته است.

در کل، دولت‌های سراسر جهان برای حمایت از کشورهای در حال توسعه باید دست‌کم ۲,۵ تریلیون دلار گردآوری کنند.

در این گزارش آمده است: «کشورهای ثروتمند نشان داده‌اند که در این دوران بحران می‌توانند میلیاردها دلار برای حمایت از اقتصاد خود گردآورند و اگر کشورهای در حال توسعه قادر به مقابله با تأثیرات بهداشتی و اقتصادی کرونا نباشند، بحران ادامه خواهد یافت و آسیب‌های بیشتری به همه کشورهای ثروتمند و فقیر وارد خواهد کرد.»

کریستالینا جورجیِوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول امروز پنج‌شنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین هشدار داد که بحران جهانی همه‌گیری بیماری کووید۱۹ کشورهای در حال توسعه را بیش از کشورهای توسعه‌یافته درگیر رکود اقتصادی می‌کند. جورجیِوا گفت: «بر اساس برآورد ما رشد اقتصادی ۱۷۰ کشور در اثر همه‌گیری جهانی منفی می‌شود. اگر همه‌گیری در نیمه دوم سال جاری مهار شود، این احتمال وجود دارد که از اواسط سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی این کشورها به تدریج مثبت شود.»

وزیران دارایی کشورهای گروه ۲۰، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول قرار است در هفته آینده برای تصمیم‌گیری در مورد کاهش بدهی کشورهای فقیر نشستی برگزار کنند. آکسفام از آن‌ها خواسته است که با یک بسته نجات جهانی موافقت و از مبلغی که سازمان ملل برای جلوگیری از سقوط اقتصاد جهانی اعلام می‌کند، حمایت کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.