ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از کف خیابان تا دوم خرداد؛ اصلاح طلبان به کجا باز می‌گردند؟

<p dir="RTL">احسان مهرابی -&nbsp; یکی می&zwnj;گوید، برگردیم دوم خرداد. یکی می&zwnj;گوید، برگردیم کف خیابان. جایی که در سه سال گذشته بیشتر از هر جای دیگر ایران خبرساز بوده و درمعرض نگاه. این روز&zwnj;ها، یکی می&zwnj;گوید همه راه&zwnj;ها از آنجا می&zwnj;گذرد و دیگری می&zwnj;گوید به جایی برمی&zwnj;گردیم &nbsp;که برایمان مبدا تاریخ است و بهشتی در دوردست.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <!--break--> <p dir="RTL">اولی می&zwnj;گوید، با قدرت اجتماعی می&zwnj;توان به بهار ایرانی رسید. دومی می&zwnj;گوید، راه دموکراسی یک بار دیگر از صندوق رای می&zwnj;گذرد. جایشان فرق می&zwnj;کند اما هم نام&zwnj;شان یکی است، هم حال&zwnj;شان. یکی بر تخت زندان این حرف&zwnj;ها را زده و دومی در مطبش. صفت هر دو اصلاح طلب است، آن هم از نوع اصیل&zwnj;اش. سالیانی است که هر دو حال خوبی ندارند.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">&nbsp;اولی پیرمردی است که او را به شوخی و پس از اعتصاب غذای ۱۴ زندانی سیاسی در اعتراض به کشته شدن هدی صابر، &quot;امام ابوالفضل&quot; می&zwnj;خوانند. دومی دربین خودی&zwnj;ها، مشهور به &quot;آقا رضا&quot; است<span dir="LTR">.</span> اختلاف&zwnj;شان هم بر سر آینده&zwnj;ای است که می&zwnj;خواهد به گذشته برگردد. بازگشت به گذشته دور و نزدیک. گذشته دور دوم خرداد و گذشته نزدیک جنبش سبز و اعتراضات خیابانی.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <blockquote> <p dir="RTL">رضا خاتمی صبر را به اصلاح&zwnj;طلبان توصیه کرده است. صبری که این روز&zwnj;ها سرنوشت یک&zwnj;جا و محتوم سیاسیون، مردم ایران و حتی ناظران شده است. ناظرانی که می&zwnj;خواهند بدانند اصلاح&zwnj;طلبان به کجا باز می&zwnj;گردند. دوم خرداد، کف خیابان یا خانه&zwnj;های خود؟</p> </blockquote> <p dir="RTL">زندانیان سیاسی در روزهای ملاقات از عالم سیاست خبر می&zwnj;گیرند و خوانده&zwnj;های خود از نشریاتی را که با تاخیر به دستشان می&zwnj;رسد، تکمیل می&zwnj;کنند. در روزهای پایانی تابستان، ابوالفضل قدیانی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تیتر ماهنامه &laquo;مهرنامه&raquo; درباره بازگشت به دوم خرداد را که دید، شوق نوشتن یافت.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">او کمتر دست به قلم می&zwnj;شود حداقل در قیاس با مصطفی تاج&zwnj;زاده دیگر عضو سازمان مجاهدین انقلاب. اما باید می&zwnj;نوشت تا دست&zwnj;کم آرام شود. یادداشت او از بازگشت به دوم خرداد سئوال می&zwnj;کرد و پاسخ می&zwnj;داد که بازگشتی درکار نیست. پیرمرد زندان کشیده در دو رژیم از دگرگونی اوضاع می&zwnj;گفت و این&zwnj;که &laquo;نه جامعه، نه جمهوری اسلامی و نه اصلاح&zwnj;طلبان هیچ&zwnj;کدام در وضع خرداد ۷۶ نیستند&raquo;.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">او نوشته&zwnj;های دیگر هم&zwnj;مسلکان خود درباره بازگشت به دوم خرداد را &laquo;قلم فرسایی مکرر&raquo; و داستان&zwnj;پردازی&zwnj;های بی&zwnj;رمق &laquo;ناشی از سرخوردگی و بی&zwnj;عملی &raquo; کسانی دانست که به تعبیر او&laquo; از ارزیابی تحولات واقعی عاجزند&raquo;.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">راهکار او در برابر تلاش برای بازگشت به دوم خرداد، اتکا به تجربه سه سال گذشته بود: &laquo;به صحنه آوردن فشار جنبش اجتماعی&raquo;. تفسیر ساده جنبش اجتماعی هم همان ادامه اعتراضات خیابانی است، اعتراضاتی که در جای جای یادداشت قدیانی مثال زده شده بود.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">چندی بعد رضا خاتمی، دبیرکل سابق حزبی که دبیرکل فعلی آن در زندان است به تعبیر خود &quot;دندان طمع&quot; همه را کشید و گفت که اصلاح&zwnj;طلبان برانداز نمی&zwnj;شوند و &laquo;حتی اگر نظام هم اصلاح&zwnj;پذیر نبود، وارد فاز دیگری نخواهند شد.&raquo;</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">در بین نزدیکان دو طرف در زندان و بیرون زندان، مصاحبه &quot;آقا رضا&quot; به پاسخی در مقابل یادداشت قدیانی تغبیر شد.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">این حرف&zwnj;های &quot;آقا رضا&quot; را دیگران هم زده بودند. موسوی لاری، وزیر کشوری که برخی اصلاح&zwnj;طلبان به شوخی و جدی سرکار آمدن احمدی&zwnj;نژاد را محصول مدیریت او در برگزاری انتخابات می&zwnj;دانند، گفته که اصلاح طلبان &laquo;سقف نمی&zwnj;شکافند و از حریم و مرز نظام خارج نمی&zwnj;شوند&raquo;. اسحاق جهانگیری هم که خود از گزینه&zwnj;های برخی اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری است، می&zwnj;گوید &laquo;جز انتخابات راهی نداریم&raquo;.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">این نوشتن&zwnj;ها و گفتن&zwnj;ها جدالی است تا اصلاح&zwnj;طلبان تکلیف خود درانتخابات آینده را بدانند. هرچند اگر تکلیف خود را هم بدانند باز باید منتظر تعیین تکلیف خودشان از سوی نظام باشند. چه خواستن آنان این روزها شوخی رایج و قدیمی ایرانی شده که می&zwnj;گوید&laquo;پنجاه درصدش حل است.&raquo;</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">سالیانی است که واژه تحریم به اردوگاه اصلاح&zwnj;طلبان هم راه پیدا کرده است، از زمانی که صندوق&zwnj;های رای برای آنان دیگر ارمغانی نداشته. سال۸۴ تحریم&zwnj;کنندگان خود را پیروز انتخابات نامیدند و دیگران آنان را سهیم در پیروزی احمدی&zwnj;نژاد و نتایج&zwnj;اش.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">طبق معمول در عالم سیاست ایران کنتوری نبود تا ادعاهای دو طرف را اندازه بگیرد. سال ۸۸ اما هم معنای تحریم عوض شد، هم معنای شرکت. این بار دیگر تحریم حرکت آوانگارد نبود و شرکت در انتخابات جرم شده بود.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">در سال 90 شرکت برای بعضی، چیزی شده بود در حد خیانت. اصلاح&zwnj;طلبان بیرون زندان اما جلسه&zwnj;های خود برای انتخابات را داشتند. جلساتی که از هاشمی رفسنجانی هم درباره آن نظرخواهی شد و او گفت:&laquo; انتخابات آزاد هم&zwnj;چنان راه&zwnj;حل مشکلات ایران است.&raquo;</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">&nbsp;خبر این جلسات به زندانیان سیاسی هم رسید. جلساتی که گفته می&zwnj;شود عبدالله نوری مبدع آن بوده. برخی زندانیان از زندان پیام فرستادند و درباره چرایی ماجرا از نوری پرسیدند. نوری اما گفت که مقصودش از شرکت درانتخابات، شرکتی بوده که نظام را در برابر خواسته&zwnj;های اصلاح&zwnj;طلبان به چالش بکشد نه شرکتی که تنها برای تائید نظام باشد. نوری گفت که موضوع شرکت آن&zwnj;گونه که او می&zwnj;خواسته منتفی شده. دیگر اصلاح طلبان هم گفتند که &quot;عدم شرکت فعال&quot; گزینه نهایی است. آن&zwnj;هم آن&zwnj;گونه که باید پیش نرفت و سیدمحمد خاتمی در دماوند مهر انتخابات را به شناسنامه خود زد<span dir="LTR">. </span></p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">این روز&zwnj;ها بازار استدلال دو طرف گرم است. استدلال&zwnj;هایی که از دلایل شکست اصلاحات شروع می&zwnj;شود و به راهکار برای آینده می&zwnj;رسد. وقتی پای تضمین می&zwnj;افتد کار دو طرف سخت می&zwnj;شود. هر دو راه&zwnj;حل خود را گزینه&zwnj;ای ناگزیر می&zwnj;دانند اما نمی&zwnj;توانند برای موفقیتش تضمین حداقلی هم بدهند<span dir="LTR">. </span></p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <blockquote> <p dir="RTL">موسوی لاری وزیر کشوری که برخی اصلاح&zwnj;طلبان به شوخی و جدی سرکار آمدن احمدی&zwnj;نژاد را محصول مدیریت او در برگزاری انتخابات می&zwnj;دانند، گفته که اصلاح طلبان &laquo;سقف نمی&zwnj;شکافند و از حریم و مرز نظام خارج نمی&zwnj;شوند.&raquo; اسحاق جهانگیری هم که خود از گزینه&zwnj;های برخی اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری است، می&zwnj;گوید، &laquo;جز انتخابات راهی نداریم.&raquo;</p> </blockquote> <p dir="RTL">نوشته قدیانی و مصاحبه رضا خاتمی نمونه&zwnj;ای است از استدلال&zwnj;های دو طرف. قدیانی از دو حرکت &quot;اصلاح قانون&quot; و &quot;مهار قدرت مطلقه&quot; می&zwnj;گوید. اولی را محتوم به شکست می&zwnj;داند و دومی را چاره کار. رضا خاتمی اما امیدوارانه می&zwnj;گوید که &laquo; همین نظام ولایت&zwnj; فقیه می&zwnj;تواند یک نظام دموکراتیک باشد&raquo;.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">عضو سازمان مجاهدین انقلاب، اتفاقات سال ۸۸ و ۲۵ بهمن ۸۹ را شاهد می&zwnj;آورد و به جریان اصلاحات &laquo;به صحنه آوردن فشار جنبش اجتماعی&raquo; را توصیه می&zwnj;کند. دبیرکل سابق جبهه مشارکت اما به حاکمیت اطمینان می&zwnj;دهد که اصلاح طلبان &laquo;خطوط قرمز را رعایت خواهند کرد.<span dir="LTR"> &laquo;</span></p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">رضا خاتمی باید در حاکمیت به دنبال خریداری برای اطمینان دادنش باشد. او امیدوارانه از بسته&zwnj;ترین حکومت&zwnj;ها را مثال می&zwnj;آورد که&laquo; وقتی مطالبات ملی روشن شده چاره&zwnj;ای جز تسلیم نداشته&zwnj;اند.&raquo; قدیانی اما فشار سازماندهی شده اجتماعی را تنها راهی می&zwnj;داند که &laquo;ولی فقیه را وادار به مشروطه کردن قدرت مطلقه&zwnj;اش می&zwnj;کند&raquo;.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">نایب رئیس مجلس ششم بر ماندن اصلاح&zwnj;طلبان در دایره &quot;نظام و قانون مداری&quot; تاکید می&zwnj;کند. زندانی سیاسی دو رژیم اما &laquo;پذیرش قانون به&zwnj;عنوان فصل&zwnj;الخطاب&raquo; را که توصیه حکومت پس از انتخابات بود، قانون&zwnj;شکنی و حق&zwnj;کشی در لفافه&zwnj;ی پر زرق و برق &quot;قانون&zwnj;گرایی&quot; می&zwnj;نامد و بار&zwnj;ها از تکمین نکردن معترضان انتخابات سال ۸۸ به محدوده&zwnj;های قانونی تعریف&zwnj; شده توسط حاکمیت ستایش می&zwnj;کند<span dir="LTR">. </span></p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">اولی و دومی نه تنها روش&zwnj;هایشان بلکه نماد&zwnj;هایشان هم متفاوت است. نماد رضا خاتمی هم&zwnj;چنان برادرش محمد خاتمی است که دوستدارانش به بهانه تولد برایش نامه می&zwnj;نویسند و از دلتنگی&zwnj;هایشان می&zwnj;گویند. نماد قدیانی و دوستانش اما موسوی و کروبی هستند که به تعبیر او &laquo;مومنانه بر سر پیمان خویش با مردم ماندند&raquo;.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">نزد دو طرف اما سئوالات بی&zwnj;پاسخ بسیار است. موافقان فشار اجتماعی یا همان بازگشت به خیابان با این پرسش مواجه&zwnj;اند که هزینه&zwnj;های بازگشت را چه می&zwnj;کنند. مگر نه این است که دراین سال&zwnj;ها بسیاری کشته و زندانی شده&zwnj;اند و حاکمیت به دلیل پول نفت و قدرت سرکوب هنوز سرپا است. منتقدان به آنان می&zwnj;گویند که جنبش سبز پس از ۲۵ بهمن ۸۹ دیگر در اعتراضات خیابانی نمود چندانی نداشته است.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <blockquote> <p dir="RTL">این روز&zwnj;ها بازار استدلال دو طرف گرم است. استدلال&zwnj;هایی که از دلایل شکست اصلاحات شروع می&zwnj;شود و به راهکار برای آینده می&zwnj;رسد. وقتی پای تضمین می&zwnj;افتد کار دو طرف سخت می&zwnj;شود. هر دو راه&zwnj;حل خود را گزینه&zwnj;ای ناگزیر می&zwnj;دانند اما نمی&zwnj;توانند برای موفقیتش تضمین حداقلی هم بدهند.</p> </blockquote> <p dir="RTL">طرفداران انتخابات نیز تجربه دوم خرداد و شکست اصلاح طلبان درقانع کردن حاکمیت به اصلاحات را درکارنامه دارند. آنان البته می&zwnj;گویند در دوم خرداد غافلگیر شده&zwnj;اند و این بار با آمادگی به صحنه می&zwnj;آیند. سئوال ساده و رایج هم این است که این بار درمقابل تقلب چه می&zwnj;کنند<span dir="LTR">. </span></p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">اصلاح&zwnj;طلبانی که خود را اصیل می&zwnj;دانند با گروه سومی هم طرف&zwnj;اند که حاضرند به هر قیمت درانتخابات حاضر باشند. حتی با حضور یک کاندیدای اجاره&zwnj;ای. تعبیری که از عبارت &quot;رحم اجاره&zwnj;ای&quot; وام گرفته شده و نشانه حمایت اصلاح&zwnj;طلبان از یک کاندیدای اصول&zwnj;گرا است.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p><span dir="RTL">رضا خاتمی صبر را به اصلاح&zwnj;طلبان توصیه کرده است. صبری که این روز&zwnj;ها سرنوشت یک&zwnj;جا و محتوم سیاسیون، مردم ایران و حتی ناظران شده است. ناظرانی که می&zwnj;خواهند بدانند اصلاح&zwnj;طلبان به کجا باز می&zwnj;گردند. دوم خرداد، کف خیابان یا خانه&zwnj;های خود؟</span></p>

احسان مهرابی -  یکی می‌گوید، برگردیم دوم خرداد. یکی می‌گوید، برگردیم کف خیابان. جایی که در سه سال گذشته بیشتر از هر جای دیگر ایران خبرساز بوده و درمعرض نگاه. این روز‌ها، یکی می‌گوید همه راه‌ها از آنجا می‌گذرد و دیگری می‌گوید به جایی برمی‌گردیم  که برایمان مبدا تاریخ است و بهشتی در دوردست.

اولی می‌گوید، با قدرت اجتماعی می‌توان به بهار ایرانی رسید. دومی می‌گوید، راه دموکراسی یک بار دیگر از صندوق رای می‌گذرد. جایشان فرق می‌کند اما هم نام‌شان یکی است، هم حال‌شان. یکی بر تخت زندان این حرف‌ها را زده و دومی در مطبش. صفت هر دو اصلاح طلب است، آن هم از نوع اصیل‌اش. سالیانی است که هر دو حال خوبی ندارند.

 اولی پیرمردی است که او را به شوخی و پس از اعتصاب غذای ۱۴ زندانی سیاسی در اعتراض به کشته شدن هدی صابر، "امام ابوالفضل" می‌خوانند. دومی دربین خودی‌ها، مشهور به "آقا رضا" است. اختلاف‌شان هم بر سر آینده‌ای است که می‌خواهد به گذشته برگردد. بازگشت به گذشته دور و نزدیک. گذشته دور دوم خرداد و گذشته نزدیک جنبش سبز و اعتراضات خیابانی.

زندانیان سیاسی در روزهای ملاقات از عالم سیاست خبر می‌گیرند و خوانده‌های خود از نشریاتی را که با تاخیر به دستشان می‌رسد، تکمیل می‌کنند. در روزهای پایانی تابستان، ابوالفضل قدیانی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تیتر ماهنامه «مهرنامه» درباره بازگشت به دوم خرداد را که دید، شوق نوشتن یافت.

او کمتر دست به قلم می‌شود حداقل در قیاس با مصطفی تاج‌زاده دیگر عضو سازمان مجاهدین انقلاب. اما باید می‌نوشت تا دست‌کم آرام شود. یادداشت او از بازگشت به دوم خرداد سئوال می‌کرد و پاسخ می‌داد که بازگشتی درکار نیست. پیرمرد زندان کشیده در دو رژیم از دگرگونی اوضاع می‌گفت و این‌که «نه جامعه، نه جمهوری اسلامی و نه اصلاح‌طلبان هیچ‌کدام در وضع خرداد ۷۶ نیستند».

او نوشته‌های دیگر هم‌مسلکان خود درباره بازگشت به دوم خرداد را «قلم فرسایی مکرر» و داستان‌پردازی‌های بی‌رمق «ناشی از سرخوردگی و بی‌عملی » کسانی دانست که به تعبیر او« از ارزیابی تحولات واقعی عاجزند».

راهکار او در برابر تلاش برای بازگشت به دوم خرداد، اتکا به تجربه سه سال گذشته بود: «به صحنه آوردن فشار جنبش اجتماعی». تفسیر ساده جنبش اجتماعی هم همان ادامه اعتراضات خیابانی است، اعتراضاتی که در جای جای یادداشت قدیانی مثال زده شده بود.

چندی بعد رضا خاتمی، دبیرکل سابق حزبی که دبیرکل فعلی آن در زندان است به تعبیر خود "دندان طمع" همه را کشید و گفت که اصلاح‌طلبان برانداز نمی‌شوند و «حتی اگر نظام هم اصلاح‌پذیر نبود، وارد فاز دیگری نخواهند شد.»

در بین نزدیکان دو طرف در زندان و بیرون زندان، مصاحبه "آقا رضا" به پاسخی در مقابل یادداشت قدیانی تغبیر شد.

این حرف‌های "آقا رضا" را دیگران هم زده بودند. موسوی لاری، وزیر کشوری که برخی اصلاح‌طلبان به شوخی و جدی سرکار آمدن احمدی‌نژاد را محصول مدیریت او در برگزاری انتخابات می‌دانند، گفته که اصلاح طلبان «سقف نمی‌شکافند و از حریم و مرز نظام خارج نمی‌شوند». اسحاق جهانگیری هم که خود از گزینه‌های برخی اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری است، می‌گوید «جز انتخابات راهی نداریم».

این نوشتن‌ها و گفتن‌ها جدالی است تا اصلاح‌طلبان تکلیف خود درانتخابات آینده را بدانند. هرچند اگر تکلیف خود را هم بدانند باز باید منتظر تعیین تکلیف خودشان از سوی نظام باشند. چه خواستن آنان این روزها شوخی رایج و قدیمی ایرانی شده که می‌گوید«پنجاه درصدش حل است.»

سالیانی است که واژه تحریم به اردوگاه اصلاح‌طلبان هم راه پیدا کرده است، از زمانی که صندوق‌های رای برای آنان دیگر ارمغانی نداشته. سال۸۴ تحریم‌کنندگان خود را پیروز انتخابات نامیدند و دیگران آنان را سهیم در پیروزی احمدی‌نژاد و نتایج‌اش.

طبق معمول در عالم سیاست ایران کنتوری نبود تا ادعاهای دو طرف را اندازه بگیرد. سال ۸۸ اما هم معنای تحریم عوض شد، هم معنای شرکت. این بار دیگر تحریم حرکت آوانگارد نبود و شرکت در انتخابات جرم شده بود.

در سال 90 شرکت برای بعضی، چیزی شده بود در حد خیانت. اصلاح‌طلبان بیرون زندان اما جلسه‌های خود برای انتخابات را داشتند. جلساتی که از هاشمی رفسنجانی هم درباره آن نظرخواهی شد و او گفت:« انتخابات آزاد هم‌چنان راه‌حل مشکلات ایران است.»

 خبر این جلسات به زندانیان سیاسی هم رسید. جلساتی که گفته می‌شود عبدالله نوری مبدع آن بوده. برخی زندانیان از زندان پیام فرستادند و درباره چرایی ماجرا از نوری پرسیدند. نوری اما گفت که مقصودش از شرکت درانتخابات، شرکتی بوده که نظام را در برابر خواسته‌های اصلاح‌طلبان به چالش بکشد نه شرکتی که تنها برای تائید نظام باشد. نوری گفت که موضوع شرکت آن‌گونه که او می‌خواسته منتفی شده. دیگر اصلاح طلبان هم گفتند که "عدم شرکت فعال" گزینه نهایی است. آن‌هم آن‌گونه که باید پیش نرفت و سیدمحمد خاتمی در دماوند مهر انتخابات را به شناسنامه خود زد.

این روز‌ها بازار استدلال دو طرف گرم است. استدلال‌هایی که از دلایل شکست اصلاحات شروع می‌شود و به راهکار برای آینده می‌رسد. وقتی پای تضمین می‌افتد کار دو طرف سخت می‌شود. هر دو راه‌حل خود را گزینه‌ای ناگزیر می‌دانند اما نمی‌توانند برای موفقیتش تضمین حداقلی هم بدهند.

نوشته قدیانی و مصاحبه رضا خاتمی نمونه‌ای است از استدلال‌های دو طرف. قدیانی از دو حرکت "اصلاح قانون" و "مهار قدرت مطلقه" می‌گوید. اولی را محتوم به شکست می‌داند و دومی را چاره کار. رضا خاتمی اما امیدوارانه می‌گوید که « همین نظام ولایت‌ فقیه می‌تواند یک نظام دموکراتیک باشد».

عضو سازمان مجاهدین انقلاب، اتفاقات سال ۸۸ و ۲۵ بهمن ۸۹ را شاهد می‌آورد و به جریان اصلاحات «به صحنه آوردن فشار جنبش اجتماعی» را توصیه می‌کند. دبیرکل سابق جبهه مشارکت اما به حاکمیت اطمینان می‌دهد که اصلاح طلبان «خطوط قرمز را رعایت خواهند کرد. «

رضا خاتمی باید در حاکمیت به دنبال خریداری برای اطمینان دادنش باشد. او امیدوارانه از بسته‌ترین حکومت‌ها را مثال می‌آورد که« وقتی مطالبات ملی روشن شده چاره‌ای جز تسلیم نداشته‌اند.» قدیانی اما فشار سازماندهی شده اجتماعی را تنها راهی می‌داند که «ولی فقیه را وادار به مشروطه کردن قدرت مطلقه‌اش می‌کند».

نایب رئیس مجلس ششم بر ماندن اصلاح‌طلبان در دایره "نظام و قانون مداری" تاکید می‌کند. زندانی سیاسی دو رژیم اما «پذیرش قانون به‌عنوان فصل‌الخطاب» را که توصیه حکومت پس از انتخابات بود، قانون‌شکنی و حق‌کشی در لفافه‌ی پر زرق و برق "قانون‌گرایی" می‌نامد و بار‌ها از تکمین نکردن معترضان انتخابات سال ۸۸ به محدوده‌های قانونی تعریف‌ شده توسط حاکمیت ستایش می‌کند.

اولی و دومی نه تنها روش‌هایشان بلکه نماد‌هایشان هم متفاوت است. نماد رضا خاتمی هم‌چنان برادرش محمد خاتمی است که دوستدارانش به بهانه تولد برایش نامه می‌نویسند و از دلتنگی‌هایشان می‌گویند. نماد قدیانی و دوستانش اما موسوی و کروبی هستند که به تعبیر او «مومنانه بر سر پیمان خویش با مردم ماندند».

نزد دو طرف اما سئوالات بی‌پاسخ بسیار است. موافقان فشار اجتماعی یا همان بازگشت به خیابان با این پرسش مواجه‌اند که هزینه‌های بازگشت را چه می‌کنند. مگر نه این است که دراین سال‌ها بسیاری کشته و زندانی شده‌اند و حاکمیت به دلیل پول نفت و قدرت سرکوب هنوز سرپا است. منتقدان به آنان می‌گویند که جنبش سبز پس از ۲۵ بهمن ۸۹ دیگر در اعتراضات خیابانی نمود چندانی نداشته است.

طرفداران انتخابات نیز تجربه دوم خرداد و شکست اصلاح طلبان درقانع کردن حاکمیت به اصلاحات را درکارنامه دارند. آنان البته می‌گویند در دوم خرداد غافلگیر شده‌اند و این بار با آمادگی به صحنه می‌آیند. سئوال ساده و رایج هم این است که این بار درمقابل تقلب چه می‌کنند.

اصلاح‌طلبانی که خود را اصیل می‌دانند با گروه سومی هم طرف‌اند که حاضرند به هر قیمت درانتخابات حاضر باشند. حتی با حضور یک کاندیدای اجاره‌ای. تعبیری که از عبارت "رحم اجاره‌ای" وام گرفته شده و نشانه حمایت اصلاح‌طلبان از یک کاندیدای اصول‌گرا است.

رضا خاتمی صبر را به اصلاح‌طلبان توصیه کرده است. صبری که این روز‌ها سرنوشت یک‌جا و محتوم سیاسیون، مردم ایران و حتی ناظران شده است. ناظرانی که می‌خواهند بدانند اصلاح‌طلبان به کجا باز می‌گردند. دوم خرداد، کف خیابان یا خانه‌های خود؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایراندوست

    اپوزیسیون ملی‌ و دمکرات مخالف ج.ا. ، در تلاش برقراری "جمهوری دوم" که بمعنی‌ انحلال جمهوری اسلامی، تصویب قانون اساسی‌ نوین برپایه حقوق ملی‌ و شهروندی، استقرار دموکراسی سیاسی، آزادی‌های مدنی_اجتماعی و ایجاد اتحادیه‌های کارگری و صنفی آزاد در ایران است. در این راستا، هدف هر وسیله ایی را توجیه میکند !

  • سارا مهری

    مطلب خیلی خیلی خوبی بود.

  • کاربر مهمان

    به یادداشت آقای قدیانی متاسفانه توجه کافی در رسانه ها نشده بود. ایستادگی دو نامزد اصلاح طلب یعنی آقایان موسوی و کروبی بر مطالبه ابطال انتخابات که در واقع به زودی معنای ضمنی تلاش برای محدود سازی قدرت ولی فقیه به خود گرفت، شجاعت مدنی مردم را نیز بارور ساخت. گویی مردمان معترضی که با شعار سهل و ممتنع «رای من کو؟» عرصه عمومی جامعه را به تصرف خود درآورده بودند نه فقط در جستجوی برگه رایی که در انتخابات ریاست جمهوری، که حق نادیده، انگاشته شده ی خود در تعیین سرنوشت شان را که همواره در تاریخ این مملکت در ید غاصبانه مستبدان بوده است، مطالبه می کردند. مقاومتی گسترده علیه قانون شکنی و حق کشی که در لفافه پر زرق و برق «قانون گرایی» و «پذیرش قانون بعنوان فصل الخطاب» پیچیده شده بود.

  • کاربر مهمان

    اصلاح طلبانی که فکر میکنند با کوتاه آمدن میتوانند به صحنه قدرت بازگردند سخت در اشتباه هستند. آنها پس از دوم خرداد نیز بجای بهره برداری از نیروی مردمی که پشت سرشان بود، روی آوردند به زد و بند با قدرت حاکم. در نتیجه هم حمایت مردمی را از دست دادند و هم به راحتی‌ حذف شدند. حالا دیگر حکومت اسلامی یک حکومت جناحی نیست که یک جناح بخواهد به عرصه بازگردد. الان یک قدرت مطلقه حاکم است که به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد و کسی‌ را در قدرت شریک نخواهد کرد! اصلاح طلبان سابق بجای این حرکات رذیلانه باید به سوی مردم بروند زیرا مردم مدتهاست که از جمهوری اسلامی گذر کرده اند و بحث فقط بحث جنگ قدرت است بین مردم و دیکتاتوری حاکم و فقط زور است که میتواند حکومت را وادار به عقب نشینی کند. دیکتاتوری حاکم با آوردن اشخاص بی خاصیتی مانند حداد و لاریجانی انتصابات خود را به آرامی برگزار خواهد کرد بدون اینکه به اصلاح طلبان اجازه کوچکترین خودنمایی بدهد! فقط باید این نقشه را بر هم زد و مردم را به صحنه (خیابان) آورد! البته امکان استفاده از فرصت انتخابات نمایشی برای به حرکت درآوردن مردم و حضور خیابانی آنان قابل بحث است و میتواند مورد توجه قرار گیرد.

  • یاسمین

    بعد از این همه سختی هایی که دولت و حکومت بر سیاسیون ومردم و روزنامه نگاران وارد کرد . حبس میر حسین و کروبی . وضعیت اقتصادی بد . والا نمی دونم اصلاح طلبان با چه رویی می خواهند در انتخابات شرکت کنند. راست می گویند ادمیزاد فراموش کار است اون هم از نوع ایرانی اش.

  • کاربر مهمان نادر

    باسلام. جماعت ایرانی سه گروه بیش نیستند. گروه اول که اغلب در میان سالی ویا در کهولت سن هستند که فکر میکنند عجب روزگار خوشی داشتند وروزی صدبار میگویند عجب غلطی کردیم؟!. دسته دوم از روزی که چشم باز کرده اند با جنگ و مرگ بر این ومرگ بران روزگار سپری میکنند ورزق روزی خودرا در نفرت وخشونت جستجو میکنند(که البته اینان از خواص با بصیرت ومقبول سلطان هستند) . گروه سوم نو نهالان ونو جوانان هستند که فریاد میزنند ما عاشق زندگی وطبیعت وخداوند مهربانی ومحبت هستیم. که انها وارث زمین خواهند بود.