ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق تاریخی اوپک پلاس: کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت

۲۲ کشور بر سر کاهش تولید روزانه ۱۰ درصد از نیاز جهان به نفت خام توافق کردند. قرار شد مذاکرات با مکزیک برای نهایی شدن این تصمیم ادامه یابد.

سرانجام بامداد جمعه ۱۰ آوریل/۲۲ فروردین‌ پس از ۱۰ ساعت مذاکره میان وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نهمین نشست فوق‌العاده «اوپک پلاس» که از طریق وبینار برگزار شد توافق برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت حاصل شد.

نهمین نشست فوق‌العاده «اوپک پلاس»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس قبل از آغاز نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس، عربستان سعودی و روسیه در طی مذاکراتی فشرده با هم بر سر کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت خام به توافق رسیدند. قبل از آغاز نشست بحث بر سر کاهش ۲۰ میلیون بشکه نفت بود که به ۱۵ میلیون بشکه کاهش یافت و سرانجام در گفت‌وگو با سایر اعضا به ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز رسید. این میزان از نفت خام حدودا معادل ۱۰ درصد از نیاز جهان به نفت خام است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قبل از آغاز نشست فوق‌العاده اوپک پلاس با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو کرد. ترامپ در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت:

«آنها در اوپک و در بسیاری از کشورهای غیر عضو اوپک به توافق نزدیک می‌شوند. ببینیم چه می‌شود.»

پرزیدنت ترامپ در ادامه افزود:

«ایتقد تولید بالاست که هیچکس نمی‌داند با این مقدار  نفت چه بکند.»

در نخستین واکنش‌ها صنایع نفتی آمریکا که از فروپاشی اتحاد اوپک و غیر اوپک و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی زیان دیده‌اند، از توافق اوپک‌پلاس استقبال کردند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در مصاحبه با خبرگزاری شانا گفت:

«توافق برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه در بازه زمانی نخست (از یکم ماه مه تا پایان ژوئن ۲۰۲۰) ۲ ماهه است، در بازه زمانی دوم یعنی از یکم ماه ژوئیه تا پایان ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش عرضه روزانه نفت هشت میلیون بشکه کاهش خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه نفت می‌شود.»

به گزارش آسوشیتدپرس خالد الفاضل، وزیر نفت کویت بامداد جمعه اعلام کرد مکزیک با این توافق تاریخی مخالف است. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اما در گفت‌وگو با شانا گفت:

«قرار شد بحث‌ها و گفت‌وگوها ادامه یابد، ۲۲ کشور توافق داشتند، اما مکزیک نکات و نگرانی‌هایی داشت که بررسی آنها نیازمند زمان بود، قرار شد دوباره با این کشور مذاکره شود تا قضیه به سرانجام برسد.»

پیش‌نویس بیانیه پایانی نهمین نشست فوق‌العاده اوپک پلاس آماده شده و قرار است پس از بررسی نهایی در روزهای آینده منتشر شود.

عربستان سعودی و روسیه و سایر کشورهای تولیدکننده نفت در اوپک و غیراوپک اعلام کرده بودند که چنانچه ایالات متحده آمریکا هم تولید نفت خام خود را کاهش دهد، آن‌ها برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها تولید نفت را کاهش می‌دهند. وزارت انرژی آمریکا در پاسخ اعلام کرد که دولت آمریکا در روند تولید نفت دخالت نمی‌کند، بلکه بازارها خود تولید نفت را تنظیم می‌کنند.

در این فاصله، به سبب اختلاف عربستان و روسیه و همچنین پیامدهای اقتصادی همه‌گیری جهانی بیماری کووید ۱۹ قیمت نفت بیش از ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و به هر بشکه ۳۴ تا ۲۷ دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.