ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاکستان در پی استرداد رهبر شاخه خراسان داعش از افغانستان

یک سر این بحران به تنش بین پاکستان و هند در کشمیر برمی‌گردد و یک سر دیگر به مهم‌ترین شرط آمریکا برای توافق صلح با طالبان: خنثی کردن تهدید داعش.

پاکستان از افغانستان خواسته است رهبر شاخه خراسان گروه داعش را که اوایل آوریل/ فروردین در یک عملیات اطلاعاتی در جنوب افغانستان دستگیر شده به آن کشور مسترد کند. افغانستان تاکنون درباره این درخواست سکوت کرده است. یک سر این بحران به تنش بین پاکستان و هند در کشمیر برمی‌گردد و یک سر دیگر به مهم‌ترین شرط آمریکا برای توافق صلح با طالبان: خنثی کردن تهدید داعش.

اسلم فاروقی با نام واقعی عبدالله اوراکزی، رهبر شاخه خراسان داعش. برخی ادعا می‌کنند که پاکستان از افشای روابط پنهانی‌اش با داعش در افغانستان وحشت دارد و به همین دلیل بر استرداد فارئقی پافشاری می‌کند (عکس: توییتر)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اسلم فاروقی یک تبعه پاکستانی است که در پیوند با حملات تروریستی در خاک پاکستان که گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت آن را به عهده گرفته تحت تعقیب قرار دارد. دولت افغانستان فاروقی را به دست داشتن در حمله سه هفته قبل (۶ فروردین) به درمسال سیک‌ها در شوربازار کابل متهم کرده است. در این حمله ۲۵ نفر از سیک‌ها  کشته و دست کم ۸ نفر هم مجروح  شدند.

داعش در آن زمان در سایت اعماق اعلام کرد که ابوخالد الهندی برای انتقام‌جویی از حمله نظامی ارتش هند در منطقه مورد مناقشه هیمالایا در کشمیر به عبادتگاه سیک‌ها در درمسال کابل به تنهایی این حمله انتحاری را انجام داده است.

سیک‌ها اقلیت مذهبی کوچکی در افغانستان هستند که تعداد آنها کمتر از ۳۰۰ خانواده است. جامعه سیک‌ها و هندوهای افغانستان در سال ۱۹۷۰ حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت داشت، اما حالا حدود ۱۰۰۰ تن از آن‌ها در افغانستان باقی مانده‌اند.

احضار سفیر افغانستان به وزارت خارجه پاکستان

وزارت خارجه پاکستان غروب پنجشنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین تقریبا سه هفته بعد از حمله داعش به عبادتگاه سیک‌ها در کابل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آتیف مشعل، سفیر افغانستان در آن کشور را احضار کرده است.

وزارت خارجه پاکستان در ادامه این بیانیه افزود که نگرانی‌های دولت پاکستان از فعالیت شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در شرق افغانستان را به اطلاع اتیف مشعل رسانده است. در این بیانیه گفته شده:

«از آنجا كه اسلم فاروقی درگیر فعالیت‌های ضد پاكستان در افغانستان بود، او باید برای تحقیقات بیشتر به پاکستان تحویل داده شود.»

به گفته آژانس اطلاعاتی افغانستان، فاروقی که نام واقعی او عبدالله اوراکزی است، هفته گذشته به همراه ۱۹ نفر از عوامل داعش بازداشت شد. شاخه خراسان گروه داعش مسئولیت حملاتی در خاک پاکستان را به عهده گرفته است، از جمله حمله به مرکز استان کویته در جنوب غربی بلوچستان در ژانویه/ دی سال جاری که به کشته شدن ۱۵ نفر انجامید.

شاخه خراسان داعش و چشم‌انداز توافق صلح با طالبان

هند و پاکستان، دو قدرت هسته‌ای در جنوب آسیا تاکنون سه بار با هم جنگیده‌اند. دو بار بر سر کشمیر. لغو خودمختاری منطقه «جامو و کشمیر» بر اساس مصوبه لوک سبها (مجلس سفلی در پارلمان هند) در تابستان گذشته روابط دو کشور را یک بار دیگر پرتنش کرد.

در ماه‌های اخیر، مقامات افغانستان و آمریکا ادعا می‌کنند که داعش به دلیل عملیات نظامی توسط نیروهای امنیت ملی افغانستان و حملات طالبان تضعیف شده است. داعش اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ در صحنه‌ افغانستان ظاهر شد. پنتاگون این گروه را به‌عنوان گروه منشعب طالبان پاکستانی خواند که توانایی عملیاتی محدود دارد. امروزه برآورد می‌شود که داعش در مناطق روستایی شرق افغانستان یعنی عمدتا در ولایات کنر، ننگرهار، نورستان و لغمان مراکز قدرت ایجاد کرده و حدود سه‌هزار جنگجو دارد. این گروه از طریق قاچاق چوب، مواد مخدر، مواد معدنی مانند لاجورد در شرق افغانستان و سایر منابع درآمد مانند اخاذی تأمین می‌شود. گفته می‌شود که یکی از انگیزه‌های طالبان برای مذاکره با آمریکا قدرت‌گیری روزافزون شاخه خراسان داعش در شرق افغانستان بود.

در ماه‌های منتهی به توافق صلح آمریکا با طالبان در دوحه قطر، مقامات آمریکایی گفتند كه مؤلفه اصلی توافق وعده طالبان برای كمك به مبارزه با داعش به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریكا است.

نزاع سیاسی در کابل بین رئیس جمهوری اشرف غنی و عبدالله عبدالله رقیب او در انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری افغانستان، واشنگتن را نومید کرده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفری اعلام‌نشده به کابل تهدید کرد که چنانچه اختلافات از میان برداشته نشود، آمریکا کمک یک میلیارد دلاری خود به افغانستان را قطع می‌کند. آمریکا تا ۱۴ ماه آینده همه نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج می‌کند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان پنجشنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که دولت افغانستان ۱۰۰ زندانی دیگر طالبان را با توجه به سن، وضعیت سلامت و مدت حبس‌ از زندان آزاد خواهد کرد. دولت افغانستان پیش از این طالبان را به بهانه‌جویی به قصد اعمال نظر در ترکیب هیأت مذاکره کننده دولت متهم کرده بود. بر اساس توافق صلح آمریکا با طالبان در دوحه قطر، ازادی زندانیان مقدمه‌ای برای گفت‌وگوهای بین‌افغان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.