ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصطفی سلیمی، زندانی سیاسی در زندان سقز اعدام شد

مصطفی سلیمی، زندانی سیاسی ۵۱ ساله و محکوم به اعدام که پس از ۱۷ سال حبس اخیرا از زندان سقز گریخته بود، صبح روز شنبه ۲۳ فروردین ماه اعدام شد.

مصطفی سلیمی، زندانی سیاسی ۵۱ ساله و محکوم به اعدام که پس از ۱۷ سال حبس، اخیرا از زندان سقز گریخته بود، صبح روز شنبه ۲۳ فروردین ماه اعدام شد.

مصطفی سلیمی ۱۷ سال گذشته را بدون یک روز مرخصی در زندان سپری کرده بود

مصطفی سلیمی اهل روستای «ایلو» از منطقه تیلکو از توابع شهرستان سقز در استان کردستان، روز ۱۷ فروردین سال ۱۳۸۲ بازداشت و با اتهاماتی نظیر «محاربه»، «سرقت مسلحانه» و «عضویت در احزاب اپوزسیون کرد» توسط علیرضا گودینی، قاضی دادگاه انقلاب سقز، محاکمه و به اعدام محکوم شد.

او ۱۷ سال گذشته را بدون یک روز مرخصی در زندان سپری کرده بود.

این زندانی سیاسی در جریان شورش زندانیان سقز در روز هشتم فروردین ماه ۹۹، همراه با ده‌ها زندانی دیگر از زندان سقز فرار کرد و پس از ۱۰ روز، در تاریخ ۱۸ فروردین ماه دستگیر شد.

    شاهد علوی، روزنامه‌نگار، در توئیتر خود نوشته است که مصطفی سلیمی پس از فرار خود را به اقلیم کردستان عراق رسانده اما مأموران امنیتی این منطقه او را به جمهوری اسلامی تحویل داده‌اند:

    «در اقلیم کردستان، به ماموران امنیتی اقلیم گفته بود اگر تحویل ایران شود اعدامش می‌کنند و از آن‌ها خواهش کرده بود بگذارند همان‌جا به زندگی‌اش خاتمه دهد چون نمی‌خواهد "به دست ایران" بر دار شود ... مصطفی سلیمی پس از ۱۷ سال زندان زیر حکم اعدام، امروز اعدام شد.»

    اعدام مصطفی سلیمی با وجود بحران کرونا در سراسر ایران نشان می‌دهد که اجرای مجازات مرگ (اعدام)، همچنان به شکلی جدی در دستور کار قوه قضاییه است.

    ‌به ‌نظر می‌رسد مقامات قضایی ایران به دنبال شیوع کرونا در زندان‌ها و ناتوانی مسئولان زندان از مدیریت این بحران، در صدد هستند تا بخشی از احکام اعدام صادر شده علیه زندانیان را سریع‌تر به اجرا درآورند.

    مقامات قضایی سنندج اما در روزهای گذشته مصطفی سلیمی را به ‌عنوان «طراح اصلی» فرار دسته‌جمعی زندانیان در سقز معرفی کرده بودند.

    خانواده این زندانی سیاسی روز جمعه ۲۲ فروردین ماه برای آخرین ملاقات پیش از اجرای حکم اعدام، به زندان سقز رفته بودند.

    یک منبع نزدیک به خانواده مصطفی سلیمی اعلام کرده که مصطفی در ملاقات آخرش با خانواده تأیید کرده است که از سوی نیروهای امنیتی اقلیم کردستان موسوم به «آسایش» بازداشت شده و در منطقه مرزی سیران‌بند-بانه، تحویل نیروهای امنیتی ایران شده است.

    بنا بر اعلام خانواده این زندانی سیاسی، او اوایل سال ۱۳۸۰ به یکی از احزاب اپوزیسیون کرد در منطقه اقلیم کردستان عراق پیوسته اما پس از دو سال همکاری با این حزب به ایران بازگشته و در شهرستان نهاوند در استان همدان ساکن شده بود.

    مصطفی سلیمی در فروردین سال ۱۳۸۲ از سوی نیروهای امنیتی در همدان بازداشت و پس از انتقال به اداره اطلاعات شهرستان سقز، بیش از سه ماه در سلول انفرادی و تحت شکنجه قرار گرفت.

    علی‌رغم این‌که در سال ۱۳۹۲ خانواده این زندانی سیاسی توانستند استشهادی از شوراهای روستا و امام جماعات ۲۳ روستا مبنی بر عدم همکاری مصطفی سلیمی با اشرار منطقه تهیه کنند، اما اداره اطلاعات سقز او را به همکاری با گروه شرور معروف منطقه به نام «صابر ستاری» متهم کرده بود.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • خبری از سقز

        خبری از سقز بنابر خبری که به دست ما رسیده است قرار براین است که تا ساعاتی دیگر دومین زندانی دستگیر شده شورش مروتی به طناب دار سپرده شود. #kolbarnews @kolbarnews

      • badralsadat madani

        ((«در اقلیم کردستان، به ماموران امنیتی اقلیم گفته بود اگر تحویل ایران شود اعدامش می‌کنند و از آن‌ها خواهش کرده بود بگذارند همان‌جا به زندگی‌اش خاتمه دهد چون نمی‌خواهد “به دست ایران” بر دار شود … مصطفی سلیمی پس از ۱۷ سال زندان زیر حکم اعدام، امروز اعدام شد.»)) آدم فروشی ؟؟؟ آنهم کسی که به شما پناه آورده ؟؟؟ خدایا دنیا را چه شده است ؟؟؟

      • کومەلە اعدام مصطفی سلیمی را محکوم می کند

        اطلاعیه دبیرخانه کمیته مرکزی کومه له در مورد اعدام جنایتکارانه زندانی سیاسی مصطفی سلیمی اخبار رسیده از زندان مرکزی شهر سقز حاکی است که سحرگاه روز شنبە ٢٣ فروردین، مصطفی سلیمی زندانی سیاسی محکوم به اعدام، در زندان مرکزی شهر سقز اعدام شده است. روز ٨ فروردین ١٣٩٩ زندانیان زندان شهر سقز، هم زمان با شورش در بسیاری از زندانهای ایران، به دلیل نگرانی از آلوده شدن به ویروس کرونا دست به شورش زدند و تعدادی از زندانیان عادی و سیاسی موفق به فرار از زندان شهر سقز شدند. مصطفی سلیمی که به اتهام عضویت در یک حزب سیاسی کردستان در زندان بود، یکی از زندانیان فراری بود. نامبرده به امید پناهنده شدن خود را به مرزهای حکومت محلی کردستان می رساند . اما در آنجا توسط ماموران مرزی بازداشت و بلافاصله به ماموران جمهوری اسلامی در آن سوی مرز تحویل داده می شود. ٢۴ ساعت بعد از بازداشت مجدد، جمهوری اسلامی برای زهر چشم گرفتن از دیگر زندانیان جنایتکارانه وی را اعدام می کند. تلاش برای فرار از زندان، بویژه در شرایطی که خطر ابتلاء به بیماری کرونا و مرگ جان زندانیان را تهدید می کند، حق طبیعی هر زندانی است. در مورد زندانیان سیاسی نفس زندانی کردن آنها، ناروا، ضد انسانی و جنایتکارانه است، چه برسد به اینکه شکنجه شوند و در خطر ابتلا به بیماری در شرایط دشوار زندان نگاه داشته شوند. بدینوسیله ، کومەلە اعدام زندانی سیاسی مصطفی سلیمی را به شدت محکوم می کند و اطمینان داریم در فردای قیام محتوم توده های به جان آمده مردم ایران، سران رژیم پاسخ جنایتهای بی شمار چهل سال گذشته خود را از مردم قیام کننده خواهند گرفت. از سوی دیگر مصطفی سلیمی برای نجات جان خود به منطقه تحت حاکمیت حکومت محلی کردستان پناه آورده بود. اقدام به تحویل دادن آن به جمهوری اسلامی در حالیکه روشن بود که خطر مرگ وی را تهدید می کند، در هرسطحی و توسط هر نهادی صورت گرفته باشد، محکوم است. حکومت محلی کردستان در مقابل افکار عمومی مردم کردستان، که همواره در روزگار سخت و در دشواریها، پشت و پناه همدیگر بوده اند، باید پاسخگو باشد. دبیرخانه کمیته مرکزی کومه له _ سازمان کردستان حزب کمونیست ایران ٢٣ فروردین ١٣٩٩

      • مصطفی سلیمی, سند محکومیت دولت-ملت

        مصطفی سلیمی تا همیشه سند محکومیت هر شکلی از دولت-ملت خواهد بود اعدام #مصطفی_سلیمی رویدادی دردناک است که هرچه درباره‌اش بگوییم از جنایت‌پیشگی و خیانت‌پیشگی پشت آن بیش‌تر در بهت و وحشت فرومی‌رویم. با این حال، این رویداد درسی سیاسی نیز برای همهٔ جریان‌های مبارز دارد. جنبش‌های مردمی بسیاری در دهه‌های اخیر، به دلایل گوناگون، راه بدل‌شدن به دولت‌های ملّی را برگزیدند و یا تحت شرایطی ویژه مجبور شدند چنین کنند. چنین تغییر ماهیتی، به هر دلیلی که باشد، ناگزیر آن جنبش مردمی را به دولتی ملی در میان دولت‌های دیگر بدل می‌کند. دولت-ملت‌ها (چه به لحاظ ایدئولوژیک مترقی باشند، چه ارتجاعی) باید قواعد بازی دولت‌ها را بپذیرند. اولین قاعده‌ای که دولت‌های ملّی را به هم وصل می‌کند، تضمین شرایط امنیتی بقای اصل دولت-ملت است. حتی اگر گاهی رژیم‌های ملّی مختلف با هم گلاویز شوند، باز سر این نکته اختلافی ندارند که تقسیم نظام جهانی به دولت-ملت‌ها و امنیت این ساختار باید حفظ شود. علاوه بر این، ساخت دولت-ملت به معنای پذیرش وجود طبقهٔ حاکم و بوروکراسی همراه با آن، پذیرش حدی از همگون‌سازی زبانی و تحمیل حاکمیت آمیزه‌ای از سرمایه‌داری ملی و جهانی است؛ و تشکیل طبقهٔ حاکمِ فرادست بر گروه‌های مختلف مردم همان و شکل‌گیری شبکهٔ منافعی مستقل از منافع مردم همان. در این حالت، این منافع نخبگان حاکم است که مناسبات جنبشِ دولت‌شده با دولت‌های دیگر را تعیین می‌کند. حال، این دولت هرچه در شرایط منطقه‌ایِ پیچیده‌تری باشد، هرچه کوچک‌تر و ضعیف‌تر باشد و هرچه قوای اجرایی محدودتری داشته باشد، بیش‌تر باید کاسه‌لیسی قدرت‌های بزرگ‌تر از خودش را بکند، مثل حکومت اقلیم کردستان؛ و این یعنی باید حتی بیش‌تر از همان قدرت‌های بزرگ در جهت تلف‌کردن و سرکوب انرژی‌های مردمی حرکت کند. روشن است که همهٔ این‌ها یعنی جنبش‌ها در صورت پذیرش ساختار دولت-ملت فضای خودشان را برای تغییر بنیادی مناسبات قدرت و روابط اجتماعی تنگ می‌کنند. همکاری امنیتیِ فضاحت‌بار حکومت اقلیم کوردستان با جمهوری اسلامی و هم‌دستی این دو در قتل مصطفی سلیمی، نشان می‌دهد که راه نهایی تغییر اساسی مناسبات قدرت بعید است از مسیر ساخت دولت-ملت متمرکز و مدرن بگذرد؛ راه خلق چنین تحولاتی از میان مبارزات روزمره و واقعی مردم و از دل نهادهایی حکمرانی‌ای که خود مردم می‌سازند می‌گذرد، نه نهادهای سلطه‌جویی که منافعی بیگانه را بر مردم تحمیل می‌کنند. «متن از گروه نویسندگان سرخط»

      • حقیقتگو

        با خواندن چنین خبرهائی که آزادی خواهان و حقوق بشرخواهان وفعالین سیاسی همچون مرغ ها توسط حکومت اخوندی سربرده شده اند این تصورواقعی ظاهرمیشود که کشور تنها چمعیتی که داشته ودارد آخوندها بوده اند که همان قصاب ها باشند و جمعیت مرغ ها بوده وهستند که همین ازادی خواهان و حقوق بشرخواهان و فعالین سیاسی که انکار آنها را طبیعت بعنوان انسان خلق نکرده است و بنابه حقایق ایران جمعیت انسانی دیگری هم نداشته وندارد که مانع از سربردن مرغ ها شود.!! زندان های سیاسی مخوف آخوندها مملو از افرادی بوده ومی باشد که جرمشنان تنها ازدفاع وحقوق بشروارانه مردمی است انکار درایران وجود نداشته وندارند ولی برای اش نذری و خرما وشربت نذری فله ای ازکره دیگر آسمانی برمفت خوری ومفت نوشیدن ظاهرمیشوند...حالا با بزک های محترمانه چنین جمعیت چند ده میلیونی هم انواع رقم مدال های آنچنانی همچون همبستگی و تاریخ انچنانی و تمدن که ماچنین بودیم به گردن هایشان اویزان می کنند..درحقیقت محض وبدون تعارف وتکلمی وبنا به کارنامه جمعیت هشتادمیلیونی قبل ازحکومت آخوندی واقشارآخوندها با انچه که درایران انجام دادند انجام دادند دردادگاه بین المللی احضارومحاکمه شوند باید جمعیت چند ده میلیونی ایران به دادگاه بین المللی احضارو دوبارهم محاکمه شوند ولی چرا دوبارمحاکمه شوند ؟ اول به دلیل با انچه که دراعمال وکرداروفهم وشعوروغیرتشان ایران را به حکومت آخوندی بخشیدند وحتی حامی حکومت بوده وهستند ...ودوم آنکه درمقابل جنایت های حکومت اخوندی وکشتار مردمانی که تنها برای رفاه و ازادی وحق وحقوق بشریشان جانشان را مفت ومسلم قربانی آنها کرده اند ویا همچنان درزندان ها بسربرده ومی برند وبا بدترین شرایط و ضرب وشکنجه ها روبرو وهستند هیچ اقدام اساسی نکرده اند ...درهیچ کشورمتمدن خارجی مهال ممکن است که مردمانشان اجازه بدهند که چنین وچنان با آزادی خواهان و حقوق بشر خواهان وحامیان مردمی فتارشود و همچون مرغ هائی سربرده شوند - حالا باید قصه های همیشه گول زنانه همبستگی مردم ایران را به حقیقتی تعبیر کرد که این همبستگی مردم نبوده ونیست بلکه مردم خودشان را به آنچه ندارند بسته کرده اند .!!.. این چند ده میلیون روزی گذارشان به ان دنیا خواهد افتاد و خدا ازآنها خواهد پرسید چرا مانع ازاغدام مصطفی سلیم نشدید ؟ حتما" هم جواب خواهند داد می خواستیم مانع شویم ولی بنابه دستور مقامات وزارت بهداشت می بایستی درخانه می ماندیم وگرنه ویروس کرونا چنین وچنان با ما میکرد!!!!

      • نویسندگان "سرخط"

        #سرخط : مصطفی سلیمی، زندانی سیاسی کرد، صبح امروز اعدام شد. مصطفی سلیمی متولد ۴ تیر ۱۳۴۶ در جریان شورش ۸ فروردین زندان سقز، پس از ۱۷ سال حبسِ بدون مرخصی به‌همراه تعداد دیگری از محبوسین از زندان گریخت. او که توانسته بود خود را به اقلیم کردستان عراق برساند، توسط ماموران امنیتی اقلیم کردستان، موسوم به «آسایش» در روستای گرمک پنجوین عراق بازداشت و علی‌رغم آگاهی ماموران از حکم اعدام این زندانی، به ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در مرز سیران‌بند بانه تحویل داده شد. مصطفی سلیمی روز ۱۵ فروردین به زندان سقز منتقل و پس از فراخواندن خانواده جهت آخرین ملاقات در زندان، صبح امروز ۲۳ فروردین‌ماه به دار آویخته شد. مصطفی سلیمی در اوایل سال ۱۳۸۰ ضمن سفر به اقلیم کردستان عراق، به یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان پیوسته بود. ۲ سال بعد او از حزب جدا شد و به ایران بازگشت. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پس از اطلاع از ساکن شدن او در شهر نهاوند همدان او را بازداشت کردند. پس از ۳ ماه بازجویی و نگهداری در سلول انفرادی، محاکمه‌ی وی در شعبه یک دادگاه انقلاب سقز به ریاست «علیرضا گودینی» برگزار و به ۱۵ سال حبس و اعدام محکوم شد. مصطفی سلیمی طی ۱۷ سال گذشته بارها در اعتراض به روند غیرقانونی صدور حکم خود دست به اعتصاب غذا زده بود که مشکلات جسمی نارسایی کلیه و...را نیز به‌همراه داشته است. طی یک سال گذشته، روند انتقال، دستگیری و ربودن زندانیان سیاسی و تحویل آنان به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی توسط دولت ترکیه نیز به‌میان آمده بود. جمهوری اسلامی با کارنامه‌ی خونین خود در ترور و کشتار، سعی در تزریق سیاست وحشت و مرعوب‌سازی مخالفین خود در خارج از مرزهای کشور را نیز داشته است. مصطفی سلیمی صبح امروز پس از گذران ۱۷ سال سرکوب نهادهای امنیتی، سازمان امور زندان‌ها، دستگاه قضایی و جنایت اقلیم کردستان، کشته شد. «متن از گروه نویسندگان #سرخط »