ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از شیوع کرونا در میان اقشار محروم و کم‌درآمد جهان

در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس ویروس کرونا کارگران کم‌درآمدی که در محیط‌های کاری پرجمعیت اشتغال دارند را مبتلا کرده است. در برزیل شیوع کووید ۱۹ مناطق محروم و جمعیت بومیان این کشور را تهدید می‌کند.

کشورهای جهان مراحل مختلفی از مقابله با شیوع ویروس کرونا و همزمان کنترل آسیب‌های اقتصادی ناشی از تعطیلی کسب و کارها را تجربه می‌کنند. تاکنون ایالات متحده بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از شیوع کووید ۱۹ را در جهان شاهد بوده است و به همین نسبت کرونا در برزیل بیش از هرکشور دیگری در آمریکای لاتین قربانی گرفته است. در عربستان نیز افزایش ابتلا به ویروس کرونا به اعلام قرنطینه سراسری تا اطلاع ثانوی منجر شد. آلمان اما امکان کاهش محدودیت‌ها را برای از سرگیری فعالیت شرکت‌ها و موسسات، در دست بررسی دارد.

تصویر یک بنر در «شهر خدا» در ریو دژانیرو برزیل که مردم را به ماندن در خانه و نجات جان همنوعانشان فرا میخواند. بسیاری از محلات محروم و فقیر شهرهای مختلف برزیل که در آن‌ها امکان فاصله‌گیری فیزیکی وجود ندارد و ساکنان از امکانات اولیه بهداشتی محروم‌اند، در معرض شیوع ویروس کرونا قرار دارند. (عکس از MAURO PIMENTEL / AFP)

روند افزایش ابتلا به کووید ۱۹ در جهان ادامه دارد و همزمان برخی از کشورها با توجه به تغییرات آماری منطقه‌ای، مقررات رفت و آمد و «فاصله‌گیری فیزیکی» را تشدید یا تمدید کرده‌اند. براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده پادشاه عربستان روز یکشنبه ۱۲ آوریل/۲۴ فروردین در این کشور تعطیلی و منع آمد و شد سراسری اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر کشور عربستان یکشنبه با اعلام این خبر گفت این تصمیم با توجه به ابتلای روزانه ۳۰۰ نفر در ۴ روز گذشته به ویروس کرونا اخذ شده است و قرنطینه سراسری تا اطلاع ثانونی ادامه خواهد داشت. او همچنین اعلام کرد تمام مقرارت و تمهیداتی که پیشتر در ۱۳ استان این کشور اعلام شده بود نیز همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

مقامات عربستان سعودی هفته گذشته در ریاض و چند شهر بزرگ این کشور به مدت ۲۴ ساعت عبور و مرور را منع کرده بودند.

عربستان با دست کم ۴۰۳۳ مورد ابتلا و ۵۲ مرگ پس از ایران، بالاترین رقم همه‌گیری ویروس کرونا در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارد. در بسیاری از این کشورها ویروس کرونا کارگران کم‌درآمدی را که در محیط‌های کاری پرجمعیت اشتغال دارند، مبتلا کرده است. بخش عظیمی از این کارگران را کارگران مهاجر و به‌ویژه مهاجران هند و آسیای شرقی تشکیل می‌دهند. در همین زمینه سفیر هند در امارات متحده عربی روز شنبه اعلام کرد این کشور به‌خاطر جلوگیری از شیوع کرونا، نمی‌تواند تبعه‌های خود را به زادگاهشان بازگرداند.

«فاجعه‌» کرونا در ایالات متحده و برزیل

در ایالات متحده نیز آمار قربانیان ویروس کرونا به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. ایالات متحده اکنون بیش از ایتالیا شاهد مرگ و میر شهروندان خود به‌خاطر ابتلا به ویروس کروناست.  براساس آخرین آمار اعلام شده توسط دانشگاه جان هاپکینز تاکنون دست کم ۲۰ هزار نفر در ایالات متحده به‌دنبال ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. آمار مبتلایان به کرونا در همه ایالت‌های آمریکا «فاجعه‌بار» گزارش شده است اما شهروندان نیویورک وضع وخیم‌تری را تجربه می‌کنند. از ۵۳۰هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده، ۱۸۰ هزار مورد در نیویورک ثبت شده‌اند. فرماندار نیویورک اما می‌گوید ارقام «وحشتناک» این ایالت در حال تثبیت است.

در برزیل نیز ویروس کرونا جان بیش از ۱۰۰۰ نفر را گرفت تا آمار قربانیان در این کشور از دیگر کشورهای آمریکای لاتین بالاتر برود. وزارت بهداشت این کشور در آخرین گزارش خود تعداد مبتلایان را ۱۹ هزار و ۶۳۸ نفر و تعداد قربانیان را ۱۰۵۶ نفر اعلام کرد. اما با توجه به اینکه تنها از افراد بستری در بیمارستان‌ها تست گرفته می‌شود، رقم واقعی مبتلایان بیشتر از ارقام رسمی برآورد شده است. به‌رغم مخالفت‌های ژائیر بولسونارو با قرنطینه و تعطیلی سراسری و اقدام به سخنرانی عمومی در جمع هوادارانی که با او دست می‌دادند، بیشتر ایالت‌های برزیل مقررات قرنطینه را به صورت محلی اجرا کرده‌اند. بولسونارو اما پیشتر اعلام کرده است تعطیلی و فاصله‌گیری فیزیکی به اقتصاد ضربه «بی‌مورد» می‌زند.

براساس گزارش شبکه بی‌بی‌سی جهانی درباره شیوع کرونا در مناطق فقیرنشین برزیل نگرانی‌های جدی وجود دارد؛ جایی که فاصله‌گیری فیزیکی تقریبا ناممکن است و مردم از امکانات اولیه بهداشتی محروم‌اند. همچنین بیم این وجود دارد که کرونا جمعیت بومیان برزیل را با توجه به امکانات ناچیز آن‌ها برای مقابله با بیماری‌های «خارجی» به نابودی بکشاند.

رایزنی‌ها در آلمان برای بازگشت به وضعیت «عادی»

در آلمان مقامات این کشور درباره مسئله اولویت اقتصاد بر مقابله با شیوع کرونا و آسیب‌های همه‌گیری این ویروس بر شرکت‌ها و موسسات تجاری اظهارنظرهایی را مطرح کرده‌اند. براساس آخرین گزارش‌ها جمعی از اقتصاددانان و سیاستمداران این کشور امکان کاهش مقررات و محدودیت‌ها و مسئله امکان «بازگشت به وضعیت عادی» را بررسی می‌کنند. حزب محافظه‌کار اتحاد مسیحیان دموکرات آلمان پیشنهاد خروج گام به گام از قرنطینه را مطرح کرده‌ و می‌گوید لازم است به‌رغم وضع موجود، شرکت‌ها فعالیت خود را از سربگیرند تا کشور به وضع «عادی» بازگردد. فرماندار یکی از ایالت‌ها اما گفته است تخفیف بخشی از سختگیری‌های مرتبط با پیشگیری از کرونا باید به شرط افزایش تست‌گیری از مردم و الزام عمومی به پوشیدن ماسک انجام شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.