ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمل و نقل عمومی ظرفیت ندارد - تهران در آستانه مجدد همه‌گیری کرونا

هزینه حمل و نقل درون شهری ۲۵ درصد افزایش یافته، اتوبوسرانی صندلی‌ها را پیش‌فروش می‌کند و رئیس دولت می‌گوید: وسایل نقلیه عمومی فقط به اندازه صندلی‌ها باید مسافر سوار کنند. توصیه او به بقیه: استفاده از خدمات شرکت‌های خصوصی یا خودرو شخصی.

در تهران هنوز یک هفته دیگر تا بازگشایی کسب و کار‌هایی که ستاد ملی مقابله با کرونا آنها را «کم‌ ریسک» می‌داند باقی مانده  اما رفت و آمد درون شهری افزایش یافته است. رئیس دولت از مردم خواسته با خودرو شخصی یا شرکت‌های خدمات حمل و نقل تردد کند چونکه تهران با کمبود وسیله نقلیه عمومی دست به گریبان است. رئیس شورای شهر تهران هم می‌گوید: نگران شیوع دوباره پاندمی کرونا در تهران هستیم.

استفاده از مترو تهران شنبه ۲۳ فروردین در مقایسه با روزهای قبل ۴۰ درصد افزایش یافت. رئیس دولت به مردم توصیه کرد: از خودرو شخصی یا شرکت‌های مسافربری خصوصی استفاده کنند چون وسایل نقلیه عمومی به اندازه کافی ظرفیت ندارد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران یکشنبه ۲۴ فروردین در جلسه «ستاد ملی  مدیریت و مقابله با کرونا» گفت: دولت به زودی در باره فعالیت کسب‌وکارهای پر ریسک تصمیم خواهد گرفت.

ستاد ملی مقابله با کرونا هفته گذشته با بازگشایی کسب و کارهایی که «کم ریسک» خواند در استان‌ها به غیر از تهران موافقت کرد. در تهران قرار است شنبه ۳۰ فروردین این گروه از اصناف فعالیت خود را از سر بگیرند.

پیش از بازگشایی این مراکز اما شمار استفاده کنندگان از مترو و اتوبوس‌های درون شهری افزایش یافته است. صبح امروز مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از مترو تهران از افزایش ۴۰ درصدی مسافران مترو در مقایسه با هفته قبل خبر داد.

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم  نسبت به افزایش شمار بیماران کرونا هشدار داد و خواستار توقف قطارهای درون شهری در صورتی که سیستم هوادهی آن‌ها بهینه نشود، شد.

او گفت:

«هفته آینده اصناف فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و قطعا باعث ازدحام جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی می‌شود و این در حالی است که وزارت بهداشت و سازمان‌های بهداشتی، حمل و نقل عمومی را آلوده تر از فضاهای دیگر همچون مدارس، دانشگاه‌ها و غیره می‌دانند. نگران شیوع دوباره پاندمی کرونا در تهران هستیم».

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر هم تصمیم‌گیری برای بازگشایی اصناف و مواضع رئیس دولت را «خوشبینانه» توصیف کرد و گفت: «مردم احساس می‌کنند دچار یک رهاشدگی در کرونا هستند. در حالی که مسوولان نگران هستند می‌بینیم رئیس جمهور با یک خوش‌بینی با مردم سخن می‌گویند و این در حالیست که اگر اوضاع سخت‌تر شود و نتوانیم این رهاشدگی را مدیریت کنیم به یک پیک می‌رسیم».

او از مسئولان خواست « حداقل یک هفته دیگر بازگشایی اصناف غیر ضروری به تعویق بیفتد.».

حسن روحانی اما باردیگر وضع ایران در مقابله با این بیماری را «نسبتا خوب و در مقایسه با برخی کشورها بهتر» دانست و مدعی شد که آمار سالمندان فوت شده در فروردین امسال تفاوتی با مدت مشابه سال گذشته ندارد و حتی «کمتر هم شده است».

رئیس دولت بر آغاز فعالیت اصناف در تهران از روز شنبه ۳۰ فروردین تاکید کرد و همزمان از مردم خواست «رعایت کنند».

او به مردم توصیه کرد برای رفت و آمد «از ماشین شخصی و آژانس یا اسنپ استفاده کنند.»، چرا که دولت «در تهران وسایل نقلیه عمومی کم دارد» و «مسافران هم باید به اندازه صندلی‌ها سوار وسیله نقلیه عمومی شوند».

پیش از این شهرداری تهران هم طرح ترافیک را لغو کرده بود تا خودروهای شخصی بدون محدودیت در سطح شهر حرکت کنند. شرکت اتوبوسرانی هم برای افزایش درآمد‌زایی طرح فروش صندلی اتوبوس‌ها را به اجرا گذاشته بود تا مسافران صندلی‌ها را پیش خرید کنند.

روحانی در حالی به مردم توصیه کرد از وسایل نقلیه شخصی یا شرکت‌های خدمات مسافربری استفاده کنند که هزینه حمل و نقل درون شهری در سال جدید ۲۵ درصد افزایش یافته و بیشتر جمعیت استفاده کننده از متر و اتوبوس کارگران و افراد کم درآمد هستند.

رئیس دولت به شهرداری تهران وعده کرد: اگر تا پایان اردیبهشت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه کند، «دولت در قسط اول به آن کمک کند».

منع تردد میان استان‌ها برداشته می‌شود

روحانی به فرمانداران هم دستور داد از امروز ممنوعیت تردد بین‌شهری در استان‌ها را لغو کنند:

«برخی از فرمانداران اگر تردد بین شهرستان‌ها در درون استان‌ها را تاکنون ممنوع کرده بودند از امروز تردد بین شهرستان‌ها در استان‌ها آزاد است و نیروی انتظامی و بسیج نیز به این مصوبه توجه دارند».

به گفته او تردد بین استان‌ها که در حال حاضر ممنوع است هم از اول اردیبهشت آزاد می‌شود.

رئیس دولت در حالی از کاهش محدودیت‌های تردد بین شهری در هفته آینده خبر داد که برخی نمایندگان مجلس و مدیران منطقه‌ای نسبت به افزایش شمار بیماران کرونا نگران هستند و خواستار ادامه ممنوعیت‌ها هستند.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ویروس کرونا تا ظهر یکشنبه جان ۴ هزار و ۴۷۴ تن را در ایران گرفته و ۷۱ هزار و ۶۸۶ بیمار مبتلا به این ویروس نیز شناسایی شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رشد ۳ درصدی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها

    رشد ۳ درصدی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها اردوی کار: مسئول مدیریت ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفته: بستری در بخش مراقبت‌های ویژه به اندازه ۳ درصد طی ۲۴ ساعت گذشته رشد داشته است. ▪️ استفاده مردم از مترو رشد قابل توجهی داشته است که نگران کننده است. خطوط ۱ و ۲ مترو پرتراکم‌تر است. یکی از مشکلات ما این است که ماسک به اندازه کافی در بین مردم توزیع نشده است و احتمال دارد افراد توانایی تهیه آن را نداشته باشند. ▪️ پیشنهاد می‌کنم مردم از ماسک‌های خانگی و تولید داخل استفاده کنند.

  • فاجعه، آبستن چیست؟

    فاجعه، آبستن چیست؟ وضعیت، فاجعه‌آمیز است. این گزاره توصیفی اغراق‌آمیز و از سر بدبینی و نومیدی نیست. از خودکشی کودک یازده‌ساله به علت «فقر»، تا اعدام زندانی‌ای که طبق همه‌ی ضوابط «حق فرار» داشته و قربانی کثافت‌بازی‌های دولت‌ها برای همدستی شده، تنها نشانگان منفردی از فاجعه هستند. توده‌ی مردم توان برآورده کردن حداقل معیشت خود را از دست داده‌اند، گرسنگی یا کرونا تنها انتخاب پیش روی اکثر مردم است. حداقل دستمزد تصویبی خود به تنهایی فاجعه را معنای مشخصی می‌بخشد. حکومت همه‌ی کارکردهای مشروعیت‌بخش خود را مدت‌هاست تمام و کمال وانهاده: سلامت، مسکن، شغل، آموزش، حفظ جان شهروندان. به جای آن با تمام قوا درحال کره گرفتن از آب برای کسب درآمد بیشتر است: طرح رزرو صندلی اتوبوس‌های شهری، بالا کشیدن میلیاردها تومان پولی که از جانب مردم برای آموزش پرداخت شده با فریب دلکش «آموزش مجازی»، به حال خود رها کردن کسب‌وکارهای خرد تا توسط شرکت‌ها و سرمایه دارهای بزرگ‌تر راحت‌تر بلعیده شوند و ... یک سوی فاجعه، شوک‌درمانی است: تشدید سلطه‌ی طبقاتی و بازسازی مکانیزم‌های این تشدید از دل فاجعه. سوی دیگر فاجعه اما امکان‌های نو و زاده شدن جهان جدید قرار دارد. پناه آوردن مردم به یکدیگر، تشکیل کمیته‌های خودجوش محلی، پس گرفتن مسئولیت جمعی از حکومتی که از خود سلب مسئولیت کرده است و در پی آن منطقاْ نفی تام مشروعیت حکومت و بدل شدن نهادهای مردم‌ساز به مرجع قدرت. فاجعه، آخرالزمان نیست. فاجعه جدال و جنگ امکان‌های نو و مکانیزم‌های تشدید وضع موجود است. وقتی فاجعه دقیقاْ برآمده از عمیق‌ترین بحران‌های اقتصاد سیاسی و حاصل درهم گره خوردن و لاینحل شدن آنها می‌شود ـ چنانچه در خصوص وضعیت فاجعه‌بار کنونی سلامت، محیط زیست، اشتغال، دستمزد، خشونت و سرکوب شاهدیم ـ امید به پیشروی امکان‌های نو بیشتر است. وقتی ما از امر نو صحبت می‌کنیم، وقتی از تأکید بر عاملیت و قدرت مردم صحبت می‌کنیم، وقتی از نهاد سازی‌ها و قلمروسازی‌های مردمی در مقابل حکومت می‌گوییم که می‌توانند قدرتی مردمی و دموکراتیک را اعمال کنند، وقتی از آلترناتیو شورا به جای فضاحت دولت ملی در هر هیئتی به ویژه جمهوری اسلامی می‌گوییم، این‌ها از سر خام اندیشی و خیال‌پردازی نیست. ما فاجعه را به خوبی پیش چشم خود می‌بینیم و درون آن زندگی می‌کنیم؛ ما می‌دانیم که حکومت همه‌ی تلاش خود را برای شوک‌درمانی و صید طبقاتی از این آب گل‌آلود می‌کند؛ ما قایل به آخرالزمان هم نیستیم. فقط به خوبی می‌دانیم که به‌ویژه در موقعیت بحران، عاملیت و سوژگی تعیین‌کننده است. تقدیر از پیش نوشته نشده، میزان تلاش برای خلق امکان‌های نو و گسترش قدرت مردم در مقابل حاکمیت، تنها معیار برای امید داشتن یا نداشتن به موقعیت آتی است. اما نمی‌توان انکار کرد که پیشبرد چنین تلاشی بیش از پیش ممکن می‌نماید. بنابراین ما با آنی چشم برنداشتن از واقعیت بر این اعتقاد پای می‌فشریم که فاجعه می‌تواند آبستن امر نو و قدرت‌گیری مردم و لااقل ایجاد قلمروهایی از شوراهای مردمی باشد. «متن از گروه نویسندگان #سرخط »

  • 3 هزار نفر از کارمندان بانکها به کرونا مبتلا شده و 42 نفر جان باخته اند.

    یکی از کارگزاران رژیم در مجلس اعلام کرد که، تاکنون 3 هزار نفر از کارمندان بانکها به کرونا مبتلا شده و 42 نفر جان باخته اند. ◾️شنبه 24 فروردین ماه، "حسینعلی حاجی دلیگانی" کارگزار رژیم در مجلس در تذکری به "فرهاد دژپسند" وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت روحانی، به‌خاطر لغو نکردن مراجعه حضوری به بانک‌ها و جایگزینی خدمات الکترونیکی، اعلام کرد که، 3 هزار نفر از کارمندان بانک‌ها به کرونا مبتلا شده و 42 نفر از آنها جان‌باخته‌اند. #kolbarnews @kolbarnews

  • بیانیه سازمان نظام پزشکی ایران در واکنش به سیاست دولتی

    بیانیه سازمان نظام پزشکی ایران در واکنش به سیاست دولتی «فاصله گذاری هوشمند»: تهدیدهای جدی در مورد اوج گرفتن مجدد بیماری کرونا پیش‌رو خواهد بود ▪️اردوی کار: سازمان نظام پزشکی ایران با انتشار بیانیه ای با سیاست «فاصله گیری هوشمند» دولت مرزبندی کرد و این سیاست را متضمن «تهدیدهای جدی در مورد اوج گرفتن مجدد بیماری کرونا» خواند. متن بیانیه: ▪️ سازمان نظام پزشکی کشور بنا به رسالتی که قانون بر عهده‌اش نهاده است، وظیفه خود می‌داند روند اقدامات حوزه سلامت را که یک‌سوی آن جامعه پزشکی و سوی دیگر آن مردم قرار دارند را دائماً رصد کرده و پیگیر هدف والای سلامت مردم باشد. ▪️این روزها کنترل و مدیریت ویروس کرونا در کشور می‌رود تا با سیاست «فاصله‌گذاری هوشمند» وارد فاز جدید خود شود و پر واضح است که انتظار نخبگان و قاطبه مردم آن باشد که هر سیاستی به کنترل مناسب‌تر و مدیریت مؤثرتر این بیماری انجامیده و دغدغه‌های مردمی و کارکنان بخش درمان را برای کارکرد مناسب‌تر کمتر نماید. ▪️اعتقاد ما بر آن است که مدل فاصله‌گذاری هوشمند نیاز به آموزش تمام پرسنل و افرادی دارد که از این مدل بهره‌مند می‌شوند و همچنین نیاز مبرم به آموزش مردمی دارد که با این شرایط مواجه خواهند شد و بدیهی است این مدل و هر مدل فاصله‌گذاری دیگر علاوه بر آموزش‌های فراگیر، نیاز به کنترل جدی، ابزار مشخص برای نظارت و اعمال محدودیت‌های لازم دارد. ▪️از دیگر سو به این مهم نیز واقفیم که اگر چه‌ راه‌اندازی فعالیت‌های اقتصادی هدف اصلی اعلام فاصله‌گذاری هوشمند بوده است ولی بدون در نظر گرفتن لوازم علمی و اجرایی، زحمات گذشته همه مردم و مسئولین و کادر پزشکی به هدر رفته و تهدیدهای جدی در مورد اوج گرفتن مجدد بیماری پیش‌رو خواهد بود. ▪️در ارزیابی‌های علمی و اپیدمیولوژیک، اجرای این مدل وقتی ممکن و مفید است که تعداد و آمار واقعی مبتلایان به حدی کم باشد که قابل رصد و ارزیابی نه تنها افراد، بلکه خانواده‌ها با تست‌های دقیق آزمایشگاهی و کنترل فعال موارد، میسر باشد. ▪️بدیهی است با توجه به موارد فوق‌الذکر برای همه کشور و شهرهای مختلف نمی‌توان نسخه واحدی نوشت. ارائه یک دستورالعمل برای همه شهرهای کشور، بدون توجه به تفاوت شیوع و آمار واقعی مبتلایان و لوازم نظارتی، ضروری و دقیق امکان افزایش و تسری بیماری را در همه شهرها افزایش خواهد داد. ▪️اعلام نگرانی سازمان نظام پزشکی به دلیل شرایط اجرایی پیش‌رو است چندان که در شهر تهران که هنوز مشمول این مدل نشده این روزها بسیاری از مراکز خرید و میادین میوه و تره‌بار و پارک‌ها، محل تجمع کنترل نشده و بدون ضابطه‌های بهداشتی افراد شده است و نیز این نگرانی به دلیل فاصله زیادی است که چه در مورد آمار اعلامی وزارت بهداشت و چه با توجه به آمار واقعی مبتلایان با حد علمی پذیرش فاصله‌گذاری هوشمند وجود دارد. ▪️این در حالیست که علیرغم ثبت مشاغل بازگشایی شده در سامانه وزارت بهداشت در مورد امکان اجرایی اعمال نظارت و کنترل اصول بهداشتی تردید جدی وجود دارد. ▪️توصیه اخیر سازمان جهانی بهداشت و بسیاری از کشورهایی که شرایط مشابه ایران دارند تمدید کنترل‌های مؤثر و اعمال نظارت‌ها برای مدت زمان بیشتر تا رسیدن به حد قابل قبول شیوع برای اعمال فاصله‌گذاری هوشمند و حداقل تا 12 اردیبهشت بوده است. ▪️امید است در این شرایط خطیر اتخاذ تصمیم‌های صحیح و با توجه به همه ابعاد و اثرات این بحران و با رعایت اولویت قطعی اصل سلامت مردم مورد توجه مسئولین محترم قرار گیرد.

  • از توصیه و مطالبه تا گزینه مصادره در شرایط بحران کرونایی

    از توصیه و مطالبه تا گزینه مصادره در شرایط بحران کرونایی ▪️اردوی کار: روزنامه جمهوری اسلامی در مقاله ای به قلم مسیح مهاجری نوشته: برای حل قطعی مشکلات باید قدرت‌های مالی بزرگی به صحنه بیایند که از تمکن بسیار بالائی برخوردارند و اموال آنها متعلق به مردم است. ▪️این مقاله پرسیده: «ستاداجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و آستان قدس اگر پولشان را برای مردم مستضعف هزینه نکنند به چه کاری می آیند؟» ▪️روزنامه جمهوری اسلامی در واقع به زبان بی زبانی به غارتگران اصلی دارایی های مردم و دستگاه ولایی حامی آنان هشدار می دهد که اگر در شرایط فعلی سرکیسه را شل نکنند، ممکن است شرایطی برسد که حتی نتوانند از این دارایی ها استفاده کنند. آنچه اما روزنامه جمهوری اسلامی به شکل توصیه آورده، در قالب عمومی تر شکل یک مطالبه روشن به خود گرفته که عبارت است از تامین هزینه های زندگی فرودستان در دوران قرنطینه کامل. ▪️بیانیه ۱۴۶ انجمن صنفی کارگران ساختمانی و کمپین اعتراضی انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان کامیاران که به سرعت با واکنش امنیتی روبرو شد فقط دو نمونه از این مطالبه گری است. پاسخ ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس و بنیاد مستضعفان به انتظارات روزافزون در مورد شل کردن سر کیسه اموال غارت شده از حد کارهای تبلیغاتی فریبگرانه و پر سروصدا نظیر پخش یکی دو نوبت غذا در خوزستان فراتر نرفته و پاسخ دولت روحانی به مطالبه تامین معاش فرودستان جامعه به صورت رایگان در دوره قرنطینه، برچیدن قرنطینه نیم بند موجود و فرستادن مردم به کشتارگاه کرونا بوده است. این در حالی است که شکار یک لقمه نان در کشتارگاه کرونا برای گروههای وسیعی از فرودستان، بی ثبات کاران، بیکاران و بیکارشده گان، زنان سرپرست خانوار و گروههای نیازمند ممکن نیست. ▪️سیاست دولت روحانی در حذف قرنطینه نیم بند موجود خیابان، اعتراض، تجمع و شورش را وارد معادله خروجی نارضایتی انفجاری مردم کرده است. ▪️بنیادهای غارتگر وابسته به دستگاه ولایت نم پس نمی دهند، دولت نابکار کشتار مردم به دست کرونا را علیرغم هشدار پزشکان و حتی سازمان نظام پزشکی در پیش گرفته است. با بازگشت خیابان به خروجی نارضایتی ها در دوراهی مرگ بر اثر کرونا یا مرگ از گرسنگی، چشم اندازی دیگر در برابر مردم گشوده می شود که عبارت است از عبور شتابان از مطالبه تامین معاش در دوره ویروس کرونا به مصادره اموال و دارایی های غارتگران حاکم. نه مرگ در اثر گرسنگی، نه مرگ در اثر کرونا، نه آمیزه ای از این دو مرگ، بلکه شورش و مصادره اموال مرگ افرینان هم گزینه سوم است. هر چه «خطر» این گزینه سوم بالاتر رود، سرکیسه را بیشتر شل خواهند کرد.

  • تجمعی روزانه دستفروشان پنجراه پایین خیابون #مشهد.

    تجمعی روزانه دستفروشان پنجراه پایین خیابون #مشهد. ▪️اردوی کار در توئیتر: این نتیجه سیاست«فاصله گذاری هوشمند»#روحانی میان مردمی است محتاج نان شب. دولت به جای سیر کردن شکم شان در دوره کوتاه قرنطینه باسرمایه های نجومی غارت شده #آستان_قدس، آنان را به کشتارگاه کرونا بازپس فرستاده.

  • فاصله گذاری هوشمند=کشتارگاه کرونا

    یک نمونه دیگر از فاصله گذاری هوشمند = بازپس فرستادن مردم به کشتارگاه کرونا ▪️اردوی کار: اینجا یکی از #دادسراهای استان تهران است:صبحِ ۲۴ فروردین.#متهمین کنار هم با دستبند نشسته‌اند در حالی که نه #ماسک دارند نه #دستکش.مراجعان و شاکیان هم بدون رعایت مسائل بهداشتی،به این مکان وارد شده‌اند.هم جانِ این دو گروه در خطر است هم کارمندان و خدمه‌.فریادرسی هست؟نیست؟ @ordoyekar