ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان نظام پزشکی نسبت به گسترش کرونا ابراز نگرانی کرد

سازمان نظام پزشکی می‌گوید در اعمال نظارت و کنترل اصول بهداشتیِ طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» تردید جدی وجود دارد. وزیر بهداشت نیز می‌گوید هیچ‌کس توان پیش‌بینی شیوع کرونا را ندارد.

سازمان نظام پزشکی لازمه اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» را آموزش افراد دانست و نسبت به اجرای این طرح بدون رعایت اصول علمی و نظارت جدی هشدار داد. وزیر بهداشت جمهوری اسلامی نیز در مورد گسترش ویروس جدید کرونا در ایران می‌گوید خود را برای روزهای سخت‌تری آماده کرده است.

کرونا در ایران: مردم نگران سلامت خود و خانواده‌شان هستند ـ عکس از آرشیو

سازمان نظام پزشکی ایران دوشنبه ۲۵ فروردین با انتشار بیانیه‌ای نسبت به گسترش بیماری کووید۱۹ در پی اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه سازمان نظام پزشکی آمده است: «مدل فاصله‌گذاری هوشمند نیاز به آموزش تمام پرسنل و افرادی دارد که از این مدل بهره‌مند می‌شوند و همچنین نیاز مبرم به آموزش مردمی دارد که با این شرایط مواجه خواهند شد و بدیهی است این مدل و هر مدل فاصله‌گذاری دیگر علاوه بر آموزش‌های فراگیر، نیاز به کنترل جدی، ابزار مشخص برای نظارت و اعمال محدودیت‌های لازم دارد.»

سازمان نظام پزشکی ضمن تأکید بر این‌که با اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» کنترل و مدیریت بیماری کووید۱۹ در کشور وارد فاز جدیدی می‌شود، افزوده است که بدون در نظر گرفتن لوازم علمی و اجرایی، «تهدیدهای جدی در مورد اوج گرفتن مجدد بیماری پیش‌رو خواهد بود».

از شنبه ۲۳ فروردین دو سوم کارمندان و کارگران ایران کار خود را آغاز کردند و وسائل نقلیه عمومی نیز با ازدحام روبه‌رو شدند. دولت حسن روحانی به‌منظور ادامه فعالیت اقتصادی در کشور اکنون بر «فاصله‌گذاری هوشمند» بیشتر تأکید می‌کند در حالی‌که با شروع فعالیت‌های اقتصادی، فاصله‌گذاری اجتماعی (فیزیکی) اهمیت ویژه‌ای خواهد یافت و تأثیر مستقیمی بر گسترش ویروس کووید۱۹ در کشور خواهد داشت.

سازمان نظام پزشکی می‌گوید اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند»، «وقتی ممکن و مفید است که تعداد و آمار واقعی مبتلایان به حدی کم باشد که قابل رصد و ارزیابی نه تنها افراد، بلکه خانواده‌ها با تست‌های دقیق آزمایشگاهی و کنترل فعال موارد، میسر باشد.»

در بیانیه این سازمان آمده است: «علی‌رغم ثبت مشاغل بازگشایی‌شده در سامانه وزارت بهداشت در مورد امکان اجرایی اعمال نظارت و کنترل اصول بهداشتی تردید جدی وجود دارد.»

در تهران قرار است شنبه ۳۰ فروردین کسب و کارهای «کم‌ریسک» فعالیت خود را از سر بگیرند. با این حال از شنبه گذشته که فعالیت‌های اقتصادی در شهرستان‌ها آغاز شد شمار استفاده‌کنندگان از مترو و اتوبوس‌های درون شهری تهران نیز افزایش یافت، طوری‌که صبح یکشنبه ۲۴ فروردین مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از مترو تهران از افزایش ۴۰ درصدی مسافران مترو در مقایسه با هفته قبل خبر داد.

به‌گفته سازمان نظام پزشکی برای همه کشور و شهرهای مختلف نمی‌توان نسخه واحدی نوشت: «ارائه یک دستورالعمل برای همه شهرهای کشور، بدون توجه به تفاوت شیوع و آمار واقعی مبتلایان و لوازم نظارتی، ضروری و دقیق امکان افزایش و تسری بیماری را در همه شهرها افزایش خواهد داد».

در روزهای اخیر بسیاری از مراکز خرید و میدان‌های میوه و تره‌بار و پارک‌ها، محل تجمع بدون کنترل و بدون ضابطه‌های بهداشتی افراد شده است.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم تصمیم‌گیری برای بازگشایی اصناف و مواضع حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی را «خوش‌بینانه» توصیف کرده و گفته بود: «مردم احساس می‌کنند دچار یک رهاشدگی در کرونا هستند. در حالی که مسئولان نگران هستند می‌بینیم رئیس‌جمهوری با یک خوش‌بینی با مردم سخن می‌گویند و این در حالی‌ست که اگر اوضاع سخت‌تر شود و نتوانیم این رهاشدگی را مدیریت کنیم به یک پیک می‌رسیم.»

سازمان نظام پزشکی خواهان تمدید کنترل‌های مؤثر و اعمال نظارت‌ها برای مدت زمان بیشتر بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت «تا رسیدن به حد قابل قبول شیوع برای اعمال فاصله‌گذاری هوشمند و حداقل تا ۱۲ اردیبهشت» شده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران دوشنبه ۲۵ فروردین در ویدئوکنفرانسی گفت: «ما در حال شطرنج بازی کردن با بیماری هستیم و فعلاً هیچ‌کس توان پیش‌بینی خاصی نخواهد داشت. کرونا پیر و جوان، فقیر و غنی و... نمی‌شناسد و نمی‌دانیم کرونا با ما و با جهان چه خواهد کرد.»

نمکی اظهار امیدواری کرد که «پس از اردیبهشت و خرداد نفس راحت‌تری از شر این طوفان بکشیم». او گفت: «من خودم را برای روزهای بسیار سخت‌تری آماده کرده‌ام؛ روزهایی که ممکن است همزمان با کرونا آنفولآنزای فصلی را نیز تجربه کنیم.»

وزارت بهداشت ایران دوشنبه ۲۵ فروردین آخرین آمار رسمی درباره بیماری کووید۱۹ را ارائه داد که براساس آن تاکنون ۴۵۸۵ نفر از بیماران، جان باخته‌اند و مجموع بیماران به ۷۳۳۰۳ نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کهریزک نقطه‌ی قرمز شیوع کرونا

    روز گذشته حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، کهریزک را نقطه‌ی قرمز شیوع کرونا اعلام کرد. طی یک ماه و نیم گذشته تعداد بالایی از بیماران جان‌باخته در پی ابتلا به کرونا در قبرستان‌های قدیمی شهرری و حرم شاه‌عبدالعظیم دفن شده‌اند که این حرکت با عادی‌انگاری از وضعیت بحرانی، جان خانواده‌های متوفیان و جمعیت حاضر در قبرستان‌های قدیمی و حرم را با خطر جدی مواجه کرده است، چرا که قبرستان‌های قدیمی شهرری در مرکز شهر قرار دارند و بافت مسکونی گسترده‌ای را پیرامون خود قرار داده است. گزارش کفن و دفن‌های اخیر به نقطه‌ی ثقل دفن پسماند بهشت‌زهرای تهران (کهریزک) نیز متصل می‌شود. اکثریت کارگران مرکز دفن پسماند بهشت‌زهرا ساکن باقرشهر هستند و هم‌جواری آنان با این منطقه، جان و سلامت‌شان را با خطر جدی روبه‌رو کرده است. @Sarkhatism