ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت کی‌یف با صدور مجوز پرواز برای بازگشت دانشجویان ایرانی

طبق بیانیه سفارت ایران در کی‌یف، دولت اوکراین به دلایل نامعلوم و در ساعات پایانی مهلت باز بودن فضای این کشور از صدور مجوز پرواز خودداری کرده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف اعلام کرد دولت اوکراین با خودداری از صدور مجوز پرواز بین ایران و اوکراین، به ایرانیانی که با همه‌گیری ویروس کرونا می‌خواهند به کشورشان برگردند، اجازه پرواز نمی‌دهد.

پس از ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه در دی ۹۸، کشتن ۱۷۶ مسافر سرنشین این هواپیما و خودداری از تحویل جعبه سیاه این هواپیما، اکنون دولت اوکراین از صدور اجازه پرواز برای بازگشت اتباع ایرانی به ایران، خودداری می‌کند.

سفارت جمهوری اسلامی در کی‌یف سه‌شنبه ۲۶ فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت اوکراین با وجود درخواست مقامات ایرانی مجوز پرواز بازگشت اتباع ایرانی به ایران را صادر نمی‌کند. براساس بیانیه فوق که که در وب‌سایت سفارت ایران منتشر شده است، مسئولان سفارت از اواخر اسفند ۹۸ با مقامات جمهوری اوکراین برای برگرداندن اتباع ایرانی «رایزنی» کرده‌اند، اما هنوز موفق به دریافت مجوز پرواز نشده‌اند. سفارت ایران می‌گوید شرکت‌های هواپیمایی ایرانی حاضر به همکاری نشده‌اند و نهایتا جمعه هشتم فروردین سال جاری یک شرکت هواپیمایی اوکراینی به نام «براوو» قرار بوده اتباع دو کشور را منتقل کند اما با وجود نامه‌نگاری‌های رسمی، «دولت اوکراین به دلایل نامعلوم و در ساعت‌های پایانی مهلت باز بودن فضای این کشور از صدور مجوز مربوطه خودداری کرده است».

خبرگزاری صدا و سیما نیز دوشنبه ۲۵ فروردین مصاحبه‌ای با شخصی به نام «وحدتی» که به عنوان کنسول ایران در اوکراین معرفی شد منتشر کرد. به گفته او اتباع ایرانی در کی‌یف، به دلیل طولانی شدن مدت اقامتشان و شیوع ویروس کرونا با مشکل تامین هزینه‌های زندگی مواجه شده‌اند. وحدتی در این مصاحبه برخورد مقامات اوکراینی را «غیرمحترمانه» و «غیردوستانه» خواند و گفت: «هنوز از مقامات اوکراین پاسخ قابل قبول و قانع‌کننده‌ای دریافت نکردیم.»

خبرگزاری امنیتی فارس از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه نیز نیز سه‌شنبه ۲۶ فروردین به نقل از یک «منبع مطلع» نوشت: دولت اوکراین همچنان با صدور مجوز پرواز برای حدود یکصد دانشجو، مسافر و تبعه ایرانی مقیم این کشور برای بازگشت به ایران مخالفت می‌کند.

اقدامات اخیر جمهوری اسلامی در ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه در دی ۹۸، کشتن ۱۷۶ مسافر سرنشین این هواپیما و پس از آن خودداری از تحویل جعبه سیاه این هواپیما، بر روابط ایران و اوکراین سایه انداخته است.

اواخر بهمن ۹۸ کشورهای افغانستان، کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد در یک بیانیه مشترک از ایران خواستند هرچه سریعتر جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را در اختیار فرانسه، به عنوان کشور ثالث قرار دهد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اما گفت ایران باوجود این‌که نمی‌تواند اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را استخراج کند، آن را در اختیار دولت‌های خارجی قرار نخواهد داد.

در شرایط کنونی نیز ایران ادامه جریان بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به «بعد از کرونا» موکول کرده است. وزیر راه و شهرسازی ۱۰ فروردین در یک برنامه رادیوی گفت: «اوکراین و شرکت سازنده جز لاینفک بررسی سانحه هستند و به محض اینکه شرایط آماده شد بازخوانی جعبه سیاه آغاز می شود. درحال حاضر بررسی میدانی، انجام آزمایش های قطعات تا این لحظه پشت سر گذاشته است و کرونا کار را متوقف کرده است. بعد از این وضعیت این را دنبال می کنیم».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.